View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 02:54

Reply to topic  [ 16 posts ] 
EU godkända dragkrokar, hur mycket får man dra? 
Author Message

Post EU godkända dragkrokar, hur mycket får man dra?
Hur fasen är det med dragkrokar nu för tiden, man behöver ju inte regbesikta dom utan om bil och krok är EU godkända så är det bara att tuta och köra. Min Mitsubishi L200 -13 har ju en fabrikskrok monterad som inte är besiktad och behöver inte besiktas enligt bilprovningen och transportstyrelsen, talade med transportstyrelsen dom sa att jag skall kolla vad det står på kroken, om jag nu minns rätt så står det D=17.7kN på balken som kroken sitter i och D=15.1kN på själva kulan sen står det också S=100kg på kulan. Hur fasen tolkar man detta? Är det som jag tror att man får dra 15.1kN vilket väl borde vara det samma som 1510kg och ha ett kultryck på 100kg?

Varför jag frågar är att jag och en kompis funderar på att ta oss utökad B-behörighet och tänkte använda min bil vid uppkörning för att få lite vikt på det hela. Dock så är det ju bra att ha koll på detta vid en uppkörning så man inte gör nåt dumt och får åka hem direkt.

10 Jun 2014, 15:28
Profile

Post Re: EU godkända dragkrokar, hur mycket får man dra?
S100 är maximalt tillåtet kultryck 100 kg. D15,1 är ett dynamiskt värde som ger ett förhållande mellan dragfordonets vikt och släpvagnens vikt, detta begränsar den maximala släpvagnsvikten i vissa fall. Detta används dock endast när man väljer drag till bilen och vid en eventuell registreringsbesiktning.

Det du ska titta på är bilens maximala släpvagnsvikt som finns angivet på registreringbeviset och i fordonsdatan.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

10 Jun 2014, 16:21
Profile ICQ YIM WWW

Det är maxvikt på bilen (inkl last) samt maxlast på släpet som gäller, sammantaget får det inte överstiga 3500 kg på vanligt B
även om bilen klarar att dera mer (den har ju en maxvikt också)

Problem uppstår med tunga bilar som får ta mycket last , tex en Santa fé väger 1700kg och får lasta 650 kg i skuffen ,
det blir en maxvikt på 2350 kg , jag får dra ett släp med maxvikt 1150 kg. (2350 + 1150)

Så jag får inte köra mitt 1350 släp ens tomt med bilen tom utan utökad B , spelar ingen roll om det är last i eller ej.

Mitt 980 släp får jag köra på B.

Med utökad B får jag dra 4200 kg , alltså ett släp i mitt fall med maxvikt 1850 kg.

Maxvikt på dragkroken i sig är rätt ointressant , har Du full behörighet så är det max dragvikt på bilen som gäller

10 Jun 2014, 20:27
Profile ICQ WWW

Det som är kruxet är att på regbeviset står det max släpvagnsvikt med b-behörighet är 600 kg men sen står det inget annat än max vikt för fordonståg är 5500kg. Bilen har en totalvikt på 2800kg vilket skulle göra att max släpvagnsvikt är 2700kg lite enkelt uträknat. Dock sa dom på transportstyrelsen att man inte kan vara hundra säker på att räkna så här för själva kroken kan vara lägre klassad än själva bilen och då är det kroken som sätter maxvikten.

Så frågan är om kroken får dra 2800kg? Givetvis krävs BE i detta läge vilet jag inte har för tillfället.

10 Jun 2014, 21:20
Profile

busse wrote:
Det som är kruxet är att på regbeviset står det max släpvagnsvikt med b-behörighet är 600 kg men sen står det inget annat än max vikt för fordonståg är 5500kg. Bilen har en totalvikt på 2800kg vilket skulle göra att max släpvagnsvikt är 2700kg lite enkelt uträknat. Dock sa dom på transportstyrelsen att man inte kan vara hundra säker på att räkna så här för själva kroken kan vara lägre klassad än själva bilen och då är det kroken som sätter maxvikten.

Så frågan är om kroken får dra 2800kg? Givetvis krävs BE i detta läge vilet jag inte har för tillfället.

Har du ingen maximal släpvagnsvikt angiven i registreringsbeviset får du inte använda bilen innan den genomgått en registreringsbesiktning. Ett av grundkraven för att bilen ska undantas från kravet på registreringsbesiktning är att en maximal släpvagnsvikt finns angiven.

Vidare kan inte "kroken" vara "lägre klassad" än bilens släpvagnsvikt. För helfordonsgodkända bilar gäller att dragets maximala släpvagnsvikt minst ska motsvara bilens maximala släpvagnsvikt, man får alltså inte sänka släpvagnsvikten på bilen för att draget är för klent.

