View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 22:21

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Marshall plexi och kasst högtalarjack.... 
Author Message

Post Marshall plexi och kasst högtalarjack....
Jaha, då lyckades man ju med vad som är min största skräck... Har precis köpt mig mina drömmars Marshall plexi 50w från 1968 (helt orginal) och premiär pluggade in den i min gamla fender bandmasterlåda från 1965. Slår på och... inget ljud... Slår av den omedelbart och kopplar in fender toppen... Ahh den funkar då i alla fall.
Alltså drar jag slutsatsen att det måste vara nått galet med Plexin. Slår på igen och fortfarande är den tyst. Tar bort bakpanelen för att kolla om rören glöder... Yepp, kollar också säkringarna och dom är hela... Drar upp volymen och hör ett svagt distat ljud... Ruckar på högtalarkabeln och då helt plötsligt kommer ljudet. OH NO!!!! Jäkla skit högtalarjack... Suck!

Visst den låter skitbra, men jag är förstås orolig att det ska ha hänt något med orginaltrafona ändå. Högtalarpluggen var ju i så min förhoppning är ju att stärkaren kände av någon högtalarlast ändå kanske... Tror ni trafona har tagit skada eller?? Finns det något sätt att kolla det? Blir det någon hörbar skillnad på en trafo som tagit stryk? Öppnade bakstycket på lådan för att kolla kontaktytan mellan pluggen och inputjacket och allt är vad det verkar som det ska. Kanske någon oxidering var orsaken?? Måste byta högtalarjacket ändå för detta får ju fan bara inte hända... Är fenders nya högtalarjack samma skit eller?

28 Dec 2013, 04:48
Profile ICQ WWW

Post Re: Marshall plexi och kasst högtalarjack....
Lyckligtvis så är de ganska stryktåliga. Både rör o trafos. Men om man steker dem ett tag så går de naturligtvis sönder. Funkar den så har det inte hänt något med trafon. Bara att köra. Har aldrig hört något om att ljudet skulle förändras. Är du osäker på jacket kan du byta. Men inte till något kinablötjärnsskit utan med en riktigt fjädrande tunga. Switchcraft är väl det som brukar rekommenderas.

28 Dec 2013, 09:23
Profile

Det är väl för att slippa vara rädd i såna här lägen många förespråkar att man skall löda in ett 270R 5W motstånd över utgångstrafons sekundär innan impedansväljaren. Jag löder in 270R motstånd på alla stärkare jag öppnar upp.

28 Dec 2013, 10:57
Profile

Ja. En utgångstrafo kan bli "halvkass".
Dvs få överslag tex endast vid lite tyngre laster. Oftast så visar det sig i det läget genom att maskin börjar äta säkringar vid tunga utslag.-"Säkringen går helt oförklarligt på full patte"-

En god grundregel är att man alltid lyssnar efter brus i en för en själv okänd förstärkare innan man drar igång. Vet att det är lätt att vara efterklok....

Om du däremot inte har problem i formen ovan så skall det bara vara att köra.

Om maskin är lågmäld samt brummar mer än den skall så misstänker jag oftast att man skottat ett sk skärmgallermotstånd,alternativt ett rör.
Om det visar sig vara ok så resistansmäter man utgångstrafons tappar mot center för kontinuitet. Det händer att man bränner av "ena sidan" av dem.

Å som Busse skriver.. Ett "räddarmotstånd" e alltid en bra ide i maskiner som saknar all form av säkerhetsbälte.

Jacken i de flesta Marshalls e fö av fabrikat Cliff. Dessvärre ett märke det fuskats med mycket och som det tillverkas usla kopior av borta i Asien.

28 Dec 2013, 11:10
Profile

Racing wrote:
Ja. En utgångstrafo kan bli "halvkass".
Dvs få överslag tex endast vid lite tyngre laster. Oftast så visar det sig i det läget genom att maskin börjar äta säkringar vid tunga utslag.-"Säkringen går helt oförklarligt på full patte"-

En god grundregel är att man alltid lyssnar efter brus i en för en själv okänd förstärkare innan man drar igång. Vet att det är lätt att vara efterklok....

Om du däremot inte har problem i formen ovan så skall det bara vara att köra.

Om maskin är lågmäld samt brummar mer än den skall så misstänker jag oftast att man skottat ett sk skärmgallermotstånd,alternativt ett rör.
Om det visar sig vara ok så resistansmäter man utgångstrafons tappar mot center för kontinuitet. Det händer att man bränner av "ena sidan" av dem.

