View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 00:25

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vart köper ni era elektronikdelar? 
Author Message

Post Vart köper ni era elektronikdelar?
Jag tänkte ge mig på min Blackstar och göra lite ändringar som det står i tidigare tråd.

Vart köper man elektronikdelar? Behöver bara lite potar och några kodningar. Beställer man från Conrad eller Elfa blir det ju en jäkla massa frakt på smågrejer...

/Jocke

28 Jan 2014, 19:11
Profile WWW

Post Re: Vart köper ni era elektronikdelar?
Jag har nog en del i skrotlådan så att säga, bra saker men kanske in- och urlödda någon gång.
Ska du bara ha lite smågrejor så PM:a vad du vill ha så ska jag kolla.
H/
Bosse Östman

28 Jan 2014, 19:26
Profile

Joppi wrote:
Jag tänkte ge mig på min Blackstar och göra lite ändringar som det står i tidigare tråd.

Vart köper man elektronikdelar? Behöver bara lite potar och några kodningar. Beställer man från Conrad eller Elfa blir det ju en jäkla massa frakt på smågrejer...

/Jocke

Nu skrev du inte var du bor.
Jag bor i göteborg, här kan man åka till elfa och handla över disk.
Det går även att skaffa vissa grejor på kjell&co, rör köper jag från utlandet och får levererat med posten ( det är det enda transporten som fungerar bra där jag bor)

Du har ju den "nya spelaren" http://nordstromaudio.se/ som förmodligen har ett sortiment mer anpassat till rörstärkare än någon annan leverantör inom landet.
Jag är nog ganska säker på att det finns fördelar att handla inom rikets gränser.

28 Jan 2014, 19:29
Profile WWW

Electrokit brukar inte spä på frakten speciellt mycket.

28 Jan 2014, 19:31
Profile

Tack för svaren! Bor en bit utanför Mariestad.
Ska ha lite tre st potar för att bygga in Cutcontrol + bas och diskantkontroll. Tonkontroller (köper nog mer och lägger upp på förråd om jag beställer från nätet)
Sen lite kondingar. 2,2 och 4,7 nF och sen några 470 pF.

Ska kolla in era förslag :)

Ska man ha Log eller Lin för dessa?

/Jocke

28 Jan 2014, 20:02
Profile WWW

Faktum e att jag tjatat hål i huvudet på snubben som äger Tema Elektronik här i Göteborg,varför han numer lagerhåller en del.
Tex axial lytar med "våra" spänningståligheter (F&T)
Radialkannor,som vi hittar i många brittiska maskiner typ Marshall mfl( JJ)
De vanligaste storlekarna på axial poly...
1w samt 2w metallfilm..

Osv osv.

Tema elektronik ligger i nordostpassagen här i Gbg (vid Fjällgatan ungefär). Han som äger stället e enkel å bra att ha att göra med.

28 Jan 2014, 23:38
Profile

Senast beställde jag lite grejor från ampmaker.com samt banzaieffects. Här i Sverige finns exempelvis Elfa, electrokit och svebry. Musikding har nog rätt ok frakt om man bara skall ha nån grej.
När jag handlar på postorder blir det ofta så att jag köper extra grejer som kanske kan behövas för att det skall kännas lönt med frakten. Med resultatet att jag har en del komponenter liggandes. Dessa behövs ibland men man behöver ofta ändå beställa något man saknar när ett nytt projekt hägrar, eller så hittar man inte det eller har glömt att man har det. Jag hoppas att jag lär mig så småningom för inte kommer jag att göra av med de där 100 2n5088 trissorna jag köpte en gång.... :roll:

29 Jan 2014, 00:11
Profile

Ok, tack ska ni ha!
Svebry är ju ett alternativ jag nyttjat förut då dom finns ganska nära mig. Har dock för mig att dom bara har billiga plastiga potar...

/Jocke

29 Jan 2014, 00:40
Profile WWW

Joppi wrote:
Ok, tack ska ni ha!
Svebry är ju ett alternativ jag nyttjat förut då dom finns ganska nära mig. Har dock för mig att dom bara har billiga plastiga potar...

/Jocke

Svebry har en del komponenter som funkar, men deras sortiment är nog bättre anpassat för att bygga effektpedaler m.m. Banzai, Tubeampdoctor och eBay brukar jag handla från om det inte är bråttom, då blir det GMF, Electrokit, ELFA.

LF Audioservice

29 Jan 2014, 10:34
Profile WWW

Tyvärr så kommer Elfas butik i Göteborg (Mölndal) att läggas ner, tror det var i mars.

