View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 17:09

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Kiselskadat - efter byte av Selenlikriktare Dynacordeko 
Author Message

Post Kiselskadat - efter byte av Selenlikriktare Dynacordeko
Har för ett tag sedan renoverat mitt Dynacordeko, S62. Finns diverse trådar i ämnet.

Har låtit bra men kanske lite mer dist i signalen än vad jag mindes. Vill inte att ekot ska dista, det tänkte jag att stärkaren ska fixa.

Tänkte se över spänningarna, eftersom jag bytte ut likriktaren från selen till kisel.

Jag har kört ekot på 240Voltstappen sedan renoveringen.

Med 227V i väggen (brukar vara 237V, skilde idag av ngn anledning.)

240V-tappen: Glöd 5,7V, spänning efter likriktaren 315V (ska vara 280V)
220V-tappen: Glöd 6,2V spänning efter likriktaren 338V

Dvs relationen mellan glöd och B+ ligger inte rätt, vilket inte är så konstigt med hänsyn till Kiselbiten.

Min tanke är att anpassa mig efter 240V, det är som sagt inte normalt med 227V. Synpunkter?

Någon form av motstånd för att ta ner spänningen misstänker jag att det behövs, frågan är vad och hur? Ett 2 kOhm på 2 watt mellan likriktaren och första kondingen?

Schema från Ove Radiomans sajt: http://www.binatech.se/images/S62.jpg

Tacksam för tips! :)

10 Feb 2014, 23:10
Profile

Post Re: Kiselskadat - efter byte av Selenlikriktare Dynacordeko
Jag tror du tar i i fel ända Lennart.
Saken är den,rent generellt,att ju högre railspänning desto renare går resp steg. Mao tror jag knappast att problemet hanteras genom att elda bort mos ur railen.
Prova isf hellre att spänningsdela signalen mot backen för att minska risken för att ett eller flera steg går i kompression/distortion.

Saken är ju den att ett bandeko,signalen ut behöver eg inte vara speciellt stor.

10 Feb 2014, 23:29
Profile

Racing wrote:
Jag tror du tar i i fel ända Lennart.
Saken är den,rent generellt,att ju högre railspänning desto renare går resp steg. Mao tror jag knappast att problemet hanteras genom att elda bort mos ur railen.
Prova isf hellre att spänningsdela signalen mot backen för att minska risken för att ett eller flera steg går i kompression/distortion.

Saken är ju den att ett bandeko,signalen ut behöver eg inte vara speciellt stor.

Tack Jesper!

Hum, inte det säger du. Ja, högre spänning, mer headroom iofs. Jag tänker mer att saker och ting kanske inte mår bra av att köras 50-60V över konstruktionsspänningen? (iofs, på första röret. Rö1 är anodspänningen med 220V trafolindningen 138V i stället för 125V, låter ju inte särskilt farligt... :wink: )

Fick för mig att det var standard att åtgärda ökad spänning pga kisel... Du är ju expert på gamla Tyska saker, så du borde veta. :)

I så fall har jag en teori att det är det urgamla bandent som kan spöka vad gäller distandet. Om disten inte har med den ökade spänningen att göra, eller att det är skadligt för ekot att rent allmänt ligga lite högt i spänning testar jag att byta bandet först.

Sedan kanske det är läge att kolla om det kan behövas ngn ytterligare spänningsdelning...

11 Feb 2014, 00:04
Profile

Om det ligger i band Lennart så kika förbi.
Om inte minnet sviker använder Dyna å Klemt samma band,å jag har ett knippe fabriksgjorda loopar som ligger.
E såpass billigt att köpa färdigt att det e inte ens värt besväret att jävlas med det i min mening.
Ja. 82 samt 83´orna löser den ökade spänningen enkelt. Ha sen i tanke det med att selenet i sig sätter begränsningar. Skit nu i spänningsfallet...utan se till dess kapacitet i de där puttesmå likriktarna som sitter där original.

Lika samma så ligger B+ även med god marginal fortfarande inom gränsen för vad lytar osv fixar,å detsamma för alla gamla vax samt poly kondningar ombord.

Nä. Jag tror att det kommer funka alldeles utmärkt att spänningsdela signalen. Var bara medveten om vad det kan göra med toppfrekvenser...
Trimpottar kan iofs vara bra för att lista ut hur spänningsdelarna skall vara beskaffade,men efter det menar iaf jag att de skall ersättas med fasta metallfilm. Av mer än en orsak.

