View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:46

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Braun CSV-13/ CSV-60 
Author Message

Post Braun CSV-13/ CSV-60
Väldigt trött,men mycket mycket nöjd.
Mjo. Rör,men denna gången kommer det alltså att handla om en stereoförstärkare. :mrgreen:

Såvitt jag förstått tillverkad ganska sent i livscykeln för CSV maskinerna.

Image

-"optisch schlecht, funktioniert"-.stog det i auktionen på e-bay. Ja. Plåtskalet var lite naggat,det får sägas,men inget som inte lite frisk färg inte löser å...se det e nu inte direkt det väsentligaste i detta för min del heller.

Image

Image

Jag å Ohjay var å hämtade maskin på posten och i det att vi hämtade paketet tyckte vi båda att det var ganska stort :shock: . Väl uppackat får man nog bara konstatera att en Braun CSV-13 iaf inte e ngn liten pryl. Ministereo e iaf inte ett ord som kommer till sinnes.

Så. Sliten lack..så e ´re,men för alla eventualiteter var allt väsentligt på plats. Dvs alla switchar är originalen och alla rattar hela osv.. Man kan kanske summera det som så att designern Dieter Rams verk på alla vis e intakt. Å det ÄR verkligen bara lite färg som behövs.

Av med skalet och det som mötte oss var ngt hujedamej uberdjävligt mycket gammalt damm,skit,nikotin osv... Jösses va illa det var!

Så fram kom t-sprit,pensel å fönsterputs å se..under skiten...visade sig maskin se ut som ny. Nära nog bokstavligt 8)

Image

Det hela sägs vara designat av Klein&Hummel när det begav sig,å enl sägnen skall väl det iaf borga för att detta inte e rena skiten. Ordningen under huven känns åxå verkligen tysk. Var sak har sin plats och det hela känns verkligen genomarbetat.

Image

De 4 slutrören,2 sidor i push/pull iom att det är en stereo maskin,är Valvo. Allt i ECC-83 ombord i sin tur är Tfk. Inget av det ser ut att ha gått speciellt hårt faktiskt. Trimpottarna ni ser i bild e dels en trimpott för total biasspänning och sedan balanspottar för resp par.

Image

Utgångstrafona känns rimligt tilltagna för en "2*18wattare" även om det enl uppgift faktiskt skall finnas ersättningstrafos med bättre avfall i ändarna på bandbredden maskinen presterar. Må vara hur det vill med det,vi tar den biten som det kommer.

Image

Nättrafon e en hyggligt biffig grej. Intill sitter det dubbelkannor om 100uF+100uF/350VDC styck. Visade sig att dessa e precis tvärslut. Å andra sidan..inte direkt ngt som förvånade mig. När jag mätte AC i B+ visade det ~25VAC... :mrgreen:

Image

Preampen så. Som reflektion så har inget av rören skärm. Å har K&H varit i farten antar jag skäligt att det helt enkelt inte behövs heller.

Image

Även glättningen till bias som den likriktade glödspänningen för flaskorna längst fram var givetvis kronslut. Inte mkt att undra på....

Denna maskin e nu alltså en av de senare. Hur vet jag det? Joo...av rena tillfälligheter sprang jag på en snubbe som har lite koll på dessa online så sent som igår och de tidiga exemplaren byggdes tydligen enl CCRI standard. De senare för RIAA...å enklaste sättet att avslöja vad som är vad är att mäta gallerresistorn mot backen på ingående flaska.
För CCRI e den 33k och för RIAA 47k...å se denna maskin har då 47k... :wink:

Image

I all hast hängdes 1 Ohmare på plats på respektive slutrör åsså skevade jag igång maskineriet. Bias justerades hjälpligt. En mod som var MYCKET enkel att göra på dessa fö!

Image

Å jo...så var vi där med selenet igen.

Det som skall göras med denna maskin rent initialt e att del skall selenet bort. Såväl för HT som bias. Iom det kommer spänningarna att hoppa upp,och det som är att hantera då är framför allt glödspänningen ut mot de 1a preamp flaskorna. Finns instruktioner online hur hantera det.
På det skall givetvis glättningen bytas ut,och där installerar jag vanliga axialer i lödstöd.
Sen skall bakpanelen göras om. Helt.
Poängen e att den bärande delen av bakpanelen är i plast varför jag avser klippa till en plåt i eloxerad aluminium och ersätta den med. På så vis slipper jag borra loss gamla socklar å krångla å leva fan,utan det kommer komma ner till att helt enkelt bara löda loss kabel å löda dit den på den andra bakpanelen.
Antingen det eller så blir det att tillverka egen kabel med gränssnitt DIN i ena änden å RCA i andra. Har inte riktigt bestämt mig där än.

Nåja. Nu e den hemma iaf :D
Å grejen e att jag nu funderar på att handla en till vad det lider. Min tanke e då att ha två st kopplade till min surround reciever här hemma..å på så vis på ett enkelt maner göra det hela 4 kanaligt iaf.
Får se var det landar.

Last edited by Racing on 20 Feb 2014, 22:34, edited 1 time in total.

