View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 00:06

Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Nytt bygge Vox AZ4, nya ljudklipp på version två 
Author Message

Post Re: Nytt bygge Vox AZ4, fas två inledd
Så där gick fortare än vad jag trodde att få ihop det hela, nu är den testkörd på sovrumsvolym och lite till.

Då det gäller disten så verkar fuldsiten äntligen vara väck, nu skall jag inte ropa hej ännu för jag vill testa på fullt blås och med två sovande smågrabbar i huset chansar jag inte, dessutom då sambon är bortrest så det blir jag som får natta om dom om dom vaknar. I kväll har jag fått köra genom en Dr Z Airbrake för att testa på fulla blås.

Fortfarande är maskinen tyst och fin men ljudmässigt ändrade dock maskinen karaktär och blev mer basig och lite dovare än tidigare, första intrycket är att jag saknar lite sprill i ljudet, kanske man får minska ner kopplingskondingen efter 12AX7 steget eller sätta en treble bleed kondingen över spänningsdelaren efter 12AX7 gainsteget som för tillfället under testkörningen är ersatt med en 500K pot. Det rena ljudet verkar också tamare än med EF86:an rakt in i slutröret men jag kan misstänka att bytet från EL84 till 6V6 också gör lite grann på karaktären på stärkaren, då jag testade första gången med EF86 rakt in i 6V6:an så upplevde jag nog lite samma.

Jag funderar över denna spänningsdelare efter 12AX7:an om man skall ha den med motstånd eller om man skulle ha kvar 500K poten som en mastervolym, tyvärr så är ju panelen full så i sånt fall får man väl montera mastern på baksidan i sånt fall.

Har också planer på att testa lite olika rör som V2 undra hur min favorit 5751 skulle bete sig i denna position eller kanske 12AY7 också kunde vara värt ett test. Vidare får man väl också testa slutrör, jag har just nu ett JJ 6V6 och dom sägs ju låta mycket som 6L6 men jag tror jag har några gamla Philips och Tungsol 6V6 rör liggandes på hyllan.

Tror jag nu skall fira med en grogg, får nog bli en Minttu och varm choklad.

01 Dec 2013, 00:18
Profile

Intressant!
Nu vågar jag inte garantera att jag tänker rätt, men: borde man inte kunna simulera fasvändaren (om man vill) rakt av, om man även dubblerar resistansen på katod?
Hänga 1M på galler och köra med kopplingskondingarna rakt av?

Har du inte testat med 250uF över baspotten så kan jag rekommendera att prova.
Iofs ökar det inte precis diskant. Men jag tycker att det ger lite mer skjuts ur första steget, en slags bärighet i mellanregister.
Kan diskantförlusten bero på attenuatorn?

Image

01 Dec 2013, 01:50
Profile

Lynxtrap wrote:
Intressant!
Nu vågar jag inte garantera att jag tänker rätt, men: borde man inte kunna simulera fasvändaren (om man vill) rakt av, om man även dubblerar resistansen på katod?
Hänga 1M på galler och köra med kopplingskondingarna rakt av?

Har du inte testat med 250uF över baspotten så kan jag rekommendera att prova.
Iofs ökar det inte precis diskant. Men jag tycker att det ger lite mer skjuts ur första steget, en slags bärighet i mellanregister.
Kan diskantförlusten bero på attenuatorn?

Image

Detta med att simulera fasvändaren (om vi nu snackar att utgå ifrån Route 66) har jag funderat på i ganska samma banor, tanken jag hade var att ha 100K anodmotstånd och sen dubbla orginalvärdet på katoden från 1.2K så det bli väl 2.2K eller 2.7K som är närmast, ha 1M från gallret, men då börjar jag funderar på hur det blir med 47K motståndet till jord där katoden och gallerläckan är kopplade. Men den borde väl ska vara med om man skall simulera det hela? Frågan är väl vad och om det har någon större skillnad att koppla så mot att bara öka på katodmotståndet för katoden bör ju ligga på 49.2K som jag fattar det.

Postar ett schema på hur jag tänkt med detta om att simulera fasvändaren, ser att det är fel värde på katoden skall vara 2.2K istället för 1.5K
Image

01 Dec 2013, 08:50
Profile

Nu har jag varit i källaren och spelat högt! Nja nåt diskant tapp var det nog inte tal om då maskineriet fick andas ut, högt spelar makapären och detta får mig att funderar på om man skall ha en mastervolym och försöka tweaka denna med en treble bleed eller om det är någon idé att ha en boostrapped mastervolym så den inte ljudet blir "muddigt" då man drar av mastervolymen om man vill spela på läger volymer istället för ha attenuator inkopplad. I och för sig spelar jag ju inte så mycket och behöver väl inte dämpa så hårt men jag får ta mig en fundering, tyvärr får jag ju göra en ny bakpanel om jag vill ha text och sånt så det stämmer med mastern i sånt fall tror jag att jag också sätter jack till att koppla in en extern effektloop typ Kleinulator innan mastern.

