| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Lite OT: Hifi rörstärkare
Jag är utan nåt att spela musik genom (CD och liknade gitarrstärkarena står kvar i källaren) efter en separation. Funderade på att köpa nåt billigt 5.1 system men jag ser nästan aldrig tv och film så då skulle man ju kunna ha en vanlig stereo. Tanken slog mig då på att antingen köpa en enklare hifi-rörstärkare bygga en. Några tips på rör hifi stärkare och vad man skall titta på för grejer? Det jag tänker mig är en enklare hifi-stärkare med bara volymkontroll och någon form av enklare eq. Vad ska man ha då det gäller hifi SE eller PP?
Nån som har erfarenheter av detta?
|
| 04 Nov 2014, 07:01 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
 Re: Lite OT: Hifi rörstärkare
Det beror väl lite på hur högt du vill spela, och hur effektiva dina trattar är. SE är ju som regel i häradet 1-4w, medan PP kan bli hur starkt som plånboken tillåter. Tittar du på äldre maskiner för hemmabruk ligger de som regel kring 10-20w. Det som begränsar brukar vara basen; har man krav på tung bas kostar det effekt. En lösning kan var att köra mid-diskant på rör, och ha en aktiv subbas, vilka det numer finns gott om. Byggsatser äre väl bara att googla på.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 04 Nov 2014, 08:52 |
|
 |
|
busse
|
Jag har försökt att googla och det som kommer fram är ju tämligen simpla grejer, är hifi så enkelt som det verkar vid en första googling? I princip bara ett gainsteg och sen ett SE eller PP slutsteg och klart? Det scheman jag hittar verkar ju ha mycket likheter i gitarrstärkare, man kan väl misstänka att gitarrstärkarna härstammar från gamla hififörstärkare.
Alltså är det så enkelt som det verkar? Skulle detta kunna funka, ett gainsteg följt av en eq tex James, sen ytterligare ett till gainsteg och sen ett SE slutsteg med tex EL34 eller 6L6 per kanal och sen klart. I sånt fall bygger jag nog heller nåt helt eget bara för att det är mer kul att bygga själv än att köpa kit och att man får nåt eget som ingen annan har.
Jag har inte tänkt spela nåt våldsamt högt utan vill ha bättre ljud än ur platt tv:n som är min ändå ljudkälla nu. Om man tänker på hur högt en 5W SE gitarrstärkare spelar så borde väl 5-10W per kanal räcka till för hyfsade lyssningsvolymer om man inte ska spela tecno dunk. En separat sub vore ju inte en sån dum idé om man vill ha lite mer bas, nu är jag inte nån basfantast trots att jag egentligen är basist utan jag tycker ofta att de flesta har alldeles för mycket bas då dom lyssnar på musik, jag vill ha tryck i basen men tydlighet och inte ett jäkla dovt muller som gör att allt bara skallrar.
|
| 04 Nov 2014, 09:15 |
|
 |
|
peterh
|
Du kan ju kika på : http://www.tradera.com/item/340874/2190 ... arkare-agakul att börja med, 2 el84 , kanske 4w per kanal. Det perfekta vore om någon bojare sålde en braun csv13 i bra skick, då fick du något att bygga på!.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Nov 2014, 10:24 |
|
 |
|
busse
|
Jag har ett gäng gamla radioapparater i källaren bla en som har dubbla EL84:or som slutrör och den är i stereo om jag minns rätt. Men hur är det att utgå ifrån en radio har på känna att utgångstrafos inte är överdimensionerade i de gamla radioapparater.
Blir mer och mer sugen på att bygga nåt eget, tar gärna emot tips och schemant på nån förstärkare med eq.
|
| 04 Nov 2014, 14:07 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Köp en nergången via tyska e-bay! De e inte farligt prissatta när de aldrig gjorts vid. Håller MYCKET hög kvalitet.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 Nov 2014, 15:29 |
|
 |
|
busse
|
Om man köper nya grejer till att bygga en hifistärkare vad kan man då räkna med för pengar till en SE stärkare med två EL34 som slut rör? Det är väl som i alla fall då det gäller rörstärkare att det är trafos som är de dyra komponenterna. Några tips på vilka trafos man skall ha till ett SE bygge med ett EL34 eller 6L6 per kanal.
