| Author |
Message |
|
Polytone
|
 Princeton reverb problem
Fick hem en princeton reverb -64 från det stora landet i väster imorse. Ingenting verkar bytt invärtes, endast högtalaren som uppgraderats till en 12:a. Dock så är det något knas. Den börjar dista rejält(tänk "spela på kam")redan så fort volymen aktiveras, samt att tremolot ej går att stänga av. Har provat att byta alla rör men ej med någon skilnad. Är det någon klok människa som har någon ide´? Har även provat annan högtalare med negativt resultat. Någon?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 19 Aug 2014, 22:01 |
|
 |
|
Sustain
|
 Re: Princeton reverb problem
Hur har du löst nätspänningsfrågan?
Brummar den?
|
| 19 Aug 2014, 22:26 |
|
 |
|
Ballz
|
"Ingenting verkar bytt invärtes" - det där låter oroväckande. En stärk som är så gammal måste - allra minst - ha fått nya elektrolyter senast på nittitalet. Lämna in den till nån som begriper sej på rörhäckar.
|
| 19 Aug 2014, 22:48 |
|
 |
|
Polytone
|
Det löste sig. Upptäckte att en lödning till chassit släppt. Var himla svårt att se då tråden låg precis ovanför lödpunkten. Kör med mellantrafo tills vidare. Tips på 230 v PT? Vart köpa?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 20 Aug 2014, 17:04 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Polytone wrote: Det löste sig. Upptäckte att en lödning till chassit släppt. Var himla svårt att se då tråden låg precis ovanför lödpunkten. Kör med mellantrafo tills vidare. Tips på 230 v PT? Vart köpa? 230V PT, prova Nordström Audio de kan säkert hjälpa dig. Se denna länk: http://www.nordstromaudio.se/shop/product/krafttransformator-290aex?tm=komponenter-reservdelar/transformatorer-chassi/krafttransformatorer// Per 
|
| 20 Aug 2014, 18:07 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
kolla noga din trafo kan vara förberedd för 230 volt... oftast avklippa ledningar precis vid hålet in i trafo... går o löda på nya kablar...
|
| 20 Aug 2014, 22:28 |
|
 |
|
Polytone
|
Trodde allt var frid och fröjd men det kommer ett skrapande ljud vid låga frekvenser(låter som oxidering typ). Redan vid låg volym och det kommer och går lite grann. Trodde det kunde vara en kraftigt oxiderad högtalaranslutnig(telepluggen) men det kommer även vid byte av högtalare/anslutning. Inget skrapande när jag vrider på potar men det kommer mer om jag vrider ned diskant och upp med bas. Några förslag? Kan högtalarjackets insida vara oxiderat?
George Harrison
|
| 21 Aug 2014, 13:50 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Som Ballz skriver. Låt ngn med lite koll på rörisar kika på den. Blir nog både enklast och billigast i längden.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 21 Aug 2014, 21:59 |
|
 |
|
zven
|
dags för service..... byt burkelyten
|
| 22 Aug 2014, 07:48 |
|
 |
|
Polytone
|
Tog ur förstärkardelen och försökte lokalisera "skrapandet". Eyletboard-plattan buktar ganska rejält och har delat sig några mm och när man trycker där(den bruna och blå tremolo sladden går in där)så verkar skrapet uppstå. Kan det ha kommit in skräp emellan eller kan någon lödpunkt ha påverkats av buktningen(som orsakats av fukt förmodligen)? Vet att jag borde lämna förstärkaren till en tekniker men har inte möjlighet att komma iväg till nån och jag har 2 veckors öppet köp på förstärkaren, kan alltså lämna tillbaks den.
/Lars
George Harrison
|
| 22 Aug 2014, 12:23 |
|
 |
|
Ballz
|
När kortet blir fuktigt och buktar sej blir det längre. Samtidigt blir avståndet mellan lödpunkterna större på ett kritiskt ställe - så kolla upp det motstånd som sitter i kortets LÄNGDRIKTNING precis under den svarta Tremolokackerlackan, närmast fronten. Buktningen av kortet KAN rent fysiskt ha dragit sönder det motståndet, och det visar sej ofta som intermittent "steka bacon"-ljud. Dvs det fungerar ibland, ibland inte. Återigen..lämna in den. Om ingenting är bytt i den så har du en tidsinställd brandbomb framför dej. Och den kommer låta SÅ mycket bättre med alla komponenter inom specifikationerna.
Edit: komponentplattan har en isolerande platta mellan sej och chassit. Ingen fara om dom delat sej nån millimeter, tvärtom. Men: skruva fast komponentplattan ..skruvarna kan sitta rätt löst.
