View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 18:57

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Var köper ni chassin? 
Author Message

Post Var köper ni chassin?
Jag håller på att planera för mitt kommande bygge och det chassit jag har är på gränsen kort då det gäller att få plats med allt. Skulle vilja ha tag på ett chassi med en storlek på ca 600x200x55 mm och har tidigare låtit tillverka chassin hos den lokala plåtslagaren men nu är det nya ägare och är lite si och så då det gäller att tillverkar såna små saker, visst gör dom säkert ett chassi men priset är nåt annat än förut och leveranstiden lång.

Funderar på att köpa en plåtbockningsmaskin men frågan är om de billiga man kan köpa på jula, biltema och liknande är nåt att ha och om man klarar bocka ett chassi som är 60 cm brett gjort av 1 mm järnplåt.

Några tips på var man kan hitta chassin, det är bara själva plåtlådan jag behöver hål och sånt fixar jag själv. Kan man hitta chassin till rätt pris är det ju ingen ide att hålla på att tjorva själv.

22 Dec 2013, 13:53
Profile

Post Re: Var köper ni chassin?
De där billiga bockmaskinern är helt värdelösa för att bocka så långa stycken. Bockmaskinen böjer sig och du får skarp bock längst ut men bara en stor böj på mitten av plåten. Jag köpte en sådan en gång och 1mm plåt gick inte alls. Jag skulle inte gå den vägen om du inte är beredd att förstärka maskinen genom att svetsa på större balkar(vilket jag gjorde) utan att saker och ting kröker sig under svetsningens värmeutveckling.

Den på jula anger max 0.6 vid fullbredd vilket du nog kan räkna med även vid 600mm. 0.6 är inget kul till stort chassi.

22 Dec 2013, 14:00
Profile

busse wrote:
Jag håller på att planera för mitt kommande bygge och det chassit jag har är på gränsen kort då det gäller att få plats med allt. Skulle vilja ha tag på ett chassi med en storlek på ca 600x200x55 mm och har tidigare låtit tillverka chassin hos den lokala plåtslagaren men nu är det nya ägare och är lite si och så då det gäller att tillverkar såna små saker, visst gör dom säkert ett chassi men priset är nåt annat än förut och leveranstiden lång.

Funderar på att köpa en plåtbockningsmaskin men frågan är om de billiga man kan köpa på jula, biltema och liknande är nåt att ha och om man klarar bocka ett chassi som är 60 cm brett gjort av 1 mm järnplåt.

Några tips på var man kan hitta chassin, det är bara själva plåtlådan jag behöver hål och sånt fixar jag själv. Kan man hitta chassin till rätt pris är det ju ingen ide att hålla på att tjorva själv.

hur är det med http://www.nordstromaudio.se/startsida , har han något som kan passa ?

22 Dec 2013, 15:21
Profile WWW

Det var som jag misstänkte att de billiga plåtbockningsmaskinerna är skit, då man sett på dom så har dom ju verkat för klena för att klara av lite tjockare plåt.

Nordström har tyvärr inget chassi som passar, tubetown är väl det som är närmast med ett på 590x190x64 mm. Är kanske också svårt att hitta nåt som är billigare än 39 euro.

Får väl kolla upp om plåtisen är villig att göra mig ett chassi till vettiga pengar, skulle man kunna bocka själv skulle ju underlätta det hela mycket då man bara skulle behöva få plåt i rätt storlek tillklippt.

22 Dec 2013, 16:23
Profile

Jag har beställt mina på en lokal plåtfirma där min grabb jobbar. 1 mm alu eller galv plåt, utan hål då, de fixar jag själv. Skickar man bara med en måttskiss så klarar de det mesta. Jag bockade 6S100:ans chassi själv med hjälp av 2 skruvstäd och ett par I-balkar, det gick hyfsat men tog lite tid.