Å som Busse skriver.. Ett "räddarmotstånd" e alltid en bra ide i maskiner som saknar all form av säkerhetsbälte.

Jacken i de flesta Marshalls e fö av fabrikat Cliff. Dessvärre ett märke det fuskats med mycket och som det tillverkas usla kopior av borta i Asien.

Nu har jag varit i repan och kört den på full patte i en timme typ och allt verkar ju helt okej... Men att få köra en plexi på fulla spjäll är verkligen nått varje gitarrist borde få uppleva. Underbart... Kanske det
missförstogs att det var plexins kontakt som glappade men det var det inte utan det var inputjacket i fender bandmaster högtalarlådan som det är nått fel på. Måste byta det. Plexin har överlevt iaf och jag ska köpa mig en lott. Den ska ju va helt orginal och orörd förutom service då men nån kanske har lött i ett lastmotstånd i den eller också kände den av nån liten last ändå eftersom det var nått svagt litet ljud i den. Körde ju den bara nån minut också... Nåja. Allt är okej tack och lov...

28 Dec 2013, 13:26
Profile ICQ WWW

Bara för att förtydliga, det spelar ingen roll om det glappar i stärkarens jack, kabeln eller högtalarlådan, det är lika dåligt över allt. Löd in ett motstånd innan impedansväljaren vilken också kan glappa så har du lite säkerhet. Även om den är helt orginal skulle jag göra det, heller två rörda lödningar och ett motstånd istället för en eldad OT.

28 Dec 2013, 13:52
Profile

busse wrote:
Det är väl för att slippa vara rädd i såna här lägen många förespråkar att man skall löda in ett 270R 5W motstånd över utgångstrafons sekundär innan impedansväljaren. Jag löder in 270R motstånd på alla stärkare jag öppnar upp.

Korkad fråga, menar du 270 ohms motstånd när du skriver "R"? Dvs inte k... :oops:

28 Dec 2013, 15:00
Profile

Custom Sam wrote:
Korkad fråga, menar du 270 ohms motstånd när du skriver "R"? Dvs inte k...

Det finns inga dumma frågor bara dumma svar :wink:

Japp 270 ohm 5W, har också använt 220 ohm ibland och högre effekttålighet gör ju inget heller.

28 Dec 2013, 15:20
Profile

busse wrote:
Custom Sam wrote:
Korkad fråga, menar du 270 ohms motstånd när du skriver "R"? Dvs inte k...

Det finns inga dumma frågor bara dumma svar :wink:

Japp 270 ohm 5W, har också använt 220 ohm ibland och högre effekttålighet gör ju inget heller.

Vad är det egentligen som händer med OTn om den brinner eller blivit "halvkass"? Är det så att värmen helt enkelt bränner av lindningen på primärsidan eller på sekundär? Vet ju att det är dyrt att omlinda men tänker att det inte borde vara så svårt för den som har kunskapen och utrustningen för det. Funderar också på varför det sänker andrahandsvärdet så mycket om man lindar om. Om man använder samma material och samma antal varv så borde ju allt vara okej och identiskt med hur den var som ny...

28 Dec 2013, 16:25
Profile ICQ WWW

Hellvis wrote:
Funderar också på varför det sänker andrahandsvärdet så mycket om man lindar om. Om man använder samma material och samma antal varv så borde ju allt vara okej och identiskt med hur den var som ny...

Till skillnad från gitarrer där det finns kundskap in till minsta skruv, så styrs förstärkar marknaden av Okundskap om vad som spelar roll i en stärkare och vad o hur ljud påverkas.

Uppmanar dig dock att löda dit ett 270/5W motstånd på utgången, eller om vi säger så här: jag har bytt EN Fender OT (som i detta fall var på en lite udda modell) och har bytt mer än 10 i Marshalls .

28 Dec 2013, 18:26
Profile

+1 Owe,å till det kan adderas nyare Orange.

Vad som sedan händer kan enklast förklaras som så att slutrören får besked om att leverera ifrån preampen och i förlängningen då din gitarr.
Slutrörens slutdestination är den sk primärsidan av utgångstrafon,och du har förstått helt rätt i att där föreligger höga spänningar.
Den energin överförs då till utgångstrafons sekundär sidan,dit då en last i form av högtalaren normalt är kopplad.

