| Author |
Message |
|
nickewiden
|
 Stärkarbyggare som tar uppdrag? Pedal steel-stärkare!
Jag är på jakt efter någon som kan bygga en customstärkare. Jag spelar pedal steel och vill ha en kompakt helrörscombo som spelar rent. En kanal, någonstans kring 40+ watt med 6L6:or. Försteg som gärna får vara mer åt Fender tweed-hållet än blackface, alltså fett och varmt men med mycket headroom, med rejäla trafos. Bas, mid och diskant-eq, med svepbar mid. Inget reverb behövs men gärna effektloop. Bara en volymratt, inte gain+master. Smidigt format med plats för 12"-element (som jag ordnar). Skulle du dessutom råka göra lackjobb (eller bygga ett trärent kabinett för senare lackning) skulle det vara grymt med candy apple red-lack! PMa offert med ungefärligt prisområde så tar vi det därifrån.  /Nicke
|
| 11 Oct 2014, 19:19 |
|
 |
|
nickewiden
|
 Re: Stärkarbyggare som tar uppdrag? Pedal steel-stärkare!
En annan tänkbar variant är rörförsteg med class D-slutsteg för ännu högre uteffekt, headroom och lägre vikt.
|
| 11 Oct 2014, 19:58 |
|
 |
|
peterh
|
nickewiden wrote: En annan tänkbar variant är rörförsteg med class D-slutsteg för ännu högre uteffekt, headroom och lägre vikt. Nu får du allt tvätta tungan med tvål 
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 11 Oct 2014, 22:43 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
eftersom jag har fuskat på både Lap Steel o pedalsteel så skulle jag utan tvekan rek o bygga stärkaren med James tonstack med mid kontroll då kommer du känna dig hemma...
personligen så skulle jag leta efter en Fender 75 o utgå ifrån (har en sådan själv) o bygga om tonkontroll för mer kontroll
egentligen så är fender 75 byggd för pedalsteel i första hand ...
o du får dem för en spottstyver.... mellan 3500-5000:-
|
| 12 Oct 2014, 00:15 |
|
 |
|
Ballz
|
Hm. Tweed med mycket headroom? Låter lite som en rostfri Opel. Finns inte. 
|
| 12 Oct 2014, 23:51 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag kör pedalsteel genom ett bygge baserat på normalkanalen på en Bassman 6G6-B, dock så går slutsteget på rejält högre spänning än en orginal 6G6-B, ca 500V vilket förmodligen ger mer headroom.
|
| 13 Oct 2014, 08:44 |
|
 |
|
zven
|
Precis som fender 75 den går på 500 volt på anod 
|
| 13 Oct 2014, 11:09 |
|
 |
|
busse
|
zven wrote: Precis som fender 75 den går på 500 volt på anod  Peavey Artist bör vara ett bra alternativ att bygga en pedalsteel stärkare på, det är från en sån som jag har tagit trafos. Den är också kompakt i formatet och har en 15 tummare vilket jag gillar till steel men även till gitarr. Skippa två slutrör och bygg nytt rörförsteg för orginal låter den så där om transistorförsteget enligt mig. Bör gå att hitta en sån för runt 1500-2000 kr
|
| 13 Oct 2014, 14:27 |
|
 |
|
Amp Healer
|
zven wrote: eftersom jag har fuskat på både Lap Steel o pedalsteel så skulle jag utan tvekan rek o bygga stärkaren med James tonstack med mid kontroll då kommer du känna dig hemma...
personligen så skulle jag leta efter en Fender 75 o utgå ifrån (har en sådan själv) o bygga om tonkontroll för mer kontroll
o du får dem för en spottstyver.... mellan 3500-5000:- Jag tror du tänker på Super Twin (ST) som Red Rhodes konstruerade med Lap Steel i baktanke. Jag vet det då jag träffade Red Rhodes på 90:talet när han jobbade för Groove tubes. Ämnet dök upp då jag hade en polare som lirade genom en ST och Red som själv var känd Lap Steel kille, berättade att han ville ha watt/höras när han spelade solo , en intressant man att få träffa innan tyvärr dog för tidigt.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 13 Oct 2014, 17:59 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tone King Royalist combo 45w
|
| 13 Oct 2014, 19:31 |
|
 |
|
zven
|
Amp Healer wrote: zven wrote: eftersom jag har fuskat på både Lap Steel o pedalsteel så skulle jag utan tvekan rek o bygga stärkaren med James tonstack med mid kontroll då kommer du känna dig hemma...
