View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 07:44

Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Geloso. Italiensk rörkonst. Ljudklipp sidan 2 
Author Message

Post Geloso. Italiensk rörkonst. Ljudklipp sidan 2
Appropå historia å vintage.
Haft lite kontakt med en Italienare som menar på att den lille maskinen e en -66/-67 års modell och att den store e en -70a.
Kan kanske vara intressant för ngn. Om inte annat att jmfr innehåll vs årtal.

Last edited by Racing on 13 Nov 2013, 23:17, edited 1 time in total.

13 Nov 2013, 14:03
Profile

Post Re: Appropå gammalt Italienskt mög- Geloso
En av Soundcity maskinerna,originalaren,har gått i mål å vad vidare e har båda Geloso maskinerna fått sig lite mer tid de med.
140 wattarn till att börja med...
Efter att ha rallat runt lite i maskin insåg jag att den i princip gick på halvfart bottnande i ytterligare en av Mr Handymans utsvävningar.
Vad vidare e tyckte tuddligen Mr Handyman att det med att James network setupen skall ha jord var mäkta överdrivet.
Med båda de två punkterna åtgärdade så kan följande konstateras.

1/ Maskin e nu lika tyst,om inte tystare,som den lille 18 wattarn i tomgång. Inte mer med det. Herrarna på Geloso hade koll på läget. Punkt.
2/ Maskin e SJUKT högljudd! 140watt? Mjo.. :shock:

Sen.
18 wattarn. *ROTFLMFAO PIMP* Va ska jag säga?

Image

Åldern har vi fastslagit hyggligt. Ok. Storleken däremot tror jag få av er fattat än. Den e mkt mkt liten. Faktum e att den får en Egnater Tweaker att framstå som en jätte. En fysisk gigant i jämförelse.
var nu på det klara med att Hohnern den står på inte e överdrivet stor den heller. Hohnern e ung som min JTM 60 topp i storlek,å redan det innebär ju hyggliga yttermått.

Image

För att ge er en idé. Det där e min Pitchblack stage tuner. Mao på storlek med vilken MXR el dyl som helst. Tror det ger en uppfattning om proportionerna iaf.

Image

James stacken kunde man som sagt nästan tro att Geloso räknat in att man kunde placera som jag gjort där. Det hela passar med millimeter marginal,även invändigt.
Efter en del tweakande tycker jag åxå vi börjar närma oss nån form av ljudmässig plattform. Maskin e mycket mycket högljudd för sina sketna 18 watt. Inte mer med det,och som sagt..när man ser den där lilla oskyldiga plåtlådan på sketna knappa 8kg e det väl inte så man direkt misstänker att det bor en helvetes massa röj i den.
Men..
Så e re se.

http://www.youtube.com/watch?v=GaAi5veZSg8&feature=youtu.be

Nu e detta inte helt färdigt,å japp...jag gillar midfokus på disten :mrgreen: . Precissss så e ´re se. Som vanligt inspelat med den där sketne Zoom Q3 prylen,varför kvallan e därefter,men det ger iaf en god ide.
Gitarren e en helt original Epi pålle...å han som trakterar e vännen Tatu.
Hav nu i tanke att det där alltså "bara" e 2 gainsteg innan det hela rammar in i fasvändaren.

Så jo. Menar nog att vi e på rätt väg.
Ska ju giga på lördag,å fortsätter det hela som idag tar jag fan med den lille som backup.

13 Nov 2013, 23:14
Profile

Post Re: Geloso. Italiensk rörkonst. Ljudklipp sidan 2
Mr Handyman ja.
Den jäveln kan ju inte ens lösa å borra ett hål rakt,å än mindre i vettiga proportioner...
Å se den här Geloso 1110 maskin vart ju "modifierad"(jaaa..va fan ska man kalla det då? :lol: ) till att istället för original RCA pluggen ha tele dito.
Eftersom Mr Handyman e Mr Handyman å denne ägnar sig åt Mulle Meck lösningar så visade det sig vid demonteringen av telejacken att hålen var stora nog för att kunna KASTA in normala telejack i....
Inte nog med det så framstog hålen vara dimensionerade med en rasp.
En rostig rasp. :shock:

Mm. PA maskin. Har ingen användning av sjutton hål framtill. Fuck it. :mrgreen:
Så fram med den roterande filmaskinen,åsså tog vi upp hålen till 19mm jämnt.

Image

För se då kan man presspassa (nåja,så gott det gick i dem såväl excentriska som elliptiska hålen) brickor istället å se..lille Racing äger ju bla en AC/DC TIG.. :mrgreen:

Gott nog.

