|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
Funderingar på mindre moddar i Peavey Triump 60
| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Funderingar på mindre moddar i Peavey Triump 60
Har en Peavey Triumph 60 hos mig just nu som jag har möjlighet att modda till lite innan den överlämnas som present. Förra ägaren har nyligen bytt alla lyter och rör, samt knipsat dioderna samt den underliga middle boosten som finns i dessa stärkarna. Stärkaren är cirka 25 år gammal, men i gott skick. Schema: http://music-electronics-forum.com/attachments/7058d1258910203-triumph-60-schematic-1-.pdfDetta är en lite udda stärkare, som jag vet att Jesper skrivit världens längsta tråd om på Gitarrforum.com, http://www.gitarrforum.com/topic/15147-kul/ . Det finns flera knepiga kopplingar i denna maskinen, så det är klart värt att titta på schemat rent allmänt. Nu tänker jag inte göra alla saker Jesper gjorde med den stärken, men jag har ett par saker som jag funderar över. Problemet med stärkaren är bland annat att den på rent ljud inte är riktigt ren, man har ljudet på 0,7 ungefär på en tiogradig skala och då är det rejält högt, och vrider man på ytterligare så börjar det ganska snart dista. Det andra som jag vill få till är ett klarare ljud på distkanalen, det finns enorma mängder dist men det är väldigt komprimerat och luddigt. Detta även om man ställer ner gainpottarna rejält. På 2 är det lagom att ha dem... Jag har tre saker som jag tänker testa, till stor del utifrån Jespers kommentarer i tråden samt det som jag själv tycker ser märkligt ut. 1. Testa att koppla förbi sista röret i preampen, ett 12AT7-steg. Detta genom att bygla mellan C22 och R88. Innebär att det rena ljudet går via två preampsteg. och disten via fyra i stället för fem. det lär ändå vara massor av dist över om man vill ha det... 2. Knipsa C17, måste gå massor av sprill m.m. till jord den vägen. Eventuellt minska till ngt litet typ 100 pf kombinerat med ett litet motstånd för lagom mängd, testa med pott. 3. V2A, ingången på det röret ser rätt giftig ut, gallerläcka på 1MOhm samt sammanlagt 690kOhm som gridresistor låter inte som något som befrämjar dynamik och snygg distorsion. Min tanke är att sätta 470kOhm som gallerläcka och låta 220kOhm sitta kvar som gridresistor. Detta är fjärde steget i distkanalen, och känns för mig som att det hur man än slår an gitarren kommer att slå i botten. En fjärde sak skulle kunna vara att öka kopplingskondingen efter V1A, den är på 1000pF, till tex 1500-2000pF Är jag helt ute och cyklar??? Tacksam för synpunkter!
_________________ /Lennart
|
| 01 Mar 2014, 18:10 |
|
 |
|
Tubis
|
 Re: Funderingar på mindre moddar i Peavey Triump 60
Är lite mosig i huvet just nu men är inte 12at7steget revocerysteget för loopen? Ska du väl ändå inte koppla förbi? Du har ju 1M/33k spänningsdelning innan...det distar nog inte så jättemycket....
_________________ Johan Hansson
|
| 01 Mar 2014, 18:42 |
|
 |
|
Tubis
|
Tänk på att dist bygger på. Många steg som för sig har väldigt lite dist blir till slut mycket. Här slösar man på siganlnivå efter ingångssteget genom att på clean ha 5n-100k till jord. Det kunde man i stället nyttjat till att göra ingångssteget renare geom att slopa katodkondingen.
|
| 01 Mar 2014, 19:03 |
|
 |
|
Tubis
|
Clean 1: Byt ut r12 mot 2M2. 2: Ta bort c3, det har du råd med eftersom du höjt r12. Du kan ta bort även c10 för att göra det steget renare. Separera i stället droppresistorn till lopen till en per kanal så kan du höja ljudet från clean till slutsteget mer. Då blir preampen renare men ändå samma volymnivå till slutsteget. Droppresistorn jag talar om är r36. Egentligen behöver du inte i närheten av den gain som finns i clean för att få massic clean signal till slutsteget. Iom den stora 1M droppresistorn efteråt. Detta är nog gjort FÖR att clean SKA dista när man vrider upp kontrollen. 3: Se till att du har redig med spänning till alla preampsteg, de har 1k5 på alla katoder så 350volt matning hade jag inte varit blyg med. Dist 4: Ta bort diodnoisegaten. 5: Sänk r27 till hälften 6: Justera c20 nedåt eftersom r12 ändrade det högpassfiltret. 7: Skulle inte knippsat c17 den kan inte göra så där enormt mycket där med så låg utgångsresistans från föregående steg. Detta är ju en super highgain så man måste ju ändå rulla av lite fräs på toppen och undvika massiv intern rundgång. Testa i stället vad c21 gör för dig 8: Hur små kopplingskondingar du vill ha beror på hur du vill att palmmutetugget ska låta, bumlig eller tight och rappt. 9: skulle starkt funderat på att koppla om gainpotarna till spänningsdelare i stället för högpassfilter som de är nu.