Och - mest på kul - mät med DMM inställd på typ 100V DC mellan chassijord och nånstans på komponentplattan, där det inte finns några komponenter. Tryck ner proben ordentligt i kletet/tjärpappen och mät. Du ska ha NOLL komma NOLL volt där. I fuktskadade Fenders kan det vara både 20 och 50 V DC p g a fuktskada i komponentkortet (som blir ledande av fukt). Inte bra.
|
| 22 Aug 2014, 13:20 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Hej, Jag tog hit en Concert -63 (Brownface) för c:a två år sedan. Efter att jag använt den några gånger började jag höra intermittenta skrap-ljud, typ korta (några sekunder långa) ljud av typ "steka bacon". Började med att byta alla anodresistorerna, men ljudet var kvar så jag fick öppna den igen... Med stärkaren igång så petade jag och tryckte med en lätt vässad kinapinne på komponenter och i princip hela komponentplattan. Och det skrapade och fräste både här och där... Men jag hittade iaf ett par keramiska skivkondensatorer som hade konverterat till mikrofoner. Jag lovar, jag kunde blåsa på någon av dem, och höra min andedräkt i högtalaren! Så jag tog beslut på att göra en full re-cap på alla signalkondingar på "plattan", och jag gick över till plastfilm jäms över, alltså även för de keramiska. Jag blev jättenöjd med resultatet, ett tightare, "piggare" ljud tyckte jag det blev. Det kan verka sugit när man har skrap och väsen i stärkaren, men det går att fixa!
|
| 23 Aug 2014, 00:31 |
|
 |
|
Polytone
|
[attachment=0] Ballz wrote: När kortet blir fuktigt och buktar sej blir det längre. Samtidigt blir avståndet mellan lödpunkterna större på ett kritiskt ställe - så kolla upp det motstånd som sitter i kortets LÄNGDRIKTNING precis under den svarta Tremolokackerlackan, närmast fronten. Buktningen av kortet KAN rent fysiskt ha dragit sönder det motståndet, och det visar sej ofta som intermittent "steka bacon"-ljud. Dvs det fungerar ibland, ibland inte. Återigen..lämna in den. Om ingenting är bytt i den så har du en tidsinställd brandbomb framför dej. Och den kommer låta SÅ mycket bättre med alla komponenter inom specifikationerna.
Edit: komponentplattan har en isolerande platta mellan sej och chassit. Ingen fara om dom delat sej nån millimeter, tvärtom. Men: skruva fast komponentplattan ..skruvarna kan sitta rätt löst.
Och - mest på kul - mät med DMM inställd på typ 100V DC mellan chassijord och nånstans på komponentplattan, där det inte finns några komponenter. Tryck ner proben ordentligt i kletet/tjärpappen och mät. Du ska ha NOLL komma NOLL volt där. I fuktskadade Fenders kan det vara både 20 och 50 V DC p g a fuktskada i komponentkortet (som blir ledande av fukt). Inte bra. Är osäker på vad du menar med "den svarta kackerlackan" och vart den sitter. Skickar med en bild på förstärkaren. Verkar inte finnas någon spänning i komponentplattan och skruvarna sitter hårt.
Attachments:
Bild 3.jpg [ 107.39 KiB | Viewed 3838 times ]
George Harrison
|
| 23 Aug 2014, 20:00 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Polytone wrote: Är osäker på vad du menar med "den svarta kackerlackan" och vart den sitter. Skickar med en bild på förstärkaren.
Verkar inte finnas någon spänning i komponentplattan och skruvarna sitter hårt. Det finns ingen kackerlacka i din förstärkare. Tremolot i PR jobbar med bias på slutsteget väl. Med kackerlackan avses nog den optiska varianten som är en blinkande lampa med plastskydd över som finns i övriga större blackface.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 23 Aug 2014, 20:59 |
|
 |
|
Polytone
|
När det skrapande ljudet kommer är det också så att det blir svagare ljud med betydligt mindre diskant. Om just det nu kan avslöja något.. Men det kommer bara korta stunder för att sedan försvinna. En av resistorerna mätte 70 K där det enligt schema ska vara 47 K, är den trasig då?(Ja jag vet, borde lämna in den, men vill passa på att lära mig lite) 
George Harrison
|
| 24 Aug 2014, 11:04 |
|
 |
|
Ballz
|
Just ja...det är en Princeton. My bad (ang kackerlackan). Men: elektrolyterna (bruna cylindrar med ett streck i ena gaveln) i den där har ett bäst före-datum som gick ut på 80-talet. Byt dom först, och byt dom som sitter i nätdelen samtidigt, så har du i a f en stärkare som jobbar nåtsånär enl spec. Om du fortfarande har skrap och oväsen i den efter bytet så är det läge att göra en mer omfattande felsökning.
