View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 20:14

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Kan någon med tränat öra lyssna VOX AC 15 vs 
Author Message

Post Kan någon med tränat öra lyssna VOX AC 15 vs
Jag har en Ceriatone Lightning och undrar hur stor skillnad det är mot en Vox AC15.
Har blivit erbjuden en AC15 i en bytes affär men låter den ungefär som min Lightning då är det ingen ide att byta.
Det sitter en blå Celestion i min Lightning i det här ljudklippet men jag bytte snart efter till en Tone-Tubby då den inte var Så bright, vet inte om AC-15 fins med blå den jag kanske ska byta till mig har en grön.
Vad tror ni,
http://www.youtube.com/watch?v=3jDRbJwTEcc

17 Mar 2014, 13:53
Profile WWW

Post Re: Kan någon med tränat öra lyssna VOX AC 15 vs
Vilken AC-15? Byte mot 60-talare japp gärna. Mot en nyare- aldrig i livet. Är det en nyare så här de väl tremolo och reverb om det är viktigt för dig. Annars tror jag ceriatone är bättre byggd och vill du ha lite skillnad åt ena eller andra hållet är det lätt för en tekniker att fixa.

17 Mar 2014, 15:41
Profile

Håller med Michael. De nyare AC15 låter inget vidare alls i mina öron. Däremot är ju de flesta Ceriatonemodellerna rippade rakt av från klassiska scheman och byggda med kvalitetskomponenter. Min Ceriatone 2204 låter alldeles förträffligt. :)

17 Mar 2014, 18:32
Profile WWW

Så vad tycker ni? låter min Lightning bättre än en ny AC15 i era,öron,har de samma karaktär tro.
Är det någon som gillar ljudet i min Lightning som den är?
Köpte Matchless Trafos på Ebay och Kondingar även rören är Nos Mullard longplated så den blev alldeles för dyr.
Det kanske är för mycket ork i den för att låta klassiskt Vox av den saknar lite av klunket som Vox har.
Blev stor skillnad på ljudet när jag bytte till Matchless trafon mer bett i ljudet och högre volym något jag strävade efter att spela högre utan den speicker upp.

18 Mar 2014, 04:36
Profile WWW

Tycker din stärkare låter bra i videon. För det du spelar så passar den ju dessutom väldigt bra, medan en ice picker, nej oj, jag menar Vox, bara låter tunn och skrikig. Mina två ören.

18 Mar 2014, 17:19
Profile WWW

Det beror ju väldigt mycket på vad du vill ha ut av AC15 stärkarn, du skriver att du inte vill att den ska låta som ceriatonen, då kan ju AC15 vara ett alternativ.
Den AC15C1 som jag använder har en greenback (original) och är absolut inte icepickey som Wikström skriver, om man inte vill, finns en tone cut som tillåter väldigt stor tonvariation utan att påverka gainen.
Det går att få ut det mesta ur den, det ljud du presenterar i videon vet jag inte om det går att trycka ut, har inte försökt men med tonecuten, normal och top boost kanalerna, reverb och tremolo så är den väldigt versatil så att säga, svårigheten tycker jag är att ratta rätt.
Här är en video där jag eftersträvade lite Peter Green solo sound och lite murrigt kompsound, det fixar den bra tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=jFX5IHmqCBE

Men det mesta går att skruva in om man vill.
Ägde en 60 tals AC50 nån gång på 70 till början på 80 talet och den här är ungefär 100 gånger bättre, just saying!

18 Mar 2014, 17:39
Profile

Läste ngn stans att Matchless använde låg impedans på Otns primärsida. Skulle testa att köra 16ohms högtalare på 8ohmsutgången

18 Mar 2014, 22:42
Profile

Bbenderman wrote:
Så vad tycker ni? låter min Lightning bättre än en ny AC15 i era,öron,har de samma karaktär tro.
Är det någon som gillar ljudet i min Lightning som den är?
Köpte Matchless Trafos på Ebay och Kondingar även rören är Nos Mullard longplated så den blev alldeles för dyr.
Det kanske är för mycket ork i den för att låta klassiskt Vox av den saknar lite av klunket som Vox har.
Blev stor skillnad på ljudet när jag bytte till Matchless trafon mer bett i ljudet och högre volym något jag strävade efter att spela högre utan den speicker upp.

Jag blir inte riktigt klok på vad du är ute efter ???
Ena raden skriver du: "saknar lite av klunket som Vox har" okej vilken typ av AC15 syftar du på? Den äldre hade ju EF86 i pre-ampen, och dom nyare har ett extra gainsteg (typ mer som en marschal 2204:a) och inte så likt AC30 pre-ampen som du har i din stärkare.

Sen nästa rad skriver du: "mer bett i ljudet och högre volym något jag strävade efter att spela högre utan den speicker upp" :?
Får inte ihop det ricktigt.
En Ac15 kommer ju dista tidigare och vara softare i sin karaktär pga mindre filtering och tillgång till cut kontroll (något som för övrigt är väldigt lätt att sätta in i din med).

18 Mar 2014, 23:05
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]