|
|
Page 1 of 1
|
[ 30 posts ] |
|
Roost Sessionmaster SM 100
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Roost Sessionmaster SM 100
Jahapp. Kom till mig genom villovägar lugnt sagt,ursprungligen från den gode Jim på diskant. Ett projekt,å det e nog ingen överdrift att kalla den. Roost då en av de lite mer udda brittiska märkena från -70talet,och mången gång med inflikan att det skall röra sig om en form av Hiwatt. Mm. Kan vara.   Vi kan väl kanske vara överens om att den inte bara e använd utan att den även har sett Mr Handymans kompetenta fingrar. En som jag ser det inte alldeles lättlöst fråga eftersom det visar sig att detta inte direkt e ngn lättviktare. Vi snackar vikt på par med en Twin,dvs 43kg,och då skall man ha klart för sig att cabben med högtalarna i handlar om 26kg av dem 43 kilona. Mao,är det överhuvudtaget VÄRT att klä om den där klumpen.? Jag vet faktiskt inte i nuläget,men å andra sidan behöver inte det beslutet tas just nu. E helt övertygad om att ifall man gjorde cabben i solitt trä hade man ledigt blivit av med ett antal av de där kilona..eller plyfa för den delen. 26 kilo cab...e ju fan skallskadat.  Mr Handyman hade givetvis agerat elektronikkunnig med  . Det där med signaljord vs kraftjord vs skärm osv vart inte så viktigt,så det hade man löst med egen kabel se. Högtalarkabel no less,å den lektionen med just att hålla isär begreppen hade man nog inte varit på nä... Så Jocke Jordloop hade fått agera rätt fritt kan vi säga. Preampen jordade i chassiet på sju ställen. Ett antal skärmar var...u guessed it..jord..å...Nahfan. Fram med avbitarn bara. Var enda å göra,och så drog jag om inte annat en lite mer korrekt jordbuss mer temporärt.  Maskinen dök upp hos mig död,vilket då primärt visade sig bottna i att ett av slutrören självoscillerade å hade skärmgaller som pumpande lös om som en tilltufsad marackas. Så. Skrotade ett av paren och ersatte det med ett par hederliga Philips. De originalen som blev kvar e ett par gamla Zeurex. Kan mao vara mer eller mindre vad som helst.. Dit med en omgång 1 Ohmare...åsså ställa bias. Schema till de här,samt principlayout,är relativt lätt att hitta online. Visar sig att där finns ett gäng som håller av gamla Roost maskiner,så den biten var tacksamt nog plättlätt. Många drar paralleller med Hiwatt,och det e kanske inte helt utan. Som det stod då så saknades dessvärre allt vad beslag osv heter,så det blev till att rufsa runt i skattkistan efter reservdelar osv. Alla muttrar till pottar saknades,alla rattar,alla muttrar till jack osv. Med det gjort då så gick jag över maskin lite mer ingående innan jag slog om brytarna. I stort visade det sig dock att det inte var ngn större fara med den gamle klumpen. Den lät iaf! Trafona påminner om gamla Partridge men är det INTE. Vem som tillverkat dessa står uppenbart höljt i lite dunkel,men de har iaf rykte om sig att vara bra. Av vissa hävdat väl på par med Partridge. Vet med mig sedan tidigare att det fanns ett helt gäng duktiga trafolindare i Leeds,där DENNA maskinen tillverkades,och har därför ingen som helst anledning att betvivla uppgiften. Som ni ser saknas voltväljaren bak. Hittade en gammal typskylt av typen "klisterlapps aluminium" invändigt som pekade mot att den importerats via ngn butik i Hässleholm.? Tapparna var dock kvar,de satt på ett lödstöd invändigt,och tur var väl det eftersom spänningarna var lite väg höga. Fick lagt om det till 235VAC tappen,och mkt riktigt landade det hela mer på par med detta gjort.  Preamp och PI sitter installerat på samma form av ganska enkelt mönsterkort vi återfinner i gamla Orange mm. Inte mkt att orda om. Kablage ToF går vid "lödstolpar" (INTE turrets). Hela känns rätt hantverksmässigt tycker jag,meeeen...tja.? Det fungerar iaf.  Japp. Maskinen har reverb. Tyvärr verkar att döma av bilder via nätet Mr Handyman ha varit på även detta varför påse till tank osv saknas. Rent kretsmässigt sen då. O tempera o mores antar jag,men man har installerat 100uF lytar över varenda katodmotstånd i sikte i det närmaste. Det till trots känns inte maskinen speciellt "basig". Hm. Att få liv i den gick ju förhållandevis fort,men det med ton och attityd e ju som oftast en annan femma.  