11 Feb 2014, 00:11
Profile

Post Re: ANNAN skada - efter byte av Selenlikriktare Dynacordeko
Tackar för synpunkterna, Jesper!

Jag gjorde en sak idag som jag har funderat på länge, och som borde ge lite effekt i sammanhanget. Ekot är inte byggt enligt schema, en sak jag tagit upp i en tidigare tråd.

Kort sagt, vid tonkontrollerna sitter det enligt schema en konding på 4700 pF och en på 2200pF. I ekot satt det dock enbart 10000 pF. När jag renoverade satte jag dit lika stora. Som test bytte jag nu ut de kondingarna till värden enligt schema på en ingång.

Borde bli något mindre basigt, men skillnaden var ärligt talat mycket liten... Jaja, då fick jag testat det tänkte jag.

Sedan slutar ekot att sända något ljud. Allt snurrar snällt och prydligt, och om man stänger av det och startar det utan att ekofunktionen är igång funkar förstärkningen, allt låter som det ska. När jag trycker in något av hastighetsreglagen blir det tvärtyst.

Om jag då trycker in "Nachall aus" igen kommer ljudet INTE tillbaka. Om jag stänger av det helt och sedan startar genom att trycka in Nachall aus låter det som vanligt. Men så fort jag rör någon av hastighetsknapparna, så.... :evil: :shock: :(

Jag blir så trött...

Någon som känner igen detta?

tacksam för tips...

11 Feb 2014, 23:42
Profile

Jaha, efter att ha skrivit ett lååångt informativt inlägg som i stort sett var klart startade datorn om sig... :twisted:

Det besparade iofs er en lång utläggning, men för att hålla det kort:

Ljudet försvann inte rakt av, utan det blev längre och längre tystnad när jag växlade mellan de olika hastigheterna, sedan sprakade det samtidigt när ljudet försvann.

Rent allmänt ser det ut som lite knepig koppling, en katodföljarsignal plockas på Rör 5A och en vanlig anodsignal plockas på Rör 5B, sedan mixas de för vidare transport till ekofunktionen. Därefter verkar det som att något bryts.

Vad jag kan förstå av schemat så är det komponenterna strax efter rör 5, t.ex C26 som kan ha givit upp.

Den "torra" signalen, utan att man startar ekofunktionen går vad jag kan förstå från Rör 5B via något stort svart "trafoaktigt" DCN 602 till utgången. Dvs allt före där funkar, och man kan höra om det kommer något knäpp etc att ekot funkar, det studsar så fint så... Om det varit någon komponent efter den komponenten, C26, borde det gälla bara ett visst ekotonhuvud, inte alla.

Förstår att det är lite mycket begärt kanske att ni ska engagera er att läsa ekoscheman, men jag hoppas att det är där problematiken ligger.. :)

13 Feb 2014, 04:46
Profile

Har du kollat att förmagnetiseringsoscillatorn fungerar som den skall? Dvs att den inte släcks bara av korta spänningsfall vid de diverse omkopplingar.
V5A: det tas ingen signal ut från katoden utan dit kommer återkopplingen från V5B anod.
Den återkopplingen ger korrekt frekvenskarekteristik åt inspelningen.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

13 Feb 2014, 14:54
Profile WWW

Tycker nästan det låter som ett mekaniskt fel hos omkopplarna, eller att det blir dålig kontakt någonstans när du trycker in knapparna. Tittar man på nachhall aus så bryter den B+ till rören som förstärker ekoreturen. Den verkar även koppla på en lampa. När du trycker in hastighet på knapparna så åker väl nachhall aus ut igen? Har ingen en S62 själv men min NG51s fungerar så att när man trycker in en knapp så åker i regel en annan ut. Gissar på att DCN602 är en biasfälla, dvs en filtrerar bort biasen som ECC82 oscillatorn skapar på bandet. Hur som helst kan det vara så att du blir av med B+ på rör 3 och 4 när ljudet försvinner?

13 Feb 2014, 15:29
Profile

Tack båda för synpunkterna!

Alex; hur kollar jag den? det är den som har en trafo kopplad till sig? Tack för info om kopplingen kring Rör5!

Skumberg; Jag har också varit inne på detta, klickade en massa på omkopplarna för att gymnastisera upp dem, hjälpte inte. Du kan ha en "point" där, att det helt enkelt är ett glapp!