Mao inducerar vi energi in i trafon med rörens arbete och den energin behöver vi göra av med någonstans,å se det e precis det högtalaren gör. Det är det som är högtalarens uppgift. När den lasten på sekundär sidan inte finns så behöver energin på ena eller andra sättet ut varför det tex till slut kan mynna i överslag mellan lindningarnas trådar alt mot trafons kärna,som ju är förbunden med jord.
Å...ju mer energi (läs-volym,i detta fallet) desto värre blir situationen.

Till slut har vi rena kakafonin rent elektriskt på framför allt primärsidan,och naturlagarna kommer se till att "obalansen" utjämnas. På ena eller andra sättet,dvs...som det heter.."strömmen finner vejen". Kort sagt,ges inte energin möjlighet att komma ut där den skall så SER DEN TILL att hitta ngn annan väg.

Svårare än så är det inte. :wink:

28 Dec 2013, 18:39
Profile

Hellvis wrote:
Vad är det egentligen som händer med OTn om den brinner eller blivit "halvkass"?

I en utav mina Marshalls så hade ena halvan av sekundären kortslutits. Jag köpte den så = bra pris! :)
Hur som helst så lät den i princip som den skulle fast med otroligt låg volym.

28 Dec 2013, 20:53
Profile WWW

David Wikström wrote:
Hellvis wrote:
Vad är det egentligen som händer med OTn om den brinner eller blivit "halvkass"?

I en utav mina Marshalls så hade ena halvan av sekundären kortslutits. Jag köpte den så = bra pris! :)

Ja det är EN variant av blåst OT, lätta att märka, sen finns det dom mer subtila.

28 Dec 2013, 21:25
Profile

En liten trådkapning men på samma ämne, hur ser ni på Fender och liknade stärkare med kortslutande högtalarjack?

Fender har ju ett kortslutande jack på högtalarutgången vilket väl kan anses som minder dåligt än Marshalls inget alls. Jag har även satt in 270R motstånd på Fenders trots kortslutande jack, man kan ju ha otur att få glapp nånstans i kablage eller bränna högtalare.

Fenders är väl också i större utsträckning combos, plus kortslutande jack kan nog vara en förklaring till mindre prolem med eldade utgångstrafos. Marshall som väl oftare är toppar där högtalarkabeln kopplas in och ur hela tiden, en inte allt för bra impedansväljare, plus det inte kortslutande högtalarjacket är väl som att be om problem förr eller senare.

28 Dec 2013, 21:52
Profile

David Wikström wrote:
Hellvis wrote:

Ja, nu har jag ju faktiskt aldrig testat en 50w plexi tidigare och har ingen aning hur många db den ska ge, men idag när jag rockat lös med den själv på full volym i en Laney 4x12a så har det nog varit tillräckligt för de flesta bandsituationer. Men inga problem att vistas i samma rum dock när den gick på fullt ös (Eq dock på kl 12) vilket inte skulle gå med 100wattare.
Inga säkringar har gått under 1 timmes spel på full volym och den låter ju så bra som jag antar att dessa ska låta dvs skitbra. Inga andra missljud eller brum. Ingen aning om den kan ha tappat några db pga detta missöde men full katastrof verkar det ju inte vara iaf.

Är ju dock ändå missnöjd över misstaget att börja felsöka med den inkopplad i den gamla bandmaster lådan så klart.
Men kanske är ett sådant lastmotstånd redan ditlött, eller så kände den av nån last trots allt (trots att inget ljud knappt kom ut vilket låter orimligt iof), eller att trafon helt enkelt inte han ta skada trots att jag ju faktiskt drog på med full volym under några sekunder. Men jag ska låta löda dit ett motstånd vid nästa rörbyte. Kommer hur som helst inte att koppla i den i bandmasterlådan igen iaf tills jag lött dit ett nytt jack... Denna är i sådant fint skick och är ett samlarexemplar så det vore verkligen synd om den tagit skada. Dyr som tusan var den ju också såklart...

29 Dec 2013, 01:11
Profile ICQ WWW

Okej, finns det någon i Luleå eller i närområdet som kan ta en titt på denna och mäta upp OTn och samtidigt löda dit 270 ohm/5w motstånd? Även om jag lödit förr så känner jag att detta bör göras av någon som löder bättre och vet vad den pysslar med... Nej, inte Kero eller ADL ljud som dessutom lagt ner. Vill helst va med själv, samt slippa skicka iväg den...