Image

Tyvärr blir det hela inte helt hundra eftersom idioten Mr Handyman gått lika hårt å faceplaten,men det e iaf ingen skada skedd som ser HELT för djävlig ut å...nu sitter vanliga Cliff jack som de ska iaf.

Å jo. Jag har bytt en del signalkondningar. Det e helt riktigt. Lurade en del på detta å det kommer nu sluta med fokus som basmaskin,om än fortfarande med ett James network för tonkontroll,men med det sidospåret att det blir en gitarrkanal "intill".
PPIMV givetvis... Båda kanalerna som 2stegare. Baskanalen med mer railspänning å mer vanliga värden kring trioderna.
Kommer till en början nu prova att låta concertinan å drivern sitta. Appropå det...kolla hur drivern sitter,OCH KOLLA hur katodresistorn arbetar på concertinan för en 1110.
Japp. Katodresistorn e avkopplad. Aldrig sett tidigare.

15 Nov 2013, 00:53
Profile

Inga bilder från dagens övningar,av den enkla anledningen att det hela gick under stor tidspress då vi gigar ikväll...

Men oavsett e den store Geloson aktiv å med på plats. Mats lirar bas genom den idag.

Inte bara det,utan det visade sig att det folkets hus där vi lirar ikväll,den lokalen var inte så bauta stor,så den lille 18wattarn får tjänstgöra för min del.

Tatu i sin tur (klippet ovan) använder overkill i form av min Dan Armstrong 100wattare.
(Han gillar den å e trygg med den,vad skall jag säga.?)

Ngr slutsatser e redan dragna.

Till att börja med e 140w så långt fortfarande med original concertina fasvändare. Den..skall ersättas av en vettigt byggd LTP. Inget att diskutera en gång.

För det andra e maskin nu alltså 2 kanalig och försedd med PPIMV den med. För basbruk e PPIMV´n i grunden helt meningslös som jag ser det..den står helt enkelt på fullt,men se den andra kanalen e en tungt driven 2 stegare för gitarrbruk.

Japp. E som en..skall vi kalla det skräddarsydd Marshall Super Bass ungefär,just i det att den nu funkar som både gitarr å basmaskin.

Min ursprungliga tanke med att bibehålla concertinan var eg dess driversteg. Iom att det e på plats var tanken från mitt håll att det gainsteget skulle fungera som "utjämnare" kanalerna emellan.

BS.

Finns helt enkelt ingen anledning.

Båda kanalerna har varsin James fö. I detta fallet dock mkt olika uppsatta. Det jag kan känna rent instinktivt efter att ha sett å hört Mats lattja med den dels innan vi for å dels på soundcheck alldeles nyss e att det nog inte vore helt korkat med en omgång switchar för div filtrering. Primärt för att skapa variation i bas soundet.

Det hör till saken att jag avkopplade baskanalens två anodresistorer med varsin 330pF keramisk kondning. Givetvis för att ta bort "sprill" ur den kanalen och därmed göra den mer lättrattad för basbruk medelst en helt vanlig James network tonkontroll.

Levererar gör maskin iaf. Utav helvete rent ut sagt.

Baskanalen e uppsatt med relativt sett de signalkondningar som behövs för ändamålet. Dvs 100nF rakt över. Gitarrkanalen i sin tur har 22nF för första (å betänk att den leder mot James stacken samt gainpott) å i sin tur då 10nF ut från andra i nuläget för att därmed inte riskera att den skiter på sig så enkelt iom 100nF kondningarna längre in i kretsen.

Den lille 18w fick sig en mod till den med. Eller...mod å mod... E ju som jag skriver ovan så att den e rörlikriktad iofs men 20VAC tapparna för bias som preampens glöd ligger över en selen riktare,å de e icke ngr under av tillförlitlighet. Iom det har den ersatts med en konventionell modern likriktarbrygga...å kanske framför allt med det i tanke att jag ökat kapacitansen ganska avsevärt för de första smällarna vad avser de bitarna. Nu sitter där 1000uF+1000uF+1000uF.

Med moderna mått mätt ganska lite kapacitans vs de spänningarna och användningsområdena eg,men...mkt kapacitans vs original samt...en selenlikriktare.

Kort sagt?

Better safe than sorry.

Å det hör till saken att i samband med bytet i förmiddags fick bias mm ställas om rätt rejält som funktion av att spänningen från kretsen klättrade en del.

Nu?

Ptja. För 140w kan vi konstatera att det nu kommer ner till "baptism by fire". Dvs,jungfruresan blir iom gig. Bra där :lol:

16 Nov 2013, 17:32
Profile

Fö.
En konkret fråga.
Om man studerar schemat för 140 wattarn så ser man att gridmotstånden för slutrören e olika. Respektive sida av steget har ett stycke 1k gridmotstånd å ett stycke 47k dito.