|
| 01 Mar 2014, 19:25 |
|
 |
|
peterh
|
Custom Sam wrote: Har en Peavey Triumph 60 hos mig just nu som jag har möjlighet att modda till lite innan den överlämnas som present. Förra ägaren har nyligen bytt alla lyter och rör, samt knipsat dioderna samt den underliga middle boosten som finns i dessa stärkarna. Stärkaren är cirka 25 år gammal, men i gott skick. Schema: http://music-electronics-forum.com/attachments/7058d1258910203-triumph-60-schematic-1-.pdfDetta är en lite udda stärkare, som jag vet att Jesper skrivit världens längsta tråd om på Gitarrforum.com, http://www.gitarrforum.com/topic/15147-kul/ . Det finns flera knepiga kopplingar i denna maskinen, så det är klart värt att titta på schemat rent allmänt. Nu tänker jag inte göra alla saker Jesper gjorde med den stärken, men jag har ett par saker som jag funderar över. Problemet med stärkaren är bland annat att den på rent ljud inte är riktigt ren, man har ljudet på 0,7 ungefär på en tiogradig skala och då är det rejält högt, och vrider man på ytterligare så börjar det ganska snart dista. Det andra som jag vill få till är ett klarare ljud på distkanalen, det finns enorma mängder dist men det är väldigt komprimerat och luddigt. Detta även om man ställer ner gainpottarna rejält. På 2 är det lagom att ha dem... Jag har tre saker som jag tänker testa, till stor del utifrån Jespers kommentarer i tråden samt det som jag själv tycker ser märkligt ut. 1. Testa att koppla förbi sista röret i preampen, ett 12AT7-steg. Detta genom att bygla mellan C22 och R88. Innebär att det rena ljudet går via två preampsteg. och disten via fyra i stället för fem. det lär ändå vara massor av dist över om man vill ha det... 2. Knipsa C17, måste gå massor av sprill m.m. till jord den vägen. Eventuellt minska till ngt litet typ 100 pf kombinerat med ett litet motstånd för lagom mängd, testa med pott. 3. V2A, ingången på det röret ser rätt giftig ut, gallerläcka på 1MOhm samt sammanlagt 690kOhm som gridresistor låter inte som något som befrämjar dynamik och snygg distorsion. Min tanke är att sätta 470kOhm som gallerläcka och låta 220kOhm sitta kvar som gridresistor. Detta är fjärde steget i distkanalen, och känns för mig som att det hur man än slår an gitarren kommer att slå i botten. En fjärde sak skulle kunna vara att öka kopplingskondingen efter V1A, den är på 1000pF, till tex 1500-2000pF Är jag helt ute och cyklar??? Tacksam för synpunkter! Jag skulle börja med att reparera slutsteget ; addera 10ohm i serie med katoderna på varje 6l6, samt installera 4 potar för individuell biasinställning. Montera gärna potarna åtkomligt utifrån ( men låt det vara "skruvmejselmanövrerade") samt en lämplig kontakt där du drar ut jord + en tamp till varje katod, allt uppmärkt så man fattar vilken pot som justerar vilket rör. ( när man ser de -56V man trycker på inser man att man kör närmast klass B ( dvs rören strypta i tomgång och endast en halva leder varje halvperiod. Kanske sänker tempen med det lär dista speciallt vid låga effekter. Och även om man vill köra B så skadar det inte att kunna justera in alla 4 rören så att de åtminstånde drar lika). Montera sedan ett 100ohms 10w motstånd över 16ohmsutgången, detta för att slippa överslag om man tappar högtalarlasten.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 01 Mar 2014, 19:39 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Clean 1: Byt ut r12 mot 2M2. 2: Ta bort c3, det har du råd med eftersom du höjt r12. Du kan ta bort även c10 för att göra det steget renare. Separera i stället droppresistorn till lopen till en per kanal så kan du höja ljudet från clean till slutsteget mer. Då blir preampen renare men ändå samma volymnivå till slutsteget. Droppresistorn jag talar om är r36. Egentligen behöver du inte i närheten av den gain som finns i clean för att få massic clean signal till slutsteget. Iom den stora 1M droppresistorn efteråt. Detta är nog gjort FÖR att clean SKA dista när man vrider upp kontrollen. 