View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 17:53

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Power scaling i Boogie 
Author Message

Hej igen, hängde för många år sedan på rörplanket på GMF men har varit lite vilsen sedan det försvann... Skönt att se lite bekanta nickar!

Det har blivit mer gitarr igen. Jag fick tag i en Mesa Boogie Studio .22, en gammal favorit som såldes och nu alltså återkommit i mitt liv. Tanken är att den ska moddas till den ultimata vardagsrumsförstärkaren som fixar alla stilar jag har lust att spela och samtidigt är stark nog för jam/ mindre gig vid behov. (saknar band så det lär dröja tyvärr).

Den har fått nya elektrolyter, jag har tagit bort "fat" som alltid switchas in på leadkanalen, potarna ska smörjas och vid behov bytas eftersom de är hemskt knastriga. Det blir också ny logga ("Boogie"), nya fötter, större reverbtank och power scaling. Idag sitter ett Fane från 70-talet, men jag leker med tanken på att jaga upp ett neodyniumelement för en stärkare som väger mindre än les paulen... Den låter magiskt med EV12L-elementet i min mk iv, men det väger ju mer än combon gör nu. :D Jag gillar iaf rent, transparent och effektivt på högtalarsidan.

Ok, jag hade en fråga till de som installerat PS. Såhär ser chassiet ut (inte min, en plus som alltså saknar lilla reverbet bakom kortet), en mardröm ur servicesynpunkt... Jag tänker mig att montera ps-kitet och bias-kitet där det finns plats, dvs längst ned till vänster bredvid nätsladden. Jag funderar dock på om jag ska riva ut reverbet på en gång och lägga grejerna bakom kortet istället. Vad tror ni, är det risk för brum om det monteras nära nättrafo och nätsladd?

Image

För övrigt kan också nämnas att jag mest kör den med ett el84, och att jag kan reta mig på att den kan ha en nyans till lite fuzzig dist ibland jämfört med min mk iv som nästan är för slät ibland. Felsökning pågår...

24 Mar 2014, 10:45
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Power scaling i Boogie
Varför trängas vid 230V-ingången? Du har ju gott om plats till höger om telejacken.
Om du väljer Dana Halls PS-kit är det inget problem alls få plats.
http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2
//Gunnar

24 Mar 2014, 16:58
Profile

Problemet är att det sitter ett reverb där i min... Men som sagt, jag har ändå funderat på att lägga en annan reverbtank utanför chassiet. Dessutom sitter slutrören precis bredvid, och denna förstärkare än känd för att bli väldigt varm, men det kanske ändå blir bra, det är ju mest hemmavid som PS:en får jobba mycket.

Jag har kit från London Power liggande färdigmonterade, ska bara bestämma mig för var de ska sitta. :|

24 Mar 2014, 17:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]