|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
Fixa ljudet på videoinspelning
| Author |
Message |
|
Fata Morgana
|
 Fixa ljudet på videoinspelning
Jag har några videoinspelningar gjorda med en enkel handkamera och som vanligt så är inte ljudet inte mycket att hurra för. Jag undrar om någon vet om ett enkelt program där man kan fixa till ljudet , en enkel eq , inte bara volym och ton. Videoformatet är .MOD
O.B.S jag är totalt novis på datorer och program. Har närmast en stark aversion gentemot allt med data.
|
| 03 Jun 2014, 19:59 |
|
 |
|
pudas
|
 Re: Fixa ljudet på videoinspelning
Inte mitt gebit, men jag tror att du först måste konvertera filen till ett mer vanligt format som tex AVI, Mpeg, Wmv, sen är det nog bara att öppna det i ett ljudredigeringsprogram t.e.x Wavelab Där finns en del pluggar som kan råda bukt på olika ljudproblem. Förvänta dig inget mirakel, och trotts att det är i datorn så krävs det goda kunskaper i ljudteknik för lyckat resultat! Men kanske allra viktigast: Arbeta med en kopia, och spara alltid originalet i sitt originalformat!
_________________ pudas
|
| 03 Jun 2014, 20:33 |
|
 |
|
kjelle
|
Inte så kunnig på videoformat heller, men ska du editera ljudet i någon vanlig DAW, bör du nog använda Wav eller något annat okomprimerat format. Annars kan du nog importera en mp3 fil eller liknande, och göra om den till wav i DAW. (DAW=Cubase, Pro Tools eller något annat liknande program)
| 05 Jun 2014, 11:07 |
|
 |
|
pudas
|
kjelle wrote: Inte så kunnig på videoformat heller, men ska du editera ljudet i någon vanlig DAW, bör du nog använda Wav eller något annat okomprimerat format. Annars kan du nog importera en mp3 fil eller liknande, och göra om den till wav i DAW. (DAW=Cubase, Pro Tools eller något annat liknande program) Om DAW´en kan öppna filen så finns inget behov av att kovertera filen till exempelvis Wav innan. Daw kodar ju alltid av filen före den interna hanteringen.
_________________ pudas
|
| 05 Jun 2014, 16:47 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|