LF Audioservice

22 Dec 2013, 19:14
Profile WWW

Samma här.
Polarn bockar för mig i alu. Arbetar i en NC styrd plåtverkstad,så resultatet blir därefter. Å..vandra du lugnt in på vilken vettig mek verkstad som helst. Att få bockat chassien efter mått/skiss/ritning är INTE dyrt. (Eller skall iaf inte vara)

22 Dec 2013, 19:39
Profile

busse wrote:
Det var som jag misstänkte att de billiga plåtbockningsmaskinerna är skit, då man sett på dom så har dom ju verkat för klena för att klara av lite tjockare plåt.

Nordström har tyvärr inget chassi som passar, tubetown är väl det som är närmast med ett på 590x190x64 mm. Är kanske också svårt att hitta nåt som är billigare än 39 euro.

Får väl kolla upp om plåtisen är villig att göra mig ett chassi till vettiga pengar, skulle man kunna bocka själv skulle ju underlätta det hela mycket då man bara skulle behöva få plåt i rätt storlek tillklippt.

Jag kan fixa samma chassi som ovan (590x190x64) för 396kr , med en frakt på 49kr.

// Per Nordström

http://www.nordstromaudio.se/startsida

22 Dec 2013, 20:38
Profile

Nordström-Audio wrote:
busse wrote:

Jag kan fixa samma chassi som ovan (590x190x64) för 396kr , med en frakt på 49kr.

// Per Nordström

Okej bra att veta, jag skall kolla med plåtisen vad han säger om han vill göra ett chassi till vettiga pengar annars så hör jag av mig. Jag skall ju ha lite annat av dig så fixar sig inte chassit tar jag det i samma beställning.

http://www.nordstromaudio.se/startsida

22 Dec 2013, 21:11
Profile

Låter som rimliga pengar Per.
...inte mer me de...

22 Dec 2013, 21:31
Profile

Problemet för mig är att jag bor på ett litet ställe och det finns en plåtslagare och en mekaniskverstad (där jag för övrigt brukat jobba lite till och från för en 5-6 år sen). Dock är mekverkstan nu inriktad mot gruvorna vilket gör att vettiga plåttjocklekar knappast existerar nu, men ett chassi i 10 mm stålplåt är nog inga problem att få.

Jag skall kolla vad plåtslagaren säger annars får det nog bli ett chassi från Nordström. Den tidigare plåtisen hade bra priser brukade kosta 200 kr för 3 st chassin av blackfacemodell med vinkad front.

23 Dec 2013, 09:51
Profile

Det blev ett chassi av Per. Jag kollade med den lokala plåtslagaren och den nya ägaren har andra priser än den gamla, 500 kr för en plåtlåda ville han ha så det var ju som ingen idé att ta det av honom.

Tubis wrote:
De där billiga bockmaskinern är helt värdelösa för att bocka så långa stycken. Bockmaskinen böjer sig och du får skarp bock längst ut men bara en stor böj på mitten av plåten. Jag köpte en sådan en gång och 1mm plåt gick inte alls. Jag skulle inte gå den vägen om du inte är beredd att förstärka maskinen genom att svetsa på större balkar(vilket jag gjorde) utan att saker och ting kröker sig under svetsningens värmeutveckling.

Den på jula anger max 0.6 vid fullbredd vilket du nog kan räkna med även vid 600mm. 0.6 är inget kul till stort chassi.

Nu funderar jag mer och mer på en plåtbockningsmaskin och göra chassin själv. Funkar det att förstärka de där billiga plåtbockarna hos Jula och Classe mfl så dom blir nog styva att klara 1 mm galvplåt? Några tips på hur du gjorde?