Efter att den fått stå å lulla för sig själv en stund mätte jag rippel mm,och det var väl lugnt sagt helt i sin ordning. Säger förvisso inte mkt om ESR mm.. De två första lytarna sitter i serie och dessa avviker från schema genom att de är på 400uF styck. Dvs,där sitter 200uF som första smäll. Så? Hur låter den då? Ärligt sagt? Ganska meningslöst om ni frågar mig! Som cleanmaskin? Näfan. E långt ifrån en Fender..inge glitter här inte. Som "pushad" engelsman då? Hiwatt? Nä. Näh,det gör den inte. Om man överstyr den via preamp mot masterinställningar så låter den ärligt sagt som en riktigt DÅLIG -70tals fuzzbox. Om än en djävligt högljudd sådan. Så frågan e..vad skall man göra med denna? Cabbens vikt som combo alena e ju bara rena tramset. Om jag tar mig för att nytillverka en antingen i trä eller plyfa är jag 100% övertygad om att jag ledigt hade kunnat få ner vikten på den,och det rejält. I sin tur,om man gör själva ramverket i solitt trä så kan man ev hoppa kostnader som tolex mm eftersom det med enkelhet kan göras relativt snyggt som det är.. Men..26kilo cab? Nej nej nej nej..det händer ju bara inte. 1976 ringde å ville ha tillbaka sin "whatever" attityd vad avser totalvikt liksom. Finns ju fan ingen normal människa som kan tänka sig släpa på en maskin som väger som en halv ko,oavsett hur bra den ev låter! Originalcabben kan för den sakens skull alltid sparas...e inte det jag säger. Men rent praktiskt? Nej nej nej nej för fan. Trams. Å låter. E väl där det skiter sig rejält. Sprungit på ett antal engelsmän som hävdar att gamla Roost minsann e "da shit" ur det perspektivet. Kan vara,isf e det ngt kardinalt fel på min för den låter ju rent för djävligt när man pressar den. Antingen det eller så håller mina öron på å trilla av eller nått. http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/37/141214243320614500_resized.png?width=1280&height=666Schema har ni där. Den har ju om inte annat en lite intressant tonstack. Jaja. Den som lever får se. Vi får väl börja i en ände och städa rejält inne i det där chassit. Elektronik brukar gilla när saker å ting e rent se.. På det får i princip allt kablage mellan pottar å kort bytas. E härjat för mkt med de bitarna för att det skall möta en vettig standard när det hela väl e färdigt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Oct 2014, 07:49 |
|
 |
|
Racing
|
 Re: Roost Sessionmaster SM 100
 Ok. Först som sist,här nånstans blir det korkat. På riktigt. Det där e alltså "ramen" till den nya cabben.... Kom nu ihåg att originalet med de två trattarna på plats e en affär på 26 kilo. UTAN maskin. Med landar vi på 42kg.  Ok. Det ramverket i solid furu väger 6 pannor. 6 kilo...  Så adderade vi bakstycken...  Å en omgång RIKTIGT stöddiga,låsbara,hjul... bara dem var en affär på 2kg+...  Å vi adderade listverket som behövs för att fästa baffel såväl som bakstycken..gejdrar för chassiet..  Å fräste ur det övre bakstycket för chassifrigång..å på det då en massa annat småjox. Det sista jag gjorde innan jag gick hem MED maskin på plats i cabben var att välta upp det på vågen igen. Har skurit till baffel osv..dock utan trattar (vilket tillsammans med reverbtank e det andra som saknas av "vikt" i så måtto),och vågen landade på 26kg. Det här e pannskadat. På riktigt. Genom att göra en ny cab med tillbehör i solid furu har vikten gått ner så att det hela kommer landa på max 30 kilo. Vad i HELVETE tänkte de med i England när det begav sig?!? Vi bantar alltså det här skrotet med närmare 15kg genom att bygga en ny cab! WTF? Märk nu väl...tjockleken på original spånplattan e 19mm...och på furuverket 18mm. Mao försumbart,och utan minsta tvekan kan väl kort konstateras att furulösningen är starkare. Faktum e att detta blir så vettigt att jag tror att jag efter slipning,efter att överhandarn fått ge det hela radier överallt osv gör så att jag betsar och lackar detta med halvmatt. Tror jag kommer göra sig. Återstår att lista ut vad för baffeltyg som skall till,men det lär la lösa sig antar jag. Tills dess kommer jag väl vara upptagen med maskin,som alltså kommer få samma relä lösning som Klemt´en jag precis håller på med. Om detta går att få till stånd som en 30kg 100w 212 combo e det ju bara att luta sig tillbaka.. Isf e det ju hemma på riktigt,å skulle det hela nu stanna på 31kg eller 32kg klagar jag inte över det heller. Kan säga att det känns som hjulsatsen jag skaffade e REJÄLT overkill nu! Nåja. Better safe than sorry. Som sagt,har den nu hjul å landar där jag nu förväntar mig i vikt blir det hela en MYCKET transportabel historia i ljuset av effekt och kapacitet.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 07 Oct 2014, 18:52 |
|
 |
|
disktant
|
Tunnis, jag skulle ha skickat med en hantel Kan ju tilläggas att det INTE är jag som lekt förstärkardoktor med den tidigare
| 07 Oct 2014, 20:17 |
|
 |
|
Racing
|
|
| 07 Oct 2014, 20:50 |
|
 |
|
Sustain
|
Spånplatta är tungt som f-n, senare tiders gissel MDF likaså. Och "billigt". Så är det bara. Man tänkte nog mest med plånboken gissar jag.