|
| 04 Nov 2014, 16:45 |
|
 |
|
peterh
|
busse wrote: Om man köper nya grejer till att bygga en hifistärkare vad kan man då räkna med för pengar till en SE stärkare med två EL34 som slut rör? Det är väl som i alla fall då det gäller rörstärkare att det är trafos som är de dyra komponenterna. Några tips på vilka trafos man skall ha till ett SE bygge med ett EL34 eller 6L6 per kanal. En dynaco ST-70 klon kan du skaffa, antingen ett kit : http://www.tubes4hifi.com/bob.htm#ST70 ( kostar c:a 800 dollar) Eller köper du trafos på dynakitparts.com , http://www.dynakitparts.com/dynakit-pro ... ansformersen PA521 POWER XFMR Price: $165.00 och två A 470 Output Transformer Price: $112.95 Som drivrör _kan man_ köpa 7199 men de är dyra. 6an8A eller ecf82 fungerar lika bra med minimala ändringar. Schema på stereo 70 finns överallt. Man kan handla sådana på ebay, se till att du får en 220V, men de brukar ligga runt 400 dollar.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Nov 2014, 17:31 |
|
 |
|
busse
|
Visst skulle väl ST-70 kunna vara nåt men om man vill bygga nåt klenare som en SE med bara ett EL34 som slutrör vilka trafos skulle gälla då?
Hur är det om man vill ha in en eq i bygget är det som jag tänkte att bara ha ett gainsteg före och ett efter eq:n och sen slutröret?
|
| 04 Nov 2014, 20:50 |
|
 |
|
busse
|
Har funderat vidare och det känns som att det smartast jag kan göra just nu är att köpa SE stärkaren med EL34:or som har kass nättrafo, då får jag ju två utgångstrafos och sen köper man en ny nättrafo som pallar med nåt extra förstegsrör och sen kanske skrota orginalet och bygger en egen förstärkare med inbyggd eq.
Men som sagt tar gärna tips på SE hifi stärkare för de jag hitta hittills verkar ju vara så simpla grejer så det är för bra för att vara sant.
|
| 05 Nov 2014, 09:07 |
|
 |
|
Tubis
|
Handlar väl om distortion VS Watt VS pris. Ett El34 verkar ju ge 10% dist vid 11Watt vilket väl inte är acceptabelt. Varav flera el34 parallellt verkar krävas för att få någon form av partyljud ur det. http://frank.pocnet.net/sheets/129/e/EL34.pdf
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Nov 2014, 10:13 |
|
 |
|
Racing
|
Mjo. Har testat alla ändar här iom närheten till Akkelis Audio. Å måhända att jag inte riktigt fattar grejen,men skillnaden-den imperativa,ligger i min mening inte mellan SE vs push/pull utan i rören i sig.
Jag åker ju 4 kanaligt här hemma just vad avser rören å har gjort en bra stund (sub basen e vanlig transistor junk) och kan kort konstatera att ALLA reagerar på soundet. Vad som går vart styr jag via en lite tuffare Yamaha receiver och det hela funkar utmärkt vill jag påstå.
Hela audiofil grejen betraktar jag som våldsamt hypad,men det e jag det. Vidare har du andrahandsvärdet i grejerna ngn vacker dag.... Sammantaget? Gå du p/p Bosse. Som jag ser det inget att spara på,och med helt eller halvt beryktade grejer har det svårt att bli fel. Kan bara kort konstatera att jag e mkt mkt nöjd med vad mina två Braun maskiner åstadkommer,å med p/p kommer ju det att effekt inte direkt blir ngn bristvara som ett brev på posten.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Nov 2014, 13:15 |
|
 |
|
busse
|
Har jag lite tur kanske jag kan åka och testa grejer hos killen som har förstärkaren med kass nättrafo, han säger sig även ha säckvis med Mullard förstegsrör från nåt lager televerket hade till telefonväxlar vilket verkar intressant!! Åker jag dit får man ju lyssna på olika rörstärkare i verkligheten och kanske få en uppfattning vad som behövs och hur högt förstärkare med olika effekter kan spelar.
Jag har inte tänkt att bli audiofil och om sanningen ska fram så lyssnar jag väldigt sällan på musik utan då det gäller musik så mixtrar jag på och spelar själv eller spelar in så jag lägger heller pengarna och krutet på gitarr och basstärkare än hifi men det skulle ju vara fränt med en rörstärkare i vardagsrummet.