Ska nog ta mig tid och undersöka detta spåret. Det är dock väldans trångt att komma åt de där kontakterna... :(

15 Feb 2014, 23:33
Profile

Jaha, har kunnat konstatera att i alla fall Nachhall Aus-knappen funkar som den ska.

Har också konstaterat att den säkring som finns (ej inritad i schemat) från strömförsörjningen till oscillatorns "centertapp" (om jag inte är helt ute och cyklar nu) TR 3 i schemat har ett motstånd på 43 ohm. Den är halvfull med ngt vitt pulver, och på 71 mA. Låter inte friskt, eller hur? den är med största sannolikhet ganska exakt 50 år gammal dessutom, rätt så mycket för en säkring...

Jag vill inte testa med en spik, så det blir till att få tag i en sådan säkring. Knepigt värde känns det som. Dvs Alex misstankar stämmer i så fall.

Ju mer jag tänker på det desto mer är jag inne på att det är en komponent som är problemet mer än omkopplarna. Det var så att ljudet som jag skrivit tidigare har "fadat" ut, med lite knäppande och knaster. Om det var omkopplarna så hade det blivit av/på, så att säga.

To be continued...

16 Feb 2014, 17:39
Profile

47 ohm för en säkring...verkar klart suspekt när man kollar datablad för liknande säkringar så skall kall resistansen vara under 1 ohm.
Spik är nog att ta i men en piercing nål kanske skulle funka. :wink:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

16 Feb 2014, 19:02
Profile WWW

Ja, piercingnål är jag alldeles för omodern för att ha hemma, varken då eller nu. :)

Det blir till att vänta på Elfas leverans, de har en 0,08 A och en 0,063, då låter 0,08 mest lämpligt. Eller hur?

Skulle vara otroligt skönt om det var ett så enkelt fel. :)

17 Feb 2014, 21:27
Profile

Jaha, då är det bytt säkringar, och effekten var i alla fall märkbar (lååång leveranstid, och sedan hände delar av detta nedan för några dagar sedan).

Lite ljud kommer det, och det ekar så fint men väldigt lågt, drar upp ppottarna för att höra vad som händer när jag växlar hastighet etc. Gör rent alla rörsocklar, har haft problem med detta för några år sedan, ingen större förändring.

Står och funderar fram och tillbaka vad detta kan vara, plinkar lite förstrött då helt plötsligt ekot smäller på med full volym. Funkar bra, men själva ekot är det ganska låg volym på.

Joxar med alla rör, det sprakar och har sig när jag rör på dem med ekot igång. I stort sett OK, efter ytterligare rattande.

Testar idag igen, det låter bra, men jag märker när jag klickar runt mellan de olika hastigheterna etc att ibland försvinner ljudet när jag trycker in en knapp. Efter en stund försvinner ljudet helt i samband med växling.

Verkar helt klart vara någonstans som kontakterna är något tjall på. Dock, det är väldigt svårt att komma åt dessa omkopplare, kan jag spraya ngt jox som löser oxiden? tänker så att man inte skadar plast etc på samma gång.

Oxide cleaner har jag en flaska med från Biltillbehörsvaruhuset, kanske lite hädiskt att använda? :)

13 Mar 2014, 22:38
Profile

Custom Sam wrote:
Jaha, då är det bytt säkringar, och effekten var i alla fall märkbar (lååång leveranstid, och sedan hände delar av detta nedan för några dagar sedan).

Lite ljud kommer det, och det ekar så fint men väldigt lågt, drar upp ppottarna för att höra vad som händer när jag växlar hastighet etc. Gör rent alla rörsocklar, har haft problem med detta för några år sedan, ingen större förändring.

Står och funderar fram och tillbaka vad detta kan vara, plinkar lite förstrött då helt plötsligt ekot smäller på med full volym. Funkar bra, men själva ekot är det ganska låg volym på.

Joxar med alla rör, det sprakar och har sig när jag rör på dem med ekot igång. I stort sett OK, efter ytterligare rattande.

Testar idag igen, det låter bra, men jag märker när jag klickar runt mellan de olika hastigheterna etc att ibland försvinner ljudet när jag trycker in en knapp. Efter en stund försvinner ljudet helt i samband med växling.

Verkar helt klart vara någonstans som kontakterna är något tjall på. Dock, det är väldigt svårt att komma åt dessa omkopplare, kan jag spraya ngt jox som löser oxiden? tänker så att man inte skadar plast etc på samma gång.