|
| 07 Oct 2014, 21:13 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,det e möjligt Sixten men hur vi än vänder å vrider på det e Roost inte direkt dussinvara. Iom det e jag ganska övertygad om att deras kunder hade värdesatt 13kg-15kg bort vs om maskin blir en 500ing dyrare.
Vänder på det å säger som så att 43kg e fan inte ok. Ta bara en Twin,den väger ju detsamma,varför har skiten ens handtag upptill.? Ärligt nu. VEM roddar runt 43kg i ett singel handtag upptill i samband med roddande i längden? 25kg-30kg...oki. Den kan jag förstå. Saker å ting har ändå en rimlighetens gräns,men när man med denna enkelhet bantar bort 15kg har det brustit i ren logik i min mening.
Fender Twin då? Ja,men det kan jag förstå. E trots allt en av världens mest berömda förstärkare med försäljningssiffror därefter. Då kan jag haja att man skiter i vilket å kikar mer på den där 500ingen..när man förväntar sig sälja X antal 10 000(eller 100 000) maskiner om året.
|
| 07 Oct 2014, 21:21 |
|
 |
|
peterh
|
Detta blir vackert !! Jag rösttar för att du struntar i att klä den med plast och behåller träytan, kanske lackad.
Tänk så här : det finns ingen annan stärkare i svenskt trä !!
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 07 Oct 2014, 21:24 |
|
 |
|
HRJ
|
disktant wrote: Tunnis, jag skulle ha skickat med en hantel Kan ju tilläggas att det INTE är jag som lekt förstärkardoktor med den tidigare Hade du bett snällt hade du fått släpa ut den till bilen. Blir fint det där Jesper!
|
| 07 Oct 2014, 21:51 |
|
 |
|
Racing
|
Tack killar.
Ja Peter. Lite beroende på totalt utfall finns det risk att denna får finna sig i ngn form av ytbehandling och halvmatt klarlack isf. Lack som effekt av att furu rent relativt e ett mkt mjukt träslag varför lacken i det läget blir det som skyddar mot enklare dings.
Nu e min tanke att det mesta som skall fästas med skruv,bakstycken/baffel/högtalare..osv osv kommer ske med islagsmutter och maskinskruv. På så vis garanterar man att skit sitter fast i längden,rent relativt,och att det tåls att skruvas isär å ihop mer än en gång.
Vidare har jag tänkt klä "taket" på cabben med antingen ledande folie alt en tunn metallplatta för att på så vis få till en sluten bur kring maskineriet invändigt i chassit rent galvaniskt.
Baffeltyg sitter jag å stirrar mig blind på,de olika varianterna,på TT för närvarande. Vetti faen var det skall landa.
Sidohandtagen skall där fräsas uttag för. Det övre handtaget skall borras dit,å då med bricka osv iom att trät e såpass mjukt. Sen har ju originalcabben två små mindre raster upptill för att evakuera värme. Väl nog,men nu gjorde jag det övre bakstycket med en mindre spalt till chassit varför merparten av värmen garanterat kommer evakueras där... Å min tanke e ifall chassit verkligen behöver de där rastrena upptill? Poängen jag vill göra e att en combo alltid står på golvet. Som sådan e den låg...å det innebär,vis av erfarenhet,allt som oftast att de används som avlastningsbord i det närmaste. Det i sin tur innebär att alla öppningar upptill i cabben kan sluta med att där går ner kaffe,öl eller whatever... Kort sagt,kan man undvika de där rastrena vore det bra? Kanske framför ALLT så försänkta diton. Blir ju rena vätskefällan om det vill sig illa.
|
| 08 Oct 2014, 13:02 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Har en hel jävla rulle svart/silverrutigt vintage Ampegaktigt högtalartyg...kostar skjortan och slipsen. 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 08 Oct 2014, 19:28 |
|
 |
|
Racing
|
Tja...jag ringer Aleks.