Varför?

Last edited by Racing on 17 Nov 2013, 13:42, edited 1 time in total.

16 Nov 2013, 17:40
Profile

Du menar 18 wattaren? Det kan finnas flera anledningar. t.ex. högfrekevent resonanstopp i själva utgångstransformatorn. Då blev det enkalre och billigare att fixa till det genom att bandbegränsa slutsteget. 47k antiparasitresistor (WTF är gridstopper? gallret kan väl inte ge sig ut på flykt) på ena och 50pF på andra halvan.
Rent kretsteoretiskt handlar det om att åstadkomma tillräckligt stor fasmarginal i råförstärkningen så skiten inte blir en oscillator när man sluter återkopplingslingan.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

16 Nov 2013, 18:05
Profile WWW

Oki.
Nä,faktiskt 140 wattarn-men jag antar att det e av samma orsak.

Som tidigare noterat har vi ju sett lite andra lösningar för att hämma EL-503 just vad beträffar bandbredd å oscillation tidigare.

16 Nov 2013, 18:52
Profile

Update då.
Gårkvällens gig avklarat,å för ett helvetes rökargig sen! :shock: :D Ett av dem där jag väl hemma inte visste vad som var blötast av ren svett,jag eller mina kläder :mrgreen:

Båda Geloso maskinerna tjänstgjorde. Jag på 18wattarn å basisten Mats på 140´an. Båda maskinerna tog sig igenom med vad jag vill kalla högt flygande färger. Svinbra helt enkelt.
Samtidigt skall sägas att vi var understödda av ett hyggligt stöddigt PA i form av vår egen klubbrigg,men oavsett..har ju inte så mkt med maskinerna i sig att göra utan sagt mest för att förklara att ingen av dem eg behövde gå på fullt.

Blir lite mer bilder senare idag om jag bara hinner med.

17 Nov 2013, 13:45
Profile

Jahapp.
1110 maskinen smiskades alltså ihop i vad som verkligen var all hast igår middags. Givetvis med det i bakhuvudet att Mats som sagt nu skulle kunna använda den för bas.
Iom det skall sägas direkt att projektet inte e ens i närheten av färdigt. Den fungerar,men det e åxå allt... Den gör sitt jobb,och den gör det på alla vis förtjänstfullt,men som sagt..arbete återstår,om inte annat framför allt rent estetiskt.

Image

Huven hade ju fått sig ngr rejäla smällar under frakten,och det har som snabbast iaf grovriktats med falstång samt hammare å pfaff. Att maskin varit med en stund syns oavsett,och tanken jag har nu e vad man skall välja för kulör till den.?
Skall sägas att det kommer bli en del jobb att demontera allt ur chassiet,men det e ju vad de e...å det behöver göras. Inte mer med det.

Image

Någonting jag inte tagit upp så långt e socklarna på den här. 1a preamp flaskans sockel e ganska finurligt fjädrande upphängd i en stansad rostfri plåt som agerar som en form av fjäder. Fjäderplåten hålls på plats i chassiet med 2 skruv också sitter själva sockeln i sin tur fast i fjädern,som alltså e helt platt,vilket förefaller avlasta det hela mkt effektivt. I sin tur e alla 3 novalerna försedda med skärmkåpa.
På det är slutrörssocklarna installerade som flytande. Dvs att de kan röra sig halvt om halvt fritt i sina socklar.
Som synes e rörhållarna för slutrören avmonterade på bilden. Å...sagt det förr,säger det igen...dessa FANTASTISKA EL-503!

Image

Maskinen e nu alltså genuint 2 kanalig. En bas och en gitarrkanal. Iom det har jag adderat ett antal pottar,å layouten är;
Stora rattarna från vä; Gitarr-gain samt volym. Bas-volym följt av bas samt diskant kontroll. De senare uppsatta via en James som tidigare sagts.
Dessvärre hade ju Mr Handyman gett sig i kast med att borra å leva rövare (se ovan) och sammantaget löste installationen av telejacken iaf att dölja det hyggligt tycker jag.
Små rattarna från v; Gitarr- bas samt diskant. I mitten-PPIMV.

Image

Joo...Italiensk e den se... :mrgreen: :mrgreen: Som sagt,vad man mer eller mindre tar i på en Geloso av de typer jag avhandlat här så ger det ett kvalitetsintryck. Så även med vippbrytarna i bild.

Image

Som sagt. Rent musikaliskt/tekniskt färdigställdes det absolut sista timmarna innan giget igår. Iom det framstår det,iaf tycker jag det,som lite rörigt kanske.

