View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 02:49

Reply to topic  [ 25 posts ] 
utskrifter 
Author Message

Post utskrifter
Vår skrivare lever just nu rövare, och jag är i behov av att få fem A4-utskrifter i färg.. Vet ni om ngn firma som gör sådant utan att ta hutlöst betalt? Det skall alltså vara utskrifter på vanligt papper och inte fotopapper..

14 Jan 2014, 19:58
Profile

Post Re: utskrifter
Kan man inte göra det på bibblan?

Last edited by Trout on 14 Jan 2014, 21:46, edited 1 time in total.

14 Jan 2014, 21:13
Profile

En ny skrivare kostar väl typ 3-400 på elgiganten , undrar om inte det blir billigaste lösningen.

Köpte en lexmark 2600 för 399.- och den gör jobbet helt ok.

Patronerna man får med är dock inte helt fyllda så det räcker kanske till 10 färgsidor.

14 Jan 2014, 21:25
Profile ICQ WWW
Billiga att köpa på typ Classe/Kjelle, droplet-teknologin är numera lysande.

Har en Canon Pixma IP4600 som är kalas!!

OM du är så dum att du kontakterar en firma så är nog mini-mi ordern 5000 SEK om du har tur (plus moms).
De brukar inte ta in ordrar under 10,000 SEK.

Så det blir billigare och bättre att köpa en kombinerad skrivare.
Typ kopiator/fax/skrivare! som.. ja de kostar typ 800 SEK, vilket inte
ens är startkostnaden (eller momsen) om du skulle kontakta en firma!

=)

14 Jan 2014, 22:30

Tack för svaren.. Att kalla ngn för potentiellt dum är ju rätt onödigt i sammanhanget dock! Jag trodde naturligtvis att det fanns ngn tjänst på nätet liknande den för fotoutskrifter, där kostnaden inte är så stor..

Det är ju mindre kul att man frågar en simpel sak, och nästintill blir dumförklarad..

15 Jan 2014, 07:20
Profile

Riktigt onödigt att vara dryg när men dessutom inte har ett skit på fötterna. Eller; "Stupid is as stupid does" som Forrest Gump så passande uttryckte det..

Visst kan du köpa styckeutskrifter på nätet såväl som i "print-on-demand" -butiker, men jag skulle nog först ha kollat med närmaste bibliotek,

Vill du ha snyggare kopior typ foto så kan du ju kontakta valfritt fotoföretag typ Fujidirekt tex. De skiter ju i om du vill printa ut en sida text eller en bild på släkten i soffan..

Men som sagt, testa Biblioteket i centrum först ;)

Annars är ju som sagt en ny skrivare riktigt billigt nu för tiden. Jag köpte min senaste, en Canon Pixma MP230, på Elgiganten för 369:- för ngt år sedan. Det var billigare än att köpa nya patroner.. Printar man som jag max 10 kopior per år så är ju problemet inte att bläcket tar slut, snarare att det torkar

Nu ser jag att de har en på Elgiganten för 299:- just nu. Bara att slå till: http://www.elgiganten.se/product/datore ... mg2450-aio (finns på lager i Kungens Kurva)

Och vill du inte åka så långt kan du köpa denna på NetOnNet i Slagsta, en multifuntionsskrivare med inbyggd kopiator och scanner för 590 bagis: http://www.netonnet.se/art/dator/skriva ... 5006.6384/

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

15 Jan 2014, 08:41
Profile WWW

Det är kopiering och skanning även på den för 299.....

Ett annat alternativ är ju att maila dokumenten till någon kompis/granne som har skrivare.

Frågan i sig är ju inte alls dum, det är ett problem idag att många användare , inte har tillgång till skrivare
Vissa servicetjänster kräver att kunden ska skriva ut en följesedel eller addresskort och bifoga , och det
fungerar dåligt idag mot privatpersoner då dom helt enkelt saknar möjligheten.

Tex Boarding card på Ryan Air......

Varje gång jag ska flyga Ryan Air är bläcket eller papperet slut i skrivaren :(

15 Jan 2014, 09:52
Profile ICQ WWW

Problemet är bara att de flesta bekanta skriver ut i svartvitt.. Att köpa ny skrivare är ju förnuftigt i sammanhanget, men miljömässigt inte lika så.. tyvärr.. Dessutom resonerade jag och frugan att vi skulle satsa på en lite dyrare skrivare för ungefär ett och ett halvt år sedan när vi köpte den nuvarande tillika strykande skrivaren.. :-S tji fick vi med andra ord..