|
| 08 Oct 2014, 20:22 |
|
 |
|
Racing
|
 Jo,men asså...det tar sig. Gått fram med radiefräsen lite varstans,borrat dit handtaget ovantill...å kanske framför allt fått riktat in cabben så den e hyggligt rätvinklig. Återstår som synes att fräsa upp hålen för högtalarna. Å..så var vi där med vikt igen för la även dem på vågen å de där Celestion trattarna e då allt annat än lätta. Nåja. Skall inte sälja skinnet innan björnen e skjuten. Så långt allt väl...  Även baktill har radiefräsen fått arbeta. Likaledes så e där nu hål för att dra de två baktstyckena osv.. Genomgående kommer nu M5 islagsmutter användas. Servicevänligt och bra. Vi börjar helt enkelt närma oss läget där eländet skall limmas. Kommer förstärka med regel invändigt i nederkant. Summa summarum börjar nu cabben kännas stabil. Mycket stabil rent av. Rent estetiskt så börjar även jag nu få känslan av att när detta närmar sig färdigt så vetti faen om det inte får bli regelrätt bets och klarlack. Fan tro´t. Som det känns just nu blir det nog ekfärgad bets. På det klarlack som sagt,sidenmatt,och baffeltyget..ja..nån form av svart...åsså som kontrast den formen av aluminiumfärgad ratt som det sitter en monterad på bilden längst upp. Tror det kan bli vettigt. Det med avluftning..släpper jag vidare tankar på. Alla "väsentliga" e-lytar e ju kannor av radialtyp som sitter monterade utvändigt på chassit,och vad vidare är e alltså fräst för frigång såpass att jag vill mena att den större delen av värmen kommer evakueras naturligt.
|
| 08 Oct 2014, 20:33 |
|
 |
|
peterh
|
Detta bygge kvalificerar till 2014 års designpris !
|
| 08 Oct 2014, 22:11 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
kläm dit en jensen neo 15 " 200 wattare neodym så sjunker vikten med 5 kilo till eller 2 st 12" jensen neo .... om nu inte 15" får plats
|
| 08 Oct 2014, 22:27 |
|
 |
|
bb5000
|
Bets o klarlack, lite "Axe Amp" stuk...det blir bra det !
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 09 Oct 2014, 09:08 |
|
 |
|
Racing
|
 Jomen. Bilden talar sant. Nu e skrotet limmat å klart. På det har jag borrat ur alla "fasta" hål baktill å dragit i M5 islagsmutter. Bra skit,å där har vi ett litet tips... Sedan halvt nyligen säljer Biltema-racing islagsmutter för skit å inget per 20 pack..finns som M4/M5/M6...å efter att ha provat nu kan jag bara konstatera att de fungerar skitbra. Enda som e kvar att limma e de inre "förstärkningsreglarna" i nederkant. Men ärligt sagt..närmast skit sak samma för cabben e så stabil att man kan ju fan hoppa på den nu utan någon nämnvärd åverkan. Japp. Detta blev bra. Sen har alla skruv som höll ihop skrotet fått stryka på foten och ersatts med 6mm träplugg å lim. Provat att kliva på den med den oscillerande...jaaaaafan...blir snyggt. Så det blir färgat trä å semigloss klarlack på denna. Helt klart.
|
| 10 Oct 2014, 20:29 |
|
 |
|
Racing
|
 Sagt det förr,tåls att sägas en gång till. Överhandsfräs is da skit!  Tom radiefräst i ovankant. Så så.... Tillverkade det jag behövde i svarven...åsså var vi framme liksom Aleks var glädjande nog ute med ett i mitt tycke riktigt snyggt baffeltyg med...*tackar & bockar*... Så imorgon blir det att handla lite mattsvart färg. Nu e det ju samtidigt så att alla dem där islagsmuttrarna iofs inte bygger speciellt mkt,men..det lär ju lysa igenom som en varböld på ett spänt baffeltyg. Så. Lösning? Jaa...ngt så enkelt som tejp tänkte jag faktiskt. List blir overkill,och vad vidare e bygger det för mkt. Så..ngt varv med tejp bara...åsså måla hela skiten. Därefter baffeltyg och häftpistol.
|
| 11 Oct 2014, 20:11 |
|
 |
|
Racing
|
 Hoppade det med tejp allt sagt och gjort. Blev spiklist istället. I sin tur vart överhandsfräsen framme igen,och jag försänkte anliggningsytan för baffeln mot ramverket en del. Gjorde helt enkelt att det hela passade in bättre rent estetiskt. På bilden har färgen inte ens torkat..  (mattsvart eg) Har nu provat att börja dra på baffeltyget Aleks var förbi med,och jag tror faktiskt inte detta blir helt talanglöst som kombination. Men. Jag kommer helt klart addera piping till baffeln.
|
| 12 Oct 2014, 20:25 |
|
 |
|
Racing
|
 Tjaaafan. Blir kanske inte helt talanglöst iaf. Nu skall där dit lite piping med..
|
| 13 Oct 2014, 19:47 |
|
 |
|
peterh
|
Vackert !