Oxide cleaner har jag en flaska med från Biltillbehörsvaruhuset, kanske lite hädiskt att använda? :)

svar ja i liten mängd låt det sedan stå nån timma innan du krämar på med volten

14 Mar 2014, 01:14
Profile WWW

Undersök rörsocklarna noga. Det finns en risk att du har en bruten gaffel någonstans. Med gaffel menar jag den lilla del i sockeln som griper tag i rörpinnen. Den ser ut som en gaffel och ibland är ena taggen av. Detta problemet hade jag i min klemt echolette med sporadiska ljud som resultat.

14 Mar 2014, 16:19
Profile

Zven, Skumberg, tack för kommentarer!

Jag testade förut när jag var hemma på lunchen, då hade ekot stått över natten och fått torka ut efter oxideringslösningsbehandlingen (Svenska är ett härligt språk om man gillar långa ord...) .

Det går ingen signal alls igenom, precis som det var tidigare. Dvs åter på ruta ett.

Detta som du säger Skumberg med att någon rörsockel inte är helt hundra känns helt klart som ett spår att följa.

När man trycker in knapparna hoppar ju hela ekot till, det blir en viss smäll, och att det då skulle ge upphov till att ett rör flyttades lite och därmed kontakten bryts ser jag inte som osannolik. Jag har sett att flera av gafflarna ser lite väl spretande ut, dvs det verkar inte vara tillräckligt trångt för att det ska gripa tag, om ni förstår...

Dessutom ser det ut som om det är olika glöd i rören, men det kanske är normalt?

Man får inte ge sig.... pust... :( :shock:

14 Mar 2014, 17:56
Profile

Försökte också spänna några lösa gafflar men det slutade med att vissa bröts när röret åkte i och någon var redan av som sagt. Så spänn försiktigt. Det hela slutade med att jag köpte ett par NOS socklar och bytte de gafflar som var dåliga. Kämpa på men sniffa inte för mycket tysk lödrök. :wink:

14 Mar 2014, 18:27
Profile

skumberg wrote:
Försökte också spänna några lösa gafflar men det slutade med att vissa bröts när röret åkte i och någon var redan av som sagt. Så spänn försiktigt. Det hela slutade med att jag köpte ett par NOS socklar och bytte de gafflar som var dåliga. Kämpa på men sniffa inte för mycket tysk lödrök. :wink:

Jag har nogsamt undersökt alla socklarna, med förstorningsglas och tandläkarverktyg ("C3 modalt, c4 pentatonalt"...).

Jag har hittat några som sitter väldigt löst i sockeln,ska se vad det ger för resultat när jag sätter i rören igen. Dock, de "lösa" är till de rördelar som är kopplade till mikrofonngångarna. Borde inte spela rolll...

Inga gafflar är av, men vissa borde spännas upp, frågan är om det är möjligt att göra på ett vettigt sätt?

Niklas, när du bytte gafflar, drog du dem inåt sockeln då, dvs bort från röret? Eller andra hållet?

16 Mar 2014, 15:53
Profile

Gafflarna åker ut på den sidan röret sitter. Du måste först lödda av komponenten eller sladden som sitter i gaffeln. Suga bort tennet och vrida till med en tång så gaffeln blir rak. Nu går det att trycka ut gaffeln med en tång från undersidan och ut där röret satt.
Jag försökte spänna gafflar när de satt i sockeln genom att trycka ihop dem med en smal syl. Några bröts när jag gjorde detta så det kanske inte är optimalt. Man får trycka väldigt försiktigt.

Förutom rörsocklarna så kanske där sitter någon dålig trimpott i ekot? Det var nämligen ett annat fel i mitt eko, att länken mellan släpkontakten(rörliga delen) och mittuttaget var av.

16 Mar 2014, 21:57
Profile

Tack för info Niklas!

När jag sätter i rören igen sitter även de gafflar som förut var lösa bra fast. Dvs de kniper åt tillräckligt som det förefaller.

Eftersom dessa problemen uppstod efter att jag bytte några komponenter (se tidigare i tråden) tänker jag byta tillbaka till de ursrpungliga värdena på kondingar i tonkontrollen. knappt någon skillnad i ljud i alla fall. så har jag eliminerat den felkällan.

Har gymnastiserat en trimpott som såg lite trött ut.

Edit: komponentbytet gjort, ingen skillnad... :cry: :x

17 Mar 2014, 23:38
Profile

Har mätt upp spänningarna på de första rören i kedjan, och finner en del underligheter kring Rör 5. Pinne 1 som ska ha 70V när ekot är igång är noll när ekot är avstängt, som det ska vara.