09 Jan 2014, 21:51
Profile

Post Re: Braun CSV-13
Racing wrote:
När jag mätte AC i B+ visade det ~25VAC... :mrgreen:
I all hast hängdes 1 Ohmare på plats på respektive slutrör åsså skevade jag igång maskineriet.
Bias justerades hjälpligt. En mod som var MYCKET enkel att göra på dessa fö!

Hur gick det ihop :?: :roll:
F.ö denna nättrafo har 4 sekundärlindningar: 2st 6.3V, 1st 25V och 1st 255V

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Jan 2014, 22:54
Profile WWW

Jesper,

Jag har en CSV-13 i min ägo sedan 1970 talet, den låter riktigt bra, om jag inte minns helt fel.

(om du inte har schema, kom vägen förbi så får du en kopia)

Den har stått på lagret i ett 20 tal år, skall renovera den någon gång när jag får en stund över.

Ps! det fanns en kraftigare version CSV-60 på 2x30 watt, med "topp-anods-rören" PL-500, förövrigt samma som CSV-13.

--Bosse

09 Jan 2014, 23:36
Profile ICQ YIM WWW

:wink:

Last edited by Amp Healer on 11 Jan 2014, 18:43, edited 1 time in total.

09 Jan 2014, 23:53
Profile

Tack Bosse.
Kan mkt väl komma till hands

10 Jan 2014, 11:41
Profile

Efter en hel del funderande vart det i sin tur en ganska smal sak att "ta" i denna Braun för att i nuläget kanske framför allt få kvitterat ev problem samt primärt få reda på var slutnotan skulle hamna vad avser spänningar.

Att glättningen var helt slut kan vi kanske kort konstatera. Framför allt vad avser glättningen av "lågspänningen" ombord. Dvs det som är till biasspänning samt den likrikade glöden till preampens första flaskor.

Image

Lite av poängen med det relativt genomtänka bygget var att iom att jag slaktade ur original tornlytarna så var där inte bara ett utan två i princip släta "golv" att arbeta med. Original är alltså såväl bias/glödspänning såväl som HT likrikat via Selen likriktare. Som kanske bekant ger dessa bla ett högre spänningsfall i sitt arbete än motsvarande kisel och för HT är det kanske inget större problem...
Men väl för glöd samt bias. För glödens räkning iom att 83´orna i framkant där inte gärna ser jättestora avvikelser från 12VDC och i fallet med bias som funktion av justermarginal på trimpottarna.
De nya kisel likriktarna installerades hyggligt skyddade inunder maskinens ramverk.

Image

I samband med bytet av huvudlytarna,som installerades i vanliga lödstöd dem med,så sågs bla div kabel mm över i samma veva.
Jag började med bytet på bias sidan och utfallet var inget kort på anmärkningsvärt. Innan bytet av likriktning samt glättning hade jag 6,8VDC in på glöden på preampen!!
Efter...14VDC..

I sin tur visade HT innan bytet ~290VDC och efter...328VDC med spänningsväljaren i 240VAC läge. I det läget var glödspänningen till slutrören 6,1VAC. I 220VAC,jag provade som kortast,var vi uppe å hamrade över 6,8VAC...så det var inte mkt att välja på enkelt sagt.

Image

Jomen. Där har suttit en selen likriktare till HT. Som synes med ett litet lödöra för chassiejord,och appropå "the golden rule" så var alltså lyten för första smäll jordad rakt i chassiet på andra sidan av detsamma.
Nu..e första smäll om 100uF rakt i chassiejorden för HT´s likriktning,åsså e det bra med det.
Vad avser kapacitanser för den likriktade glöden så har jag skruvat upp den ganska ordentligt. Ifrån 500uF/1000uF till 2200uF/st. I sin tur har jag ökat kapacitans på den lyt som sitter ut mot biaspottarna..
Man kan lite snällt säga att bytet av e-lytar var påkallat i sig,men i nuläget e spänningarna BRA mycket mer stabila vid ktrl mätning.
Vad avser HT så sitter det original en dubbelkanna i preampens kort som är på 32uF+32uF och även där kommer jag driva upp kapacitanserna ngt.

Image

Nu är som sagt B+ inte sådär skyhög,men hur som saknar dessa maskiner av ngn anledning skärmgallermotstånd. Det..har jag nu inte installerat jag heller,men dock zeners. Japp..sitter varsin 25VDC zener ut mot respektive skärmgaller. Dessvärre visade det sig nu då att ett av original Valvo EL-84 flaskorna inte ville dra ström. Har faktiskt inte en aning om varför,och installerade ett annat jag hade liggande. Balans rören emellan var iaf inget som helst problem.
Däremot behöver jag nog se över biaskretsens "läckage" mot jord. Har helt enkelt svårt att få upp anodfölusten i tomgång förbi 7w. I det läget e den centrala trimpotten bottnad....

Image

´Hamen...lite av det som slaktats ut idag.

