View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 17:55

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Dagens noobfråga.. 
Author Message

Post Dagens noobfråga..
Kolla in detta schema på Orange Tiny Terror:
http://thmq.mysteria.cz/diystompboxes.com/OTT/TT15.jpg

Över anodmotståndet på V1b sitter en konding över motståndet på 470pF. Vad gör denna?

Fråga 2: I likriktaren sitter en konding på 47nF från 1M-motståndet ner till jord. Vad gör denna?

20 Dec 2013, 21:31
Profile WWW

Post Re: Dagens noobfråga..
Den lilla keramen över anodmotståndet förhindrar förstärkning av högre frekvenser. Ett trick som e mkt vanligt när vi talar multigainstegs setuper. Kan lösas på andra sätt med.

Fråga 2? Öh? Likriktaren? Tittar vi på samma schema?

20 Dec 2013, 23:28
Profile

David Wikström wrote:
Kolla in detta schema på Orange Tiny Terror:
http://thmq.mysteria.cz/diystompboxes.com/OTT/TT15.jpg

Över anodmotståndet på V1b sitter en konding över motståndet på 470pF. Vad gör denna?

Fråga 2: I likriktaren sitter en konding på 47nF från 1M-motståndet ner till jord. Vad gör denna?

menar du högra trioden på fasvändaren ? Det är den enda 47nF jag hittar. Den håller högra triodens galler
AC-jordat men tillåter bägge triodernas galler att ha samma DC spänning.

21 Dec 2013, 01:00
Profile WWW

Ja, jag menar fasvändaren såklart. Så tokigt det blev.. :oops:

Tack för svaren, men jag förstår nog inte ändå vad kondingen där på fasvändaren har för betydelse ändå. Jag menar, de flesta fasvändare ser ut precis sådär, fast utan denna konding. Vad är det som får designern att tänka "Nej, det här blev inget bra, vi måste stoppa in en konding här ner till jord".

21 Dec 2013, 10:25
Profile WWW

De flesta fasvändare jag sett har den kondingen, ofta har man ju dock motkoppling från utgångstrafon och då har man en extra resistor på vanligt 4k7 innan jord. Tar du bort kondingen blir det väldigt låg och asymetriskt förstärkning.

21 Dec 2013, 10:37
Profile

Kodningen är signaljord för andra halvans galler.

21 Dec 2013, 12:42
Profile

Ahh, my bad. Det var bara hur det var ritat som lurade mig. Jag råkade läsa det som att det satt två kondingar där istället för en som det brukar. (Fråga mig inte hur jag kunde läsa så fel.. :oops: )

21 Dec 2013, 13:30
Profile WWW

Då har jag bara en noobfråga till.. :oops:

Samma schema, R23 och R25, två motstånd ner till jord. Vad har de för betydelse, varför finns de här?
..och C7, direkt på ingången?
Dessa tre finns nämligen inte på min Orange, som är av annan modell, men i övrigt är preampen i stort sätt identisk. (Min har enkel gainpot också, TTn har dual både före och efter V1b)

Stör mig på att denna lilla billiga Tiny Terror fasiken låter bättre än min. :cry:

21 Dec 2013, 14:07
Profile WWW

David Wikström wrote:
Då har jag bara en noobfråga till.. :oops:

Samma schema, R23 och R25, två motstånd ner till jord. Vad har de för betydelse, varför finns de här?
..och C7, direkt på ingången?
Dessa tre finns nämligen inte på min Orange, som är av annan modell, men i övrigt är preampen i stort sätt identisk. (Min har enkel gainpot också, TTn har dual både före och efter V1b)

Stör mig på att denna lilla billiga Tiny Terror fasiken låter bättre än min. :cry:

23 och 25 är väl gallerläckor för de följande stegen? Kondingen på ingången kan väl egentligen bara ha två funktioner? Filtrera bort bas och blockera dc.

21 Dec 2013, 14:44
Profile

R23 är troligen ditlagd för man insåg att nästa steg pruttade på sig vid max på gainpoten och ville sänka signalen en liten aning. R25 tippar jag är att man ville ha en lägre resistans än vad den andra delen av dubbelgainpoten på 500k kunde erbjuda. Kondingen på ingången är väl en garant för att du inte får någon spänning du inte vill ha bort till guran din om något mysko skulle hända i stärkaren. 220nF blockar inget brum eller annat skräp pga sitt höra värde så........

Teorier om hur skaparen tänkt. Kan också vara så att skaparen är knäpp. Något av dessa.

21 Dec 2013, 15:59
Profile

Tack för bra svar! :)

Men Tubis, när du säger att skaparen "är knäpp" så tycker du alltså inte dessa komponenter har något där att göra alltså?
Syftar framförallt på R23, för det du säger om den är lite precis det jag tycker min Orange gör lite grann. Den känns lite pruttig och mosig när man överstyr signalen till crunch/overdrive. TTn känns öppnare på något sätt.

