View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 18:06

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Bright cap mod 
Author Message

Post Bright cap mod
Hej!
Funderar på att göra en sk. bright cap mod på min Matchless-förstärkare.
Har läst lite och väldigt många har gjort det med gott resultat. Diskanten har ju en tendens till att låta väldigt Ice-picky med single coils.
Vill bara försäkra mig om att jag tittar på rätt konding innan jag gör något.
Tog en bild på volym-potten, och visst är det den svarta kondingen som jag kan lyfta ena benet på?

Image

27 Feb 2014, 16:11
Profile

Post Re: Bright cap mod
Japp det är 180p som där som man kan ta bort.
Sen finns det som regel fler ställen att ta bort Ice-picky diskant på.

27 Feb 2014, 17:41
Profile

Tack för svaret Owe, jag ska testa detta. Vad finns det mer för tips för att få ner diskanten?

27 Feb 2014, 18:17
Profile

Hartsner1 wrote:
Tack för svaret Owe, jag ska testa detta. Vad finns det mer för tips för att få ner diskanten?

Det finns det som regel alltid, men då får du berätta vilken modell du har?

27 Feb 2014, 18:22
Profile

Lite beroende på hur stärkaren ser ut så kan jag tycka att det är dumt att ta bort kondingen över poten. Den fungerar ju så att på maxläge har den ingen påverkan men ju lägre man ställer poten ju mer diskant blir det i ljudbilden. Vilket kan vara av godo. Dvs man vill behålla bettet på lägre inställningar. Det jag tycker man ska göra i stället om ljudet är för bright är att ta bort diskant någon annanstans. Då har man fortfarande kvar funktionen av kondingen över poten som jag beskrev ovan fast med mindre diskant eller icepicking eller vad vi ska kalla det över hela svepet.

27 Feb 2014, 18:26
Profile

Tubis wrote:
Lite beroende på hur stärkaren ser ut så kan jag tycka att det är dumt att ta bort kondingen över poten. Den fungerar ju så att på maxläge har den ingen påverkan men ju lägre man ställer poten ju mer diskant blir det i ljudbilden. Vilket kan vara av godo. Dvs man vill behålla bettet på lägre inställningar. Det jag tycker man ska göra i stället om ljudet är för bright är att ta bort diskant någon annanstans. Då har man fortfarande kvar funktionen av kondingen över poten som jag beskrev ovan fast med mindre diskant eller icepicking eller vad vi ska kalla det över hela svepet.

Det var lite det jag var ute efter Johan ;)
Men många hittar ju "lätta" moddar på webben och vill pröva själv.
Dock i en Fender Delux Reveb så är det mer eller ett måste o knippsa 50p kondingen :(

27 Feb 2014, 18:36
Profile

Förstärkaren är en Matchless Avenger, en Chieftain preamp med DC-30'ns poweramp. EL84or. Har numera utgått ur Matchless sortiment.
Jag har testat andra högtalare, men det är lite antingen eller. G12h30-högtalaren har det där chime-ljudet Matchless är kända för, jag testade en Celestion Gold som tog ner diskanten en bit, men då försvann även det karakteristiska chime-ljudet.

Förstår hur du menar Tubis. I en bandsituation är det många som säger att dom gillar diskanten men eftersom jag spelar mest hemma i vardagsrummet, så blir det inte några högre volymer.

27 Feb 2014, 18:52
Profile

Hartsner1 wrote:
Förstärkaren är en Matchless Avenger, en Chieftain preamp med DC-30'ns poweramp. EL84or.

Har kollat på schemana och är nästan förvånad att du har detta problemet, funkar det inte med att ställa på cutkontrollen ?
Cut kontroll är ju anas väldigt bra på ta bort jobbig diskant

27 Feb 2014, 19:04
Profile

Det finns ingen Cut-kontroll på den här modellen. Endast treble och bright.

27 Feb 2014, 19:56
Profile

Aha, den sitter på volymkontrollen efter preampen, i detta läget hade jag nog tagit bort den.

27 Feb 2014, 20:07
Profile

Hartsner1 wrote:

Okej gick efter DC 30 schemat. Men då skulle jag råda dig att sätta dit en, den typen av fasvändare o slutrör behöver som regel en.
Alt sätt en fast konding.

27 Feb 2014, 20:14
Profile

Amp Healer wrote:
Hartsner1 wrote:

Okej gick efter DC 30 schemat. Men då skulle jag råda dig att sätta dit en, den typen av fasvändare o slutrör behöver som regel en.
Alt sätt en fast konding.

Ah okej, jag vill helst inte röra för mycket i den då jag vill ha den så original som möjligt. Jag vill helst bara få ner den hårda diskanten på lägre volymer. Är det värt att knippsa bright capen på volymen?

27 Feb 2014, 21:02
Profile

Hartsner1 wrote:
Ah okej, jag vill helst inte röra för mycket i den då jag vill ha den så original som möjligt. Jag vill helst bara få ner den hårda diskanten på lägre volymer. Är det värt att knippsa bright capen på volymen?

Det kan bara du avgöra= din smak.
Men är du osäker så löd bort den.

27 Feb 2014, 21:14
Profile

Update:
Kondingen är nu borta, knippsade av den då det finns gott om "ben" kvar att löda tillbaka den om jag skulle känna för det..

Ljudet blev mycket behagligare. Visst, där är fortfarande mycket diskant (som man kan förvänta sig med en matchless) men inte alls den diskanten som verkligen gjorde ont i öronen.
Bright-kontrollen blev mer användbar nu, och jag kan nu spela med Treble och bright på ungefär kl.12. (innan vågade jag inte mig över kl.9 förens det var för diskantrikt)
Vill jag ha mer diskant så är det bara att skruva upp lite till.

Tack för hjälpen Owe och Johan :D

27 Feb 2014, 22:14
Profile

Kondingen brukar ju inte funka så bra i min meningen när volymkontrollen fungerar som en ren volymkontroll. Sitter den lite tidigare i kretsen så lite fler rör överstyrs efter och man sen har en mastervolym senare så tycker jag den är oumbärlig. Man kan givet softa responsen med en resistor i serie med kondingen med. Och sen se till att ha rätt värde på kondingen så inte gainpoten låter som en basboost som Marshalls så ofta vill ha det. Det ska optimalt inte "låta" som man ändrar någon frekvens när man sänker eller höjer utan som att bettet bara bibehålls över hela svepet.(och när jag säger "ska" så pratar jag ju utifrån min persoliga åsikt och ingen faktisk regel)

01 Mar 2014, 09:46
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]