3: Se till att du har redig med spänning till alla preampsteg, de har 1k5 på alla katoder så 350volt matning hade jag inte varit blyg med. Dist 4: Ta bort diodnoisegaten. 5: Sänk r27 till hälften 6: Justera c20 nedåt eftersom r12 ändrade det högpassfiltret. 7: Skulle inte knippsat c17 den kan inte göra så där enormt mycket där med så låg utgångsresistans från föregående steg. Detta är ju en super highgain så man måste ju ändå rulla av lite fräs på toppen och undvika massiv intern rundgång. Testa i stället vad c21 gör för dig 8: Hur små kopplingskondingar du vill ha beror på hur du vill att palmmutetugget ska låta, bumlig eller tight och rappt. 9: skulle starkt funderat på att koppla om gainpotarna till spänningsdelare i stället för högpassfilter som de är nu. Tack för synpunkterna Johan! Nu är jag ju inte någon guru på detta, så det blir lite följdfrågor här. Ursäkta om de kan låta näsvisa när du tagit dig tid att besvara frågorna förut. 1. Hum, R12 är ju signalen vidare till diststegen, påverkar det den rena kanalen? Vad jag kan se är den bort jordad när den rena kanalen är igång? Kommer det inte bara ge ännu mer luddig ton på distkanalen? Säkert bara jag som inte fattar... 2. Ok, ingen avkoppling alls, får ta och testa detta. Drop resistorn C36, får sätta de två före reläet då. Blir lägre signal till reverbet, men det kanske inte gör så mycket? (reverbet låter för övrigt mycket bra). Skulle räcka med 220kOhm på rena kanalen kanske? Kanske på distkanalen också för den delen...? R15 är på 1M, borde inte 470kOhm vara ett mer lämpligt värde? Kanske ett annat sätt att ta ner signalen i stället för att ta bort avkopplingen? 3. Ta upp spänningarna till 350V, går vi inte över 12AX7 spec? Du vet iofs vad du säger..  4. Dioderna är borta. 5. R27, ok. Känns väl generellt att de gallerläckor som finns på 1M borde minskas till 470kOhm. 6. Um, ja, här är det då detta med punkten ett ovan... får väl testa. 7. C21 är ju förstås en konding som sitter mer strategiskt till... tackar! 8. Ok. 9. Ja, de kopplingarna ser underliga ut, helt klart. Tack igen!
|
| 02 Mar 2014, 19:24 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: 1. Hum, R12 är ju signalen vidare till diststegen, påverkar det den rena kanalen? Vad jag kan se är den bort jordad när den rena kanalen är igång? Kommer det inte bara ge ännu mer luddig ton på distkanalen? Säkert bara jag som inte fattar... Felskrivet, skulle stå r11 trots att jag korrekturläste det flera ggr blev det fel i alla fall...får sluta posta innan nån skadar sig..... 350 V matning(B+) blir inte 350V mellan anod och katod sen, kolla bara vad elektrolyterna tål....C5 i eq är lite snålt tilltaget när det kommer till spänningstålighet dock ser jag, sakerna ska hålla även när inte rören sitter i.....
Last edited by Tubis on 02 Mar 2014, 22:08, edited 1 time in total.
|
| 02 Mar 2014, 19:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: R15 är på 1M, borde inte 470kOhm vara ett mer lämpligt värde? Kanske ett annat sätt att ta ner signalen i stället för att ta bort avkopplingen?
Fast utan avkoppling blir steget mer trögdistat, jag tror att steget kommer dista vid max även utan avkoplling men inget hindrar ju att du även sänker signalen in i steget. Min utgångspunkt här var att göra hela cleanlinan fram till loop send renare och iom att det finns signal och blir över vid 1M in mot loop send så kan man göra linan enormt mycket renare och ändå ha signal i lopp send. Dock kan det ju bli lite trixande med reverbblandningen där men ska väl gå att lösa med lite ryckta hårstrån.....
|
| 02 Mar 2014, 19:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Custom Sam wrote: R15 är på 1M, borde inte 470kOhm vara ett mer lämpligt värde? Kanske ett annat sätt att ta ner signalen i stället för att ta bort avkopplingen?