Sen satte jag mig å kikade över maskin lite generellt. Upptäckte då att ett av förstegsrörens ena triod inte var med i matchen. Visade sig bottna i rent glapp i sockeln,och om det finns ngt att anföra på bygget så är det väl att preamp socklarna e bra slappa. Keramiska socklar genomgående fö,men preampens PCB socklar får jag säga e sådär... Tror fan jag byter dem. Kostar dock inte många kronor och på så vis kan man glömma bort dem i 30år igen..

Dessa maskiner har INTE skyddsjordat nätuttag original. Nu har jag iofs ett sådant uttag liggande av rätt modell,men då det är så mkt som moddas här iaf så..skit samma-så det gick dit ett vanligt modernt aggregatkabel uttag.
Bakre "plåten" är av plast. Det är i den som allt från aggregatkabel uttag till ingångar mm sitter och iom det överväger jag att klippa till en likadan plåt i eloxerad aluminium istället...å installera RCA kontakter osv på det istället.

Nåja. Idag e iaf ett par rejäla kliv taget framåt med renoveringen av denna gamla rörstereo. Återstår ytterligare ngn dag med pyssel misstänker jag...

Jo förresten. Den likriktade glöden har ett 26 Ohms droppmotstånd i kretsen för att dra ner spänningen till 12VDC. Efter bytet till kisel landade det nästan på 14VDC vilket inte direkt e optimalt.

Lösningen blev ett par 15 Ohms/5w resistorer i serie vilket ironiskt nog gjorde att spänningen landade på exakt 12VDC. All well that ends well i guess..

13 Jan 2014, 23:25
Profile

Kul att höra dagens erfarenheter om denna relik. På 70-talet mekade jag i ett antal av dessa på brauns serviceverkstad i göteborg. Fast det var mest "småsaker" ( rörbyte, trasiga strömbrytare och repiga höljen som åtgärdades. Ja, en trasig utgångstrafo, den satt i "konsolvariantern", dvs enbart slutsteget, jag minns inte beteckningen men några sådana såldes.
Den maskinen satt f.ö. i krogen "sju glas" där den stod för musaken till ölen).

På den tiden hade braun ett avtalmed quad, man sälde ljusgråa quad elektrostater, och det fanns speciella kabla för att strömförsärja dessa i uttagen i bakändan.

Vad gäller tunern CE16 du undrade efter så har ( hade ) vintages i kungälv en sådan. Fast den var inte så vass och risken finns att just den saknar stereodecoder. Efterföjlarna CE500/501 var mycket bättre som tuners.

Min gamla csv13 fins såvitt jag vet kvar i mölndal. Skall kolla med ägaren om han behöver service på den.

14 Jan 2014, 00:09
Profile WWW

Japp.
Stämmer bra det. Sitter uttag för elektrostater baktill. Samma som du nämner med förbindningskabeln mellan en CSV och en tuner. De uttagen vette fan om jag behåller ifall jag byter bakstycke.
Å andra sidan kan ju det mesta där,som utgör bakstycke alltså,behållas intakt ifall nån dåre nån dag får för sig att den skall vara ett original igen.

14 Jan 2014, 00:25
Profile

Fö. En fundering.

På schemat står angivet att vid 320VDC i B+ skall anodförlust justeras till mellan 18mA och 24mA.
Hur jag än vänder å vrider på dem siffrorna tycker jag det är en snål justering för EL-84 varför jag grunnar på om det finns andra skäl än bara "vi anger det såhär".?
Med kännedom om tyskar skulle jag tex kunna tänka mig att det har å göra med hur OT´na arbetar och rent frekvensmässigt ger återgivning?
Eller e jag nere med hela cykeln i krondiket igen då?

Hur som,kan det vara ngt negativt att ställa upp det hela till kring de 9w eller så där "vi" normalt anser att det hör hemma?
Oavsett behöver som jag ser det R311/R314 samt R411/R414 bytas från 47k till 33k för att återfå någon form av slag i potten R5.?

14 Jan 2014, 00:39
Profile

Racing wrote:
Fö. En fundering.

På schemat står angivet att vid 320VDC i B+ skall anodförlust justeras till mellan 18mA och 24mA.
Hur jag än vänder å vrider på dem siffrorna tycker jag det är en snål justering för EL-84 varför jag grunnar på om det finns andra skäl än bara "vi anger det såhär".?
Med kännedom om tyskar skulle jag tex kunna tänka mig att det har å göra med hur OT´na arbetar och rent frekvensmässigt ger återgivning?
Eller e jag nere med hela cykeln i krondiket igen då?

Hur som,kan det vara ngt negativt att ställa upp det hela till kring de 9w eller så där "vi" normalt anser att det hör hemma?
Oavsett behöver som jag ser det R311/R314 samt R411/R414 bytas från 47k till 33k för att återfå någon form av slag i potten R5.?

csv13 specades till 12w/kanal, så det kan stämma med 18-24mA. Jag har inget minne av något speciellt så de justerades säkert efter manualen.

14 Jan 2014, 01:30
Profile WWW

Kan kanske vara orsaken till att de flesta CSV man ser invärtes bilder av har kvar sina orignal Valvo flaskor?
På 12w i push/pull måtte de ju fan hålla te korna kommer hem?

