View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 20:15

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Belton BDTR 2. Digitalreverbmodul med oönskad modulation? 
Author Message

Post Belton BDTR 2. Digitalreverbmodul med oönskad modulation?
Inget fel på reverbet iofs men det är modulation på svansen så det låter åttiotal om guran :?
Inte vad man önskar sig kanske. Kan det vara ett implementeringsproblem eller är dom funtade på detta sätt?
H
Bosse Östman

28 Jul 2014, 21:16
Profile

Post Re: Belton BDTR 2. Digitalreverbmodul med oönskad modulation
Byggde ihop en mark 1 en gång och tyckte mest det lät som en väldigt komprimerad ljudfil när det klingade ut. Lite digitalkantigt. Har du kopplat exakt enligt medföljande schema?
Om det blir omvänd fas kanske kretsen ser det som ekot hamnar närmare varandra och skapar nån form av flanging...bara en galen teori...

29 Jul 2014, 09:24
Profile

Nu har jag pillat lite mer med modulen. Modulationen verkar vara ett känt faktum när man googlar.
Dock kan jag konstatera att om man inte ska ha jättemycket reverb så märks den knappt och ger dessutom en vis komplexitet till svanen utan att vara dominerande.
Jag har satt den i en Paraphasevändare efter mastern och tappar/återför signalen över ett 470Khom motstånd.sedan går signalen genom ett ytterligare ett 470 Khom motstånd via en 1nF konding till en 100 Khom trimpot innan den når modulen.
Efter modulen kommer 2 stycken LND150 men en trimpot mellan dessa innan signalen når Revebpoten.
Funkar skitbra och brusfritt!
LND 150 är en fin liten sak har jag lärt mig....
H/
Bosse Östman

02 Aug 2014, 13:05
Profile

Att tänka på är att ingångsimpedansen bara är 10k så matar man den med hågohmig utgång(som anoden på ett rör) med trång kopplingskonding så är väl det inte helt optimalt.

Efter utgången ska väl signalen inverteras 1 gång för att komma i fas igen när ingången har inverterats.

02 Aug 2014, 15:22
Profile

I praktiken inte ett problem, trimpoten tar i vart fall ner signalen till lagom nivå.
Signalen är inte vänd innan modulen så två lnd 150 är för att förstärka signalen och göra det i fas.
H
Bosse Östman

02 Aug 2014, 15:53
Profile

Det här blir väl fel? Reverbet blir väl i fel fas? Cathodeföljarens utgång är väl i fas med ingången och om vi antar (på goda grunder) att reverbmodulen också har ingång och utgång i fas så vänder väl triodens andra halva signalen 180 grader? rätt eller fel?
Image

27 Oct 2014, 20:48
Profile

Fast fas fel i en enpetare kan man väl inte få ? Trodde det endast fasvändar relaterat problem.

Men är det inte så att din 18K:are är för lågt värde, minsta jag sett där 220k med fungerande reverb.

27 Oct 2014, 22:48
Profile

Håller med om 18 k motståndet.
Saken är den att jag kikar runt på nätet efter olika sätt att bygga in en Beltonmodul i en förstärkare. Hittade det här schemat.
Med fasfel menar jag följande: Om vi betraktar reverbet med omgivande komponenter som en parallell loop där reverbet är "effekten" skulle vi väl få just en vänd signal i förhållande till den torra? Förutsatt att inte effekten vänder signalen 180 grader.
Kanske det är mindre kritiskt med ett reverb men ändå.
H
Bosse

27 Oct 2014, 23:47
Profile

Undringar:
1. Hur har du löst strömmatningen?
2. Det verkar klart overkill med två kaskaderade steg efter, får du så taskig signal ut från modulen? Modulen tål ganska hög amplitud innan det skorrar, så du kanske har strypt insignalen onödigt mycket? Eller har du för litet mixermotstånd från torrsignalen? Här händer det ganska mycket tonmässigt, alltså hur stora mixermotstånd man jobbar med.
3. Använder du båda utsignalerna, dvs kopplar ihop dom via varsitt motstånd till en monosignal, eller använder du en utgång?

http://kuhnamps.com

28 Oct 2014, 08:04
Profile ICQ WWW

Lite funderingar om fasfel är väl att man inte väl kan få fasfel på reverbet. Det är ju två olika signaler, den torra och den våta som mixas ihop och för att få fasfel där signalen släcks ut så måste man väl ha två likadana eller väldigt snarlika signaler vilket inte är fallet mellan den torra signalen och reverbets signal.

Jag har reverbet "ur fas" i ett av mina byggen och det låter hur bra som helst, även enligt andra än mig :wink: .

28 Oct 2014, 09:39
Profile

Martin Kuhn wrote:
Undringar:
1. Hur har du löst strömmatningen?

#Separat trafo i nuläget, nybygget har en ledig 5 voltslindning så där blir det en voltdubblare innan 7805:an.

2. Det verkar klart overkill med två kaskaderade steg efter, får du så taskig signal ut från modulen? Modulen tål ganska hög amplitud innan det skorrar, så du kanske har strypt insignalen onödigt mycket? Eller har du för litet mixermotstånd från
torrsignalen? Här händer det ganska mycket tonmässigt, alltså hur stora mixermotstånd man jobbar med.

#Insignalen går via en 100 khom trimpot så det har laborerats med den och nu är jag på "sweetspoten"
Reverbet lastar inte heller ner den torra signalen på ett hörbart sätt. Anledningen till att jag använder 2 LND150 var för att få reverbet i fas, men det verkar ju inte spela någon roll i praktiken enlig Busse och jag har även testat att tappa signal från föregående steg och det funkar. Alltså inte nödvändigt med två steg.

3. Använder du båda utsignalerna, dvs kopplar ihop dom via varsitt motstånd till en monosignal, eller använder du en utgång?
#Dom används båda , kopplade enligt databladet.

Tack för hjälpen!

Last edited by trälhavsvägen on 28 Oct 2014, 10:50, edited 2 times in total.

28 Oct 2014, 10:46
Profile

busse wrote:
Lite funderingar om fasfel är väl att man inte väl kan få fasfel på reverbet. Det är ju två olika signaler, den torra och den våta som mixas ihop och för att få fasfel där signalen släcks ut så måste man väl ha två likadana eller väldigt snarlika signaler vilket inte är fallet mellan den torra signalen och reverbets signal.

Jag har reverbet "ur fas" i ett av mina byggen och det låter hur bra som helst, även enligt andra än mig :wink: .

# Japp, labbade med det i går kväll och det verkar funka. Tack för hjälpen!

28 Oct 2014, 10:48
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]