15 Jan 2014, 10:25
Profile

Spider-Man wrote:
Problemet är bara att de flesta bekanta skriver ur i svartvitt.. Att köpa ny skrivare är ju förnuftigt i sammanhanget, men miljömässigt inte lika så.. tyvärr.. Dessutom resonerade jag och frugan att vi skulle satsa på en lite dyrare skrivare för ungefär ett och ett halvt år sedan när vi köpte den nuvarande tillika strykande skrivaren.. :-S tji fick vi med andra ord..

Vad är det för problem med den Du har då?

Jag ser personligen inte miljöpåverkan i detta fall, skrivaren är ju redan tillverkad och ligger i en kartong 8)

Men i så fall ser jag ingen annan utväg än att Du försöker hitta någon via Facebook som skriver ut åt dig och skickar i ett kuvert
om det är för långt att åka och hämta.

15 Jan 2014, 10:28
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Spider-Man wrote:
Problemet är bara att de flesta bekanta skriver ur i svartvitt.. Att köpa ny skrivare är ju förnuftigt i sammanhanget, men miljömässigt inte lika så.. tyvärr.. Dessutom resonerade jag och frugan att vi skulle satsa på en lite dyrare skrivare för ungefär ett och ett halvt år sedan när vi köpte den nuvarande tillika strykande skrivaren.. :-S tji fick vi med andra ord..

Vad är det för problem med den Du har då?

Jag ser personligen inte miljöpåverkan i detta fall, skrivaren är ju redan tillverkad och ligger i en kartong 8)

Men i så fall ser jag ingen annan utväg än att Du försöker hitta någon via Facebook som skriver ut åt dig och skickar i ett kuvert
om det är för långt att åka och hämta.

Patronerna (singularis eller pluralis vet jag egentligen inte) har kladdat igen själva skrivaren verkar det som.. Patronbyte hjälper inte, då den fortfarande larmar om fel och vägrar utföra ngn åtgärd alls innan patronerna bytts.. Detta alltså byte till trots..

Jag skall inte dra mitt miljö-patos för långt, men jag tänker mig ju att om jag inte köper en när den gamla går att laga eller fixa, så minskar framtida produktionen med i alla fall en skrivare.. Detta i och med att den skrivaren jag då i detta resonemang inte köper, köps av ngn annan som verkligen behöver en ny..

Detta resonemang till trots, så är jag ju prylnörd, MEN gillar att sälja saker vidare då jag ser att de kommer till nytta för en annan trots att det bara handlar om en produkt... Därför gillar jag tv-spel.. När jag har spelat klart så byter jag dem eller säljer dem vidare.. Gitarrer likaså...

Detta resonemang har säkert sina brister, men jag känner i alla fall att jag skänker miljön en tanke och ser vad jag, trots min konsumtion kan göra..

Bibblan kunde enligt dem själva bara skriva ut i svartvitt

15 Jan 2014, 10:45
Profile

Spider-Man wrote:
[
Patronerna (singularis eller pluralis vet jag egentligen inte) har kladdat igen själva skrivaren verkar det som.. Patronbyte hjälper inte, då den fortfarande larmar om fel och vägrar utföra ngn åtgärd alls innan patronerna bytts.. Detta alltså byte till trots..

Är det orginalpatroner eller såna där 'miljövänliga' refills? 8)

Min Lexmark skrivare fungerar bara med orginalpatroner inte ekvivilenter från tex Ink club, den fattar inte att patronen är bytt
Själva printhuvudet sitter ju i patronen så tror inte den kan 'klägga igen' skrivaren.

Har Du använt samma fabrikat/typ av patron tidigare och det funkat?

Annars prova med orginalpatron, kan ju ta 'FOTO' varianten så behöver du bara en för både svart och färg.
då blandar den det svarta själv.

15 Jan 2014, 12:14
Profile ICQ WWW

Bra tips.. Utbytespatronerna var just från Ink club.. Kanske felet i sig då.. ;-)

15 Jan 2014, 12:37
Profile

Spider-Man wrote:
Bra tips.. Utbytespatronerna var just från Ink club.. Kanske felet i sig då.. ;-)

Om det var nyligen så kontakta dom, de har orginalpatroner också och skickar dessa istället och du får returnera de som inte fungerar

Jag har haft precis samma problem med 2 skrivare (köpte ny just av denna anledning och samma hände på den nya)

Drivrutinen får på nåt sätt inte acceptans från skrivaren att patron är bytt. Jag har lurat på om detta är något tillverkaren medvetet
har hittat på för att få sälja sina patroner och inte piratvarianter.