14 Jan 2014, 01:48
Profile

Så. Då e maskin kopplad till surround recievern här hemma.

Tror jag behöver byta ngr socklar till som sagt,å fan vet om jag inte ger mig i kast med att installera lite nya signalkondningar genomgående.
Inte på ngt sätt för att de e direk defekta,utan snarare med det i tanke att de ev kan ha driftat med åren. E ju trots allt inte helt ovanligt.

Däremot har jag ett annat problem,som verkligen är allt annat än rör relaterat,och det är att digitaldekodern ger ifrån sig ett lågmält brummande i absoluta bottenregistret och det oavsett utvolym.
Kollat att det är just dekodern,och mkt riktigt är brummandet där oavsett vilken förstärkare jag använder.
Något som nån av er andra upplevt? Använder en Motorola dito från Telia FWIW. (Router som får sitt via telenätet)

Denna Braun sen. Rent ljudmässigt är utan tvekan maskinen ett lyft vs vad det var innan. Transistorer i all ära..
Saken e den att jag kör Braun´en via pre-out på recievern och den driver då ett par Tannoy golvare av enklare modell framtill.
Baktill sen sitter det ett par små Dynavoice satelliter.. Det hela fungerar faktiskt riktigt hyggligt,men utan tvekan,efter att nu har provat det hela live,blir det en Braun till vad det lider för att därmed få 4 kanaler.
I det hade det ju varit käckt med en ren tuner,som då har inbyggd pro-logic osv. Det jag undrar e om det finns ngt sådant?
Dvs,en som INTE är en reciever-med allt det medför i storlek.

För sakens skulle kan nämnas att jag kör projektor här hemma. Dvs,projektorn saknar tuner/reciever del.

Vet att detta gled off-topic nu...please bare with me..

15 Jan 2014, 16:43
Profile

Racing wrote:
Så. Då e maskin kopplad till surround recievern här hemma.

Tror jag behöver byta ngr socklar till som sagt,å fan vet om jag inte ger mig i kast med att installera lite nya signalkondningar genomgående.
Inte på ngt sätt för att de e direk defekta,utan snarare med det i tanke att de ev kan ha driftat med åren. E ju trots allt inte helt ovanligt.

Däremot har jag ett annat problem,som verkligen är allt annat än rör relaterat,och det är att digitaldekodern ger ifrån sig ett lågmält brummande i absoluta bottenregistret och det oavsett utvolym.
Kollat att det är just dekodern,och mkt riktigt är brummandet där oavsett vilken förstärkare jag använder.
Något som nån av er andra upplevt? Använder en Motorola dito från Telia FWIW. (Router som får sitt via telenätet)

Denna Braun sen. Rent ljudmässigt är utan tvekan maskinen ett lyft vs vad det var innan. Transistorer i all ära..
Saken e den att jag kör Braun´en via pre-out på recievern och den driver då ett par Tannoy golvare av enklare modell framtill.
Baktill sen sitter det ett par små Dynavoice satelliter.. Det hela fungerar faktiskt riktigt hyggligt,men utan tvekan,efter att nu har provat det hela live,blir det en Braun till vad det lider för att därmed få 4 kanaler.
I det hade det ju varit käckt med en ren tuner,som då har inbyggd pro-logic osv. Det jag undrar e om det finns ngt sådant?
Dvs,en som INTE är en reciever-med allt det medför i storlek.

För sakens skulle kan nämnas att jag kör projektor här hemma. Dvs,projektorn saknar tuner/reciever del.

Vet att detta gled off-topic nu...please bare with me..

Ditt brum kan komma från tv-antennen; dra ur den och se om brummet öpphör ( hint : hopkoppling av jordar)
Det finns isolations"adepters" att handla på elfa i mölndal.

Vad gäller bakkanalerna : varför bygger du inte själv ? 2 trafos ( dynaco har ) 4 el84 och ett par ecc832 så har du
tillverkat en dynaco st-35.

15 Jan 2014, 17:24
Profile WWW

Mja.
Igen Peter,det finns i effekt ingen antenn med i gamet här.
Det rör sig alltså om att min digitalbox får signal via en router,som sköter vår telefoni..vår TV..vår internet anslutning. Mellan router och digitalboxen går en LAN kabel. That´s it. Frågan jag ställer mig isf e ifall det kan vara så att jag med mina gammaldags metoder i form av att det går en scart mellan digitalboxen å surroundet...om det är där det ligger.?
Poängen e den att om jag helt hoppar över surround recievern och kopplar Braun maskinen i scarten baktill på digitalboxen e "brummet" där iaf.
Samma lika om jag kopplar in enbart surround recievern.

Mao är slutsatsen den att det INTE ligger i varken Braun maskinen eller recievern utan brummet kommer ifrån digitalboxen,på ena eller andra sättet. Det är INTE volymberoende utan ligger med i bakgrunden oavsett volym. Logiskt borde det som jag ser det innebär att störningen ligger på just jordsidan av digitalboxen vs förstärkarna. Kan som sagt mkt väl vara att det brister i scart anslutningen.?