|
| 05 Nov 2014, 13:44 |
|
 |
|
Racing
|
För å fylla i lite då Bosse. Tidigare var det som hos dig här i detta hemmet. Minsta motståndets lag. Vart ändring på det som effekt av damen faktiskt...det ena gav det andra gav det tredje. Sanningen att säga har det med audiofil sidan aldrig intresserat mig i någon menlig grad,å gör de facto inte än idag. Men... (det finns alltid ett sådant eller hur  ) Det med att det blev ett par Braun maskiner var utan tvekan mer tillfälligheter än ngt annat. Iom att jag jagar instrumentmaskiner på tyska e-bay såg jag dem dyka upp då och då och eftersom jag generellt gillar lite stramare design så var det som Dieter Rams designat ngt som tilltalade mig. Det SISTA jag gjorde mig en uppfattning av var vilken skillnad i ljud det skulle komma att röra sig om. Med allt sagt å gjort är det givetvis så att den upplevda skillnaden i ljud i vardagsrummet utan tvekan har att göra med hur sunkig anläggningen var som stod här innan. Inget att snacka om,men att skillnaden skulle vara så MONUMENTAL gjorde jag mig aldrig en blekaste susning om. Det säger sig självt att det finns "värre" grejer än det jag har stående här,men som p/p maskiner båda två e det eg CSV-60´n som e den udda,å då avser jag rörbestyckning. Nu e det som tur så att rören i den iofs inte tillverkas mer,men är vanliga och därför relativt sett billiga. Likaledes är det säkert så att det "låter bättre" med SE maskiner,what the fuck do i know,men med allt sagt å gjort är det så att det; 1/Är rördrivet idag,å se det skulle jag aldrig vilja ha ogjort. Enda frågan jag ställer mig är varför jag inte gjort det tidigare 2/Är såpass kraftfullt att det rent effektmässigt är VIDA förbi vad vi nånsin kommer att använda 3/Som p/p maskiner e relativt tystgående. Som du kanske förstår mellan raderna är jag mkt mkt nöjd med utfallet. Faktum e ju att det tom står en lite Philips 9016 på 2*2w SE ute i köket...å om just den låter så mkt bättre är jag inte man att avgöra. Nöjd? Ja,du fan anar inte..
|
| 05 Nov 2014, 22:30 |
|
 |
|
busse
|
Ja vi får väl se var detta slutar, men det blev inte som jag tänkte i första läget. Jag kom hem med två Dynavoice högtalare och en liten klass D förstärkare och nån grunka som väl är en AD omvandlare med coaxial och USB ingång detta är väl som att svära i kyrkan  Fick lyssna på KT88 SE rörstereo och visst lät det bra, riktigt bra och hyfsat högt så det skulle räcka till och mig och nog blir det säkert en röris så småningom men nu har jag ju i alla fall nåt att spela igenom om bara jag får mig högtalarkablar.
|
| 06 Nov 2014, 07:33 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Min hemmastereo består sedan några år av EL84 SE slutsteg på c:a 4W. Runt 270V DC på matningen, kör Hammond 125BSE OT kopplad med 5k primär till 4 resp 8 ohm ut. En ECC83-halva till varje kanal, totalt 3 rör (ECC83 + 2xEL84). Denna lilla tingest spelar fett i ett par Dali 808. 10% distorsion? Inga problem 
|
| 06 Nov 2014, 09:13 |
|
 |
|
busse
|
Jag funderarde på hur det skulle vara om man tog Hammonds 125ESE som OT:s men är tveksam till om dom duger skulle duga till hifi? Sen tänkte jag om man skulle ta ex denna http://www.tube-town.net/ttstore/Transf ... ::835.html som nättrafo då skulle ju trafos gå på ca 1600 kr, och det är ju inte så mycket annat i dessa byggen så nån tusing till och man skulle vara hemma med ett SE bygge som har två EL34 och två förstegrör och James tonkontroll. Låter detta ut helt vansinnigt?
|
| 06 Nov 2014, 09:41 |
|
 |
|
Tubis
|
AHjelmAmp wrote: 10% distorsion? Inga problem  Fast då är det väl knappast hifi även om man gillar ljudet.
|
| 06 Nov 2014, 10:57 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Att bara slänga fram "10% distortion" är meningslöst. Datablad för effektrör anger 10% THD vid nominell uteffekt, utan NFB. Blir väsentligt lägre under full effekt och med NFB. Under 0.3% är inga problem att komma ner till. Lite trixande med arbetspunkten och lastimpedansen kan decimera distortionen ytterligare.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Nov 2014, 11:43 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
VacuumVoodoo wrote: Blir väsentligt lägre under full effekt och med NFB.