Fick nu i eftermiddags anledning att utvärdera gitarrkanalen lite och får nog säga att jag i stort e ganska nöjd med den. Kommer prova att sänka railspänningen till den flaskan som utgör gitarrkanalen lite till i ambition att se vad som står att finna med det.

Sen.. Båda maskinerna behöver rent praktiskt förses med någon form av handtag. Något annat blir inte rimligt. Speciellt den stora e helt enkelt för otymplig för ngt annat.

Fö. Skulle uppskatta lite förslag på färgteman till den store. Den skall lackeras om...

...jaja...to be continued som det heter. :wink:

17 Nov 2013, 19:41
Profile

Observera texten mellan vippbrytarna, Si - No. Ja / nej på italienska. Eller ser jag fel? :shock:

"Är förstärkaren på ?" Ja /nej.

17 Nov 2013, 23:21
Profile

:mrgreen:
Jo,men lite så....

Repat med dem båda två å det fungerar förvisso fint. Inte mkt att orda om där. Samtidigt e det ju inte utan att man undrar om det kan finnas mer att hämta i den store.
Iom resistorerna kring concertinan så får iaf jag tanken att den e satt för att inte under ngr omständigheter driva slutrören mot kompression,och min tanke e givetvis den jag omtalat innan.
Att göra om den där concertinan till en LTP istället. Så,så får det bli.

Sen gjorde jag en liten,men väsentlig,uppgradering som snabbast igår och det var att förse båda maskinerna men halvmjuka gummitassar.
Vibrationer och rör kan man ju iaf försöka se till att de två e så lite det går i samma mening.

Å...jakten på Gelosos att importera fortsätter konstaterar jag lite krasst. :wink: . Tror definitivt att detta e maskiner som i moddad form kan förgylla livet för svenska musiker. Bra skit helt enkelt,som för den sakens skull inte behöver kosta skjortan.

20 Nov 2013, 13:06
Profile

Hänt lite här med.

Den store Geloson fick till slut sin LTP fasvändare. Tillförde väl ungefär det jag hade hoppats och tänkt.
Tyvärr ges inte utrymme att få testat den med ngn bas än på ngr dagar..
Funderar vidare på att installera lite filter/finesser på den tids nog. Har ngr lediga hål i faceplaten som jag lika gärna kan göra ngt vettigt med.

Den lilla Geloson i sin tur fick sig en ny PPIMV idag. Började knastra å allmänt leva fan om den jag hade installerat sedan tidigare,å med en ny PPIMV pott på plats var det all systems go igen.

26 Nov 2013, 23:57
Profile

Jo....

http://www.youtube.com/watch?v=gms2jhlHQr8&feature=youtu.be

Jofan.
Rörliktriktare rules!! :mrgreen:

29 Nov 2013, 21:07
Profile

Då har den stora Geloson fått bekänna färg en smula och följande slutledningar e dragna..

Det med basmaskiner vart inte riktigt så rakt på som jag hade trott kan jag säga. Ombyggnaden från concertina till LTP gav det som var önskat. Ett mjukare och rundare ljud.
Var då medvetna om att concertinan i sig var ombyggd enl alla konstens regler. Dvs med katodresistor och kraftig gridstopper osv,men skillnaden i rundhet i soundet i samband med ombyggnaden var verkligen inte att ta miste på.
Det..var mao av godo.

Båda maskinens kanaler,en gitarr och en bas,är ju försedda med varsitt James network. Till gitarrbruk behöver vi kanske inte argumentera det hela men väl för bas..
De båda James e givetvis då uppsatta med olika värden,vilket jag antar att ni förstår. Den James som sitter till bas är mer neutral vad avser attenuering än för gitarr och mkt riktigt så kan man vrida på baskontrollen ganska styggt..
Det jag däremot efterlyser e mer upplösning i det absoluta nedre registret och där funderar jag nu över att installera en omgång mer eller mindre fasta filter som man styr med DPDT switchar.

Vidare är effekten ur maskin inte att ta miste på. Den har nu en PPIMV pott som tidigare sagts,och den skapar givetvis i sig SIN form av attenuering av olika frekvenser men framför allt tillför den som jag ser det ett effektivt sätt att presentera lite knorr/dist i bassoundet.

Det största nuvarande dilemmat är dock högtalarna. Maskinen matar likt sina föregångare genom en gammal MUG 215 låda och i den sitter ett par Celestion G15-100. Dvs,där sitter ett par högtalare från gissningsvis tidigt -80 som gjort sitt.
Så ett par andra lite enklare,men nya och avsevärt mer effektiva,högtalare står helt klart på programmet.
Eminence säljer ju en variant där man handlar två 8 Ohmare för sketna 1300:- så de e la inte mkt att orda om tycker jag.?
Till det undrar jag lite om det kan vara ide att dämpa lådan? Inte för att den skapar speciellt mkt resonanser som vi INTE vill ha,utan min tanke med det e att isf "stumma till den". Göra soundet "torrare" om man så vill.?