Hur som har jag för avsikt att byta ut scarten mot en digital överföring,bara det att jag behöver skaffa mig en mer modern reciever för ändamålet vilket jag nu avser göra iaf. Poängen i DET i sin tur är att den reciever jag har inte har logikstyrningen kring surround som pre-out utan det finns bara "rec" ur det perspektivet,vilket jag då mkt riktigt använder signalmässigt att driva Braun maskinen med fn.
Kort sagt behöver jag en mer modern reciever,punkt och slut och det ur mer än ett perspektiv.

Men. Nu handlade ju denna tråden primärt om Braun maskinen,dvs rörisen,och där står bara att konstatera att den fungerar helt orimligt bra. Inga surr,inget direkt brus,inget brum...den bara funkar och det med en HELT annan ljudbild än vad Pioneer recievern gör. Skillnaden e verkligen inget kort på rent brutal.
Iom att detta fungerar så bra som det gör och iom att tiderna milt sagt förändrats så e beslutet taget från min sida att skaffa en till. Finns ingen anledning att låta bli iom att de dels låter så bra som de gör,dels e såpass billiga att köpa och dels i sin tur såpass enkla att renovera.

Återstår isf om ngt frågan om man skall skaffa en CSV-13 till eller om man skall försöka nosa upp storebror CSV-60. 60´an har ju dels rykte om sig att inte låta lika musikaliskt som 13 modellen iom slutrören samt trafos men även att gå för varm. Det senare iofs inget större problem att hantera med en enkel tystgående datorfläkt...men iaf..
Å andra sidan,igen,så räcker effekten från 2st CSV-13 till MER än väl till allt normalt lyssnande och mer därtill.

16 Jan 2014, 00:17
Profile

En liten update.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/3/139197274818759800_resized.jpg?width=1280&height=960

Tack vare allas vår Peter H så har den där CSV-13/1 maskinen nu begåvats med ett syskon i form av en PCS-5 skivspelare. PCS-5 då egentligen den vinylspelare jag suktade efter,men i originalskick e de närmast orimligt dyra i ljuset av vad det ändå e. Peter hade då denna stående som är moddad sedan tidigare,med påföljande inverkan på "värde". Att den e moddad då ngt jag skiter i lika gla som jag e,utan det jag i fallet var efter var ju dels designen och dels kvaliteten.
Efter en halvt rejäl rengöring är det bara att konstatera att detta i det närmaste rör sig om prima vara.
Utgångskontakten från tonarmen visade sig sent om sider dessutom vara en 5 polig DIN,så imorgon blir det en DIN kabel värd namnet helt enkelt..

På det var jag nu ikväll hårresande nära att vara med i budgivningen kring en gammal Dynaco på Tradera. Avstog i sista minut med det i baktanke att....jag ser nog helst att det rör sig (DOH!!) om Braun pinaler så långt det går i denna lilla satsning.

Som vidtalats innan så fanns det bortsett från CSV-13 samt 13/1 även CSV-60 samt 60/1. Det senare då en maskin på 2*30w via en kvartett PL-500 alt PL-504. Det har riktats kritik mot den senare som "mindre musikalisk",å ärligt sagt visar det sig att det varit milt sagt en å annan om det budet.
Oavsett.
Jag har sen en stund tillbaka varit med på noterna vad gäller de auktioner som gått av stapeln nere i Tyskland,å så mkt kan sägas att det MILT sagt kan slå en del mellan var slutbuden hamnar!
Men ärligt sagt vetti fan om jag inte hade tyckte det var roligt att komplettera den 13/1 jag nu har med en CSV-60.?
Musikaliteten i dem,eller bristen därav,e jag ganska övertygad om att det går att lösa.

CSV-13/1 ,som ju den maskin jag köpte å renoverat visat sig vara,känns ur alla perspektiv faktiskt direkt modern,om än med en touch av "äkta vara". Det den producerar e verkligen inget kort på riktigt riktigt bra...å om en CSV-60 är ens i NÄRHETEN av det...så e det lugnt sagt helt i sin ordning för min del.
CSV-13/1 är då bla impedans anpassad på ingångarna för phono mot RIAA vad det sägs. Har dykt en hel del i det där och även i det fallet kan kort sägas att det fanimig råder olika bud om given.
De tidigare varianterna är iaf till skillnad då byggda efter CRRI standard.

http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Jaja. Den lilla anläggningen skall iaf kompletteras så det blir rör i alla 4 hörnen tids nog.

10 Feb 2014, 00:09
Profile

Jesper,

RIAA korrigeringen duger bra på CSV-13 som den är, men du skall ändra 33k motståndet till 47k då detta är termineringen för MM/Moving Magnet pickupen.

I slutet på 1960 talet så blev 47k en termineringsstandard för moderna MM-pickuper, och tillverkarna försökte göra dom så raka som möjligt med den termineringen/lasten.

Om pickuperna termineras/lastas högohmigare så blir karaktären ljusare i toppen, och då sådeles mörkare i vissa fall om dom lastas lågohmigare än 47k.

