View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:42

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Restips? 
Author Message

Post Restips?
Jag har ett par veckors semester i november och tänkte mig ut och resa lite men har lite svårt att bestämma mig för vart jag ska resa, å eftersom Bojarna verkar vara ute och resa en hel del så tänkte jag höra om ni har några tips till mig?
Jag är inte ute efter någon charter-/badsemester, men det får gärna vara 20+ grader varmt. Gärna ett kulturellt intressant resmål.

Mina egna tankar går just nu mot tre olika resmål, men är som sagt öppen för mer förslag:

-Kuba, vädret bör vara bra och det känns som ett intressant och spännande resmål.
-Indien, närmre bestämt Kerala. Varmt rekommenderat av en kollega plus att jag vill uppleva en tigersafari nån gång. Massvis av kultur också.
-Thailand, tveksamt resmål men jag har en polare som är där när jag har semester.

27 Aug 2014, 14:41
Profile

Kerala är fantastiskt och kan varmt rekommenderas. Jag luffade runt ett par månader ( i min något yngre del av livet) i Indien och Kerala blev platsen där jag stannade längst tid. Otroligt vackert och varierande i natur och kultur. Du kommer INTE se några tigrar i Kerala. Då ska du ha väldigt tur. Vill du göra det ska du åka norrut till Nepal SOM jag rekommenderar mer än något annat land i världen. Oktober- februari är väldigt bra månader att resa dit. Du behöver nog två, gärna tre veckor för att få ut något av det. Ett väldigt varierat land som erbjuder mer än bara världens bästa trekkingupplevelser. Forsränning, tigersafari, kultur mm. Ett fantastiskt vackert land och ett otroligt vänligt folk!

27 Aug 2014, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Restips?
Indien, Indien, Indien!
I Kerala har jag inte varit än, däremot 7 ggr i Indien runt om på andra platser
Det beror ju lite på vad du vill göra
tåg är smidigt, kul och billigt...annars kan man köra Royal Endfield
God mat!

27 Aug 2014, 22:09
Profile ICQ WWW

Thailand har såhär års sämre väder och manetsäsong råder. Läste i dagens tidning om en turist som nyligen dött av box- jellyfish som blivit ett växande problem i SO-asien. Sedan några år har myndigheter börjat uppmärksamma detta fenomen som tidigare varit okänt i detta område.

28 Aug 2014, 15:08
Profile

Indien och Kerala är inte heller problemfritt vad gäller maneter. För tiotalet år sedan brändes en svensk turist svårt av en box-jellyfish i Goa.

28 Aug 2014, 15:10
Profile

Man kan ju göra en massa annat än att bada i havet när man åker på semester och det finns ju pooler om man måste blöta ner sig.

28 Aug 2014, 15:12
Profile

snutstrut wrote:
Kerala är fantastiskt och kan varmt rekommenderas. Jag luffade runt ett par månader ( i min något yngre del av livet) i Indien och Kerala blev platsen där jag stannade längst tid. Otroligt vackert och varierande i natur och kultur. Du kommer INTE se några tigrar i Kerala. Då ska du ha väldigt tur. Vill du göra det ska du åka norrut till Nepal SOM jag rekommenderar mer än något annat land i världen. Oktober- februari är väldigt bra månader att resa dit. Du behöver nog två, gärna tre veckor för att få ut något av det. Ett väldigt varierat land som erbjuder mer än bara världens bästa trekkingupplevelser. Forsränning, tigersafari, kultur mm. Ett fantastiskt vackert land och ett otroligt vänligt folk!

Det ska finnas en nationalpark nära Kerala där man ska kunna se tigrar, fast det är ju inte riktigt samma som att se dem vid Himalayas sluttningar. Å jag är väl inte helt emot att åka iväg från Kerala för att åka på safari...

Nepal låter intressant, jag ska kolla lite på det. Har du någon rekommendation på ort(er) att åka till?

tligen wrote:
Indien, Indien, Indien!
I Kerala har jag inte varit än, däremot 7 ggr i Indien runt om på andra platser
Det beror ju lite på vad du vill göra
tåg är smidigt, kul och billigt...annars kan man köra Royal Endfield
God mat!

Har du några rekommendationer på platser i Indien?
Vill helst uppleva kulturen, naturen och människorna. Det "genuina" Indien om man kan säga så. Turistanläggningar och turistfällor är inte så intressant.

jasså wrote:
Thailand har såhär års sämre väder och manetsäsong råder. Läste i dagens tidning om en turist som nyligen dött av box- jellyfish som blivit ett växande problem i SO-asien. Sedan några år har myndigheter börjat uppmärksamma detta fenomen som tidigare varit okänt i detta område.

Vädret i Thailand är ju bättre i November än vad det är just nu, även om det kan vara lite ostadigt.
Maneter bryr jag mig inte om då jag som sagt inte är ute efter någon bad-semester(vet inte om du läste fel)...