Fast utan avkoppling blir steget mer trögdistat, jag tror att steget kommer dista vid max även utan avkoplling men inget hindrar ju att du även sänker signalen in i steget. Min utgångspunkt här var att göra hela cleanlinan fram till loop send renare och iom att det finns signal och blir över vid 1M in mot loop send så kan man göra linan enormt mycket renare och ändå ha signal i lopp send. Dock kan det ju bli lite trixande med reverbblandningen där men ska väl gå att lösa med lite ryckta hårstrån..... Aha, då förstår jag. Ja, det är ju ingen idé att plocka ur förstärkning ur rören med åtföljande distorsion för att sedan jorda bort överskottssignalen. EN sak som jag kanske borde understryka, reläet som sitter vid tonkontrollerna ska enligt uppgift vara bortkopplat, så att tonkontrollerna fungerar även på distkanalen.
Last edited by Custom Sam on 02 Mar 2014, 22:36, edited 1 time in total.
|
| 02 Mar 2014, 22:19 |
|
 |
|
Custom Sam
|
peterh wrote: Jag skulle börja med att reparera slutsteget ; addera 10ohm i serie med katoderna på varje 6l6, samt installera 4 potar för individuell biasinställning.
Montera gärna potarna åtkomligt utifrån ( men låt det vara "skruvmejselmanövrerade") samt en lämplig kontakt där du drar ut jord + en tamp till varje katod, allt uppmärkt så man fattar vilken pot som justerar vilket rör. ( när man ser de -56V man trycker på inser man att man kör närmast klass B ( dvs rören strypta i tomgång och endast en halva leder varje halvperiod. Kanske sänker tempen med det lär dista speciallt vid låga effekter. Och även om man vill köra B så skadar det inte att kunna justera in alla 4 rören så att de åtminstånde drar lika).
Montera sedan ett 100ohms 10w motstånd över 16ohmsutgången, detta för att slippa överslag om man tappar högtalarlasten. Tackar för synpunkterna Peter! Det är 60-wattsmodellen, så det är två rör i denna, lite mindre jobb att göra ställbar bias. Om jag förstår dig rätt anser du att man borde ställa ner biasen något? Zenerdioder lovordas rätt vad det är, kanske är lämpligt även det?
|
| 02 Mar 2014, 22:30 |
|
 |
|
peterh
|
Custom Sam wrote: peterh wrote: Jag skulle börja med att reparera slutsteget ; addera 10ohm i serie med katoderna på varje 6l6, samt installera 4 potar för individuell biasinställning.
Montera gärna potarna åtkomligt utifrån ( men låt det vara "skruvmejselmanövrerade") samt en lämplig kontakt där du drar ut jord + en tamp till varje katod, allt uppmärkt så man fattar vilken pot som justerar vilket rör. ( när man ser de -56V man trycker på inser man att man kör närmast klass B ( dvs rören strypta i tomgång och endast en halva leder varje halvperiod. Kanske sänker tempen med det lär dista speciallt vid låga effekter. Och även om man vill köra B så skadar det inte att kunna justera in alla 4 rören så att de åtminstånde drar lika).
Montera sedan ett 100ohms 10w motstånd över 16ohmsutgången, detta för att slippa överslag om man tappar högtalarlasten. Tackar för synpunkterna Peter! Det är 60-wattsmodellen, så det är två rör i denna, lite mindre jobb att göra ställbar bias. Om jag förstår dig rätt anser du att man borde ställa ner biasen något? Zenerdioder lovordas rätt vad det är, kanske är lämpligt även det? Nja, jag tycker att man skall kunna mäta bias så man vet att rören är balanserade och drar rimligt med ström. Sedan är justeringsmöjligheter avsevärt enklare än att behöva köpa matchade rör med viss bias. Zenerdioderna var (väl) för att kunna ge lämplig spänning till skärmgallren, och med bättre kontroll än bara ett motståndsnät.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 02 Mar 2014, 22:34 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Custom Sam wrote: peterh wrote: Jag skulle börja med att reparera slutsteget ; addera 10ohm i serie med katoderna på varje 6l6, samt installera 4 potar för individuell biasinställning.
