View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 01:39

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Kattskrämma 
Author Message

Post Kattskrämma
Funkar denna för att hålla en katt borta från en trädgård? http://www.granngarden.se/product/katt-viltfritt-silverline

Ser att Conrad mfl har billigare varianter men antar att man får vad man betalar för som vanligt... Någon som har koll på ämnet?
Andra vettiga sätt? Har hört att det finns något medel att lägga ut som dom inte gillar men har inte hittat.

12 Apr 2014, 22:25
Profile

Post Re: Kattskrämma
Twin reverb?

12 Apr 2014, 22:47
Profile

Carlsson wrote:
Twin reverb?

Funkar nog, min katt är inte sådär överförtjust i mina Marshall (eller mitt gitarrspel heller för den delen).

12 Apr 2014, 22:57
Profile

mina katter drar direkt , bara jag tar tag i gitarren :shock: :mrgreen:

13 Apr 2014, 09:38
Profile

Ja det är ju i dessa fall sk. ishacka i ljudbilden är eftersträvansvärt.. :lol: I det aktuella fallet är det dock mina katter som terroriserar en granne och betraktar dennes trädgård som en utmärkt toalett, jag får hämta katten ett par gånger om dan från grannens rabatter.. Så jag tänkte försöka ta mitt ansvar och hitta en lösning, tanken var att bjussa på en kattskrämma men vill ju inte slänga pengar i sjön på något som inte funkar.

13 Apr 2014, 09:58
Profile

Svullo wrote:
Ja det är ju i dessa fall sk. ishacka i ljudbilden är eftersträvansvärt.. :lol: I det aktuella fallet är det dock mina katter som terroriserar en granne och betraktar dennes trädgård som en utmärkt toalett, jag får hämta katten ett par gånger om dan från grannens rabatter.. Så jag tänkte försöka ta mitt ansvar och hitta en lösning, tanken var att bjussa på en kattskrämma men vill ju inte slänga pengar i sjön på något som inte funkar.

Underbart! Vill du bli min granne?

Tänk om fler resonerade som du.

Matte

13 Apr 2014, 12:33
Profile

Tack det var snälla ord Clapton, såklart vi ska bli grannar :D Tillsvidare bor jag dock kvar..

Skrämman monterad, och så långt verkar den ha gett viss effekt, istället för att gå in och göra sina behov sitter katten nu på grannens mur och ser allmänt förolämpad ut.. :lol:

14 Apr 2014, 16:23
Profile

Svullo wrote:

Skrämman monterad, och så långt verkar den ha gett viss effekt, istället för att gå in och göra sina behov sitter katten nu på grannens mur och ser allmänt förolämpad ut.. :lol:

Sen vänder han sig om och presterar på fel sida om muren.

Katter går vart dom vill, och gör vad dom vill, det är grundregeln.

14 Apr 2014, 19:06
Profile ICQ WWW

Så är det...

BadCat!

14 Apr 2014, 23:42
Profile

Tack för tipset. Vi börjar få rådjurs- och ev harbesök på tomten som ligger intill ett större grönområde (Gammlia, Umeå). Dom jävlarna käkar upp frugans vårtulpaner och annat så för husfridens skull kanske jag borde göra nåt åt det. Hon har gröna fingrar och har meckat rätt mycket för att få till det så nu är hon helförbannad. Tänkte först parkera mig på altanen med en handyxa för att försöka springa ikapp och klappa ihjäl dom för vidare leverans till frysboxen men inser att jag gör för dålig tid på 100 meter. Det här verkar enklare.

15 Apr 2014, 10:41
Profile

jasså wrote:
Tack för tipset. Vi börjar få rådjurs- och ev harbesök på tomten som ligger intill ett större grönområde (Gammlia, Umeå). Dom jävlarna käkar upp frugans vårtulpaner och annat så för husfridens skull kanske jag borde göra nåt åt det. Hon har gröna fingrar och har meckat rätt mycket för att få till det så nu är hon helförbannad. Tänkte först parkera mig på altanen med en handyxa för att försöka springa ikapp och klappa ihjäl dom för vidare leverans till frysboxen men inser att jag gör för dålig tid på 100 meter. Det här verkar enklare.

Bättre att hägna in det du vill ha ifred, och sen ev lägga ut foder till rådjuren där som ska vara.

15 Apr 2014, 15:38
Profile ICQ WWW

Jag tycker om att titta på rådjuren när de kommer och äter i min trädgård. De är vackra. Och eftersom jag gärna äter rådjur ibland så tycker jag att jag kan bjuda på att de käkar upp det som kärestan har planterat.

15 Apr 2014, 17:11
Profile

DrSlim wrote:
Jag tycker om att titta på rådjuren när de kommer och äter i min trädgård. De är vackra.

Problemet för mig är att dom komemr alltid vid 3-4 på morgonen och hundarna vaknar, det blir ett fruktansvärt liv så alla vaknar, även barnen.
Nu har vi lagt ut foder åt dom längst bort på tomten och dom verkar nöja sig med det och kommer inte ned till huset.

15 Apr 2014, 20:03
Profile ICQ WWW

Jag köpte mig en Peazzi för ett tag sedan,nu är katterna helt bort blåsta från tomten nu.
Så jag rekommenderar en Perazzi.
Image

16 Apr 2014, 09:12
Profile WWW

Bbenderman wrote:
Jag köpte mig en Peazzi för ett tag sedan,nu är katterna helt bort blåsta från tomten nu.
Så jag rekommenderar en Perazzi.
Image

Och hur har du det med rådjuren..?

