View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 21:23

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Starkt brum, två slutrör tokglöder sen tyst... 
Author Message

Post Starkt brum, två slutrör tokglöder sen tyst...
Har problem med min Laney VH100R moddad av Folkesson.

Den har efter en stund börjat med ett stegrande brummande och kikar man så ser man två (vänster framifrån) slutstegsrör tokglöda och sedan efter en stunds cresendo återgå till normalt igen. Dock nu igår så tystnade dock även gitarrljudet efter detta. Dvs allt lyser osv men låter nada. Har inte hunnit testa om den vaknar till liv idag. Men något är ju allvarligt fel helt klart.

06 Nov 2014, 12:14
Profile

Post Re: Starkt brum, två slutrör tokglöder sen tyst...
Får känslan av att kopplingskondensator från fasvändarens ena fas har läkt DC-spänningen till de två rören vilket sabbat biasspänningen och för mycket ström har rusat. Detta kan i sin tur bränt sönder säkring och även annat på vägen. Givetvis gissning.

07 Nov 2014, 11:36
Profile

Mjo Johan,men ärligt sagt en rätt kvalificerad sådan baserad i beskrivningen.
Mao?
+1

Maskinen behöver muttras isär och kontrolleras med mätinstrument.

07 Nov 2014, 12:37
Profile

Ja vilken kvalificerad gissning.

Jag tänkte precis tvärt om, i och med att förstärkaren lös så var det INTE en säkring. Men såg nu att det dubbla säkringar på stärkaren och mkt riktigt den ena hade brunnit upp. Hade en i reserv hemma så nu låter den gött igen. Problemet lär ju dock kvarstå. Så får hitta någon som kan serva den.

07 Nov 2014, 15:21
Profile

Racing wrote:
Mjo Johan,men ärligt sagt en rätt kvalificerad sådan baserad i beskrivningen.
Mao?
+1

Inget fel på Johans gissning, men vill tro det är mer en gissning.
Hade det varit en äldre Tysk stärkare, jag då hade jag hålligt med, då dessa brukar läcka som såll.
Personlige har jag inte varit med om läckande signal kondingar mer än i just gamla Dynacord.

Att nått fel på bias sidan tror jag Johan har rätt i, och inte så konstigt detta är ju moddad stärkare där det kan finnas en uppsjö med orsaker beronde på hur väl jobbet gjorts;)

07 Nov 2014, 16:53
Profile

Har haft denna moddad i ca 10 år utan att detta fenomenet funnits. Bytte alla rör för några år sedan. Och den har inte använts särskilt mkt, men detta har hänt kanske dom senaste 5 ggrna jag använt den.

07 Nov 2014, 21:17
Profile

Donatello wrote:
Har haft denna moddad i ca 10 år utan att detta fenomenet funnits. Bytte alla rör för några år sedan. Och den har inte använts särskilt mkt, men detta har hänt kanske dom senaste 5 ggrna jag använt den.

Du är inte ensam att tro: inte använd särskilt mycket är en fördel i en rör stärkare, nop det är mer en nackdel .
Nä du kan ha rätt angånde moddningen, men TF har ju inte gjort sig känd för att det ser snyggt ut på insidan direkt och det har förekommit haveri.

Men nu handlar det ju mer om vem som gissar närmast;)
Jag tror inte det är någon läckande signal konding, utan mer en lödning eller E-konding som givet upp i bias delen.

08 Nov 2014, 00:15
Profile

Anledningen att jag trodde på signalkondingen var att det verkade ske bara på ena fasen iom att bara de två rören lös upp. Det kan givet vara 220k resistorn från bias till den sidan som hänt något med men det kändes mer långsökt. En annan variant är att Folkesson satt in en master efter fasvändaren på dumt sätt och matat biasspänningen via den potentiometern. Vilken givetvis kan bli glapp i med åren.
Till slut måste man ju ändå felsöka på riktigt för att komma till klarhet vad det är som verkligen är galet. Det kan ju faktiskt extremt långsökt vara så att slumpen verkligen gjort att det bara är två rör som gått sönder samtidigt.