Ta några högupplösta foton med en "musikalisk bakgrund", så har du något att visa eftervärlden, nämligen att du var först med denna design.
|
| 13 Oct 2014, 22:19 |
|
 |
|
Racing
|
 Så. Pensionsdags. Fick bytt glättningslytar...å till bias krets..fick dragit om jorden en smula..bytt trimpottar till biaskretsen osv osv. Å skillnaden i prestanda lät inte vänta på sig,och ngt annat var väl inte att förvänta ärligt talat. Så. Nu skall anslutningarna till reverbet bytas (DIN i nuläget,skall göras till RCA). På det blir det lite annat sådant där "tråkigt" förberedelsearbete. På det e matarkortet till reläerna klart med.
|
| 14 Oct 2014, 22:50 |
|
 |
|
Racing
|
Mmm..... Tanken med denna e ju att modernisera soundet i den,lugnt sagt,men en sak i sänder liksom. Vart så att reverbet brumma å levde fan på alla upptänkbara vis. Original ligger kablaget på en mkt egendomlig variant som börjar i en DIN kontakt i chassit och slutar med RCA vid reverbtanken. Iddes helt enkelt inte slåss med den där gamla skiten,och eftersom RCA är en vedertagen standard så...tja...ni fattar.  Så ut med det djävla DIN uttaget och dit med ett par isolerade RCA kontakter. På det friskt vanligt hederligt RCA kablage,å mkt riktigt... Nu funkar skiten AVSEVÄRT bättre. Nu e det liksom bara ett reverb,som funkar!  I samma veva fick jag städat upp i det med muttrar till switcharna osv,och på det installerat en frisk indikeringslampa. Mmm. Vikt.  Som gammal örn inom motorsport skrået har jag ju med mig det med...skall vi kalla det vikteffekt.? Detta e ju som tidigare sagt en mkt mkt tung combo. 100 watt my ass liksom. Jaja. Men se av totalvikten på en combo utgör faktiskt det med trattar en bra portion av det,å...enter Bojens Polifemo. Ett par neodynium Celestions e ju iaf värt att prova!! Kan ju inte gärna bli mer än skit 
|
| 14 Nov 2014, 00:04 |
|
 |
|
Racing
|
  Jahaaaaaou...å ut kom kretskortet då. Får för det första säga att det verkar hålla riktigt hygglig kvalitet,och för det andra tillägga att man inte hade tvättat det innan installation vad det verkar...varför där var rejält med gammalt uttorkat resin på kortet. Inget som inte lite sprit inte hanterar,men iaf...  Tror jag nämnt det tidigare att de där kompisarna verkar inte direkt vara från översta hyllan. Ett större antal av dem e RIKTIGT mikrofoniska. Drar man ngt vasst över dem med maskin igång skallrar det å oscillerar utan morgondag. Samma...nu det sista,vevade man på för mkt volym=oscillering som ett brev på posten. Skit nu sak samma eg eftersom det hela skall byggas om riktigt styggt iaf,så de där kommer få stryka på foten oavsett varenda en. Samma faktiskt med ngr av de relativt få keramer som sitter där. Mikrofoniska dem med. Sicken skit... Nåja. Asså. Fasvändaren på dessa e lite lurigt utformad. Ger för handen att där e två trioder för delningen i vanlig ordning,men dock kopplat som en variant av långsvans. På det ligger feedbacken i sin tur iofs kopplad mot svansen,medans själva presence kontrollen griper i steget innan som man på sitt sätt kanske kan kalla för en form av driver. Poängen e då att detta driversteg dels har återkoppling från anod till galler och dels använder ett 100k anodmotstånd och i sin tur ett 470k katod...å se sen e inkommande galler på PI´n DC kopplat mot katodsidan av förut nämnda driver steg. Annorlunda var ordet. Sak samma för nu byggs även den biten om. Det där med trioder till höger och vänster..nänä. Nu skall de användas för att bygga dist med. På det då så fick jag rensat upp än mer i AC matningen in i maskin...å installerat PSU´n för det med relästyrningen. Mao? Vi e på gång 
|
| 14 Nov 2014, 21:02 |
|
 |
|
Racing
|
 Som sagt,e på gång. Som det ligger nu så blir det lite okonventionella grepp här å var,men jobbet blir gjort iaf. Sammantaget kan man nog närmast säga att jag gjort det där kortet mer eller mindre soprent ifrån sina gamla komponenter. Haft ngr vägval i det hela och bestämt mig för vad jag tror e en vettig layout på det. Så i grunden nu handlar det mest om pyssel å att få grejerna på plats. Nog så trevligt jobb 
|
| 15 Nov 2014, 18:46 |
|
 |
|
Racing
|