Testade lite och bytte katodmotståndet på 12AX7:an till 2.7K, testade med en pot på katoden och då tyckte jag att stärkaren lät bäst med runt 3K på katoden och 100K på anoden på V2. Mätte också upp värdena på den 500K "masterpoten" som för tillfället ersätter spänningsdelaren, konstaterar att jag har ganska hårt dämpat och ändå upplever jag det som ordentligt högt för att vara en 5 wattare, har ca 120K till jord och 380K på ovansidan poten.

Även om jag tror att jag är ganska nöjd just nu så skulle det vara intressant om nån har koll på om man kan och hur man i sånt fall skall tänka om man skall simulera en fasvändare med ett gainsteg.

Skall försöka spela ljudklipp hur den låter nu bara jag får tid.

01 Dec 2013, 10:50
Profile

busse wrote:
Även om jag tror att jag är ganska nöjd just nu så skulle det vara intressant om nån har koll på om man kan och hur man i sånt fall skall tänka om man skall simulera en fasvändare med ett gainsteg.

Jag fortsätter att skjuta från höften tills någon sheriff griper in :wink:
Ena halvan av en LTP skickar ut ca halva gainökningen. Frågan är då om man ska simulera det genom att tweaka V2 till att förse ditt enda slutrör med halva gainökningen från en LTP.
Som det nu är, får ditt slutrör den gain som ett par normalt sett delar på i slutsteget.
Enklast skulle det väl göras genom att ställa kall bias på V2. Det verkar ju som om dina experiment visat att det också låter bra (3K på katoden).
Sen är frågan förstås vad ett SE-slutsteg trivs med, det vågar jag inte uttala mig om.

Jag tror helt enkelt att du ska låta öronen avgöra. Du kan heller aldrig helt simulera RT66 från början till slut, med tanke på att det är två vitt skilda slutsteg. Att 66:ans slutsteg körs ultralinjärt ska väl inte heller glömmas. Då skulle man snart komma in på om det borde simuleras t.ex med någon slags negativ feedback. Till slut har man antagligen kommit ganska långt bort ifrån vad som är optimalt och eftersträvansvärt med ett SE-slutsteg.

Det är mina 5 cent i alla fall...

01 Dec 2013, 13:53
Profile

Lynxtrap wrote:
busse wrote:

Jag fortsätter att skjuta från höften tills någon sheriff griper in :wink:
Ena halvan av en LTP skickar ut ca halva gainökningen. Frågan är då om man ska simulera det genom att tweaka V2 till att förse ditt enda slutrör med halva gainökningen från en LTP.
Som det nu är, får ditt slutrör den gain som ett par normalt sett delar på i slutsteget.
Enklast skulle det väl göras genom att ställa kall bias på V2. Det verkar ju som om dina experiment visat att det också låter bra (3K på katoden).
Sen är frågan förstås vad ett SE-slutsteg trivs med, det vågar jag inte uttala mig om.

Jag tror helt enkelt att du ska låta öronen avgöra. Du kan heller aldrig helt simulera RT66 från början till slut, med tanke på att det är två vitt skilda slutsteg. Att 66:ans slutsteg körs ultralinjärt ska väl inte heller glömmas. Då skulle man snart komma in på om det borde simuleras t.ex med någon slags negativ feedback. Till slut har man antagligen kommit ganska långt bort ifrån vad som är optimalt och eftersträvansvärt med ett SE-slutsteg.

Det är mina 5 cent i alla fall...

Helt klart är det så att man får låta öronen avgöra om det är bra eller inte och jag tror jag är nära nu om jag inte redan är i mål. Helt klart så kan man inte simulera en RT66 och det är väl inte heller tanken utan att få nåt som låter bra men med lite dragning åt RT66 hålle som är lite och behändigt.

Efter att ha ritat om mitt schema så kom jag på att jag sett nån likande koppling på ett gainsteg nånstans och det var närmare än jag trodde nämligen i ursprunget av detta bygge Vox AC4TV. Dess 2:a gainsget är kopplat som jag ritat i mitt sista schema men med 1.5K på katoden och 3.9K från gallerläckan och katodmotståndet och till jord och så sitter det avkopplingskondingar en över katodmotståndet och en över det gemensamma 3.9K motståndet till jord. Visst är det detta som kallas bootstrapped men vad är fördelen med det jämfört mot som på ett "vanligt" gainsteg där man låter gallerläckan och katodmotstånd gå direkt till jord?

