Fundering kring topologi/ gainsteg m.m. för att göra helrör.
Som jag nämnde i en tidigare tråd när Jesper berättade att han hade fått tag i en Eminent IIT som han tänkte göra till helrörsstärk har jag ett liknande projekt som har legat mer eller mindre på is sedan 2009...
Nu har jag börjat dra i det och då blir det en massa funderingar... det är en av sönerna som ska ha denna stärkaren.
Ljudmässigt är det inte Metal i första hand, utan mer klassiska rockljud plus väldigt rena klara ljud, som jag tänker mig med en EF86-kanal för det rena ljudet och en fyrstegare för dist.
Förra gången detta var aktuellt hade jag en idé om att göra en simuleringsstärk som skulle simulera på riktigt, det var en massa komponenter som skulle kopplas in/ur för att uppnå en hel hög med olika förstärkarvarianter. Sex stycken var det t.o.m.
Nu har jag ett lite mer jordnära tänk, med enklare setup.
Jag har delvis utgått från en Matchlesspreamp, i det att jag har en EF86-kanal som jag tänker går in på ena sidan av fasvändaren, och den andra kanalen går in på andra sidan av fasvändaren. Däremot kommer andra kanalen (distkanalen) inte vara särskilt Matchlessaktig.
Förutsättningar för distkanalen; 2 ECC83-or i preampen, dsv fyra gainsteg. Tänkte det skulle vara växlingsbart mellan tre eller fyra gainsteg. Jag har tänkt mig en Jamestonkontroll, det är stackade pottar i stärkaren idag som jag tänkte kunna använda. (500k några av dem, borde räcka som volymer/gainsteg?)
Om man tänker sig att tredje gainsteget kan kopplas förbi med opto, och Jamestonkontrollen sist borde det väl vara en bra lösning? Jag vet att Jespers stärkare är fyrstegare, och de låter klart gôtt. Själv har tre, fyra eller fem steg inkopplingsbara, och fyra räcker helt klart även för ganska omfattande rundgång...
Eller ska man göra fjärde steget till en katodföljare? Dvs att det i praktiken blir tre eller två steg som distar med en katodföljare sist?
Tankar/Ideér?