View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 08:22

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Byta pot till master? 
Author Message

Post Byta pot till master?
Har en 18 W Budda-stärkare som jag fått power scaling monterat i. Redan innan tyckte jag mastervolymsvepet var väldigt kort - nånstans kl 9 - 10 har man redan nått max headroom. Med power sänkt blir svepet extremt kort innan slusteget distar för mycket.

Hade en egen amatöride om att byta pot till mastern, men är osäker på om det kan ge nåt. Kanske är den redan logaritmisk, men jag kan inte utläsa det. Kanske nån här kan ge ett utlåtande, både om vad jag har för pot, och om det skulle kunna hjälpa att byta?

Så här ser det ut (texten är TO15A1M 0538, med nån blixt i ringen efter T):

Image

19 Aug 2014, 20:26
Profile

Post Re: Byta pot till master?
Med en Power-scaling så sänker du Spänningen till rören, vet inte om din sänker till alla rör eller bara till slutrören. Hur som helst lägre drivspänning till rören gör att dom distar tidigare alltså mindre headroom och som du tycker kort svep på mastern.

Det kommer inte att spela någon roll om du byter pot till annan modell, det som händer är att förstärkaren kommer att ha samma headroom vid samma ljudstyrka men du får potten att stå på ett annat läge.

För att bibehålla headroom med powerscaling så måste du även sänka på mastern.

20 Aug 2014, 14:49
Profile

Mrcool wrote:
För att bibehålla headroom med powerscaling så måste du även sänka på mastern.

Ja, alltså jag vet hur master och power scaling samverkar, och att master måste ned när spänningen sänks över slutrören för att få samma sound, d v s inte överstyra slutsteget för mycket. Annars får slutsteget alldeles för mycket signal från försteget.

Problemet är att det användbara svepet på mastern är extremt kort, när jag scalat ner förstärkaren en bit. Det blir liksom bara några millimeter att jobba på innan slutsteget distar alldeles för mycket. Hade inte detta problem med tidigare PS-utrustade förstärkare som min Badger 18 och en Fargen Blackbird.

Olika potar ger väl olika effekt på svepet? Frågan är om jag kan byta pot och få ett jämnare mastersvep. Jag är alltså ute efter precis det du säger, nämligen att mastern står på ett annat läge, d v s säga ett högre, vid samma headroom och ljudstyrka. Gissar att en avgörande faktor är om den befintliga poten är linjär eller logaritmisk. Jag vet inte vilket, men förhoppningsvis gör någon här på röravdelningen det.

Eller så finns nåt helt annat fix jag inte tänkt på? Är ju ingen elektronikhjälte, vilket kanske framgår av mitt första inlägg.

20 Aug 2014, 15:57
Profile

Kan det vara så att din master är en sk. cross-line master, dvs en enkel pot mellan utgångarna till fasvändaren? Det är i så fall ett känt problem med dessa att de går från noll till nästan max på väldigt kort bit av svepet (enligt min ringa erfarenhet). För att en master efter fasvändaren ska funka bra måste det (enligt min ringa erfarenhet) vara en variant med dubbel pot.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

20 Aug 2014, 16:50
Profile

Lösningen är att sänka signalen in i slutsteget.

20 Aug 2014, 18:12
Profile

Tubis wrote:

Men det är väl vad jag gör med mastern? Om jag då endast har några millimeter att jobba med, blir det ett väldigt finlir att hitta rätt.

Om jag nöjer mig med denna fråga så länge då: Har jag en linjär eller logaritmisk pot till mastervolymen?

20 Aug 2014, 18:53
Profile

d95err wrote:
Kan det vara så att din master är en sk. cross-line master, dvs en enkel pot mellan utgångarna till fasvändaren? Det är i så fall ett känt problem med dessa att de går från noll till nästan max på väldigt kort bit av svepet (enligt min ringa erfarenhet). För att en master efter fasvändaren ska funka bra måste det (enligt min ringa erfarenhet) vara en variant med dubbel pot.

Vet ej, men symptomet är precis det du beskriver. Kanske ger min bild svar på om det är som du gissar?

20 Aug 2014, 18:55
Profile

albert wrote:
Tubis wrote:

Men det är väl vad jag gör med mastern? Om jag då endast har några millimeter att jobba med, blir det ett väldigt finlir att hitta rätt.

Om jag nöjer mig med denna fråga så länge då: Har jag en linjär eller logaritmisk pot till mastervolymen?

Ja det gör du med mastern med iom att den är bottat redan kl 9 behövs det sänkas ytterligare. Tänk så här, om slutsteget bottas vid 20V in och du har 100V in hur känslig blir inte din master då? Vore det då inte bättre att ha 20V in och bottat slutsteg när mastern står på max?(dessa siffror har inget med din stärkare att göra bara exempel)
Du har en log pot högst troligt eftersom den heter A1M.

20 Aug 2014, 19:42
Profile

Tack för svar så här långt. Har en känsla av att jag inte gör mig riktigt förstådd. Eller så fattar jag så lite, att jag inte ens kan ställa frågorna. Gör ett sista försök att vara pedagogisk: Skulle vilja att det läge som nu är kl 9 på masterratten istället var nånstans vid 12 kanske, och att nuvarande kl 11 då hamnar ca kl 14. Går det? Och hur gör man?

20 Aug 2014, 20:03
Profile

Det går inte att fixa genom att byta pot. Sänk signalen in i slutsteget från preampen så kommer mastern inte att botta så tidigt. "nånstans kl 9 - 10 har man redan nått max headroom." Vilket betyder att slutsteget inte behöver ha i närheten av så hög insignal som det har nu. Exakt hur detta ska se ut behöver man veta hur kretsen ser ut.

20 Aug 2014, 20:22
Profile

Tubis wrote:
Det går inte att fixa genom att byta pot. Sänk signalen in i slutsteget från preampen så kommer mastern inte att botta så tidigt. "nånstans kl 9 - 10 har man redan nått max headroom." Vilket betyder att slutsteget inte behöver ha i närheten av så hög insignal som det har nu. Exakt hur detta ska se ut behöver man veta hur kretsen ser ut.

OK - tack för bra svar. Låter som nåt proffs bör ta en titt i min Budda. Eller så får det bara vara som det är. Ska sova på saken...

20 Aug 2014, 20:28
Profile

Saken är väl den att en del tillverare bara smäcker ihop en preamp med ett slutsteg utan att ägna en tanke på matchning.

20 Aug 2014, 21:35
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]