04 Jan 2014, 02:06
Profile

busse wrote:

Nu funderar jag mer och mer på en plåtbockningsmaskin och göra chassin själv. Funkar det att förstärka de där billiga plåtbockarna hos Jula och Classe mfl så dom blir nog styva att klara 1 mm galvplåt? Några tips på hur du gjorde?
Det måste sättas ett vinklat järn från själva bockkanten uppåt och sen ett järn från toppen lodrätt ner till bockjärnet. Och troligen samma procedur på mothållet fast upp och ner då. Problemet är att när man svetsar så tenderar saker att böja sig och dona. Jag fick det inte riktigt bra i slutändan för det tenderar att bocka skarpare i ena änden av maskinen pga att det av någon anledning hamnade bockjärnet längre fram efter allt mekande. Slitsar i bockjärnet kan man glömma det försvagar det för mycket.
CO bockmaskin är det sämsta du kan hitta. Som du ser finns det inget vinklat järn alls från bockjärnet utan bara en tunn sak med massa slitsar. Det var en sådan jag köpte i min okunskap. http://www.multi.fi/~mbc/imgarch/new_re ... over_1.jpg
Julas är nog bättre som den är från grunden men troligen inte tillräckligt för grövre plåtar

04 Jan 2014, 10:49
Profile

Så här bör maskinen vara byggd med redigt vinklat järn från bockkanten som håller mot trycket
http://www.abtrax.com/verktygsmaskiner/ ... B2000L.jpg

Du kanske skulle leta efter något begagnat riktigt redskap i stället?

04 Jan 2014, 10:55
Profile

Frågan är om det inte skulle vara lika bra att söka i järnskrotet hos farsan efter lämpliga balkar, platt och vinkeljärn och bygga själv som att köpa nåt och sen börja modda största problemet är nog hur själva "gångjärnet" skall byggas för man lär ju inte få ha nåt glapp där.

Bygger man från 10 mm tjockt järn rakt igenom vilket har funnits meter vis av hos farsan så lär man ju få till en hyfsat styv konstruktion utan en jäkla massa stagningar och förstyvningar. Med U-balk och L-balkar så styvar det ju nåt förjäkligt och gör man livförstärkningar så borde det ju funka, enda nackdelen är väl att maskinen blir tung fast det är väl egentligen bara vid förflyttning det är en nackdel.

04 Jan 2014, 11:28
Profile

Du vill ha en vinklad del ner mot plåten för att kunna lätt överbocka och inte en rak därav är de byggda med vinklat järn som tar kraften. Det ska dels vara leder för själva bockningen men även en lösning där du har en glipa först för att sätta in plåten och sen spänner ner bockningsjärnet mot plåten.
Det finns ett annat sätt att bocka och det är att pressa ett vinklat järn mot plåten som ligger över ett vinklad hål så att säga.

04 Jan 2014, 12:01
Profile

Största kruxet med att bygga eget är ju övredelen som man bockar mot som precis som du säger skall vara vinklad så man kan överbocka men nåt skall man väl kunna hitta som funkar som anhåll. Jag har för mig att på bättre bockningsmaskiner ställer man "springan" mellan de två delarna i förhållande till tjockleken på plåten. Får väl se hur jag gör om jag kan snickra ihop nåt eget.

04 Jan 2014, 12:52
Profile

busse wrote:
Jag har för mig att på bättre bockningsmaskiner ställer man "springan" mellan de två delarna i förhållande till tjockleken på plåten. Får väl se hur jag gör om jag kan snickra ihop nåt eget.
Du behöver inte ha en anpassad springa, du fäller ju stycket ned mot plåten och vrider fast på något sätt. Den ska sitta som i ett skruvstäd när det är dags att bocka. Jag skulle tagit en stort vinkeljärn med tjockt stål, fasat en av kanterna så den blir som en 45gradig egg. Sedan tagit ett tjockt plattjärn från denna egg upp till andra vinkeln på vinkeljärnet och svetsat fast. Sen samma procedur för vikningsdelen minus att du inte behöver någon egg där. Övrigt är en fråga om hur användarvänligt den ska vara. Fjädrar i balans med överdelen så den vilar fritt precis för att sedan skruvas ner mot plåten kanske är en ide?

04 Jan 2014, 13:21
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]