Pinne 6 på samma rör borde vara noll det med, men där är det 175V. På katoden på samma rörhalva är det 1,95V, ska vara 0,85V vid ekogång. Borde vara noll det med...

På schemat ser det ut som om det är två saker som ligger precis bredvid varandra, så är dock inte fallet. är lite komponenter bortigenom.

När jag kopplar på ekot får pinne 1 ström, ca 100V och pinne 6 sjunker ner till ca 140V. spänningarna ligger förvisso mer i linje med vad se ska, men varför är det inte noll på båda när ekot är avstängt??? Skitknepigt.

Att det är här i kedjan som det stökar är logiskt, som jag skrivit tidigare så märker man att det funkar om det blir något "poppande" pga att jag växlar hastighet etc. ekar så fint och bra. Men det kommer ingen signal till kattögat som är inkopplat en liten bit nerströms.

Om man tittar på schemat ser man att RÖR 5´s båda halvor får sin anodspänning från "Nachall aus", nu verkar det finnas en annan väg till ena rörhalvan???!!

Eller är jag som vanligt helt ute och cyklar??? :oops:

Edit, japp, cyklar friskt. Det är strömförsörjt direkt från elektrolyterna i strömförsörjningen, knappen bryter anodspänningen till Rör4. Varför är det då noll på Rör 5A???

Undrar om detta verkligen är rätt schema... :x :cry:

18 Mar 2014, 22:42
Profile

Post Re: Fixat! selskadat - efter byte av Selenlikriktare Dynacor
Hej kära rörmekare long time...

Har varit liten aktivitet på musikelektronikfronten för min del länge, är en del renovering av segelbåt som stör, min andra hobby.

Att jag inte fick igång ekot i våras, se tråden ovan är en delorsak , och att jag dessutom klantade till det och knäckte en pedal med fel polaritet gjorde att jag lite tappade sugen. En annan tråd f.Ö.

Nåväl, efter att ha haft schottkydioderna liggandes på bänken i ett halvår drygt tog jag mod till mig och bytte de ytmonterade knäckta dioderna i pedalen. Som vanligt var det enklare än jag trodde, där fick jag för den våndan.

Stärkt av detta, samtidigt som jag var beredd på att kasta in handduken och lämna ekot till någon Kompetent person satte jag mig i kväll och började titta runt i maskinen. Kanske skulle ett under inträffa, och även jag hitta något som kunde vara felorsaken. Jag hade inte något större hopp dock.

Det var nästan ett år sedan jag sist gjorde något i ämnet. Nu tyckte jag att en del lödningar inte såg riktigt 100 ut, så jag värmde och lödde om ett gäng. Man ska veta att jag bytt alla kondingar utom keramer, så det finns ett antal nya lödningar.

Upptäcker att jag till och med missat att löda ordentligt på en punkt, som säkert kan ha orsakat det glappande som varit.

För att göra en lång historia kort, ekot funkar Skitbra! :D :D

Det behövs nog ett nytt band, men annars så är det kanon! Känns väldigt skönt att ha fixat det...

Tack alla som givit förslag på orsaker, att det ska bero på en så trivial sak som dålig lödning är lite pinsamt. :oops:

25 Jan 2015, 04:54
Profile

Kul att det löste sig och att du blivit av med meckar jinxen. När man kört fast brukar det vara en väldigt bra metod att låta till synes svårlösta projekt ligga och vila ett tag. När man återkommer med friska ögon har man oftast ett gäng nya idéer. Som om hjärnan arbetat i det undermedvetna med det hela.

25 Jan 2015, 11:49
Profile

Japp, det stämmer. Tycker nu att det är lite konstigt att jag inte såg det i våras. Det är också ofta så att om man klantar till det så får man lite negativa vibbar, och då blir det ännu mer dumheter. Självförtroendet är inte på topp i ett sådant läge.

Apropå undermedvetna, har ett par gånger 'laddat' hjärnan vid läggdags med svåra kopplingar, sådana som jag känt att det finns ett svar på men jag kan inte ta på det. Papper och penna vid sängen.

På morgonen har jag bara behövt skriva ner lösningen, har funnits klar i skallen när jag vaknat. Låter smått läskigt. :shock:

Ska se om jag inte kan få till ombyggnad av en Eminent jag haft liggandes i flera år nu... Det märker ni i så fall.

25 Jan 2015, 22:30
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]