29 Dec 2013, 12:16
Profile ICQ WWW

Hellvis wrote:
Inga andra missljud eller brum. Ingen aning om den kan ha tappat några db pga detta missöde men full katastrof verkar det ju inte vara iaf.

Du kan vara helt lugn. Ifall det hade hänt något så hade du märkt det tydligt.

Och motståndet över högtalarutgången... Så länge det bara är du som spelar på stärkaren så behövs det väl inte? Efter det här kommer du aldrig göra samma miss igen. Det gjorde inte jag efter jag gjorde samma miss första gången. Det hände inget då heller. :D

29 Dec 2013, 13:15
Profile WWW

Hellvis wrote:
Okej, finns det någon i Luleå eller i närområdet som kan ta en titt på denna och mäta upp OTn och samtidigt löda dit 270 ohm/5w motstånd? Även om jag lödit förr så känner jag att detta bör göras av någon som löder bättre och vet vad den pysslar med... Nej, inte Kero eller ADL ljud som dessutom lagt ner. Vill helst va med själv, samt slippa skicka iväg den...

Är du hemma i morgon? Jag skall eventuellt till Luleå i morgon men det beror på väglaget på dödensväg E10, skickar PM.

David Wikström wrote:
Och motståndet över högtalarutgången... Så länge det bara är du som spelar på stärkaren så behövs det väl inte? Efter det här kommer du aldrig göra samma miss igen. Det gjorde inte jag efter jag gjorde samma miss första gången. Det hände inget då heller.

Det misstaget kanske man inte gör om men tänk om nåt börjar glappa då man spelar, man kan ju få glapp i sladdar jack och sånt även om man är försiktig :wink: Känns onödigt att chansa då ett motstånd kostar under en 10:a om jag minns rätt.

29 Dec 2013, 21:46
Profile

David Wikström wrote:
Och motståndet över högtalarutgången... Så länge det bara är du som spelar på stärkaren så behövs det väl inte? Efter det här kommer du aldrig göra samma miss igen. Det gjorde inte jag efter jag gjorde samma miss första gången. Det hände inget då heller.

Det misstaget kanske man inte gör om men tänk om nåt börjar glappa då man spelar, man kan ju få glapp i sladdar jack och sånt även om man är försiktig :wink: Känns onödigt att chansa då ett motstånd kostar under en 10:a om jag minns rätt.[/quote]

Precis Bosse!
Frågan om varför just Marshalls blåser OT har nötts o blötts många gånger, redan på "plankets" tid.
konsensus då var att handlar om flera saker varför just Marshall blåser mer OT än andra.

1. Glappande impedansväljare var den vanligaste uppfattningen.
2. Utgångs jack som inte jordar
3. Handhavande fel
4. Att Marshall många gånger pressas på hög volym mer än andra.

Ett motstånd på utgång jack är en bra "livförsärkring" som har stärkare av äldre modell

29 Dec 2013, 23:16
Profile

Amp Healer wrote:
David Wikström wrote:

Det misstaget kanske man inte gör om men tänk om nåt börjar glappa då man spelar, man kan ju få glapp i sladdar jack och sånt även om man är försiktig :wink: Känns onödigt att chansa då ett motstånd kostar under en 10:a om jag minns rätt.

Precis Bosse!
Frågan om varför just Marshalls blåser OT har nötts o blötts många gånger, redan på "plankets" tid.
konsensus då var att handlar om flera saker varför just Marshall blåser mer OT än andra.

1. Glappande impedansväljare var den vanligaste uppfattningen.
2. Utgångs jack som inte jordar
3. Handhavande fel
4. Att Marshall många gånger pressas på hög volym mer än andra.

Ett motstånd på utgång jack är en bra "livförsärkring" som har stärkare av äldre modell[/quote]

Jo, det får bli som så att Bosse kommer att löda dit ett motstånd helt enkelt när han har vägarna förbi Luleå. Annars väldigt glest mellan förstärkar doktorer här uppe. Otroligt ändå att trafona har hållit i 45år. Vore ju tråkigt att sabba dom nu...

29 Dec 2013, 23:37
Profile ICQ WWW

Överlag har man en känsla av att gamla förstärkare tål otroligt mycket med tanke på handhavandet i många fall.
Ibland undrar jag om man blir lite för nojig bara för att man har kunskap om rätt och fel...
En filosofisk reflektion bara, man ska naturligtvis alltid göra rätt och iaktta försiktighet :)
De som meckar yrkesmässigt ser förstås en hel del kan jag tänka. Men för egen del blir jag oftare förvånad över att förstärkare hållit än över motsatsen.