Inga bilder idag,men...det tar sig. Det gör verkligen det. I princip e kretskortsdelen klar. På det är de två nedre jacken nu pensionerade till förmån för ett par pottar som utgör en James avsedd för leadkanalen. Normalkanalen bibehåller sin TMB setup vad avser den biten. Pottar har jag höftat till vilka som skall vara med i ekvationen iaf,och jag resonerade både länge å väl kring hur göra med de båda volympottarna samt den nu då adderade gain diton. Vart till att jag faktiskt borrade ett hål i faceplate och var färdig med det. På så vis känns det någorlunda logiskt vad avser layout. I sin tur behövs ju ett hål till vad det lider,givetvis då för kanalswitchen som skall till. Sammantaget har man alla hål nu de pottar de skall ha och av de värden jag anser aktuella. Presence potten får finnas sig i att flyttas till baksidan och ersätts framtill givetvis av en PPIMV pott. Som sagts många ggr tidigare,finns INGEN som varken respekterar eller accepterar en 100 watts röris på fulla spjäll längre för att ngn klåfingrad gitarrist skall "komma åt det göttiga". Så..ngn form av lösning på problemet skall till,å de flesta av er vet sedan tidigare vart min röst i det tar vägen.. Hur som. Kvar nu e det med reläerna samt kablage ToF. Switch då som sagt,å den skall givetvis kompletteras med ett fotswitch jack baktill. Om där nu blir till 2 användbara kanaler så är det ju käckt om de kan användas på scen med.. Skall bli intressant att höra denna maskin ryta tycker jag! Lite nya idéer är implementerade och...just därför då. Bygget i sin har ju denna gången inte direkt haft det med budget som ledstjärna,och iom det ställer jag även kraven JAG har på den ngt högre. Tex lurar jag denna ggn på att installera en loop...å frågan e om inte det kunde vara en idé.? Jaja. Återstår att se var det tar vägen.
|
| 17 Nov 2014, 23:15 |
|
 |
|
Racing
|
 Jahaaaaaaaaaaa..... IT`S ALIVE!! IT´S ALIVE!! Mm. Lödpennan gick varm för att hinna med detta idag,men begäret efter att höra skiten ljuda var helt enkelt för stort. Mm..saknar ngn ratt ännu...visst e re så. Inte heller e presence kontrollen på plats,men..vafaen liksom..  Mm. Nu skall där städas å röjas en del och vad vidare e kan man LUNGT säga att en å annan "tweak" syns på fotot (dvs Mr Handyman lösningar..  ). Många resistorer på ryggen på varandra vart det...av den enkla anledning att droppresistorerna som satt där kanske inte riiiiiiiiiiiiiiiiiktigt vart vad en annan bad om. Mkt riktigt lät det också sådär som bäst i de första försöken. Båda kanalerna e med på banan..visst e dem det...och visst lät dem,men inte fan vart det speciellt snyggt inte. Iaf inte för min smak. Nåja. Skam den fan som ger sig inte sant.? Till saken hör att driver/recovery flaskan för reverbet nu var vida förbi vad som var lämpligt när det kommer till antal volt.. 457VDC in på anoden (där sitter ju en trafo som ser till att signalen går ut mot reverbtanken-remember) å i sin tur ca 2VDC över katoden. Njaee...näeeefan. Så jag labbade en del med droppresistor där och det hela landade på 33k INNAN trafon. Ergo sum behöver alltså även en mindre lyt adderas där...innan trafon mot backen. Hur som helst. 1a droppresistorn var på sketna 1,5k i resistans och det gav för handen att även PI´n milt sagt fick sitt. Näääääääästan så det var lika illa som mot reverbflaskan,men å andra sidan då med ett annat spänningsfall över långsvansen. Oavsett..för högt för min smak,och mkt riktigt var det ngt som gick igen i ren ljudkvalitet. I sin tur är det ju ytterligare två droppresistorer ut mot resten av preampen,en på 22k och ytterligare en på 47k,å de gav för handen att resten av flaskorna inte direkt matades med överspänning iaf. Med allt sagt å gjort så...jaja...det landade AVSEVÄRT mkt trevligare i ljudbild. Sen det med NFB. Själva NFB resistorn sitter smart nog på en lödlist intill PCB´n åsså leds bara signalen in mellan de två svansresistorerna på PI´n. Mm. Nu har jag ju satt om PI´n till en mer,skall vi kalla det....konventionell LTP lösning,och jag provade då först med den 10k resistor som sitter där original. Vart ju en rent ut sagt djävla skillnad med och utan.. varför jag tog mig för att ersätta den resistorn med en helt vanlig trimpot om 100k jag reostatkopplade. Var faktiskt en ganska behaglig övning att sitta å leka med det där,och den rent praktiska skillnaden när man larvade sig fram resp tillbaka var påtaglig. Så..där skall som sagt då till en presence kontroll också,men på det överväger jag nu att installera en "resonance" kontroll med. Återstår att se var det landar. Hur som helst så vart det iaf hygglig fart i skiten när jag nu sent ikväll bröt för dagen. Inte klart..nej nej. Gigvärdigt? Ptja..jo...hade det knipt så.... Meeen..nu räcker inte riktigt det utan det skall till lite mer som jag er det så det blir allt att tweaka vidare det. Med det sagt är vinsten för dagen iaf att skrotet lullar å går igen,å