Jo, precis. Alla stärkare börjar dista nån gång, beroende på hur mycket man skruvar upp volymen. Det är klart att man inte går och anordnar något disko med en 2x4W förstärkare, och det "hörs" så klart om man har skruvat upp för mycket. Om det sen är 5, 10 eller 20% distortion just då, det vet inte jag, för jag har inte mätt. Det är dock rimligt att anta att t.ex. 5% distortion från ett SE slutsteg innehåller övervägande 2:a och 3:e tonen, medan 5% från ett transistorsteg innehåller en klart större andel högre udda övertoner.
|
| 06 Nov 2014, 11:55 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote: Att bara slänga fram "10% distortion" är meningslöst. Datablad för effektrör anger 10% THD vid nominell uteffekt, utan NFB. Blir väsentligt lägre under full effekt och med NFB. Under 0.3% är inga problem att komma ner till. Lite trixande med arbetspunkten och lastimpedansen kan decimera distortionen ytterligare. Fast är inte grejen det att man inte får ut samma effekt med NFB och lägre distortion?
|
| 06 Nov 2014, 12:38 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Man får samma uteffekt med NFB som utan. Det krävs bara större insignal eftersom förstärkningfaktor minskar med NFB.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Nov 2014, 12:43 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote: Man får samma uteffekt med NFB som utan. Det krävs bara större insignal eftersom förstärkningfaktor minskar med NFB. Jo det förstår jag men i förhållande till distortionen. Man kan alltså mata på till 11W med 0.3 % dist bara man motkopplar?
|
| 06 Nov 2014, 12:56 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Bara och bara, allt skall göras på rätt sätt. Det är också bra om allt som innesluts av NFB slingan också distar så lite som möjligt även utan NFB, sånt som drivsteget och fasvändare. Så konfiguration av slutstegt, kathodbias? Williamson med slutrören i trioddrift? osv. Bra att kolla gamla klassiker som Audio Research, Marantz, eller t.ex. engelska Leak. Som sagt, finns mängder. Renovera en gammal Scott eller Fisher är inte fel heller.
|
| 06 Nov 2014, 13:22 |
|
 |
|
busse
|
Intressant detta med återkopplingen, jag ställer samma fråga som Johan, kan man om man gör rätt få ut 10W ur ett EL34 om man kör single ended om man har återkoppling? Hur funkar Hammonds 125SE serie som OT till ett sånt här projekt är dom nog bra? Hittade detta schema vid lite googling och det är ju i stora drag vad jag funderat på att bygga. Vad tror ni om denna, eller nåt åt detta hållet fast kanske med james tonkontroll och ev att man skulle göra tonkontrollen i och urkopplingsbar? http://tubes-valves.blogspot.se/2009/09 ... -with.html
|
| 06 Nov 2014, 13:51 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Du får samma svar som Johan fick.  Schemat du länkar till: skriv ut och lämna till pappersinsamlingen. Här finns 3st trevliga konstruktioner, http://www.louderandmore.com/mkgbsSkall man ge sig på ett bygge så varför inte ta det bästa som finns?
|
| 06 Nov 2014, 14:52 |
|
 |
|
busse
|
VacuumVoodoo wrote: Du får samma svar som Johan fick.  Schemat du länkar till: skriv ut och lämna till pappersinsamlingen. Här finns 3st trevliga konstruktioner, http://www.louderandmore.com/mkgbsSkall man ge sig på ett bygge så varför inte ta det bästa som finns? Då ska jag för en gångs skulle tänka på miljön och inte ens skriva ut det Det var ju några sidor att läsa, visst har du rätt det är väl lika bra att bygga ordentligt redan från början. Nu verkar man ha lite att läsa och det fanns ju också lite olika varianter att välja på.
|
| 06 Nov 2014, 15:47 |
|
 |
|
busse
|
I går kväll kopplade jag ihop grejerna jag köpte två Dynavoice högtalare ca 90 cm höga fråga mig inte om modellen och och en SMSL SA-S1 klass D förstärkare (kallas väl klass T ibland vad jag googlat fram) sen kopplades tv:n in i stärkaren och bluerayspelaren sitter till tv:n via HDMI. Vad jag kan konstatera så duger denna "skit stäkare" på 2 x 20W volymmässigt åt mig och kanske även ljudmässigt för det låter ju inte direkt dåligt.
Kan man då dra paralleller till att ett rörsteg och då jämföra med ett rörsteg med 15-20W per kanal? Det borde väl räcka till om jag inte tänkt poppa högre än vad jag gör med denna klass D förstärkare? Jag ser väl detta mer rörstärkaren lite mer som ett häftigt projekt och nåt roligt att ha ståendes i vardagsrummet.
|
| 07 Nov 2014, 13:25 |
|
|