29 Jan 2014, 11:49
Profile WWW

Japp.
Stämmer bra det. En stilla undran e hur de tänker där.? Skall man handla online av dem fortsättningsvis kan man ju lika gärna beställa från UK/Tyskland/USA/Asien själv,å med det inte ens betala halva pengarna av vad Elfa tar.
Jaja...e inte mitt företag så jag skiter glatt i vilket..

29 Jan 2014, 13:32
Profile

Elfa har ju billig frakt? Jag har betalat 48 kr i frakt ungefär varje gång jag har beställt av dem. Det tycker i alla fall jag är lite. Vill du ha billigare så får du nog leta lokalt. Sen är ju frågan om det blir billigare med dagens bensinpriser? :lol: Däremot så har de ganska höga priser på mycket av vad de säljer.

musikding.de
banzaimusic.com
tube-town.net
mouser.com
elfa.se
apexjr.com
nordstromaudio.se
tubular-well.se (rör)

Är de jag har hunnit handla av och det har fungerat bra hittills.

29 Jan 2014, 15:15
Profile ICQ WWW

surfbrother wrote:
Tyvärr så kommer Elfas butik i Göteborg (Mölndal) att läggas ner, tror det var i mars.

det var synd.
Det medför att all "extraförsäljning" som uppstår när man ser grejerna försvinner, liksom möjligheten att
"känna på grejorna".

Typisk ekonom-ide, skär ner på utgifter utan hänsyn till hur det påverkar helheten.

29 Jan 2014, 17:11
Profile WWW

Elfa är ju en sån där firma som inte väljer att konkurrera utan bara hoppas att folk köper där ändå. De har inga normala potar som går att klämma in i PCB stärkare heller.

29 Jan 2014, 17:46
Profile

Frisk wrote:
Elfa har ju billig frakt? Jag har betalat 48 kr i frakt ungefär varje gång jag har beställt av dem. Det tycker i alla fall jag är lite. Vill du ha billigare så får du nog leta lokalt. Sen är ju frågan om det blir billigare med dagens bensinpriser? :lol: Däremot så har de ganska höga priser på mycket av vad de säljer.

musikding.de
banzaimusic.com
tube-town.net
mouser.com
elfa.se
apexjr.com
nordstromaudio.se
tubular-well.se (rör)

Är de jag har hunnit handla av och det har fungerat bra hittills.

Handlar du hos Mouser för 101$ netto så är frakten gratis.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

29 Jan 2014, 17:58
Profile WWW

Tubis wrote:
Elfa är ju en sån där firma som inte väljer att konkurrera utan bara hoppas att folk köper där ändå. De har inga normala potar som går att klämma in i PCB stärkare heller.

Nej det är sant. Men ELFA har zillioner andra bra-att-ha saker ( apparatlådor, fläktar, kontakter för att inte tala om kul apparater). Allt detta
missar man att exponera när man stänger den fysiska butiken. Något som clas ohlson och kjell&Co har upptäckt. De öppnar butiker i stället.
F.ö. har jag märkt att Kjell har en hel del av vad man behöver.

29 Jan 2014, 18:02
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:

Och ändå ligger man under tullbart värde. Tar bara en vecka från Texas. Helt okej.

29 Jan 2014, 18:04
Profile

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:

Och ändå ligger man under tullbart värde. Tar bara en vecka från Texas. Helt okej.

Nja det vetefan. Har beställt där två gånger och har alltid beställt för mer än 60€ som är gränsen för att man ska få gratis frakt. Man får välja om fraktbolaget ska betala tull eller om man ska göra det själv. Första gången valde jag att de skulle fixa det och andra gången försökte jag precis som du säger att slippa undan genom att ta hand om det själv. Det som hände då var att jag fick hem krav på tull över en vecka efter att jag hade fått grejerna :lol:

29 Jan 2014, 20:48
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Nja det vetefan. Har beställt där två gånger och har alltid beställt för mer än 60€ som är gränsen för att man ska få gratis frakt. Man får välja om fraktbolaget ska betala tull eller om man ska göra det själv. Första gången valde jag att de skulle fixa det och andra gången försökte jag precis som du säger att slippa undan genom att ta hand om det själv. Det som hände då var att jag fick hem krav på tull över en vecka efter att jag hade fått grejerna :lol:

Konstigt. Saxat från tullverket "Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull"

29 Jan 2014, 20:59
Profile

+på Mouser förresten, handlade Hammond-trafona därifrån till DeLuxen, tull o moms uträknad i priset o fraktfritt. Billigt dessutom.

LF Audioservice

29 Jan 2014, 21:14
Profile WWW

Tubis wrote:
Frisk wrote:

Konstigt. Saxat från tullverket "Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull"

Jaså??? Är det nya regler eller? Det har jag aldrig hört eller sett förut, det var ju ett tag sedan jag handlade där, typ i somras. Vill minnas att det var precis under 70€ allt som allt, sen fick jag kravet på drygt 200 kr till i efterhand.