På det har jag grunnat på att dra dit en sockel till. Antingen det eller ett av TT´s små käcka transistorkort för att driva en loop. Får se var det slutar.

Som den står nu sitter det i princip genomgående 100nF vad avser kopplingskondningar rakt över. PI´ns bortre galler e iofs nerjordat med 220nF.
På den punkten har jag gett det med att kika på div RC konstanter lite tid och frågan e om man eg skulle öppna upp spjällen ännu mer?
Även om man nu inte nödvändigtvis kommer ner till de lägsta frekvenserna i varenda slag så föreställer jag mig att man på så vis kanske kunde just styra attenueringen enklare? Hoppas ni förstår vad jag menar med det?
Alltså,om man sätter riktigt djupt arbetande filter i maskin så kan de absolut nedersta frekvenserna fortfarande ges möjlighet att "komma under" filtret.

05 Dec 2013, 11:05
Profile

Mja..asså...

De e så bra de där Geloso maskinerna rent kvalitativt å...man KAN hitta dem till rena rabattfyndpengarnasomgudglömde...

Image

Så denna gången blir det till att BÖRJA med en Geloso G1.1040-A
Ok?
Va i helvete e de ´rå? Jo..det e ngt lite mer konventionellt denna gången då tänkte jag,så detta e en "50 wattare" via ett par EL-34 i push/pull å med frontflaskor nog att göra den vettigt tvåkanalig. Efter en helsikes massa sökande VERKAR det som jag hittar var man skall handla de här pjäserna utan att bli ruinerad,å det e då fan inte Italien iaf!!

Å han jag nu köper denna av skickade jag länken till på den lilla Geloson. Youtube klippet med den lilla 18w alltså...
Å musikfolk e allt bra underbara,för i retur kom ytterligare ett mail där det kort summerat stog att... "Svinkul! Du verkar ju veta hur man ger dem där nytt liv,så vet du vad...Jag har en gammal Belgisk Multel...som e en form av klon av Geloson. Den funkar inte,men jag skickar med den gratis...bara du betalar frakten. Hade varit kul om du kunde få fart i den med!"
Jaa?
Vafan svarar man på det då? :mrgreen:

Å...e ´re nån av oss som e bekant med Belgiska Multel? Tydligen finns företaget kvar å sysslar med elektronik än idag.?
Har alltså INTE EN DYNING om vad denna Multel e! Det jag fiskat fram e att den ser identisk ut till en Geloso 1040. That´s it!

18 Dec 2013, 02:26
Profile

Different stroke for different folk,som det heter.
Idag,av alla dagar på året,är där nu slutligen inlämnat ett par paket med förstärkare i...Holland. Då med adress Göteborg.

Kort sagt,rörisar kan jag kort säga att jag anser att ni skall kolla dels e-bay men kanske framför allt det som heter Marktplats.
Priserna är,antar jag som funktion av bla Philips närvaro,inte riktigt de vi är vana vid i Sverige vad avser lite äldre å mer obskyr utrustning.

31 Dec 2013, 19:21
Profile

Då har det landat ett ganska omfångsrikt paket ifrån Holland.
Geloson ser ut som på bild,inte mkt att orda om. Saknar ngr av "krom trim" plattorna till rattarna,så det blir att ersätta men annars i mkt mkt fint skick. Vad det förefaller med originalflaskor genomgående.

Televic Multel maskinen i sin tur...Mm. Detta var annorlunda. Ser mkt riktigt ut ungefär som Geloson men är likriktad via ett GZ-34 som saknas. I sin tur efter en snabb okulär förefaller ngt större effektmotstånd i B+ linan vara uppbrunnet.

Återkommer med bilder och med info ikväll. Framför allt av Multel maskinen eftersom det primärt e den vi inte vet ett skit om.

För er som e hugade,säger det igen... Holland. Tom ink frakten,å betänk då att det är två maskiner,så är det fortfarande extremt mycket pang för pengarna.

08 Jan 2014, 15:10
Profile

Blir en kort update.

Image

Geloson ser i allt ut som den skall. Alla flaskor är bytta till nya grejer,inte mig emot. Under huven är väldigt lite rört,så jag har med det en ganska god ide om vart det här skall ta vägen.
Återkommer kring det.

08 Jan 2014, 23:48
Profile

Image

Fick iaf muttrat isär den där Geloso 1040 igår å kikat över saker å ting lite närmare. Nån har ju varit nere i denna å vevat omkring tidigare helt klart...