Resistorerna kan du oftast inte mäta "in circuit", utan där måste ena benet lödas loss.
Elektrolyterna kan du mäta in circuit om du har en ESR-mätare.
Bra att du i vart fall inte har en ledande komponentplatta.
|
| 24 Aug 2014, 11:19 |
|
 |
|
Polytone
|
Det är lite av "gammal tv syndrom" över förstärkaren. Slår man till den så försvinner skrap/bruset. Kan det bli oxidering i rörsocklarna? Låter lite som oxidskrap. Om jag nu ska byta elektrolyterna, har ni förslag på bra sådana? Är jäkligt rädd om tonen som denna stärkare har. Vill ha samma mjuka/öppna/klara/varma ton och vill egentligen inte byta ett smack på den men vill förstås inte äventyra utgångstrafon heller. Tar tacksamt emot förslag på capacitorer och vart man köper dessa! Har sneglat lite hos TAD. Någon erfarenhet av deras egna?
George Harrison
|
| 25 Aug 2014, 15:57 |
|
 |
|
Ballz
|
Självklart är rörsocklarna oxiderade efter så lång tid. Går att fixa med tandläkarverktyg och t ex PRF 7-78 kontaktsprej (Elfa). Men..du har mycket värre felkällor i dom där kondingarna. Ja, TAD:s kondingar är helt OK. Bara se till att byta rubbet. Att den där stärken låter över huvud taget är ett mirakel. Men det är ju vad jag tycker. Lycka till!
|
| 25 Aug 2014, 18:58 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Polytone wrote: Det är lite av "gammal tv syndrom" över förstärkaren. Slår man till den så försvinner skrap/bruset. Kan det bli oxidering i rörsocklarna? Låter lite som oxidskrap. Om jag nu ska byta elektrolyterna, har ni förslag på bra sådana? Är jäkligt rädd om tonen som denna stärkare har. Vill ha samma mjuka/öppna/klara/varma ton och vill egentligen inte byta ett smack på den men vill förstås inte äventyra utgångstrafon heller. Tar tacksamt emot förslag på capacitorer och vart man köper dessa! Har sneglat lite hos TAD. Någon erfarenhet av deras egna? I mitt sortiment finner du Tyska F&T som är välkänt bra kondensatorer. Finns säkert någon här som har erfarenheter av dessa Länk: http://www.nordstromaudio.se/komponenter-reservdelar/kondensatorer/elektrolyt-ft-och-jj-elektronic// Per http://www.nordstromaudio.se
|
| 25 Aug 2014, 23:56 |
|
 |
|
zven
|
för bövelen du har ju the Death cap inkopplad  ta genast bort den .... o den funktionen har du riktig jord till chassiet.. du behöver genast lämna in den till duktig tekniker som ligger dig närmast..... en recappning är inte dyrt o utföra.. även byte av trafo om det behövs
|
| 26 Aug 2014, 09:34 |
|
 |
|
Sustain
|
zven wrote: för bövelen du har ju the Death cap inkopplad  ta genast bort den .... o den funktionen har du riktig jord till chassiet.. du behöver genast lämna in den till duktig tekniker som ligger dig närmast..... en recappning är inte dyrt o utföra.. även byte av trafo om det behövs Kan bara hålla med, bort med skiten! Man kan ju tro att det inte händer, "hur ofta blir det kortslutning i en kondensator"? Man jag kan intyga att det händer. För några år sedan ringde en lokal musiker/musiklärare och ville att jag kollade upp hans Mesa Boogie-combo, för ibland gick "proppen" hemma i huset när han slog på förstärkaren. Orsaken till det var just kortslutning i den där Ground-switch-kondensatorn, en Sprauge 715P Orange drop. Beroende på hur han vände stickkontakten så funkade förstärkaren eller så gick proppen. Räddningen var ju att han hade jordade uttag hemma. Annars hade andra alternativet varit nätspänning i bl.a. gitarrsträngarna! Ett märkligt faktum var ju att Ground-switchen ö.h.t. fanns i förstärkaren, då det var en Export-version med valbara nätspänningar.
|
| 26 Aug 2014, 10:06 |
|
 |
|
David Wikström
|
Förklara genast vad "death-cap" är för något. Det lät ju riktigt intressant. 
_________________ David
|
| 06 Sep 2014, 18:18 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
David Wikström wrote: Förklara genast vad "death-cap" är för något. Det lät ju riktigt intressant.  En kondensator mellan chassi och nätsladd, valbart till ledare eller nolla med en "jordbrytare". Nere till höger på schema http://schems.com/manu/fender/princeton ... _schem.pdfStandardlösning i Amerika ännu in på 80-talet har jag för mig....
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 06 Sep 2014, 20:58 |
|
|