o du får dem för en spottstyver.... mellan 3500-5000:- Jag tror du tänker på Super Twin (ST) som Red Rhodes konstruerade med Lap Steel i baktanke. Jag vet det då jag träffade Red Rhodes på 90:talet när han jobbade för Groove tubes. Ämnet dök upp då jag hade en polare som lirade genom en ST och Red som själv var känd Lap Steel kille, berättade att han ville ha watt/höras när han spelade solo , en intressant man att få träffa innan tyvärr dog för tidigt. nä Owe det var Ed Jahns som både byggde o konstruerade super twins o hela fender 40 75 140 serien Fender 75/140 serien var avsedd för pedalsteel enligt han själv.. men kunde även prestera Gain/dist är ju fender första fotkontroll 2 kanals stärkare
|
| 13 Oct 2014, 23:15 |
|
 |
|
Amp Healer
|
zven wrote: Amp Healer wrote: Jag tror du tänker på Super Twin (ST) som Red Rhodes konstruerade med Lap Steel i baktanke. Jag vet det då jag träffade Red Rhodes på 90:talet när han jobbade för Groove tubes. Ämnet dök upp då jag hade en polare som lirade genom en ST och Red som själv var känd Lap Steel kille, berättade att han ville ha watt/höras när han spelade solo , en intressant man att få träffa innan tyvärr dog för tidigt.
nä Owe det var Ed Jahns som både byggde o konstruerade super twins o hela fender 40 75 140 serien Fender 75/140 serien var avsedd för pedalsteel enligt han själv.. men kunde även prestera Gain/dist är ju fender första fotkontroll 2 kanals stärkare Säger inte du far med osanning Zven , men tycker det är lite märkligt att Red Rhodes skulle ljuga mig rakt i ansiktet nä jag träffar han och att det är Rhodes namn som står på schemat inte Ed Jahns ? http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf
|
| 14 Oct 2014, 08:19 |
|
 |
|
zven
|
https://www.youtube.com/watch?v=b_eyePC5cIA hans basmonster The Blackface cosmetics were reintroduced in the mid-1970s in a series of amplifiers designed by Ed Jahns. The first amplifiers in this new line included the infamous 180W 'Super Twin' and 'Super Twin Reverb' amplifiers which featured active tone controls and a built-in distortion circuit that blended between clean and distorted sounds. Some bass amplifiers with similar architecture were also released, namely the 'Studio Bass' and 'PS300'. These amplifiers didn't yet render obsolete the Silverface series and manufacturing of both co-existed for years. In fact, many Silverface designs were revised to the ultra-linear architecture to step up their output power from 100 watts to 135 watts. The new Blackfaces came in varying cosmetic styles. All of them had a black control panel and traditional knobs, but they no longer featured the Blackface-style lettering to depict the model name and the traditional control panel layout was partially redesigned. Some of these amplifiers had a silver grillcloth typical to previous BF and SF series amps, but more often the amplifiers sported a black grillcloth. Some amplifiers also had an aluminum trimming running around the grille. The styling didn't become consistent until the early 1980s, at which point all these designs were already discontinued to make way for the very similar looking "II Series". In the late 1970s and very early 1980s the "Supers" were followed by the tube-based '30', '75 (Lead)', and '140' tube amps (with reverb and overdrive features) and two solid-state 'Harvard' amps (one with reverb), which were 15W practice amplifiers. Design-wise the tube amplifiers were quite different from their predecessors, as the active tone controls and blending distortion circuit had been removed and the latter feature replaced by a crude version of the channel switching concept. A new feature addition was a crude insert-style effects loop. läs Owe 
|
| 14 Oct 2014, 11:42 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: det är Rhodes namn som står på schemat inte Ed Jahns ? Eeeeh, det är Rhodes varumärke, som i Harold Burroughs Rhodes, som uppfann ett elpiano.... Ingick i Fenderkoncernen när Leo sålde till CBS (för 13 miljoner dollar...) För övrigt; var det inte Paul Rivera som anlitades för att konstruera di dära modellerna med dist-( eller snarare prutt-)kanal? Det där med att kaskadera gainsteg för att få fram dist var ju bara i sin linda då, endast ett fårtal mekar höll ju på med det, Randall Smith (Mesa) och Paul Rivera var väl bland de allra första. En tidig modd var att ta signal från reverbsteget och skicka vidare för maximalt tuuut. Om man skiljer på design och konstruktion kanske det klarnar lite, att designa en stärkare betyder inte nödvändigtvis att man konstruerar alla delar.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 14 Oct 2014, 17:27 |
|
 |
|
Amp Healer
|
zven wrote: https://www.youtube.com/watch?v=b_eyePC5cIA hans basmonster The Blackface cosmetics were reintroduced in the mid-1970s in a series of amplifiers designed by Ed Jahns. The first amplifiers in this new line included the infamous 180W 'Super Twin' and 'Super Twin Reverb' amplifiers which featured active tone controls and a built-in distortion circuit that blended between clean and distorted sounds. Some bass amplifiers with similar architecture were also released, namely the 'Studio Bass' and 'PS300'. These amplifiers didn't yet render obsolete the Silverface series and manufacturing of both co-existed for years. In fact, many Silverface designs were revised to the ultra-linear architecture to step up their output power from 100 watts to 135 watts. The new Blackfaces came in varying cosmetic styles. All of them had a black control panel and traditional knobs, but they no longer featured the Blackface-style lettering to depict the model name and the traditional control panel layout was partially redesigned. Some of these amplifiers had a silver grillcloth typical to previous BF and SF series amps, but more often the amplifiers sported a black grillcloth. Some amplifiers also had an aluminum trimming running around the grille. The styling didn't become consistent until the early 1980s, at which point all these designs were already discontinued to make way for the very similar looking "II Series". In the late 1970s and very early 1980s the "Supers" were followed by the tube-based '30', '75 (Lead)', and '140' tube amps (with reverb and overdrive features) and two solid-state 'Harvard' amps (one with reverb), which were 15W practice amplifiers. Design-wise the tube amplifiers were quite different from their predecessors, as the active tone controls and blending distortion circuit had been removed and the latter feature replaced by a crude version of the channel switching concept. A new feature addition was a crude insert-style effects loop. läs Owe  Man kan läsa mycket på nätet, ibland stämmer det ibland inte. Jag är dock lite fundersam i detta fallet av flera orsaker. 1. Vad skulle Red Rhodes ha för andledning att ljuga mig rakt i ansikter? 2. Varför är då Red Rhodes namn som står på schemat och inte Ed ? 3. kollar man länken du hänvisar till Så är det ju tydligt på schemat att det var hans verk, men står Rhodes på scheman du hänvisar till. Säger inte du har fel, bara nyfiken.