08 Nov 2014, 12:21
Profile

Ja Johan.
Att ngt annat än tyska kopplingskondensatorer inte kan springa läck är givetvis fullständiga dumheter.
Allt kan gå sönder och personligen har jag bytt såväl nyare TT diton som mustarder mfl av given anledning.

Men som påpekats ngr ggr nu,det vettiga e att muttra ur chassit och kontrollmäta-med slutrören urtagna.
Givetvis i samband med en ren okulärbes. Inget konstigt i det.

Sen,det du nämner om gridläckorna...vart ju ngt jag upplevde precis här förleden i den där Winston apparaten. Så...visst händer det. Inte mer me det.

08 Nov 2014, 15:41
Profile

Tråd rensad på tjafs. Ingen pajkastning tack... :arrow:

09 Nov 2014, 15:42
Profile WWW

Lyfter denna tråden igen.

Lämnade in toppen tidigare och fick den undersökt. De hittade dock inga fel på den, annat än att biasen stod väldigt högt och misstanke fanns om att det var problemet så de ställde den lägre.
Drog igång den några gånger på test hemma och den verkade funka. Och har i princip inte använt den då jag har mkt annat och spela på.
Men igår när jag skulle jämföra massa förstärkare så satte jag på Laneyn på standby i ca 1-2 timmar. Sen när jag kopplade in den så tog det väl ca 10 minuter innan samma problem som innan började. Dvs ett stegrande brum (högt brummande) två vänstra framifrån sett slutrören börjar tokglöda orange och utstråla hög värme. Den här gången hann jag lira några sekunder innan jag gick fram och märkte då vilket jag inte märkt innan att ljudet förändrade sig väldigt mkt, liksom om någon hade svept på ett tonfilter eller liknande, helt plötsligt blev det massa mid, sen blev det åt andra håller (detta förlopp inom någon/några sekunder) sen stängde jag av då det tidigare slutade med att förstärkaren tokrusat och sedan en säkring smällt.

Någon som har en idé om att jag skall testa något i felsökningsväg eller liknande?

23 Jun 2015, 14:44
Profile

som tidigare sagts....förändrad gallerförspänning pga fel i biaskrets eller läckande kopplingskondingar. Ta ur slutrören o mät ev förändringar i DC på pin 5 på
slutrörssocklarna. Det kan vara temperaturberoende eller som Tubis skrev, en PPIMV mastervolym eller annan mod som stör slutrörens bias.

LF Audioservice

23 Jun 2015, 15:35
Profile WWW

Det kan faktiskt vara fråga om galleremission i slutrören också. Vet inte hur just den kretsen är kopplad, men om det är två parallellkopplade slutrör, så kan det smitta... Det räcker om ett av dem har problem så lär ju gallerspänningen vara samma på båda (om de är parallellkopplade). Man kan mäta styrgallerspänningen med en högimpediv mätare ("rörvoltmeter"). Om den inte är "noll" (autobias), eller exakt samma som inställd gallerförspänning (fixed bias) på styrgallerstiftet, så kan galleremission misstänkas. Mätningen ska göras med apparaten igång och rören isatta. När väl rören har överhettat en gång så är risken stor att de är körda i det avseendet.

21 Jul 2015, 20:58
Profile WWW

Håller med föregående talare ty jag nyligen råkat ut för just det. Ett av rören smittar av sig till andra för de är ihopkopplade med samma biasfeedresistor och sänker därmed den negativa förspänningen unisont.

22 Jul 2015, 10:40
Profile

Om rören har "tokglött" så bör de bytas ändå. Så börja med att skaffa nya rör, nya kopplingskondingar och kontrollera
bias kretsen ( om det är fixed bias ) .

22 Jul 2015, 15:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]