RIAA korrigeringen/equalization som finns i din Braun är gjord passiv, det vill säga att den inte ligger i motkopplingen, som annars är det vanligaste.
(Idag har man börjat använda passivt RIAA i high-end HiFi apparater igen, för att det låter bättre ?)

Jag körde ganska länge med min CSV-13 som RIAA försteg under 1970 talet, eftersom jag tyckte att det lät mer musikalsikt och snyggt än många andra försteg jag prövat.
Det går säkert att få RIAA kurvan mycket rakare enligt den teoretiska standarden, men det duger bra som det är tycker jag, speciellt om man inte har någon pickup för 5.000:-

--Bosse

10 Feb 2014, 22:15
Profile ICQ YIM WWW

Tack Bosse.
Jo,jag e redan med i matchen. Som sagt,dykt rätt rejält i detta. Vidare e alltså maskinen ifråga en 13/1 vilket innebär att den redan har de där 47k motstånden.

10 Feb 2014, 23:26
Profile

Fö tagit mig tiden att tillverka en kabel som passar mellan Ortofon fästet och DIN standard som först nu här ikväll.
Å först upp på tallriken var vännerna i Molior Superum.

Resultatet var precis som väntat. :shock: :mrgreen:

Dags att rycka fram alla gamla vinyler.. :mrgreen:

11 Feb 2014, 00:14
Profile

Racing wrote:

Översättning, från jesperska till svenska: vinylknaster hördes högre än musiken.Image

Zagray! - test & review

11 Feb 2014, 13:32
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Racing wrote:

Översättning, från jesperska till svenska: vinylknaster hördes högre än musiken.Image

Jag tror han menade "elektroner i vacuum är mer musikaliskt än luckor i grus"

11 Feb 2014, 16:37
Profile WWW

Elektroner är dumma och inte det minsta musikaliska. De struntar totalt i vad deras hoppande mellan elektroder förmedlar, det kan lika gärna vara kosmisk bakgrundsbrus som skönaste musik. (smaken är som bekant som baken, eller som romarna brukade säga: De gustibus non est disputandum).
Annars hade de kunnat slänga bort störande knaster själva. Detta är ett av de grundläggande felen i universums konstruktion. Klart amatörmässigt, så går det när någon börjar konstruktionen med en jävla smäll. :twisted:

Zagray! - test & review

11 Feb 2014, 17:04
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Racing wrote:

:lol: :lol: :lol:
Puss på daj mä döh! :mrgreen:

11 Feb 2014, 22:04
Profile

Post Re: Braun CSV-13/ CSV-60
Med illa dold glädje konstaterar jag att det ikväll e gjort affär med en herre i Berlin vad avser hans Braun CSV-60

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/3/139292799894053600_resized.jpg?width=1280&height=960

CSV-60 och CSV-13 då besläktade med varandra. 60 modellen då den starkare av dem två,med 2 par PL-504 kopplade i push/pull.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/3/139292800287086800_resized.jpg?width=1280&height=960

Men även fasvändaren e annorlunda i 60´ans fall i form av ett ECF-80.

Tanken med 60´an e densamma som för den 13 maskin jag redan gjort vid,dvs i stort en renovering samt ..skall vi kalla det "uppgradering" i form av att de två original selen likriktarna får stryka på foten,med allt vad det innebär i kringmodifikationer.

I slutänden är tanken som sagt att styra dessa två maskiner med en modern receiver här hemma så att jag har "rör" i vardagsrumets alla 4 hörn.
På det vet jag ännu inte om jag kommer komplettera med en sub...det återstår att se.

Vad gäller modern receiver e det i huvudsak två märken jag kommit att fokusera på. Dels Yamaha och dels NAD. Primärt för att de har pre out för samtliga kanaler.
Mao har jag tänkt låta den moderna receivern sköta logiken i form av just rumsavstämning,dolby,pro-logic osv..åsså får Braun maskinerna stå för kraften.

Rent relativt e på gott å ont dessa Dieter Rams designade maskiner halvdyra. Tiden när man köpte dem för en tusenlapp e definitivt förbi..men springer man på en så..handla lugnt. Kvaliteten på det man får levererat räcker lääääääänge..

20 Feb 2014, 22:55
Profile

Gôtt å se att du e på banan igen! 8)

20 Feb 2014, 23:20
Profile

Tack :D
Om än knappt. Förra veckan va fan inge bra. Inte alls faktiskt,å jag e inte helt med i matchen än ärligt sagt men det har gått åt rätt håll iaf.

21 Feb 2014, 00:15
Profile

Som några av er vet har den sista veckan varit oss rent förfärlig i gänget. :cry:
Förolyckandet av en nära vän har milt sagt satt saker å ting åt sidan,men...det har iaf dykt upp ett stycke CSV-60 i ett stycke.
Den gode Kay i Berlin visade sig vara en hedervärd man,enkelt summerat. Maskin e allt han utlovade,och ärligt sagt mer därtill.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/3/139366230542813400_resized.jpg?width=1280&height=960

Apparaten dök som sagt upp väl förpackad och i ett stycke. Återstår nu att serva den och modernisera vissa bitar. Denna CSV-60 är alltså ngt/ngr år äldre än den CSV-13/1 som står här hemma och tjänstgör sedan tidigare. 13 maskinen skall enl uppgift vara lika gammal som jag,dvs från -65,och denna 60 gissningsvis från -62/-63.