28 Aug 2014, 15:27
Profile

Jag var i Periyar i Kerala och fick åka en båttur genom naturreservatet. Chansen att se någon tiger var tydligen rätt liten och jag jag tyckte det kändes lite väl turistigt. Båtturen gick genom en konstgjord flod som de byggt upp för dessa turer. Jag talade med en del andra turister som varit på andra vandringsturer i parken och de var inte jätteövertygade. Men det kan ha varit ren otur just när jag var där och det har säkert ändrats en del på de år som gått sedan jag var där.
Annat var det i Chitwan i Nepal där jag fick se leopard, noshörningar, krokodiler, björn mm. Jag fick aldrig syn på någon tiger, men då jag traskade runt med guide två dagar inne i reservatet började jag mer och mer fundera på om jag verkligen ville träffa på tigern. Inga vapen, ingen säkerhet i övrigt. Hade kanske varit mer betryggande om suttit uppe på en elefantrygg.
Det som jag verkligen vill rekommendera i Nepal är att vandra Annapurna trek. Det är en vandligsled som tar en runt hela Annapurnaregionen med flera toppar över 7000 m. Helt otrolig natur! Som högst kommer man 5500 m över havet. Det tar ca två veckor att gå runt om jag inte minns fel. Lätt att hitta folk att ta sällskap med och det finns billiga boenden runt hela trekken. Om det är en plats i världen som jag måste tillbaka till innan jag dör så är det dit.

29 Aug 2014, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

Turister är det överallt, men i Indien är dom flesta turisterna Indiska...

Rajasthan är trevligt att åka i och det finns många fina palats och fort att kolla på, däremot är tågnätet inte lika bra där som i övriga Indien, så man kanske måste åka buss ibland vilket är lite jobbigare än tåg.
Skippa Jaipur tycker jag, åk hellre till Bundi som e en fölhållandevis lugn småstad eller större Jodpur med sitt vackra fort eller fanastiskt vackra och trevliga Udaipur. Udaipur där Octupussy (J Bond) spelades in har rätt mycket men känns ändå inte så turistigt om man förflyttar sej en ½ km

Stora städer som:
Delh, fantastisk stad med hur mycket som helst att se och göra men skitig ibland, svår att begripa sej på, man måste ge det tid. Bra och billig tunnelbana, köp kort i stället för att köa till poletterna. Old Delhi med trånga gator, marknader små affärer som har ALLT. Ät på Karim's när du är där. mums! goda grytor och kebaber etc
Kolla in Red Fort och Jama Masjid. i OD

Mumbai stort och varmt men vid havet och känns väldigt mer som en europeisk storstad, men det är dyrt, superdyrt för att vara i billiga Indien. Centrala Mumbai är förhållandevis rent och saknar får, kor, apor och lösa hundar som finns i resten av Indien. Åk buss, lokaltåg eller taxi. Ricksha finns bar i utanför centrala delarna.

Kolkata i öst lika stort det, vänlig atmosfär, god mat, mycket att se. ok de är väl inte alltid så rent...
Nästan lika mycket gula taxibilar som New York

Alla storstäder kan erbjuda det mesta och man behöver mycket tid, välj EN storstad.
En stor indisk stad har ungefär Sveriges dubbla folkmängd!

Det konstiga, smutsiga, superheliga och superfantastiska Varanasi vid Ganges är ett måste, varit där 6ggr.
Åk Shivganga expres vid 6-7 på kvällen och du är framme på morgonen i Varanasi. Pruta och håll i sakerna och välj hotell SJÄLV dvs låt inte nån annan bestämma. Detta gäller hela Indien men särskilt i Varanasi och Delhi
Om man inte redan har skinn på näsan så kommer du att skaffa dej det... :shock:

Vill man se så få vitingar som möjligt så reser man runt i Gujarat och kollar in Gandhi's födelseplats i Porbandar eller hans ashram (nu museum) i Ahmedabad. Allt tar längre än tid än man tror, engelskan är inte lika vanlig på mindre orter. Ahmedabad dock ok, men trafiken där är hemsk. Är man i Gujarat så kan man åka till Diu (liten ö med ca 20.000 inv) som är ett sk unionsteritorium med helt andra priser och lagar vad gäller tex alkohol. Gujarat har alkoförbud men inte Diu vilket gör att många indier åker dit för att dricka. Men det finns några fina stränder, fantastisk god fisk och skaldjur. men det är bökigt att ta sej dit och ifrån. Och man ska inte glömma den gyllene regeln i Indien, allt tar mycket längre tid än man tror, mycket längre...

Gyllene templet i Amritsar i Punjab är nog det vackraste jag nånsin sett på 57½ år. Är man där måste man åka taxi ut till gränsen mot Pakistan och se de dagliga patriotiska sermonierna där! et riktigt spektakel!

Vill man ha god mat (fisk o skaldjur) rent vatten som man simmar eller dyker i, indiska och väst-turister, så åker man till Andamanerna. tex till Havelock. flyg från Kolkata eller Chenai och sen några timmar båt. En del jobb men det är det värt.

Kan skriva hur mycket som helst om olika saker - fråga gärna om du är intresserad!

Om du är intresserad så finns det mycket trevliga svenska forumet indien.nu där det finns gott om tips och viktig info, kartor etc

/t

29 Aug 2014, 14:46
Profile ICQ WWW

Tackar snutstrut & tligen för riktigt bra tips. Jag kanske hör av mig med PM med lite mer ingående frågor. :)

Jag tar gärna emot fler tips från bojarna, det behöver inte vara om de tre resmål jag listat i första posten.

29 Aug 2014, 17:29
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]