|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
BGSoul
|
 5F4 Super mer headroom
Hej alla! Har någon något enkelt tips att få mer headroom och lite mindre "sag" på min Tweed Super 5F4? Den är ett bygge från http://nordstromaudio.se/byggsatser/tweed-superoch vad jag minns helt enligt original förutom biasjustering. Högtalare är nu en Jensen av var sort (C10R och P10R). Kan man sätta likriktarbrygga i den, rakt av och ställa bias? I övrigt mycket nöjd, men tycker att den börjar ducka över 4 på volymen (använder bara normalkanalen) Tips? 
_________________ - - - - - - - - - - "Do not perform, do participate!"
|
| 25 Aug 2014, 19:15 |
|
 |
|
BGSoul
|
 Re: 5F4 Super mer headroom
Inga svar ännu så jag fortsätter fråga Har läst runt lite. Man föreslår några saker: "the center tap of the output transformer needs to be moved to the hot side of the choke and possibly another 20uF filter cap, or more added to the main filter." Menar man då att lyfta hela anslutningen slutrören/mittappen OT till heta sidan på choken? Och det är då på denna sida man sätter 20uF ytterligare? Sätta i en GZ34 likriktare istället. Ställa om bias, kolla så spänningarna inte går över lytarnas. Räcker det? Justera bias är självklart. Hej hopp! 
|
| 26 Aug 2014, 11:46 |
|
 |
|
d95err
|
Med mer "headroom", menar du att du vill få ut mer effekt (volym) från stärkaren, eller menar du att du vill att den ska börja dista lite senare på volymratten (fast vid samma volym)?
Om du byter ut rörlikriktaren mot silikondioder bör det bli lite mer effekt och mindre sag. Dock blir det också högre spänning. Om komponenterna i förstärkaren (framför allt elektrolyterna) tål den högre spänningen bör det gå att gör utan något större ingrepp.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 26 Aug 2014, 13:42 |
|
 |
|
BGSoul
|
Hej o tack för tips! Jag är kanske lite otydlig, men vill ha lite högre rent ljud och mindre sag (hänger ju ihop  ) /Håkan
|
| 26 Aug 2014, 14:00 |
|
 |
|
d95err
|
BGSoul wrote: Hej o tack för tips! Jag är kanske lite otydlig, men vill ha lite högre rent ljud och mindre sag (hänger ju ihop  ) /Håkan Begreppet "headroom" brukar missbrukas och missförstås på många webforum, så jag ville bara kolla att jag förstått dig rätt. Du verkar ha koll på begreppen (headroom=effekt=volym).
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 26 Aug 2014, 16:12 |
|
 |
|
Ballz
|
Well...tyvärr är ju tweedstärkarna inte kända för headroom. Du kanske bör titta åt ett annat håll ifall du vill ha just det. Klart att diodlikriktning, spänningshöjning och uppbiffning av nätdelen ger nåt lite, men...då har du ingen typisk tweed-stärk längre. Köp en twin eller nåt annat "högt o rent" - allt annat kommer bli en dålig nödlösning.
|
| 26 Aug 2014, 18:15 |
|
 |
|
BGSoul
|
Ballz wrote: Well...tyvärr är ju tweedstärkarna inte kända för headroom. Du kanske bör titta åt ett annat håll ifall du vill ha just det. Klart att diodlikriktning, spänningshöjning och uppbiffning av nätdelen ger nåt lite, men...då har du ingen typisk tweed-stärk längre. Köp en twin eller nåt annat "högt o rent" - allt annat kommer bli en dålig nödlösning. Men jag älskar dom här Tweedarna  Dom har en underbart träig ton. Jag spelar verkligen inte med rent ljud, men behöver kunna spela något, inte mycket, högre utan att stärkaren duckar. Jag testar lite av idéerna får vi se. 
|
| 26 Aug 2014, 18:29 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Byt till effektivare högtalare, enklaste och mest verkningsfulla modden i ditt läge. Dina Jensen ligger kring 95dB. Redan 98 dB skulle höja volymen motsvarande en fördubbling av förstärkarens effekt, teoretiskt åtminstone.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 27 Aug 2014, 11:03 |
|
 |
|
BGSoul
|
Lynxtrap wrote: Byt till effektivare högtalare, enklaste och mest verkningsfulla modden i ditt läge. Dina Jensen ligger kring 95dB. Redan 98 dB skulle höja volymen motsvarande en fördubbling av förstärkarens effekt, teoretiskt åtminstone. Jo jag borde inse det  Bara att det är den dyraste modden, men de gamla elementen går ju att sälja till någon glad bojare. Tack för input! Sedan är det lite kul att tweaka, så fortfarande tar jag gärna input på de föreslagna ovan!
|
| 27 Aug 2014, 11:37 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
BGSoul wrote: "the center tap of the output transformer needs to be moved to the hot side of the choke and possibly another 20uF filter cap, or more added to the main filter." Menar man då att lyfta hela anslutningen slutrören/mittappen OT till heta sidan på choken? Och det är då på denna sida man sätter 20uF ytterligare?
Hej, Ja, om du flyttar OT:ns centertapp (sitter nu lödd på en av slutrörens sockel, enligt layoutritningen) till "före" choken, alltså den sidan som vetter mot standbyswitchen, så kommer inte choken att genomflytas av hela anodströmmen och det blir inte lika mycket spänningsfall över den. Du bör få högre spänning både på anoderna (OT:ns centertapp) och även på skärmgaller, PI, försteg. Teoretiskt bör det ge mer lite mer uteffekt. Då första ellyten "bara" är på 16uF enligt schema, kan det eventuellt ge lite mer hummmm ut i högtalaren. Men, om slutrören är väldigt bra matchade ska det inte märkas... så mycket...  Men jag hade nog lagt på 16 eller 22 uF till. Men inte mer för då trivs inte likriktarröret. GZ34 ger mindre dropp än 5U4.
|
| 27 Aug 2014, 22:30 |
|
 |
|
Svullo
|
"GZ34 ger mindre dropp än 5U4" +1
Borde vara den enklaste modden att börja med, switcha rör ställ bias.
|
| 27 Aug 2014, 22:38 |
|
 |
|
BGSoul
|
Bra, tack! GZ34 ska jag testa ikväll 
|
| 28 Aug 2014, 08:15 |
|
 |
|
BGSoul
|
Summa summarum, detta blev det: I med GZ34, justerat bias (var från början alldeles för kallt ställda 6L6), ökat glättningen med 20u, ökat lokala feedback motståndet till 10 meg. Och sist men inte minst , i med Eminence Ragin Cajun. Efter tre timmar i replokalen kan jag konstatera, vilket ös, tonerna bara poppar ut och den låter fortfarande fint organiskt tweedigt. Bra ihop med pedalerna. Och starkt! Lärde mig också att koppla ihop bright och normalkanalen med en patchkabel och balansera ljudet med bägge volymerna, vilket gör en hel del. Stod t o m och körde med helt rent ljud och njöt, brukar inte hända.  Tweed delux'en i den andra tråden ska nog bli en minikopia ev denna ljudmässigt. Med andra ord, en trevlig fredag 
|
| 05 Sep 2014, 22:26 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|