15 Jan 2014, 12:48
Profile ICQ WWW

Känns ju nästan rimligt att det skulle röra sig om skrivarnas motsvarighet till kopieringsskydd.. :-)

15 Jan 2014, 12:49
Profile

Patroner från Canon och HP (bl.a.) har ett litet chip som håller reda på förbrukningen, även om man plockar ur patronen. InkClub säger sig nollställa den funktionen, men garanterar inte att mätningen funkar fullt ut. Kan va det...
Jag har en HP skrivare. När bläcknivån är riktigt låg i någon patron, vägrar den att skriva ut överhuvudtaget, tills man har bytt patron. Det har funkat någon gång att plocka ur och sätta i igen, men till slut är det kört, endast ny patron gäller då.

15 Jan 2014, 14:00
Profile WWW
Det är inte så dumt att kalla någon för dum!

=)

Speciellt inte om det kommer från mig istället från någon besserwisser-tryckare!

=)

15 Jan 2014, 22:12

Freppezon wrote:
Det är inte så dumt att kalla någon för dum!

=)

Speciellt inte om det kommer från mig istället från någon besserwisser-tryckare!

=)

Touche´! ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

15 Jan 2014, 22:43
Profile WWW

har en HP C5380 so¨m jag monterat CISS system på

1200:- för skrivarn köpt på classe ohlsson

o 700:- för CISS (CISS = continuous ink supply systems)

har en 5 tankar bredvid o köper bläck ca varannat år .. för 500:-

alltså 500:- kr om året i drift.. orginalpatroner innehåller 4ml mina tankar rymmer 1dl styck för varje färg... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

har hittills på 7 år skrivit ut 8000 sidor totalt o över 1000 DVD skivor
o den fungerar som ny fortfarande...

Image

16 Jan 2014, 00:34
Profile WWW

Som jag uppfattade första inlägget var det "finns det någon som kan hjälpa mig att printa ut några sidor".
Jag svarade inte då jag bor långt från stockholm och alltså inte kunde hjälpa till snabbt ( "kom hem med en usb-sticka, printa ut och åk igen") .

Till min förvåning kom diskussionen att handla om att "köp en billig bläckstråle".

Om du fortfarande behöver få printat; jag kan printa och posta dem för en nominell kostnad ( noll).

16 Jan 2014, 09:24
Profile WWW

Tack peterh... PMar dig.. och självklart betalar jag..

16 Jan 2014, 10:00
Profile

Gå in till närmsta kopieringsmaskinsförsäljare typ Sharp Canon Richo med en bullpåse så printar dom ut några sidor åt dig

16 Jan 2014, 18:18
Profile

Som boende och verkande i Stockholm skulle jag lätt kunna hjälpa dig.
Jobbar i Gamla Stan vid Stortorget, här har vi både laser- och bläckskrivare.
Bor på Söder där jag har en Canon bläckskrivare av mycket god kvalitet.

GRATIS förstås

17 Jan 2014, 09:51
Profile

En fråga som kanske är lite ot men eftersom ändå det ändå pratas bläckstråleskrivare en del i tråden. Hur är det med bläckstråleskrivare idag? Torkar dom lätt igen?
Jag har ett behov av en skrivare hemma, skriver kanske ut max 7-8 sidor i månaden, i regel vid samma tillfälle.
Har haft ett antal bläckstråleskrivare genom åren och tycker alltid det vart problem med att dom torkat igen och man får köra rengöring innan varje utskrift. Har naturligtvis att göra med att jag skriver ut så lite.
Men hanterar dom sådant bättre idag, eller ska man satsa på en laserskrivare? Man hittar ju idag färglaser med wifi för ca 1500 spänn och verkar ha med toner som ska klara runt 700 sidor.

17 Jan 2014, 10:07
Profile

Hade bläckstråle ett tag och det var bara problem pga för liten användning. Köpte istället en Samsung laser för 800 spänn med patron för ca 30000 utskrifter, finns faktiskt, och har varit nöjd sedan dess. Driftsäker trots lång tid mellan utskrifterna. Skriver bara svartvita dokument då det behövs och om jag vill skriva ut foton anlitar jag hellre utomstående dvs fotobutiker eller nån xeroxservice för att få optimal kvalitet. Dom har mycket bättre grejjor än vad jag är beredd att betala för.

17 Jan 2014, 15:03
Profile

Sir Realistic wrote:
Som boende och verkande i Stockholm skulle jag lätt kunna hjälpa dig.
Jobbar i Gamla Stan vid Stortorget, här har vi både laser- och bläckskrivare.
Bor på Söder där jag har en Canon bläckskrivare av mycket god kvalitet.

GRATIS förstås

Tack snälla! Peterh har fixat det redan dock... men jag tackar och bockar för erbjudandet!

18 Jan 2014, 12:30
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]