| Author |
Message |
|
2davwei
Joined: 12 May 2014, 19:21 Posts: 55 Location: Ludvika
|
 Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Tjena, Jag ska göra en mod i en typ av Friedman Saturation switch/ José master volume anda. Bara 2 dioder med katoden mot varandra med en switch till jord. Vilka dioder ska jag använda? Skicka gärna en länk 
|
| 24 Jul 2014, 15:16 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Zener 18v
|
| 24 Jul 2014, 19:42 |
|
 |
|
Tom-Andrew
Joined: 07 Jan 2008, 16:03 Posts: 1653
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Friedman kör med MPSA06. De är dock kopplade parallellt med en 1M, i serie med en switch och en 10k o en 100n... Ansluts till katodföljaren/innan tonstacken.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 24 Jul 2014, 20:25 |
|
 |
|
2davwei
Joined: 12 May 2014, 19:21 Posts: 55 Location: Ludvika
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Tom-Andrew wrote: Friedman kör med MPSA06. De är dock kopplade parallellt med en 1M, i serie med en switch och en 10k o en 100n... Ansluts till katodföljaren/innan tonstacken. Tackar! Skulle du kunna skissa ett litet schema för en trög Person?
|
| 24 Jul 2014, 21:36 |
|
 |
|
Emnitec
Joined: 09 Sep 2004, 20:46 Posts: 1306 Location: Näsåker - Home of Urkult!
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
En Friedman Saturation... 
_________________ /Emnitec
*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*
|
| 25 Jul 2014, 00:03 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Det där schemat måste vara felritat. Det kan knappast bli någon klippning i punkt r35 r53.
Sen att använda dessa trissor skulle, om de kopplades in på rätt punkt, ge en enorm spänningslimiter, det skulle inte bli mycket till spänning kvar så man skulle behöva ett recoverysteg efteråt.
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Jul 2014, 10:38 |
|
 |
|
Tom-Andrew
Joined: 07 Jan 2008, 16:03 Posts: 1653
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
I senaste inkarnationen är det kopplat såhär: Attachment:
image.jpg [ 96.58 KiB | Viewed 3414 times ]
Volymen går ned ganska mycket, rapporteras det, men visst blir det extra klippning!
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 25 Jul 2014, 11:08 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Är det någon som testat de där schemana eller är det bara folk som spånar på nätet? Jag skulle säga att man måste koppla såhär för att det där ens ska fungera 
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Jul 2014, 11:13 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Tom-Andrew wrote: I senaste inkarnationen är det kopplat såhär:
Att koppla trissornas emitter mot varandra bör ju inte kunna ge något hur man än försöker. Trissor är inte zenerdioder. Den där voicegrejen till vänster kommer inte ge något heller överhuvudtaget.
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Jul 2014, 11:20 |
|
 |
|
Geleråtta
Joined: 10 Jul 2013, 01:01 Posts: 316
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Tubis wrote: Är det någon som testat de där schemana eller är det bara folk som spånar på nätet? Jag skulle säga att man måste koppla såhär för att det där ens ska fungera  Se rg keens artikel "diode stew" på premierguitar så fattar du kanske.
|
| 25 Jul 2014, 11:25 |
|
 |
|
Geleråtta
Joined: 10 Jul 2013, 01:01 Posts: 316
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Tubis wrote: Är det någon som testat de där schemana eller är det bara folk som spånar på nätet? Jag skulle säga att man måste koppla såhär för att det där ens ska fungera  Se rg keens artikel "diode stew" på premierguitar så fattar du kanske.
|
| 25 Jul 2014, 11:26 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Geleråtta wrote: Se rg keens artikel "diode stew" på premierguitar så fattar du kanske. Knappast med 10k
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Jul 2014, 11:32 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Jag tror det mer handlar om att man lägger en lägre last på ett redan pressat rör vilket gör att det uppstår mer distortion i röret än att trissorna skulle stå för någon klippning i fallet. Man skulle lika gärna kunna lägga 10k direkt till jord i min tolkning.
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Jul 2014, 11:54 |
|
 |
|
Tom-Andrew
Joined: 07 Jan 2008, 16:03 Posts: 1653
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Tubis wrote: Tom-Andrew wrote: I senaste inkarnationen är det kopplat såhär:
Att koppla trissornas emitter mot varandra bör ju inte kunna ge något hur man än försöker. Trissor är inte zenerdioder. Den där voicegrejen till vänster kommer inte ge något heller överhuvudtaget. Jag har inte testat. Det är dock kopplat så i originalet. Den är fullkomligt dissekerad på sloclone av en som köpt en BE100. Ang voice-switchen så ser man bara halva; ena läget kopplar in en 470uF parallellt med katodavkopplingen på steget innan och lyfter samtidigt 500pF från katodföljaren, i andra läget tvärtom.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 25 Jul 2014, 12:39 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Jag har testat detta i simulering nu grundligt och med reservation till att simulering inte är verklighet så hävdar jag ändå eftersom det stämde med precis vad jag ursprungligen trodde att:
I utförandet fyra st trissor så är det inte trissorna som ger ökad distortion utan att röret ser ytterligare 10k resistans till jord. Friedman tror att han gör något som han inte gör bara för att han hör skillnad.
I utförandet två trissor med emitter mot varandra blir det total spärr för signalen. Reverse ingenjören måste sett fel.
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Jul 2014, 13:07 |
|
 |
|
2davwei
Joined: 12 May 2014, 19:21 Posts: 55 Location: Ludvika
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
Hur vet jag hur mycket zener-dioden tål? Jag ser ingen rating för det när jag tittar på mouser´s hemsida? se.mouser.com/Semiconductors/Discrete-Semiconductors/Diodes-Rectifiers/Zener-Diodes/_/N-ax1mh?P=1z0w7ss
|
| 30 Jul 2014, 12:18 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Vilka dioder ska jag använda för "diode clipping"?
2davwei wrote: Hur vet jag hur mycket zener-dioden tål? Jag ser ingen rating för det när jag tittar på mouser´s hemsida? se.mouser.com/Semiconductors/Discrete-Semiconductors/Diodes-Rectifiers/Zener-Diodes/_/N-ax1mh?P=1z0w7ss Det står angivet som strömförlust och beräknas genom att beräkna spänningsdroppet över resistansen innan. Spänning in minus spänning zener ger dropp över resistansen. Detta beräknar du sen strömmen genom paketet via ohms lag vilket du sen använder för att via effektlagen beräkna utvecklingen över zener.
_________________ Johan Hansson
|
| 30 Jul 2014, 22:45 |
|
|