|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Vilka högtalarelement skulle ni kombinera
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Vilka högtalarelement skulle ni kombinera
Jag håller på att försöka färdigställa en låda som jag började med för säkert två år sen, tanken är att den i första hand skall användas med en moddad Marshall Class 5 men kommer säkert att användas med lite olika toppar som jag har. Kommer att blir en ganska kompakt 2X12 och alternativen av element som ligger på hyllan att stoppa i lådan är en Jensen C12K, en Vintage 30, en Eminince Red White and Blues och en japansk sak med aluminium dome.
Nån som har erfarenheter att kombinera de tre första elementen eller har erfarenheter av dess olika karaktär, V30 har jag som koll på men de andra två är set sämre med? Vilka element skulle ni ta i 1:a läget? Tänker mig att de som har störst skillnad i karaktär borde vara bäst att kombinera för fylligast ljud, eller tänker jag fel?
|
| 06 Dec 2014, 23:37 |
|
 |
|
DNS
|
 Re: Vilka högtalarelement skulle ni kombinera
busse wrote: Jag håller på att försöka färdigställa en låda som jag började med för säkert två år sen, tanken är att den i första hand skall användas med en moddad Marshall Class 5 men kommer säkert att användas med lite olika toppar som jag har. Kommer att blir en ganska kompakt 2X12 och alternativen av element som ligger på hyllan att stoppa i lådan är en Jensen C12K, en Vintage 30, en Eminince Red White and Blues och en japansk sak med aluminium dome.
Nån som har erfarenheter att kombinera de tre första elementen eller har erfarenheter av dess olika karaktär, V30 har jag som koll på men de andra två är set sämre med? Vilka element skulle ni ta i 1:a läget? Tänker mig att de som har störst skillnad i karaktär borde vara bäst att kombinera för fylligast ljud, eller tänker jag fel? Är japanen (och de övriga) på åtta ohm då?
|
| 07 Dec 2014, 01:22 |
|
 |
|
busse
|
Ja samtliga högtalare är på 8 ohm. Funderar på att montera en switch så man kan välja mellan 4 och 16 ohm eller att köra lådan i stereo som 2X8 ohm.
|
| 07 Dec 2014, 06:07 |
|
 |
|
DNS
|
Ja dåså. Då är det nog bara att permutera. Du har ju både låda och element som få, och lägg lite egna preferenser och inte alldeles vanlig förstärkare och du är din egen bästa dräng. Möjligen kan du försöka matcha verkningsgrader, fast det är inte säkert att det låter bäst ändå..
|
| 07 Dec 2014, 10:50 |
|
 |
|
rudmark
|
Är den "japanska saken " en Roland? Ser futtiga ut, men låter väldigt bra isf.
|
| 10 Dec 2014, 23:09 |
|
 |
|
busse
|
Japanen heter Teisco är på 45W RMS och har modellbeteckningen 30S40 nån som vet nåt om detta element?
|
| 10 Dec 2014, 23:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|