Har testat för övrigt att lägga om alla kopplingskondingar till 22nF på rubbet (Marshallsnitt), men denna pruttighet är fortfarande likadan.

21 Dec 2013, 17:49
Profile WWW

Cirkulerar väl inga scheman till de flesta Orange, därför är många "skapade alt avritade.

21 Dec 2013, 19:04
Profile

David Wikström wrote:
Tack för bra svar! :)

Men Tubis, när du säger att skaparen "är knäpp" så tycker du alltså inte dessa komponenter har något där att göra alltså?
Syftar framförallt på R23, för det du säger om den är lite precis det jag tycker min Orange gör lite grann. Den känns lite pruttig och mosig när man överstyr signalen till crunch/overdrive. TTn känns öppnare på något sätt.

Har testat för övrigt att lägga om alla kopplingskondingar till 22nF på rubbet (Marshallsnitt), men denna pruttighet är fortfarande likadan.

Jag tycker självklart att de som löser saker på annat sätt än mig är knäppa. Vet inte vad den diagnosen heter riktigt? :lol:

Komponenterna är säkert bra så som kretsen är nu. Det finns ju två sätt att få ett steg att inte mosa sig. Antingen ta ner signalen med en spänningsdelare eller sätta en stor gallerstoppare precis innan gallret. Det senare genererar ju gallerklippningsdistortion och diskantavrullning i högre utsräckning än att mata in en lägre signal. Inget är fel. Bägge går att tillämpa.

21 Dec 2013, 19:10
Profile

En tanke kunde väl vara att testa en mindre katodbypass-kodning i första steget? Typ Marshalls 0.68uF.

21 Dec 2013, 19:31
Profile

Tubis wrote:
Jag tycker självklart att de som löser saker på annat sätt än mig är knäppa. Vet inte vad den diagnosen heter riktigt? :lol:

Narcissism.. :lol: :wink:

Quote:
Antingen ta ner signalen med en spänningsdelare

Vad är en spänningsdelare?
Har bara på ca 350V anoderna så det är ju inget som borde jobba extremt här.

Lynxtrap wrote:
En tanke kunde väl vara att testa en mindre katodbypass-kodning i första steget? Typ Marshalls 0.68uF.

Har testat det också. Satte en på 1µF på V1a, men ingen skillnad. Testade göra detsamma på V1b också, men då blev det jättetunt ljud. Basfattigt.

rudmark wrote:
Cirkulerar väl inga scheman till de flesta Orange, därför är många "skapade alt avritade.

Original eller ej, de är fortfarande korrekta.

21 Dec 2013, 20:12
Profile WWW

David Wikström wrote:

Vad är en spänningsdelare?
Har bara på ca 350V anoderna så det är ju inget som borde jobba extremt här.

Spänningsdelare är två resistorer som gör att spänningen blir lägre. Här pratar vi om spänningen på "signalen" som sänks.
Ett gainsteg tål bara X nivå på signalen in innan det börjar låta dåligt. Vilken nivå det tål beror på hur steget i sig är kopplat. Når man denna nivå in i steg 2 vilket man gör med en het humbucker och ett ingångssteg som förstärker upp så mycket som aktuellt gör...... så antingen spänningsdelar man så steg 2 trivs bättre eller en stor gallerstoppresistor som klipper signalen(gallerklippning/distortion).

21 Dec 2013, 20:24
Profile

Hmm.. Intressant. Och vart sitter dessa?
Finns det något schema där man kan se ett exempel?

22 Dec 2013, 09:44
Profile WWW

In på steg två stor gallerstoppare, när man drar ner på gainratten så får man dock spänningsdelare plus gallerstoppare. Steg 3. Detta steg tål högre insignal därav bara lätt spänningsdelare, utgångsresistansen från en spänningsdelare ger dock även viss gallerklippning ska vi komma ihåg. Steg 4. Här är signalen riktigt hög och steget tål inte så mycket signal så här är det spänningsdelning plus gallerstoppare.

Ju mer bas du släpper igenom och ju hetare mickar ju mer måste dessa aktiviteter tillämpas, detta schema skulle inte låta bra med full basgenomsläpp

Schemat är egen design, byggd och prövad.

Image

22 Dec 2013, 10:08
Profile

Jag måste vara korkad. Jag fattar ändå inte vilka motstånd som är "spänningsdelarna". :(

22 Dec 2013, 11:45
Profile WWW

Du har två motstånd stapplade på varandra i serie som i ett torn. Det nedre är jordad. Signalen in i det översta och ut från kopplingspunkten mellan dessa. Är motstånden lika får du bara halva signalamplituden ut. Bråkdelen av signalen som man får ut bestäms med motståndvärden enligt Nedre/(Nedre + Övre).

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

Last edited by VacuumVoodoo on 22 Dec 2013, 13:23, edited 1 time in total.

22 Dec 2013, 12:13
Profile WWW

Är inte frågan egentligen löst i Tiny terror? Eller har jag förstått problematiken fel..?