|
| 14 Oct 2014, 17:38 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Martin Kuhn wrote: Quote: det är Rhodes namn som står på schemat inte Ed Jahns ? Eeeeh, det är Rhodes varumärke, som i Harold Burroughs Rhodes, som uppfann ett elpiano.... Ingick i Fenderkoncernen när Leo sålde till CBS (för 13 miljoner dollar...) För övrigt; var det inte Paul Rivera som anlitades för att konstruera di dära modellerna med dist-( eller snarare prutt-)kanal? Det där med att kaskadera gainsteg för att få fram dist var ju bara i sin linda då, endast ett fårtal mekar höll ju på med det, Randall Smith (Mesa) och Paul Rivera var väl bland de allra första. En tidig modd var att ta signal från reverbsteget och skicka vidare för maximalt tuuut. Om man skiljer på design och konstruktion kanske det klarnar lite, att designa en stärkare betyder inte nödvändigtvis att man konstruerar alla delar. Nä, nu tycker jag nog att du är rätt nedvärderande , jag vet skillnad ! Men har du eller Zven träffat Red Rhodes? Jag har det o vet vad han sa.
|
| 14 Oct 2014, 17:45 |
|
 |
|
zven
|
Martin har nog rätt där  alltså ED var den som byggde ihop o designade hela rasket för att klargöra det finns många uppfinningar o konstruktioner som vanliga dödliga uppfinner...men andra lägger sitt namn på patenten.. med som sagt ED Jahns är fenders stora design/konstruktör som jobbade där under många år han favoriserade pedalsteel o många av hans byggen är byggda för just detta... att sen Rhodes har sitt namn på scheman beror nog mer på fender köpte in Rhodes o Rhodes skall givetvis då finnas med för att det är ett varumärke.. men ed jahns är inte ett varumärke 
|
| 14 Oct 2014, 21:32 |
|
 |
|
zven
|
|
| 14 Oct 2014, 21:49 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Intressant att efter första 2 inlägg är den hugade beställaren tyst. Undrar vad det kan bero på... för det kan inte vara så att tjafset om vem har ritad vad på några gamla Fender scheman har fått honom på andra tankar? Just ett smart sätt att marknadsföra sina tjänster. Attachment:
polar_face_palm.jpg [ 52.27 KiB | Viewed 4451 times ]
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
Last edited by VacuumVoodoo on 15 Oct 2014, 19:01, edited 1 time in total.
|
| 14 Oct 2014, 23:58 |
|
 |
|
zven
|
|
| 15 Oct 2014, 00:13 |
|
 |
|
nickewiden
|
Tack för era uppslag! Jag har dem i åtanke när jag klurar vidare i frågan...
|
| 20 Oct 2014, 14:46 |
|
 |
|
zven
|
fast åt andra sidan så skulle jag bygga en krets baserad på Fender 6G16 men skippa likriktarör... höja spänningar o montera ryska 6n2p-ev som förstegsrör
|
| 20 Oct 2014, 20:55 |
|
 |
|
busse
|
zven wrote: fast åt andra sidan så skulle jag bygga en krets baserad på Fender 6G16 men skippa likriktarör... höja spänningar o montera ryska 6n2p-ev som förstegsrör Håller med för det är ju i princip vad jag gjort och jag tycker det låter bra. Vibroverb 6G16 och Bassman 6G6-B har ju samma preamp då det gäller normalkanalen, har i mitt bygge hållit spänningarna i preampen nära orginalet men slutsteget går på ca 500V då en Peavey Artist fått donera trafos till mitt bygge och då det gäller likriktaren så är det dioder som gäller. Jag har även tremolot från 6G16 i mitt bygge som sen har kompletterats med ett eget designat reverb. Det är bara 6n2p rören som jag inte har i mitt bygge utan kör med TAD 7025, dock har jag några ryska motsvarigheter till 6L6 som slutrör men kommer inte ihåg vad dom heter.
|
| 21 Oct 2014, 14:12 |
|
|