Montera sedan ett 100ohms 10w motstånd över 16ohmsutgången, detta för att slippa överslag om man tappar högtalarlasten. Tackar för synpunkterna Peter! Det är 60-wattsmodellen, så det är två rör i denna, lite mindre jobb att göra ställbar bias. Om jag förstår dig rätt anser du att man borde ställa ner biasen något? Zenerdioder lovordas rätt vad det är, kanske är lämpligt även det? rek faktiskt ZENER istället för SGM (fast jag kör även 22 ohm motstånd på rörsocklarmas anslutning för att förhindra RF störning) slutrören mår mycket bättre o ljudet blir mera direkt....
|
| 02 Mar 2014, 23:49 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Ja. Jag e i stort med Sven. Som bekant Lennart har även jag kommit att använda zeners mkt det sista,å det ÄR verkligen bra...OM det är den formen av styvhet och direkhet man e ute efter i ett slutsteg.
Till skillnad från Sven ser jag det inte som samma universalmedicin. På mindre maskiner,som mer sannolikt ser fulla ställ,tycker jag närmast det är helt oantastligt bra. Från 50w å upp däremot har jag..om inte förbehåll så iaf synen att det ena inte nödvändigtvis e bättre än det andra. Bara annorlunda.
Om vi snackar rappt slutsteg för metal bruk tex har jag svårt att se en bättre lösning än zeners..
I en Triumph´s fall...mja. Vette fan. Hade jag nog låtit praktiska prover avgöra. Om det däremot e ngt jag rekommenderar med de där så e det byte av tratt. E en gigantisk uppgradering att byta ut originalet. Sen har du 100% rätt i att maskinen är "platt". Inte så konstigt om du studerar anodresistorerna och hur det hela e uppsatt. Finns MASSOR av dynamik att hämta i en Triumph på den punkten. Vidare e de i min mening med undantag av de där tidiga Molex kontakterna ganska bra skit.
Misstänk för det första "sag" motståndet i kretsen. Sitter ett blått keramiskt dito draget framtill i chassiets gavel. Referensmät det. Det kan vid tidigare ras av slutrör tex ha gått mkt mkt varmt och därmed ha driftat ganska styggt. Som sagt,heads up på den biten...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Mar 2014, 00:14 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tackar för synpunkterna alla! Har haft lite annat pyssel några dagar och därför inte svarat så snabbt.
Testade att koppla in Triumphen till Monsterhögtalaren, dvs min Dual Showman-låda med två 15" JBL-trattar. Lät väldigt mycket bättre måste jag säga, där är en klar förbättringspunkt som du säger Jesper!
Moddningsbehovet minskade samtidigt ganska rejält eftersom det som sagt inte lät så illa, men där är en odynamisk ljudbild även med de högtalarna.
Ska prova med några av moddarna som föreslagits för att i första hand bättra på den rena kanalen.
Vad gäller zeners, vad rekommenderas för uppsättning på 6L6-rör? H<r hittat varianter på EL34, men jag förmodar att det är lite annorlunda för 6L6?
Tackar på förhand!
|
| 12 Mar 2014, 18:44 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
skulle säga att fasvändarn är lite kluvet uppsatt o ger ganska platt ljud.... där går det o trixa en hel del...
|
| 13 Mar 2014, 00:25 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nej. Egentligen inte Lennart. Om du kikar i databladen för 6L6 skall du se att den maximalt angivna g2 effekten ligger mkt nära det du har på ett EL-34. Mao skulle jag sagt att resonemangen du finner kring zeners för EL-34 blir direkt överförbara. Sen. När det handlar om zeners i applikationen är det som blir viktigt deras effekttålighet för det givna spänningsfallet. Ohms lagar gäller som vanligt,svårare än så är det inte. Skillnaden du har att förvänta är som sagt ett avsevärt "rappare" slutsteg rent praktiskt. Om du gillar det eller inte..är en smaksak. Dina slutrör kommer nog däremot att tacka dig. Står att ställa bortom allt tvivel som jag ser det. Appropå det med slutrörssetup. Var med om ngt för första ggn igår.. Från g1 leder det ju bla ut till biasmatning,och ofta sitter där ju 220k resistorer som referens bla. Satt med en gammal Elf TubeTwo å velade runt i den å såg att ena paret skenade (e en 100w). Ngt jag till slut härledde till att just de där 220k resistorerna driftade ngt så in i hela helvete under last. Bytte dem,och bias spänningen ut på g1 anslutningarna på flaskorna steg 10 resp 15VDC! Aldrig varit med om tidigare...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 14 Mar 2014, 11:20 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|