16 Apr 2014, 17:18
Profile

Här har du en kattskrämma:

http://www.youtube.com/watch?v=FrHe0LQtYDg

18 Apr 2014, 11:39
Profile WWW

Bulan wrote:
Här har du en kattskrämma:

http://www.youtube.com/watch?v=FrHe0LQtYDg

Ja den "funkar" nog... (ursäkta pappahumorn)

19 Apr 2014, 20:15
Profile

Jag jagar endast lerduvor med Perazzin för dyr att dra med sig till skogen.
Men skjuter inte katter som har ägare utan bara vildkatter,men nu har jag inte sett de på flera år
Skjuter mest skator kråkor men då med luftgevär,upp till sextiometer ligger de risigt till.
Har en Beretta 687a till katter och annan ohyra.
Rådjur jagar ja med hund i skogen,men nu finns det varken rå hare älg kvar i skogen det är soprent.
Vargen är hungrig men den dödar mest för skojs skull då han låter allt ligga kvar,
Han är inte vidare smart då han dödar allt så han måste flytta hela tiden.

22 Apr 2014, 12:56
Profile WWW

Quote:
Kattskrämma

Hon älskar katter men dom älskar inte henne lika mycket

Image

08 May 2014, 20:46
Profile

Bbenderman wrote:
Jag jagar endast lerduvor med Perazzin för dyr att dra med sig till skogen.
Men skjuter inte katter som har ägare utan bara vildkatter,men nu har jag inte sett de på flera år
Skjuter mest skator kråkor men då med luftgevär,upp till sextiometer ligger de risigt till.
Rådjur jagar ja med hund i skogen,men nu finns det varken rå hare älg kvar i skogen det är soprent.
Vargen är hungrig men den dödar mest för skojs skull då han låter allt ligga kvar,
Han är inte vidare smart då han dödar allt så han måste flytta hela tiden.

Låter lika som det börjar bli där jag bor/jagar :(

11 May 2014, 00:36
Profile WWW

Bbenderman wrote:
.

Sann djurvän.

De flesta jägare jag känner har en helt annan syn på tamdjur.

11 May 2014, 09:39
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Bbenderman wrote:
.

Sann djurvän.

De flesta jägare jag känner har en helt annan syn på tamdjur.

Japp, de jägare jag känner är djurvänner med avsikt att enligt våra regler och lagar hålla bestånden på vår önskade nivå (tillräckligt kränkande ur djurens perspektiv tycker jag).
Skrämmande att man får vapen licens med den inställningen till tamdjur/djur!

11 May 2014, 09:51
Profile

"Skjuter mest skator kråkor men då med luftgevär,upp till sextiometer ligger de risigt till."

Detta är väl inte ens tillåtet..ska väl vara 0.22 för det? Inte mycket knuff kvar i en luftgevärskula efter 10 meter ens, duger kanske till att skadskjuta ... vilket ju inte är avsikten.

27 May 2014, 20:18
Profile

Ballz wrote:
"Skjuter mest skator kråkor men då med luftgevär,upp till sextiometer ligger de risigt till."

Detta är väl inte ens tillåtet..ska väl vara 0.22 för det?

Det har med anslagsenergin att göra snarare än kalibern, men ja det måste vara 0.22 kaliber och projektiler som är konstruerade för att expandera.
Med en luftbössa som levererar tillräckligt med kraft och skickar iväg diaboler som är .22 eller större är tillräckligt starkt, och licensbelagt, så kan man få jaktlicens på skadedjur.
Många moderna luftgevär med tryckluftstuber presterar höga anslagsenergier och är lämpade för skadedjursreglering.
I andra länder är det tillåtet att jaga större djur så som kaniner, rävar, vildsvin mm..

exempelvis.. https://www.youtube.com/watch?v=5a7e1nETLAQ

27 May 2014, 20:28
Profile

Ja, jag hade för mej det gick en gräns där - klass 3, klass 4 och nån siffra ..150J som i anslagskraft? Jag såg framför mej en grinig gubbe med en Hobbex-bössa som skjuter på måsar som skitar ner hans bil :-). Jo, klart - har man vapenlicens så kan man ju handla värre doningar än Hobbex-prylarna :-)

27 May 2014, 20:33
Profile

Uj vad ni försöker leta fel.
Men tro mig jag skulle inte skriva i ett öppet forum att jag bedriver någon form av tjuvjakt.

Luftgevär i kaliber .22 (5,6 mm) eller mer och utgångshastighet minst 180 m/s idag får användas till skyddsjakt. Ett Luftgevär får användas till
vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämmel, råtta, mullvad, sork, bisam, mus, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, ripa, järpe, duva, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink

31 May 2014, 11:22
Profile WWW

Det här med luftvapen kan jag faktiskt något om. :)

En licensfri luftbössa får inte vara kraftigare än 10J anslagsenergi, och det betyder att utgångsgastigheten varierar med kalibern om bössan är så kraftig den får vara. Många tror att det är utgångshastigheten som styr, men så är det inte. Har man kaliber 4.5mm (.177) på sin 10J-bössa så handlar det om ungefär 199m/s utgångshastighet. Är det en 5.5mm (.22) så blir det ungefär 135 m/s om jag minns rätt.

För att summera; en licensfri 10J-bössa duger inte för att jaga något annat än skalbaggar, flugor och mygg. Visst kan man pricka någon fågel, men risken för skadeskjutning är ju väldigt överhängande. Alla luftvapen anpassade för någon form av jakt (och därmed kraftigare än 10J) är alltså licenspliktiga i Sverige.

06 Jun 2014, 12:25
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]