Sitter selenium som likriktning av glöden i denna med,och det skall givetvis ersättas med kisel osv. En annan skillnad är att i denna är glöden seriekopplad till preampen,vilket den alltså inte är i 13 maskinen. Får se hur göra med det,men ser ingen större vits i att försöka ändra på ngt fungerande. Antar skäligt att glödlindningen i denna 60 ger högre spänning än den i 13 maskinen. Ergo sum..
HT i sin tur likriktas annorlunda i en 60 än en 13. I 60´an används INTE selen utan konventionella dioder av sk germanium typ,och dessa sitter som tidigare påtalats av bla Peter H installerade för sk spänningsdubblering. Mao,inget vits med att direkt ändra ngt där heller.
I sin tur sitter mer kapacitans installerad vad avser glättning.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/3/139366229927779500_resized.jpg?width=1280&height=960

Sen har ngn finurlig jävel installerat ett relä till en eller annan funktion i maskin. Inte en aning om vad det gör i nuläget,men det lär väl visa sig.
Skall bli intressant att se vad det är till,men en kvalificerad gissning e att den kretsen kommer få stryka på foten. Original Braun e den iaf inte...

Jaja. Nu återstår att se vad som hinns med innan helgen. Har ju tänkt mig till mässan i Hässleholm...
Tiden lär väl visa det antar jag.

01 Mar 2014, 10:33
Profile

Image

Fick satt mig en stund med CSV-60´n igår och kan glatt nog konstatera att detta generellt taget verkar ok.
Fick gjort rent med t-sprit,fönsterputs och tryckluft och efter att ha lättat på maskinens huvudlytar å blivit av med lite oxider osv vart det hela ganska all systems go.

Image

Till en grad e ju även dessa lite av "elektromekaniska under". Ironiskt nog visar det sig,för att vara en tysk maskin,att inget i signalkopplingar läcker.
Det säger ju iofs inget om hur mkt div kapacitanser kan ha driftat så...återstår att se.

Image

De gamla PL-504 flaskorna var vid liv. Förefaller vara två matchade par,och det gav för handen att maskinens båda sidor stog i ganska kraftig obalans mot varandra i tomgång. Kastade därför om deras inbördes ordning och trimmade med de pottar som sitter installerade. Inte helt 100% men close enough iaf. Som det står nu skiljer det ca 8mA på det par som har det värst. Tänker hantera det genom att byta ut trimpottarna ifråga snarast..
Hur som.
Med den ursprungliga setupen stog B+ på ca 385VDC i tomgång pga att ena sidan "bara" kunde justeras till ~14mA i tomgång för att andra sidan inte skulle skena iväg helt. Med flaskorna ombytta landade B+ på mer korrekta ca 360VDC med voltväljaren i 240VAC läge.

Det hör till saken att just matningen skiljer en hel del mellan 13 och 60 modellen. Denna senare arbetar som tidigare nämnts med spänningsdubblering via ett par gamla germanium dioder,å den biten e väl väl i sig,men sen har vi alltså selen till likriktningen av preampens glöd.
Till skillnad från 13 modellen arbetar 60 modellen där med matningen av detta i serie. Det ger för handen att med frisk glättning till den kretsen,där jag samtidigt gått upp från original 500uF till 2200uf (nope..inga probs med oscillation) så landar glöden på sketna 5.7VDC.
Kommer ju nu byta selenet mot kisel,förhoppnigsvis under dagen,å iom det hoppas jag att spänningen stiger ngt.
Oavsett verkar de där 5.7VDC räcka för att rören skall tända iaf.

Så långt har jag inte provat maskin inkopplad än,å det brinner väl iofs inte med den biten heller-det hinns med,men bänkprover kommer göras det närmaste iaf.

Imorgon blir det en vända till Tema Elektronik efter lite friska lytar som sagt. Märkligt nog sitter där kannor specade för 350/385V och..det känner jag väl rent instinktivt e på gränsen det. Lurar på om det inte får bli ngr stycke JJ stående på 100uF+100uF styck. Den första av dem ligger ju i serie..så det blir ju lugnt vs "the golden rule" iaf.

Sen kör jag nog upp kapacitansen en smula vid preampen med. Gjort detta på 13 maskinen och det har fungerat mkt bra.

02 Mar 2014, 13:43
Profile

hur var lacken över slutrören ? Dessa förstärkare brukade se ut som rostade brödskivor om de använts till att lyssna på musik med ( till skillnad från de som köptes för designen. Jag kommer ihåg en man som både hade en bordsfläkt som blåste på höljet och som dessutom bara lyssnade en skivsida i taget)

02 Mar 2014, 15:49
Profile WWW

60´an...ser fan ut som ny nära nog.
Det,i kombination med att absolut ingenting funnits att anmärka får mig att misstänka att den apparaten levt ett mkt mkt lugnt liv.