29 Dec 2013, 23:57
Profile

Hellvis wrote:

Jo, det får bli som så att Bosse kommer att löda dit ett motstånd helt enkelt när han har vägarna förbi Luleå. Annars väldigt glest mellan förstärkar doktorer här uppe. Otroligt ändå att trafona har hållit i 45år. Vore ju tråkigt att sabba dom nu...

Bra!

Tror du missar min poäng, att "trafona har hållit i 45år" har inget med ovanstående jag skrivet, klart att trafona kommer hålla! Har inget med år att göra, utan att Marshall har konstruktion som inte är den bästa, och därför ökar risk för haveri.

30 Dec 2013, 00:15
Profile

Amp Healer wrote:
Hellvis wrote:

Bra!

Tror du missar min poäng, att "trafona har hållit i 45år" har inget med ovanstående jag skrivet, klart att trafona kommer hålla! Har inget med år att göra, utan att Marshall har konstruktion som inte är den bästa, och därför ökar risk för haveri.

Jag tänkte på att hur många gånger som folk antagligen glömt koppla in högtalare i sina stärkare vilket ju måste bli fler med åren. Förr fanns dessutom inte såna här forum att få kunskaper ifrån så handhavande felen måste ju också varit fler.
Dessutom alla bandpolare man haft genom åren som inte brytt sig det minsta utan kopplat i alla möjliga sorters högtalare utan att tänka på om det är 4, 8 eller 16 ohm dom pluggar in i. Om man själv varit lite tveksam på hur många ohm det varit i nån högtalare utan markering med ohmtal så har man ju känt sig löjlig och petig... Ofta jäkligt dåligt markerat på många lådor förresten...

30 Dec 2013, 00:34
Profile ICQ WWW

Förstår din nervositet, ta en titt på min tråd här så ser du hur det kan gå ;-) http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=88747&p=619658#p619658

30 Dec 2013, 18:01
Profile

Ok, då har Bosse hjälpt mig med att löda dit 270ohm/5w motståndet, och det var nog tur det för jag hade inte fattat riktigt var det skulle sitta. Passade på att ta lite bilder på den när jag ändå hade upp den. Några delar är tydligen utbytta, som ni kanske ser... Men allt är okej och trafon har klarat sig utan skada som tur är. Kan förresten passa på att rekomendera Bosse för andra norrlänningar som har nått problem med sina stärkare. Dessutom hade han med sig sin egenbyggda förstärkare som verkligen lät kalasbra. Nåja, tack Bosse och alla andra för era svar!!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

30 Dec 2013, 22:02
Profile ICQ WWW

Det var ju kul att få titta in i den där stärkaren och bra lät den också även om jag fick hålla mig på avstånd då volymen skruvades upp då jag hade med mig grabben på drygt två och ett halvt.

Utan att vara någon Marshall kännare så såg det ut som att det sitter nya motstånd och kondingar i fasvändaren, nya skärmgallermotstånd, ett nytt motstånd i biaskretsen och ny biaspot. Nån annan som rotat i gamla Marshalls har säkert bättre koll än mig.

30 Dec 2013, 23:32
Profile

busse wrote:
Det var ju kul att få titta in i den där stärkaren och bra lät den också även om jag fick hålla mig på avstånd då volymen skruvades upp då jag hade med mig grabben på drygt två och ett halvt.

Utan att vara någon Marshall kännare så såg det ut som att det sitter nya motstånd och kondingar i fasvändaren, nya skärmgallermotstånd, ett nytt motstånd i biaskretsen och ny biaspot. Nån annan som rotat i gamla Marshalls har säkert bättre koll än mig.

Det är mer det bytt.
Men bytena är bra sådana !
SGM, vill tro denna kom utan dessa och förståndigt att sätta in dom. Som parantes så hade jag för många år sen en dialog med Kalle på LH och frågade han om detta (då det fanns en "tro" om att kör man med bara "original" Mullard rör så behövs inte SGM) Well fick svaret : på den tiden bytte vi mullad rör tills vi hittade ett par som höll.

Kondingarna i fasvändarn gissar jag är mindre än original (?) eller har dom läckt.
motstånd i kan vara bytta pga att dom diffat .
Även E-kondingar är bytt , ser ut som Rifa 22/450V lite mindre än original, men kan vara trevligare.

En 68:a på ingången o steg två så blir det en EVH ;)

30 Dec 2013, 23:56
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]