11 Jun 2014, 05:42
Profile ICQ YIM WWW

Men varför säger transportstyrelsen och bilprovningen att jag inte måste besikta dragkroken, vad jag vet så eftermonteras inte dragkroken på bilen utan den sitter fabriksmonterad.

Max vikt på fordonståg är angivet till 5500 kg men på transportstyrelsen förklarade man det hela med om bilen är EU godkänd och efter sept 2013 och dragkroken är EU godkänd så behöver man inte regbesikta. På den EU godkända kroken står det vilken vad belastning den får ha och om den skulle understiga i mitt fall 2700 kg, 5500 kg minus bilen på 2800 kg får man inte dra med än vad kroken är godkänd för även om bilen skulle vara godkänd för högre vikter men då med annan krok. I och med att ingen regbesiktning behövs så kommer inte heller att finnas data på regbeviset eller transportsytrelsens kalkyltorer.

Visst kan man betala 450 kr för att regbesikta om man vill för att få siffrorna infyllda på regbeviset men det känns ju som onödigt om man inte måste.

11 Jun 2014, 10:09
Profile

busse wrote:
Men varför säger transportstyrelsen och bilprovningen att jag inte måste besikta dragkroken, vad jag vet så eftermonteras inte dragkroken på bilen utan den sitter fabriksmonterad.

Max vikt på fordonståg är angivet till 5500 kg men på transportstyrelsen förklarade man det hela med om bilen är EU godkänd och efter sept 2013 och dragkroken är EU godkänd så behöver man inte regbesikta. På den EU godkända kroken står det vilken vad belastning den får ha och om den skulle understiga i mitt fall 2700 kg, 5500 kg minus bilen på 2800 kg får man inte dra med än vad kroken är godkänd för även om bilen skulle vara godkänd för högre vikter men då med annan krok. I och med att ingen regbesiktning behövs så kommer inte heller att finnas data på regbeviset eller transportsytrelsens kalkyltorer.

Visst kan man betala 450 kr för att regbesikta om man vill för att få siffrorna infyllda på regbeviset men det känns ju som onödigt om man inte måste.

Det är svårt för mig att veta på vilka grunder Transportstyrelsen och Bilprovningen svarat som de gjort, men jag gissar att de utgått från att det finns en släpvagnsvikt angiven på bilen (i 99% av fallen är det så).

En angiven släpvagnsvikt på bilen är som sagt ett av kriterierna för att den ska undantas från kravet på registreringsbesiktning, din bil uppfyller inte detta kriterie och det krävs därför en registreringsbesiktning innan du får använda bilen igen. Formellt har den brukandeförbud just nu.

EDIT:

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Personbil/Dragkrok-pa-personbil/

"Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."

11 Jun 2014, 10:16
Profile ICQ YIM WWW

Om kroken är fabriksmonterad så låter det märkligt att inte maximala släpvagnsvikt finns angivet på besiktningsinstrumentet. Är bilen köpt i en MRF-bilaffär så är det ju deras skyldighet att betala e.v reg-besiktning.

11 Jun 2014, 15:19
Profile

Ringde transportstyrelsen i går en tredje gång i går för att höra hur det ligger till och om man måste besikta eller ej och hur tungt släp jag får dra med bilen.

Enligt detta samtal skall jag inte behöva besikta. Tydligen så hade dom maxvikter för släp på min bil hos transportstyrelsen trots att det inte står annat än 600 kg för B-behörighet på mitt regbevis, nu skulle dom skicka ett nytt regbevis där vikterna för utöka B-behörighet och BE står inskrivna men kvinnan jag talade med sa att jag skall få köra 1400 kg med min bil utökad B-behörighet vilket låter troligt och 5500 kg om man har BE.

Får väl se hur det nya regbeviset ser ut om jag äntligen får klarhet om hur mycket jag får dra med dragkroken om man har utökad B eller BE.

12 Jun 2014, 08:34
Profile

busse wrote:
Ringde transportstyrelsen i går en tredje gång i går för att höra hur det ligger till och om man måste besikta eller ej och hur tungt släp jag får dra med bilen.

Enligt detta samtal skall jag inte behöva besikta. Tydligen så hade dom maxvikter för släp på min bil hos transportstyrelsen trots att det inte står annat än 600 kg för B-behörighet på mitt regbevis, nu skulle dom skicka ett nytt regbevis där vikterna för utöka B-behörighet och BE står inskrivna men kvinnan jag talade med sa att jag skall få köra 1400 kg med min bil utökad B-behörighet vilket låter troligt och 5500 kg om man har BE.