13/1 maskinen i sin tur,där ser man just den missfärgning du talar om Peter. Den har mao levt ett lite hårdare liv,men sanningen att säga e nog det som förvånat mig mest med de båda två att INGEN av dem haft läckande signalkondensatorer.
Väl förtrogen med "det tyska skräpet" från allt vad heter Dynacorder till Klemt´ar till Austrovox till Suprem osv så är väl just DEN biten mig riktigt förvånande.
Nu har jag sedan en tid tillbaka reggat mig som medlem på ett specialforum just för dessa lite äldre Braun apparater,som då givetvis e tysktalande,och det verkar som att det jag erfarit här är att betrakta mer eller mindre som legio.
Dvs,att signalkondningar springer läck mera sällan.? Jävla märkligt må jag säga för jag e annars förste man att skriva under på Bojens generella konsensus i sammanhanget. Dvs att gamla Erofoil,Wima å allt vad det är generellt har passerat så bäst före att det finns inte.

Så frågan e om det kan ha funnits olika kvalisorter av dem.? Eller om det är så att just preamp sidan och kortet till fasvändarna sitter så ur "harms way" att de helt enkelt inte lastas termiskt som sker i de flesta gitarrmaskiner.?

En av killarna på det där forumet har precis tvingats byta en läckande 100nF kondning ut mot slutrören på sin 60/1,men..det hör till ovanligheterna när man läser där..

Image

Eftersom maskin visat sig vara så väluppfostrad fick den följa med hem idag för "trials". Å..visst fungerar det. E överhuvudtaget inget att resonera om.
Att huvudlytarna nu skall bytas,i lika med småttingarna till katodavkoppling osv,oavsett är ngt ni kan ta till banken,men det fråntar inte det intressanta i att iaf för kvällen få testa systemet.
Kort sagt?
Det fungerar och det fungerar bra. Upplösningen och värmen i soundet är på inget vis att ta miste på. Det BLIR verkligen "rörljud" i rummets alla 4 hörn och det enda jag ångrar nu är att jag inte gjort detta tidigare :shock: .
Japp. Det är SÅ stor skillnad.

Nu skall den gamla Pioneer receivern bytas ut mot en modernare dito med pre-out för samtliga funktioner. Tanken med det är som sagt att få del av allt vad prologic osv heter. Håller på å "fönstershoppa" vad avser den biten as we speak... Får se vad valet faller på.

Jag ersatte selenium dioden till glöden med kisel och mkt riktigt hoppade spänningen upp en bra bit. Såpass att jag överväger att installera en droppresistor i kretsen.
Med kisel på plats talar vi nu 6,6VDC och..mja. Nu skulle det väl ärligt förvåna mig om de hederliga gamla E83CC Valvo flaskorna inte fixar det,men det gör det inte mera rätt. En enkel keram borde rimligt enkelt kunna skapa de där decimalerna åt rätt håll. Oavsett känns det mkt bra att ha blivit av med selenium dioden iaf.

Jag hoppas att detta inspirerat fler "to join the dark side",och frågar ni mig e detta som hobby satsning sett svinkul. Det är vardags elektronik man verkligen har glädje av,och jmfrt med modernt kisel ÄR där verkligen en mkt behagligare ljudbild i skrotet med rören på plats. Sant..e förvisso att systemet därmed har ett servicebehov. Förvisso sant,men..är ändå en smal bit att ta i jmfrls med vad det ger tillbaka i min mening.
Nu finns det ju många "korksniffare" som anser att det enda rätta e single end steg..må vara,men redan det att man använder rör istället för kisel ÄR ett lyft.

Nu återstår de rent estetiska bitarna här hemma. Har en väggmonterad hylla intill förvisso,men hyllplanen är för små för att orka med delarna i systemet. Meeen..min tanke e att ha just en hylla att ställa delarna på en för en. Lika samma med skyddsjordat uttag till hela serven.
Jaja. Visar sig tids nog. :mrgreen:

02 Mar 2014, 21:05
Profile

Image

Som på 13 maskinen. Burklytarna e nu ersatta,å i samma veva knåpa jag upp mängden kapacitans ngt.
Lite friska droppresistorer å allmänt pyssel SAMT att denna maskin nu i likhet med 13 maskinen lyder under "the golden rule" (vilket de inte gör original).

Installerade ett litet 1 Ohms motstånd i den likriktade glödkretsen ut mot preampen,å se på fan..DC spänningen ligger nu på rätt prick 6.3VDC.

Sen ersatte jag en hel drös signalkondningar när jag ändå var i farten på kortet för maskinens två PI samt det i komponenter som leder ut mot slutrören.

Ersatte katodavkopplings lytarna till samtliga steg i preampen..

Summa summarum?
En helt fantastisk skillnad i ljudkvalitet. Så e det bara,å nu får jag nog säga mig börja bli ganska nöjd med det här lilla projektet. Bra skit helt enkelt.

03 Mar 2014, 23:38
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next