Image

Det där får man väl säga inte ser speciellt fabriksmässigt ut. Faktum e att det snarast slår mig som taffligt. Men men...det fungerar iaf. Fick efter en okulär bes kopplat in maskin å sett till att där fanns spänningar där det skall vara.

Image

Slutrörssocklarna på en 1040 sitter ngt försänkta. Jag antar att det är för att ha en rimligt låg profil på chassiet/cabben.
Vidare förefaller sån´t som säkringshållaren i bild,å det finns fler,vara eftermonterat.

Image

Som de flesta andra Geloso av detta snitt har även denna likriktad glöd till ingångsflaskorna. Alex fö...där ser du den där vibrationshämmande infästningen av ingångsröret. Är som jag tidigare berättat en stansad historia i rostfritt. Verkar fungera väl.

Kikat lite på div spänningar som sagt,och de ÄR låga för att vara till EL-34´or. Eller ja,iaf vs vad vi är vana att se. B+ hamnar strax under 400VDC och iom det ställer det ju bla krav på hur mkt ström bla slutsteget ges möjlighet att såsa i sig under last.
Oavsett..det hela fungerar iaf. Min tanke med denna maskinen blir ungefär detsamma som den Belgiska Multel jag precis gjorde. Dvs en vrålande "old school" 50wattare med två kanaler. Däremot skall erkännas att jag denna ggn,mest för att ombyte förnöjer,grunnar på att klappa dit en flaska till för att på så vis ha 2st tre stegare att leka med..

Lika samma blir det en hel del elsäkrande i och ikring maskin. Bla blir det väl till att montera choken med sina frilagda poler invändigt,installera en nätkabel med skyddsjord osv..

Till att börja med får den stå till sig. Har helt enkelt för mkt i knät fn.

13 Jan 2014, 23:02
Profile

Image

Flaskorna e som sagt nya. Som ni ser av bilderna ovan har ngn tidigare snubbe varit nere med skallen i denna,och jobbet han gjort var så amatörmässigt att man fick ju närmast kväljningar. Illa. Riktigt illa,eftersom HT lytar helt hipp som haver vajade för vinden som det passade.

Eg i mening ointressant eftersom jag gör vid dessa burkar så ingående som jag gör iaf,bara det att denna gången var det verkligen fråga om att göra rent hus.
Den tidigare mecken hade vad vidare är även gjort ngr moddar i form av ändrade resistorvärden mm varför det denna gången verkligen blev rent hus.
Det som kan vara lite intressant med dessa,eller rent vanvett-beroende på hur man betraktar det,är att de använder sig av ngt lägre spänningar som B+ än vad vi är vana vid när det handlar om EL-34 maskiner.
Iom att de är lindade som de är kan man med svensk väggspänning välja om man vill köra dem på 220VAC eller 240VAC lindning. I den förra får man strax över 380VDC i B+...

Image

Dessa maskinerna använder kisel till likriktning av HT och i sin tur selen till likriktning av bias/glödkrets. Den senare är därför bytt till kisel och i samma veva har det städats upp rejält i kablage och kabeldragning. Lytar är nu ersatta med axialer genomgående och jordlayouten har gjorts om.

Image

Den klassiska Geloso "du kan välja olika utgångsimpedanser tills du spyr" lösningen är pensionerad,och numer har man att välja på antingen 8 alt 16 Ohm. Det jag fortfarande har att laborera klart är det med droppresistorer osv till den likriktade glödspänningen.

Image

Där det nu sitter en extra novalsockel...var där ena original torn kannan satt. Passade faktiskt rakt i med sockeln! På det har jag lagt om var glättningslytarna sitter monterade,och varit hyggligt anal med hur jordar dras,inte bara för lytar utan för allt som är med i matchen.

Image

E nog ingen lögn att säga att nu utnyttjas utrymmet under huven lite mer omfattande. Måååååååånga pottar framtill blir ´e!! Nu blir detta alltså en 2 kanalare..med 3 gainsteg till varje kanal. Iom det blir det inga "dö utrymmen" kvar i fronten utan alla hål används (finns ju en helsikes massa ingångsjack på dessa original bla).
Jag bygger det på ett sådant sätt att den plåt som sitter installerad som skärm mot allt i fronten på maskinen kommer sitta kvar. Skall bli intressant att se vad det ev ger. Sen..som synes,så sitter det en zener ut mot resp skärmgaller ink SGM. I detta fallet är zenerna INTE implementerade för att få ner ngr spänningar ur perspektivet för många volt utan de sitter där för att garantera ett snärtigare beteende på maskin. Helt enkelt för att se till att skärmarna aldrig kan gå positivt i potential vs anoderna. Har ju provat detta ett större antal ggr vid det här laget och vet vad det ger.
Iom att det blir trestegare så innebär det åxå att iaf ena kanalen för allt normalt bruk kommer kunna rattas mer eller mindre sjövild. Att iom det preamp beteendet kunna ha ett slutsteg som inte skiter på sig i första läget e därför en avsiktlig handling.
I samma tanke och anda är därför kapacitanserna på glättningslytarna ökade ganska rejält.
Tanken min e att iom de lägre spänningarna skall maskin iaf inte gå tom på ström bara man släpper en brakskit.