det med ett AVSEVÄRT mer användbart ljud/ljudbild än vad originalet erbjuder. Här hamnar jag i lite av en situation. De där Celestion Century högtalarna har ju ett rykte om sig att vara ganska "vassa". Frågan e hur hårt man skall tweaka maskin efter dem? Poängen e den som jag ser det att en 100 watts 212 combo på ngt vis primärt skall orka med att vara en helt fristående enhet,och med det då kommer följdfrågorna hur bra en tillsatslåda behöver låta och hur mkt fokus man skall lägga på det.? Ngt jag kan säga direkt är att jag mycket starkt överväger att installera ett par sk "tiltback legs" på cabben. Kan jag få den såpass lätt som jag nu hoppas dels genom att ersätta cabben med den ovan och del med bruket av neodynium högtalare..så blir ju detta förhoppningsvis ett rent helvetiskt krutpaket som rent relativt blir lättmanövrerat och portabelt. Då på ngt vis...gör det inte så mkt att eländet e på 100w längre. (Tänker de baksidor detta normalt har vad avser vikt osv) Lika samma detta med loop. Grunnat MYCKET på detta och undrar om loopen eg inte kan nöjas med att vara passiv och parallell? I vanlig ordning..ju mindre skit som e på plats och/eller ivägen..ju mindre som kan ge upp. Hm. Lekt med både aktiva och passiva loopar tidigare...å på det såväl seriella som parallella diton... Jaja. E la bara å lattja med det å se var det landar antar jag.
|
| 19 Nov 2014, 00:04 |
|
 |
|
Racing
|
 Aaaaaaaaaalrighty then!! Ömsom vin,ömsom vatten. Fick ihop maskin för ngr dagar sedan som sagt. Allt var väl generellt frid å fröjd tills jag började kräva lite mer av den. Den svarade med att helt enkelt sakna punch i övre mid/diskant området  . Huh Efter en helsikes massa jojkande och åkallande av underjordiska krafter vart det inte mkt kvar att spara på,så ut kom kortet...näääfan. Inga fel funna. I med kortet igen...samma skit. Fram med skåpet. Då visade det sig att jag hade mkt märkliga störningar på ingående galler på fasvändaren. Huh Mäta mellan galler å på inkommande kondning,å se där var ung 2M Ohm. Ur med kortet igen,och efter en djäkla massa sökande runt den där sockeln vart det till slut att löda bort sockeln i sig,å se med det gjort upp med den under den belysta förstoringslampan å...i "holken" för inkommande satt det en bit "stift" kvar efter ngt rör som gått av en ggn i tiden! Så..ur med det,åsså hela serven med att installera kortet igen då... Bingo.  Jaa? Vad skall man säga? Går väl bara för att bevisa att man aldrig skall ta saker å ting för givet antar jag? Allt trilla på plats liksom.. Reverbet e med i matchen med nu. Det ligger med ingrepp efter sista relät,och det hela sköts på enklaste möjliga vis. Med en resistor ivägen för signalen,åsså ut respektive retur för reverbet på ömse sida om sagda resistor. Enkelt och funktionellt. Återstår att trimma lite detaljer,men sammantaget sett e det ordning på skrotet och liv i luckan nu Vidare får jag säga att maskin e anmärkningsvärt tyst i tomgång. Gött!
|
| 20 Nov 2014, 23:12 |
|
 |
|
Racing
|
Det tar sig. Sammantaget har en hel del stenar flyttats på och det är nog ingen större överdrift att säga att detta börjar anta formen av en arbetsseger sakta men säkert. Det handlar nu inte bara om ljud utan även bristen på oljud. Som jag tangerat som kortast tidigare e maskin mkt mkt tyst i tomgång. Med styggt påställ,dvs med PPIMV´n rejält öppen,så hörs liksom bara mest ett svagt susande. Givetvis till del en fråga om kvalle på trafos mm,men även hur div kablage trots allt är draget. Ljudmässigt sen har det ju varit lite av en brottningsmatch med. En del av det kan läsas om ovan,men se...med de bitarna avklarade tillstötte nya probs. Bla då att vid tyngre påställ på leadkanalens båda gainvred skrek maskin som en stucken gris. Som ngt taget ur den sista färden... Not to fear though... Aleks to the rescue Den resulterande dialogen kring div fenomen gav då för handen att bla.....  En skärmplåt installerades. Nu skall den där plåten förbindas med jord även i sin nedre ända så den rent galvaniskt kommer att utgöra en bur,men redan som det är gör den STOR nytta. (Aleks fö...notera att ett visst relä är flyttat på med..  ) Det hör då till saken att i leadläge håller vi inte direkt igen med denna maskinen. På det adderades div filter...å rätt som det var hade vi oss en 100w gammal Roost som ryter som den aldrig gjort annat. Mm. Lång vägs resa mot mål tror jag. Man kan liksom börja smaka det nu. Nästa steg här blir att installera dem där neodyniumhögtalarna och se utfallet av det...
