| Author |
Message |
|
tn97ahs
Joined: 05 Aug 2008, 08:51 Posts: 757 Location: Mora Sweden
|
 Tvinnade kablar
Kan någon förklara lite om tvinnade trådar i stärkare. Vad ska tvinnas och vad behöver inte tvinnas? /AH
|
| 22 Dec 2013, 23:33 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Tvinnade kablar
Jag tvinnar all kabel som leder AC och som inte är signalledande. Det är främst glöden, inkommande AC från jacket, sekundär HV från trafon, innan likriktning. Däremot inte t.ex. tåt till slutrören som leder signalen från fasvändaren. Min tanke är att inte låta AC störa signalen någonstans. Men inte tvinna signalledande tåt där man kan riskera påverka signalen. //Gunnar
|
| 22 Dec 2013, 23:40 |
|
 |
|
tn97ahs
Joined: 05 Aug 2008, 08:51 Posts: 757 Location: Mora Sweden
|
Izzy wrote: Jag tvinnar all kabel som leder AC och som inte är signalledande. Det är främst glöden, inkommande AC från jacket, sekundär HV från trafon, innan likriktning. Däremot inte t.ex. tåt till slutrören som leder signalen från fasvändaren. Min tanke är att inte låta AC störa signalen någonstans. Men inte tvinna signalledande tåt där man kan riskera påverka signalen. //Gunnar Tack gunnar! Behövde ställa frågan fast jag egentligen anade svaret. Anledningen var att en av de stärkare jag mekat på med på slutet har haft problem med brum och konstigheter som jag inte blev av med och jag har felsökt i "fel ände". När jag sedan plockade i sär och drog om originalmonterade "tvinningshärvor" ungefär som du beskrev blev det bra. /AH
|
| 23 Dec 2013, 08:28 |
|
 |
|
Izzy
|
Det finns nog andra principer. Och en hel del stärkare har knappt någon tvinning alls och låter ändå störningsfritt. Lika viktigt är nog hur kabeldragning och layout är gjord. Signalledande tåtar från olika steg som ligger fel eller för nära kan också störa varandra, ge upphov till surr och oscillation, trots att man har skärmad kabel. //Gunnar
|
| 23 Dec 2013, 10:32 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
_________________ //Kucera
|
| 23 Dec 2013, 19:13 |
|
 |
|
Tubis
|
De där twinnarna måste ha nån bokstavskombination. Har aldrig vart nån fanatisk twinnare och har aldrig fått problem från kablaget. 
_________________ Johan Hansson
|
| 23 Dec 2013, 23:20 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
Ja det verkar ju inte bättre  Men det ligger ju säkert något i det dom säger och förklarar. Man kanske lär sig något nytt iaf. Det gjorde jag iaf.
_________________ //Kucera
|
| 24 Dec 2013, 09:54 |
|
 |
|
Tubis
|
De är väl framförallt när kablarna går nära själva ljuddelen och framförallt i början av ljudkedjan där allt litet som plockas upp sedan förstärks. Om vi tar tex 70talsmarshallar som är de jag röjt i mest. Där ligger högspänningsACkablarna på betryggande avstånd från preampen och är inte tvinnade. Så fort man ordnat jordningen i den så är den tyst. Inte behöver man toktvinna där inte. Visst kan man tvinna ändå bara för "att". Frågan är då hur mycket tid man ska lägga ner på något som inte behövs? Håller nu på att bygga i rack vilket är betydligt mindre och allt ligger väldigt nära ljuddelen. Här tvinnar jag bara för att gardera mig så jag slipper göra om.
_________________ Johan Hansson
|
| 24 Dec 2013, 10:43 |
|
 |
|
Izzy
|
Tubis wrote: De är väl framförallt när kablarna går nära själva ljuddelen och framförallt i början av ljudkedjan där allt litet som plockas upp sedan förstärks. Om vi tar tex 70talsmarshallar som är de jag röjt i mest. Där ligger högspänningsACkablarna på betryggande avstånd från preampen och är inte tvinnade. Så fort man ordnat jordningen i den så är den tyst. Inte behöver man toktvinna där inte. Visst kan man tvinna ändå bara för "att". Frågan är då hur mycket tid man ska lägga ner på något som inte behövs? Håller nu på att bygga i rack vilket är betydligt mindre och allt ligger väldigt nära ljuddelen. Här tvinnar jag bara för att gardera mig så jag slipper göra om. Delar denna uppfattning helt. Sedan tvinnar jag en del AC-tåt för att det blir snyggt och man får dem att ligga snyggt. /Gunnar
|
| 24 Dec 2013, 13:07 |
|
|