View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 16:45

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Cts - suger? 
Author Message

Post Cts - suger?
Köpte mig en Super reverb -64 med alnicohögtalare från -67. Tyckte den lät kanon. Sedan ville jag prova ctshögtalarna i min Vibrolux reverb -66 och satte i RI jensen c10qelementen från den i Super reverben. Oj vilket lyft för SR!!! Ett helt annat 3D ljud än tidigare. Tänkte kanske att det berodde på kombinationen alnico/keramiska element. Men, usch vilket kallt och bright ljud det kom från Vibroluxen. Ingen bas och lägre mellanregister. Spik i örat var orden. Nu kör jag singelcoil(tele) så det hjälper ju inte saken. Kanske är cts alnico ämnade för humbuckers. Kan det möjligen vara så att ctselementen förlorat sin magnetism och därigenom tappat frekvensåtergivningsmöjligheter(finns det ett sånt ord?) nedåt? Eller kan det bli bättre om man konar om?(fast då borde det väl bli ännu mer diskant?)

Någon som har liknande erfarenheter i ämnet?

George Harrison

18 Oct 2014, 16:36
Profile

Post Re: Cts - suger?
Kan du ha kopplat elementen i motfas? Jag tycker att friska CTS alnico på många sätt är fantastiska element. Om något så har de ett mycket varmt ljud redan på låg volym.

18 Oct 2014, 18:32
Profile

Geleråtta wrote:
Kan du ha kopplat elementen i motfas? Jag tycker att friska CTS alnico på många sätt är fantastiska element. Om något så har de ett mycket varmt ljud redan på låg volym.

Nix, ingen motfas. Provade med ett jensen och ett cts i Vibroluxen också. Blev något bättre men känslan är att ctselementen saknar övertoner. Frågan är ju då om mina högtalare är friska?

George Harrison

18 Oct 2014, 21:35
Profile

Låter verkligen mysko.. CTS Alnico är grymma tycket jag, speciellt på hyfsat hög volym. Men örat hör ju vad det hör så om du tycker att det låter skit så låter det väl skit. Är dom kanske dåligt omkonade redan? Eller helt enkelt trötta...?

21 Oct 2014, 08:51
Profile

Svullo wrote:
Låter verkligen mysko.. CTS Alnico är grymma tycket jag, speciellt på hyfsat hög volym. Men örat hör ju vad det hör så om du tycker att det låter skit så låter det väl skit. Är dom kanske dåligt omkonade redan? Eller helt enkelt trötta...?

Dom verkar inte vara omkonade. Har nu provat med ett Wgs G10C tillsammans med ett av alnicoelementen i Vibroluxen och det verkar lovande. Cts elementet har ju en väldigt trevlig "skimrande" diskant som här får hjälp i basen av Wgs elementet. Wgs elementet har också högt decibeltal så här är Cts elementet mest med och färgar känns det som.

George Harrison

22 Oct 2014, 09:35
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]