View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 23:48

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Bygga Bias krets 
Author Message

Post Bygga Bias krets
Bestämde mig för bygga en mer komplicerad bias krets till min echolette m40 inspirerad av andra echolette apparater men inser att jag inte riktigt har koll på vad man skall tänka på i designen.
Jag byggde ihop detta här:
Attachment:
Bias.png
Bias.png [ 6.62 KiB | Viewed 1893 times ]

Tanken var att oavsett om någon trimpott glappar så är där alltid bias. Vid test av kretsen så varierar balanspotten brummet och i en punkt är det ganska tyst så när som ett lågt surrande, detta surrande hörs också som ett lätt modulerande på toner lite högre upp på greppbrädan. Kan det bero på biaskretsen? Har kanske biasen för svag referenspunkt pga för lite ström?
En analogi är att man i exempelvis en spänningsdelare bör ha 10x mer ström genom spänningsdelaren än vad man tänker ta ut i delningspunkten för stabilitet.

Originalschema på stärkaren.
Image

Har visserligen endast 50uf på C34 och C35 istället för 100uf. (Lånade en 2x50uf kanna till en annan stärkare.) Tycker filtreringen borde vara tillräcklig ändå och 100uf på C34 borde stressa PT:n och EZ81 rören mer?

01 Nov 2014, 13:03
Profile

Post Re: Bygga Bias krets
Att det surrar kan lika gärna bero på B+ , när BIAS är balanserad så balanserar push-pull kopplingen
ut brummet i B+.

Och konstruktionen med "fail-safe" bias är utmärkt!

01 Nov 2014, 14:05
Profile WWW

+1.
Kika ngn annanstans.
Nu e re en stund sen jag var nere med skallen i en sådan där och jag minns därför inte om den lyder under "den gyllene regeln". Om inte,hantera det.
Samma med preampens jordning. Klemt brukar ju använda flytande jack (DIN) och det händer allt som oftast att när mindre insiktslösa människor varit i farten och modda till tele att dessa ser chassijord=loop.

01 Nov 2014, 14:45
Profile

Ok skall rota vidare och behålla biaskretsen för tillfället. Finns lite att kika på när det gäller jordning.

Motstånden som sitter i dessa är lite udda vet inte om det är kolmassa eller kolfilm, hur som helst är toleransen oftast väldigt bra inom 5% däremot kan de brusa som anodmotstånd. Det gjorde mycket att byta R47 samt R28 och några av 1M R24 och R93. Det var också vettigt att installera en volymkontroll(alt spänningsdelare) mellan Rör 3 och 4 istället för motståndet R23. Rör 4a distar nämligen väldigt tidigt medan steget innan i rör 3 går nästan rent på full gain. Anpassat för lägre signaler som mikrofoner antagligen.

01 Nov 2014, 16:11
Profile

Återinstallerade den andra 50+50uf kannan och har det nu enligt schemat fast med den nya biaskretsen. Rengjorde jordbrickorna till elektrolyter samt såg till att allt var mekaniskt ok. Denna följer redan "den gyllene regeln" så att trafon är jordad direkt till första lyten. Dock delad C34 och C35 samma jord innan eftersom det var samma kanna. Men surret blev lägre och verkar som moduleringen är borta. PI:n är dock jordad tillsammans med slutrören samt biaskretsen på samma jordbuss. Kanske borde PI:n jordas i samma punkt som försteget då de delar samma elektrolyt för att få det helt tyst.

Nu kommer ju spänningarna på i lagom takt efterhand som EZ81 rören värms upp så nån strömrusning blir det inte när den är kall. Det inträffar bara när den är varm och man växlar av och på. Det märks rent fysiskt genom att gallret rasslar till när man drar igång maskinen. Kanske var det därför man gick ner till 32+32uf på C34 och C35 i senare versioner.

För skojs skull ritade jag upp en biaskrets till som är en blandning av den nya och gamla kretsen. Den har inte testats ännu, kanske låter det inte alls bra och brummar men färre komponenter blir det.
Attachment:
Bias 2.png
Bias 2.png [ 6.42 KiB | Viewed 1807 times ]

04 Nov 2014, 18:49
Profile

Du kan lugnt minska kondingarna i bias kretsen till ( 5-10uF ?)
Fördelen är att bias hinner upp INNAN B+, så slipper du strömrusning i rören.

Att inte ha bias upp när rören går igång är inte nyttigt. Därför skall bias t.ex. aldrig vara säkrad eller komma från
någon annan trafo än B+ ( såvida man inte har externa övervakningskretsar)

04 Nov 2014, 21:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]