View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 17:09

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tips på lödskola? 
Author Message

Jag ska strax börja bygga ett förstärkarkit och då tänkte jag slipa mina lödkunskaper lite.
Finns rätt många "skolor" om man googlar lite så jag tänkte höra här om det finns någon schysst onlinekurs/skola som ni rekomenderar?

lite svårt att välja annars... :-)

BTW, innan nån säger det. Nej, jag har inte en 0.5watts penna från biltema, jag har en rejäl lödstation inköpt på elfa reglerbara upp till 520 grader (Xytronic LF-3000).

MVH/Christian

26 Nov 2014, 14:00
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tips på lödskola?
mishral wrote:
Jag ska strax börja bygga ett förstärkarkit och då tänkte jag slipa mina lödkunskaper lite.
Finns rätt många "skolor" om man googlar lite så jag tänkte höra här om det finns någon schysst onlinekurs/skola som ni rekomenderar?

lite svårt att välja annars... :-)

BTW, innan nån säger det. Nej, jag har inte en 0.5watts penna från biltema, jag har en rejäl lödstation inköpt på elfa reglerbara upp till 520 grader (Xytronic LF-3000).

Öva på några trådstumpar, skala av dom tvinna och förtenn (löd) dom, prova även att löda fast trådarna på mässingspikar som du har slagit ner i en brädbit.

Det är den bäst instruktion du kan få.

Lödstationen ställer du till ca 390-410 grader, tenn smälter vid 380grader.

27 Nov 2014, 14:42
Profile

Grejen med lödning är egentligen att ha rätt värme så tennet flyter ut , utan det blir kallödning .
Saken är den om du löder ihop en stärkare av "Classic modell" så kommer dina kablar vara (oftast) dom som inte gillar för mycket värme.
Mrcool förslag om övnings löda med kablar på spikar är en bra övning!
Sen kan man fuska o göra det lättare för sig och använda Silicon kablar, dessa tål bra med värme utan du behöver bekymrad dig för värma för mycket.

27 Nov 2014, 19:47
Profile

framför allt: använd 60/40 tell ( blyhaltigt). Detta behöver lägre temperatur och är inte lika kinkigt. Gamla apparater
är alltid gjorda med detta och då går det bra att löda om dessa.''

Skall du sälja apparater ( och vara laglig) så krävs det blyfritt. Annars kan du göra vad du vill.

27 Nov 2014, 19:59
Profile WWW

Se till att ha en lite fetare spets tillgänglig. Ju mer koppar som ska värmas ju kraftigare skit behövs. Ibland är tex en elektrolyt fastlödd direkt i en stor kopparyta i stället för en lödö och det kan bli stört omöjligt att få det att väta och man ska inte mata värme för länge. När man ska fläta bort gamla lödningar är en fetare spets jädrig bra där med. Jag kör med 370graderspetsar i några olika storlekar typ pytte, mellan och fet, alla MEJSELFORM. Har det inte vätt på ett par sekunder är det dax att biffa upp spetsen. Pyttekomponenter på små öar eller pads väter man ännu snabbare typ ögonblicken.

27 Nov 2014, 20:40
Profile

Fyller på lite: En tennsug kan vara bra att ha. Kanske inte så mycket när du bygger men gör du fel eller om du får på för mycket tenn kan det vara bra. Skall du sedan syssla med att modda eller reparera är det så gott som oumbärligt med tennsug.

Det värsta överskottet kan man få att flyta över till spetsen som man sedan drar av mot en svamp. Eller som jag alltid gjort, slår av kolven mot en låda.

27 Nov 2014, 21:23
Profile ICQ WWW

Tackar för tipsen!

Funderar på att prova den där spikplattan.

MVH/Christian

28 Nov 2014, 09:14
Profile ICQ YIM WWW

I skolan lärde vi oss att löda på spikplattor. På spikplattan limmade man ett papper med ett schema till en bistabil vippa (typ blinkers) eller nåt enkelt så att det blev en mening och mål med övningen.
Kom bara ihåg att det måsta vara mässingsspik! Koppar funkar också men det blir lite dyrare.

28 Nov 2014, 09:23
Profile ICQ WWW

För att minska risken för både överhettning och kallödning samt för att eventuellt fluss ska kunna göra verkan smälter man alltid lödtennet mot lödpunkten, aldrig mot lödspetsen. En liten dutt på kolvspetsen för bättre värmeöverföring till lödpunkten är enda avsteget.

28 Nov 2014, 10:28
Profile ICQ WWW

DNS wrote:
För att minska risken för både överhettning och kallödning samt för att eventuellt fluss ska kunna göra verkan smälter man alltid lödtennet mot lödpunkten, aldrig mot lödspetsen. En liten dutt på kolvspetsen för bättre värmeöverföring till lödpunkten är enda avsteget.

+1 Det viktigaste rådet hittills! Om lödstället/punkten in inte är varmt, endast tennet, blir det oftast kallödning, vilket straffar sig förr eller senare.

28 Nov 2014, 10:59
Profile WWW

Bra att veta är också att man inte gör en elektrisk, eller mekanisk heller för den delen, kontakt med lödning. Utan meningen med lödningen är att sätta fast sakerna så de sitter fast permanent. Alltså, det ska redan vara bra kontakt mellan sakerna du ska löda fast innan du ens har tagit fram lödkolven.

Gör ren sakerna innan.

Träna på att bli stadig på handen, kan behövas när man löder på trånga utrymmen. Se upp för kablar så du inte råkar smälta dessa av misstag! Ja det är lättare än vad man tror att det händer när man är ny.

Blås aldrig på lödningen, låt den svalna själv.

Skaffa en fläkt om du vill få bort röken. Helst ska man ha en fläkt med ett filter. Typ en sån här grej, billig och bra: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19703

28 Nov 2014, 20:54
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]