Edit: det står i samma mening: " momsen däremot måste du alltid* betala"

Så det så, tänkte väl att det verkade för bra för att vara sant.

29 Jan 2014, 23:18
Profile ICQ WWW

Mouser har en hel del men jag hittar inte mycket som matchar JJ:s och F&T:s utbud och priser på elytar som är vanliga i stärkar byggen. Exempelvis 32+32 och 50+50uf.
Skulle själv vilja köpa några induktorer på mouser för att prova bygga en eq boost pedal(Hawk II tonal expander). Men det blir aldrig av att jag beställer därifrån. Behöver en av varje om någon vill inkludera i sin order. 542-70F391AF-RC, 542-70F822AF-RC, 542-70F332-RC.

30 Jan 2014, 00:06
Profile

Frisk wrote:

Moms och tull är ju olika saker. Jag påstod aldrig att det var momsfritt. Elfas varor står angivna utan moms de med.

30 Jan 2014, 09:49
Profile

Tubis wrote:
Frisk wrote:

Moms och tull är ju olika saker. Jag påstod aldrig att det var momsfritt. Elfas varor står angivna utan moms de med.

Jo jag begriper det nu. Men för att vara tydlig, man måste alltid betala extra om man importerar varor för ett värde mer än 300 kr från ett icke EU-land, så ingen tror något annat. Det är alltså ingen mening att handla hos mouser för att få fri frakt och tro att man ska slippa att betala extra i efterhand.

Ditt svar på min kommentar gjorde mig fundersam bara. Tullavgiften är jävligt låg ändå. Max runt 3% för dessa saker om jag inte minns fel. Alltså runt 40 kr på saker som har ett värde av 1300 kr.

30 Jan 2014, 10:11
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Det är alltså ingen mening att handla hos mouser för att få fri frakt och tro att man ska slippa att betala extra i efterhand.

Jag tycker det är helt okej prissättning inkl moms på mouser. Jag tog liksom för givet moms i mina kommentarer. Stora firmor som vänder sig till företag brukar ange priser exkl moms.

30 Jan 2014, 10:25
Profile

Tubis wrote:
Frisk wrote:
Det är alltså ingen mening att handla hos mouser för att få fri frakt och tro att man ska slippa att betala extra i efterhand.

Jag tycker det är helt okej prissättning inkl moms på mouser. Jag tog liksom för givet moms i mina kommentarer. Stora firmor som vänder sig till företag brukar ange priser exkl moms.

Ja jag vet hur du menade men jag visste det inte. Förstår du?

Ja priserna är det ju inget fel på. Men som påpekats så har de kanske inte alltid det bästa sortimentet för just förstärkarbygge. Men så är det ju alltid, finns ju inte så många ställen som täcker allting.

30 Jan 2014, 10:47
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:
Frisk wrote:

Kan hända jag har fel här,men om inte minnet sviker är det i lag förbjudet att vända sig till slutkonsument och ange exkl moms.
Har för mig lagen säger att priser SKALL anges med moms mot slutkonsument.(läs-Elfa osv.)

30 Jan 2014, 11:26
Profile

Men de gör väl det? När man handlar hos t.ex Elfa så betalar man ju den slutgiltiga summan direkt vid betalningen. Det gör man även hos mouser, dock så kan man välja om man vill betala detta själv eller om man vill att det sköts automatiskt, det är lite konstigt. Det är ju inte bara stora företag som gör så, finns en del små säljare som har så här där jag bor också.

När man har en webshop så tycker jag dock att det är sjukt snålt att inte ha så att kunden kan välja att visa priserna exkl eller inkl moms, eller att kunna logga in som privat eller företagskund.

Som privatkund så tycker jag det är ganska kasst att behöva ta fram miniräknaren för att få reda på det faktiska priset.

30 Jan 2014, 11:42
Profile ICQ WWW

Min senaste beställning från ELFA tog 16 dagar, längre än en fraktfri (!) försändelse från Hongkong jag fick nyligen. Och då snackar vi om några småkondingar och dioder. De senaste ägarbytena har varit förödande för företagets kunder. Allt fungerar sämre och sämre, utom prissättningen. Har inte kollat deras bokslut, men jag tvivlar att det går bra för dem. Blir nog en studie i "Konsten att ödelägga ett företag".

http://kuhnamps.com

30 Jan 2014, 12:26
Profile ICQ WWW

Racing wrote:
Har för mig lagen säger att priser SKALL anges med moms mot slutkonsument.(läs-Elfa osv.)
Elfa anger priset inkl moms när man betalar men inte vid listningen av varor på hemsidan. Så man får alltid lägga på 25% när man tittar på Elfas sida.

30 Jan 2014, 14:02
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next