|
| 22 Nov 2014, 11:20 |
|
 |
|
Racing
|
 Mm. Asså...jag vet fanimig inte om jag skall skratta eller gråta. Installationen av dem där gick ju förhållandevis smärtfritt,men..asså....  Nä. Ni ser inte fel. Den stannar på 28kg. Det innebär alltså att denna KLUMPEN som det var från början bantat från ~44kg till 28kg. På i grund och botten ingenting. Sant e förvisso att neodyniumhögtalare inte direkt var vardagsmat 1980...men HAAAAAAAAAALLÅ!!! Jag har alltså bantat av SEXTON KILO. Vad det ger för handen är att vi har oss en rent sjukt högljudd 100w röris...som väger mindre än de flesta 50w 112 combos. Neh. Nehfan. Det har inte varit "billigt",men satt i perspektiv handlar detta i effekt nu om en rent handbyggd enhet med allt det medför och de adderade stålarna i sammanhanget kan man som jag ser det både ha och mista i ljuset av utfall. Det här...e skallskadat. Rätt upp å ner. Det är skallskadat. Det som står därute i verkstan nu är på ALLA vis en fullt fungerande stand-alone enhet med kapacitet ut ur röven å tebax. DET är sanningen. Framgång? Ja..det får man väl lugnt sagt säga. 28kg är inte mer än att det är hanterbart för en normalt gigande gitarrist. Det är inte mer vikt än att man kan leva med det,och eftersom den på det har hjul (som i sammanhanget är så overkill dimensionerade att bara DET i sig är löjligt) så är bara att konstatera att...varför var det inte gjort från början.? Jaja.  Där i sin tur har ni vad cabben+trattar väger utan själva förstärkarchassit. Mao står de två enheterna för ung halva vikten var. Trafona i den e ju inte direkt det mest underdimensionerade nån av er sett heller,jag garanterar.  Baktill som sagt. De två vreden för att kunna justera negativ feedback samt presence. Där skall dit ett jack också,ett för att kunna styra val av kanal med vanlig footswitch. Den där skärmplåten kring inputjacken samt första relät i sin tur...skruvades nu fast. Försänkte ett par hål för den i chassit och gängade själva plåten med två stycken M3 hål. Fungerar utmärkt. På det labbade jag en del ytterligare med div filter samt railspänningar,nu då mot de två neo högtalarna ombord,och tycker nog iaf för dagen att jag är hemma med den biten. Därför engagerade jag mig mkt mer ingående i det med reverbet. Det fungerade förvisso men...ja..lämnade lite att önska. Allt vad avser kondensatorer byttes på det lilla extrakortet. Själva tanken fick en påse för att minimera risken för akustisk feedback. På det...jag har ju milt sagt ändrat förutsättningarna en del med ingreppet för reverbet,så byggde jag om topologin för framför allt recoverysidan av det,å..igen...nu mest bara fungerar skiten. Så. Detaljer kvar rent elektriskt i mitt tycke. Skall bla kika på det med att installera en parallell passiv loop tror jag. Rent praktiskt sen då...så skall ju cabben milt sagt få sig en vända. Dags att se till att detta projektet går i hamn helt. 100 rörwatt ur 4st EL-34´or...två kanaler...reverb...loop..handbyggt hela lortet med cab i sin tur i solid furu och med ett par moderna neodynium högtalare ombord. Till kvittensen av...28kg. Asså. DÄR har vi oss fanimig ett stycke seriös combo för vilken normal rocknroll gitarrist som helst. Punkt.
|
| 22 Nov 2014, 19:41 |
|
 |
|
Racing
|
Mm. "Use your faults...use your defects...THEN you´re gonna be a star!" -Edith Piaff. Som det sagts vid tillfälle är jag en charlatan...å mina förstärkare jag skapar suger. Visst e ´re så! Tell ya what. This. This is close friend and prodigy Dylan. That..and one Roost..in clean. https://www.youtube.com/watch?v=HBTWTswMiXY&feature=youtu.be
|
| 28 Nov 2014, 22:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 30 posts ] |
|