Image

Många kondensatorer blir ´e... :mrgreen:
Nu orkar inte det där kortet med allt i komponenter som går åt varför det blir ett par lödstöd till. Sitter nu iofs ngr original med,och dessa utnyttjas givetvis dem med.

16 Jan 2014, 01:00
Profile

Det ÄR allt mer jobb att bygga från scratch än vad mången gitarrist tror. Det E verkligen det.

Nåja. Så har vi oss en ylande Geloso till iaf...read on.. :mrgreen:

Image

Image

En extra flaska är alltså installerad. PI´n e dock,som ovan,fortfarande ett ECC-81. Totalt känns det som att detta faktiskt inte blev helt talanglöst. De två kanalerna skiljer sig verkligen åt,å det menat i bra mening.
Den snällare kanalen av dem två kan rattas från clean till "Marshall",å det senare då som ett mellanläge mellan JMP på fulla blås å en lite snällare variant av JCM800.

Den vildare kanalen sen...uj uj uj uj... :shock: :shock: :mrgreen: . Joo...men asså...där bor de nån va! :lol:
Den kanalen..lever,det gör den se. Övertonsrik så in i HELVETE,å squeels e en mkt enkel sak att locka fram. :mrgreen:

Å ärligt sagt? Det känns riktigt bra att jag nått en punkt där jag "bara" bygger skiten,ni vet..man välter trä´na som de dyker upp,å när man sen väl slår om mains samt standby så liksom bara funkar allt. Enda man gör e att justera bias samt glödens balans. Gött... :D

Image

Hm. Joo.. Skenet bedrar. Så e ´re. Flaskorna e som sagt nya genomgående,å jag ser knappast ngt negativt i det. Sammantaget säger jag det igen,dessa Geloso e bra skit. För oss meckar e det rena guldgruvan,för det e bra skit...som kostar på ett sådant sätt att det e lönt att arbeta med dem.

Image

Så nu e vi där att det som återstår e detsamma som med Multel maskinen. Dvs det estetiska. Å även denna anser jag nog förtjänat lite ny färg. Inte mer med det.

Å..har ju börjat ackumuleras ngr så...YT klipp kommer inom kort.

17 Jan 2014, 22:19
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=Ui6apU5O9mQ&feature=youtu.be

...Italiano shit goin ape.. :mrgreen:

18 Jan 2014, 23:57
Profile

Fö.
Alex.
Installerade moddarna du rekommenderade. I fuckin HATE when you´re right :mrgreen: .
Ja. Ja,det blev som du menade. De facto... *bugar*
Som sagt,ingångssteg e inte alltid det man kan tro. Bra där. :mrgreen:

Fö bytte jag PI flaskan till en 83. Provade dem emellan,81 samt 83,å sanningen e att 83 helt enkelt lät bättre. Så...igen... :lol:
Nä. "Den adderade kapaciteten till ström behövs inte i detta fallet". Nope. No it does not.

19 Jan 2014, 00:56
Profile

Just därför börjar det kännas inte lika kul längre...ingen utmaning i siktet.
Får kanske dyka ner i dynamikprocessorer och liknande studioskrot.
Du har väl inte slängt de där hockeypuckstora ingångtrafos?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

19 Jan 2014, 01:06
Profile WWW

Ledsen å göra dig besviken,men de innhöll inte det vi trodde. :cry:
Nån hade varit där innan oss.
Kisel i sin tur store bror...e fan inte ALLS lika sexigt. Om de gör va de ska blir de ju fan inte ens varma. Kan ju kvitta lika mkt som kal ren röv. :mrgreen:

19 Jan 2014, 01:48
Profile

Å jo.
E mäh duh.
Upprepa sig...funkar så länge. Sant. Dags för ngt nytt. :shock:
Yep. I bore easily... :mrgreen:

19 Jan 2014, 01:49
Profile

Image

Mm.
De blir flera. Sagt det förr,säger det igen. Geloso e fan bra skit. Även detta då en liten 18w,men ngr år "nyare" vilket innebär att EZ-81 rörlikriktaren fått stryka på foten till förmån för BY-127´or tex.