Får väl se hur det nya regbeviset ser ut om jag äntligen får klarhet om hur mycket jag får dra med dragkroken om man har utökad B eller BE.

Transportstyrelsen har mest troligt missat att lägga in släpvagnsvikten från typintyget när bilen nyreistrerades, då har de möjlighet att rätta det i efterhand.

Din maximala släpvagnsvikt kommer att bli tågvikten-bilens tjänstevikt. Svårare än så är inte den uträkningen

12 Jun 2014, 13:56
Profile ICQ YIM WWW

Japp, det är säkert en miss hos transportstyrelsen och säkert därför dom även sagt att jag inte måste regbesikta bilen. Kvinnan jag talade med i går lät till en början frågande om varför jag egentligen ringde men efter ett tag gick det upp för henne att de enda uppgifter jag hade om släpvagnsvikter var 600 kg med B-körkort.

Får se om det nya regbeviset kommit idag och vad det står på det.

12 Jun 2014, 14:59
Profile

Grejen är att det är så krångliga regler att dom inte ens vet själva, man kan få 3 olika svar om man ringer 3 ggr...

Fyrhjulingar är en annan ny företelse som dom virrar kring, vanliga poliser (typ kling och klang) tror att man måste ha A-kort
för att köra dom när det är precis tvärtom att det krävs B-kort.

Är B-kortet utfärdat efter visst datum så måste man ha ett annat kort osv...

Bilprovningen är också snurrig om det räcker med en backspegel eller två osv....

Och vilken P-Ruta får/ska man stå i? MC-märkt eller Bil ?

Reggad som Tung MC men får böter om man står i MC-ruta....

Tydligen ok om det står 'mc' men om det är en bild på en 2-hjulig så inte ok?

Ja komplicerade regler så blir det så här!

12 Jun 2014, 19:42
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Grejen är att det är så krångliga regler att dom inte ens vet själva, man kan få 3 olika svar om man ringer 3 ggr...

Fyrhjulingar är en annan ny företelse som dom virrar kring, vanliga poliser (typ kling och klang) tror att man måste ha A-kort
för att köra dom när det är precis tvärtom att det krävs B-kort.

Är B-kortet utfärdat efter visst datum så måste man ha ett annat kort osv...

Bilprovningen är också snurrig om det räcker med en backspegel eller två osv....

Och vilken P-Ruta får/ska man stå i? MC-märkt eller Bil ?

Reggad som Tung MC men får böter om man står i MC-ruta....

Tydligen ok om det står 'mc' men om det är en bild på en 2-hjulig så inte ok?

Ja komplicerade regler så blir det så här!

Och då är detta bara för lätta fordon, då ska ni se allt som rör tunga fordonskombinationer! Modulsysten (25,25m) med Dolly och/eller link, med olika dispanser, axelavstånd, kopplingsavstånd, överhäng, kopplingsklassningar, manöverbarhet,bromsklassning, axel och boggie-tryck mm så man blir gråhårig! Alla myndigheter gömmer sig bakom att det är "användaransvar" att fordonskombinationerna är lagliga.

12 Jun 2014, 21:50
Profile

Jesperado wrote:

Din maximala släpvagnsvikt kommer att bli tågvikten-bilens tjänstevikt. Svårare än så är inte den uträkningen

Blir det ? bilen får väl ha last också? Trodde det blev tågvikt - bilens maxvikt.

Det är problemet för mig att bilen har hög lastvikt (650 kg) och det bakas in när man beräknar maxvikt på släp

13 Jun 2014, 10:58
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jesperado wrote:

Blir det ? bilen får väl ha last också? Trodde det blev tågvikt - bilens maxvikt.

Det är problemet för mig att bilen har hög lastvikt (650 kg) och det bakas in när man beräknar maxvikt på släp

Ja, det blir det.
Givetvis får du lasta bilen upp till totalvikt, men då får du ha motsvarande lägre vikt på släpvagnen för att inte överskrida tågvikten. Det är både bilens maximala släpvagnsvikt och den maximala tågvikten man måste ta hänsyn till.

13 Jun 2014, 15:55
Profile ICQ YIM WWW

Nu har jag fått ett nytt regbevis på bilen och där står det att jag får dra 750kg med B-behörighet och 1400kg med utökad B-behörighet. Lite intressant är att jag nu får dra 150 kg mer på B-behörighet än på det tidigare regbeviset, man undrar ju hur det gick till :roll: :roll:

Om man nu skall köra upp för utökad B-behörighet så bör det väl vara lugnt att ha med sig regbevisen på bilen och släpet för att kunna visa upp att det är över 3500 kg men under 4200 kg.

16 Jun 2014, 08:45
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]