22 Dec 2013, 13:16
Profile

David Wikström wrote:
Jag måste vara korkad. Jag fattar ändå inte vilka motstånd som är "spänningsdelarna". :(

gainpoten är tex en spänningsdelare i aktuella kopplingar. Du får två motstånd som delar spänningen. Lika dant görs med två separata motstånd.

22 Dec 2013, 13:31
Profile

Lynxtrap wrote:
Är inte frågan egentligen löst i Tiny terror? Eller har jag förstått problematiken fel..?

Som jag förstår det vill Wikström lära sig hur det fungerar och inte lösa något problem i själva kretsen.

22 Dec 2013, 13:32
Profile

Tubis wrote:
David Wikström wrote:

gainpoten är tex en spänningsdelare i aktuella kopplingar. Du får två motstånd som delar spänningen. Lika dant görs med två separata motstånd.

Så om jag fattar det hela rätt så i ditt schema på V1b så är spänningsdelarna gainpoten och 470Kmotståndet till jord (utritat bredvid optokomponenten)?
Detta skulle då i sin tur betyda att R23 i TT-schemat är spänningsdelaren tillsammans med gainpoten?

Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:

Som jag förstår det vill Wikström lära sig hur det fungerar och inte lösa något problem i själva kretsen.

Stämmer mycket väl. :)

Återigen tusen tack för att ni lär mig. :D

22 Dec 2013, 16:00
Profile WWW

David Wikström wrote:
Så om jag fattar det hela rätt så i ditt schema på V1b så är spänningsdelarna gainpoten och 470Kmotståndet till jord (utritat bredvid optokomponenten)?
Detta skulle då i sin tur betyda att R23 i TT-schemat är spänningsdelaren tillsammans med gainpoten?

Inte riktigt, 470k är där för en annan orsak, visserligen spänningsdelar den men är inte en dedikerad spänningsdelare så glöm den för nu.
När gainen står på fullt så är det ingen spänningsdelning där(om vi inte räknar med utgångsresistansen från röret men det hoppar vi så länge) och när man sänker gainen börjar poten agera som spänningsdelare. Spänningsdelaren består alltid av minst två motstånd vilket poten agerar som.

Hoppa i stället till nästa steg där du har en 100k och en 1M. Dessa två är en ren spänningsdelare.

När det kommer till TT så är 68k spänningsdelare tillsammans med det parallella värdet av r23 och potens hela resistans. De bestämer signalnivå vid max gain. Sen när man sänker gainen börjar poten agera som ytterligare en spänningsdelaree och sänker därmed signalen

22 Dec 2013, 16:57
Profile

Intressant.
Detta 470k-motstånd finns nämligen inte i min Orange, men utöver den så är preamparna i princip identiska. Jag testade att löda in detta motstånd i min, fast bara löda dit ena benet. Testade att hänga på den i farten med krokodilklämma medan jag spelar. Det blir ingen enorm skillnad, men jag vet inte ifall jag inbillar mig eller inte, men det känns som att "pruttigheten" försvinner lite när den är med.

Fast det konstigaste just nu är att med gainen på strax över klockan 12 på TTn distar lika mycket som när gainen är maxad på min. Jag fattar inte hur det kan vara så stor skillnad när preampkretsen är så lika??
Det kan ju knappast ha att göra med att TTn kör EL84, medan min kör EL34? Jag sitter ju ändå bara hemma i vardagsrummet nu när jag testar så mastervolymerna står ju typ på 1.

22 Dec 2013, 17:08
Profile WWW

Är spänningsdelare ung som gainpotten på en LC15-om ni kan schemat utantill.... :shock:

22 Dec 2013, 19:02
Profile

David Wikström wrote:
Intressant.
Detta 470k-motstånd finns nämligen inte i min Orange, men utöver den så är preamparna i princip identiska. Jag testade att löda in detta motstånd i min, fast bara löda dit ena benet. Testade att hänga på den i farten med krokodilklämma medan jag spelar. Det blir ingen enorm skillnad, men jag vet inte ifall jag inbillar mig eller inte, men det känns som att "pruttigheten" försvinner lite när den är med.

Fast det konstigaste just nu är att med gainen på strax över klockan 12 på TTn distar lika mycket som när gainen är maxad på min. Jag fattar inte hur det kan vara så stor skillnad när preampkretsen är så lika??
Det kan ju knappast ha att göra med att TTn kör EL84, medan min kör EL34? Jag sitter ju ändå bara hemma i vardagsrummet nu när jag testar så mastervolymerna står ju typ på 1.

Vore ju intressant att se schema på din förstärkare, eller åtminstone veta vilken modell det är. Har den t.ex samma typ av mastervolym som TT? Där sitter ju en sk post-PI master, vilket betyder att fasvändaren hinner mosa till sig ordentligt även på låg volym.

22 Dec 2013, 20:31
Profile

David Wikström wrote:

Troligen betydligt lägre spänningar på anoderna i TT......

22 Dec 2013, 22:01
Profile
Reply to topic   [ 29 posts ]