Annars mkt snarlikt.

Modellen heter 1020-A

08 Aug 2014, 10:38
Profile

Även denna lilla Geloso var ju "dead on arrival".

Image

Ironiskt nog då i form av ett ackumulerat antal småfel.
Den andra lyten i kedjan var det överslag i... Den sista lyten i biaskedjan var det överslag i.. de två lytarna till glättningen av den likriktade glödströmmen till preampen läckte som såll...
Ena preamp röret var sprucket å därmed med "vit topp". Det andra preamp röret,ja där tände inte ena trioden.

Meeeen...se det var i princip allt. Eller,ja..allt. Vart som sagt en ackumulerad kedja får man nog säga.

Image

Rent relativt e det ändå ganska städat under huven på dessa småttingar,men med det sagt är det MÅNGA som bedragit sig på deras litenhet vs vad de kan prestera. Sagt det förr,säger det igen..
Som 18w sett e det nog svårt att slå detta över fingrarna,oavsett vad man nu anser om estetiken. Trafos mm är utan tvivel lindat som det skall vara,och på det har man alltså tappar på utgångstrafon för att möta varenda utgångsimpedans known to man.. Finessen med dem e alltså vad vidare är att de i trasigt skick är mkt mkt billiga. Såpass billiga att man närmast skrattar när man betalar,men se.. :wink:

Nåja. PA maskin. Näääfan... :mrgreen:

Fick fart i skrotet och efter det installerades en trimpot för att kunna justera bias. Slutrören som satt i vart hur bra som helst så det vara bara att justera å se gla´ ut det!

Image

Gamla Geloso kontakter osv e ju då kanske inte så användbart numera,som standard,så jag skrotade ut allt som inte skulle komma att användas i maskinens nya skepnad. Dit med telejack såväl fram som bak.

Därefter sattes PI´n om ifrån en concertina till en LTP och på det då så gjordes huvuddelen av jobbet att sätta om preampen.

Image

Å se...varde ljus :lol: . Nu e mitt lager med delar tyvärr på rena kistbotten så dessvärre har jag fått ersätta de direkt trasiga lytarna till viss grad med fungerande begagnade dito. Som tur e öppnar Magnus dörrarna på måndag,å var så säkra på att här skall handlas delar!
Hur som.
Det mesta av jobbet tex kring att göra klart för en PPIMV osv gjordes även det. I det största återanvände jag allt vad kopplingskondningar heter å..tja.? Skall jag säga? Det föll väl ut,inte mer med det.

Image

En egenhet med dessa är ju utan tvivel det med antalet tappar ut. Men med ett telejack installerat blir det inte SÅ krångligt att ändra för utgångsimpedans iaf.

I brist på pottar och rattar har jag så långt inte heller fått till den James som skall dit. I nuläget används original "tono" vredet,om än implementerat annorlunda i kedjan. Funkar...men visst saknar man tonal justermån. Visst gör man det.
Samtidigt distar maskin mkt mkt snyggt varför det med tonshaping i sammanhanget blir lite underordnat.

Skillnaden mot "den gröne" är primärt att denna 1020 ger ÄNNU mer separation och sträng i soundet. Såpass att nu gäller det verkligen att vara på det klara med var man sätter ner fingrarna på brädan.

Summering?
Mm. Springer ni på en sådan här...bara handla den. De e värda varenda spänn,å om man tex överväger en Marshall 1974 replika..ni löser inte ens EN trafo för vad ni betalar för en hel Geloso. Punkt.

Zven har ju tex getts möjlighet att prova den lilla gröna (den lite äldre),vilket jag tror föll ut till belåtenhet. Såg iaf så ut :mrgreen:

09 Aug 2014, 12:54
Profile

Image

Å även den lilla Geloson har begåvats med en PPIMV. Det,å nu då en James network. Skillnaden vart inget kort på brutal,och likheterna med den gröne e nu mer slående då. Tyckte fortfarande det saknades lite,den har detaljskillnader mot den gröne givetvis,men det blev all av det i samband med att gainpotten in mot fasvändaren byttes mot en 1M log istället för den 500k som satt där.

Nöjd?
Ja,jo. Jo,det e jag. Relativt. Nu e den gigvärdig i min mening men...jag kommer testa ngr småsaker till jag har som ess i ärmen. Eller rättare sagt,jag vill prova dem. Men totalt sett e jag nöjd ja.

Mkt mkt kompetenta små enkanalare e vad det blir av dessa. Säger det igen,helt perfekta maskiner att bygga sig en 18w av..

13 Aug 2014, 00:50
Profile
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2