01 Dec 2013, 14:19
Profile

busse wrote:

Helt klart är det så att man får låta öronen avgöra om det är bra eller inte och jag tror jag är nära nu om jag inte redan är i mål. Helt klart så kan man inte simulera en RT66 och det är väl inte heller tanken utan att få nåt som låter bra men med lite dragning åt RT66 hålle som är lite och behändigt.
Efter att ha ritat om mitt schema så kom jag på att jag sett nån likande koppling på ett gainsteg nånstans och det var närmare än jag trodde nämligen i ursprunget av detta bygge Vox AC4TV. Dess 2:a gainsget är kopplat som jag ritat i mitt sista schema men med 1.5K på katoden och 3.9K från gallerläckan och katodmotståndet och till jord och så sitter det avkopplingskondingar en över katodmotståndet och en över det gemensamma 3.9K motståndet till jord. Visst är det detta som kallas bootstrapped men vad är fördelen med det jämfört mot som på ett "vanligt" gainsteg där man låter gallerläckan och katodmotstånd gå direkt till jord?

Fördelen är högre ingångsimpendans ( gallerläckan "följer med" signalen )

01 Dec 2013, 14:51
Profile WWW

peterh wrote:
busse wrote:

Du får gärna utveckla lite mer men kontentan blir väl att man då inte lastar föregående steg lika mycket och får ut mer gain ur det föregående steget eller tänker jag galet? Jag har väl nog med gain ut ur EF86:an så ur den synvinkeln är det nog ingen idé att bygga om men det kunde ju ändå vara intressant att pröva om det ljudmässigt låter anorlunda och bättre.

Frågan är om det är lönt att prova ett sånt här steg eller att man skall nöja sig med det "vanliga" gainsteg jag har nu?

01 Dec 2013, 17:15
Profile

busse wrote:
peterh wrote:

Du får gärna utveckla lite mer men kontentan blir väl att man då inte lastar föregående steg lika mycket och får ut mer gain ur det föregående steget eller tänker jag galet? Jag har väl nog med gain ut ur EF86:an så ur den synvinkeln är det nog ingen idé att bygga om men det kunde ju ändå vara intressant att pröva om det ljudmässigt låter anorlunda och bättre.

Frågan är om det är lönt att prova ett sånt här steg eller att man skall nöja sig med det "vanliga" gainsteg jag har nu?

Ja, man lastar föregående steg mindre då gallerläckans "jord" utgörs av katoden, och strömmen genom gallerläckan blir många gånger lägre. Kopplingen används t.ex. vid rörvoltmeters för att få hög ingångsimpedans.( eller kondensatormicar)

/PS adressen !/DS

02 Dec 2013, 01:00
Profile WWW

Quote:
Ja, man lastar föregående steg mindre då gallerläckans "jord" utgörs av katoden, och strömmen genom gallerläckan blir många gånger lägre. Kopplingen används t.ex. vid rörvoltmeters för att få hög ingångsimpedans.( eller kondensatormicar)

Okej då var det som jag trodde, tror gainsteget får vara som det är för jag har nog nog med driv ut ur EF86:an.

Quote:
Du kan heller aldrig helt simulera RT66 från början till slut, med tanke på att det är två vitt skilda slutsteg. Att 66:ans slutsteg körs ultralinjärt ska väl inte heller glömmas. Då skulle man snart komma in på om det borde simuleras t.ex med någon slags negativ feedback.

En tanke som slog mig i går var att återkoppling är ju väldigt enkel att testa, kom på att Fenders Champar har ju återkoppling så det tror jag att jag skall testa. Det är ju bara en tråd och ett motstånd mellan katoden på V2 och högtalarjacket. Man får väl ta ex ett 2.2K motstånd och en 100K pot och testa sig fram om man gillar återkoppling eller ej och hur mycket.

Jag spelade lite mer på stärkaren i går kväll och den låter väl lovande, lite spretig i tonen då det gäller disten med väldigt dynamisk. Det är bara ha volymen på max och tonkontrollerna ganska högt ställda lite olika beroende på vilken gitarr man har så kan man gå från nästan rent ljud till hyfsat med dist med bara anpassa anslaget mot strängarna, börjar man också använda volym och tonkontroller så verkar den väldigt flexibel.

En sak som dock slår mig är att stärkaren spelar fruktansvärt högt (för att vara en 5 wattare), jag kör visserligen genom en 2X12 låda med V30 element och dom har väl hyfsat verkningsgrad men det högt är det, tror jag måste plugga in Vibro Champen och Marshall Class 5:an i 2X12 lådan och jämföra det upplevda ljudtrycket.

Än så länge känns det hoppfullt, får hoppas att det inte är nyhetens behag.

02 Dec 2013, 09:43
Profile

Nu har jag testat vidare i går kväll, jag har lite fräsande dist kvar som ligger och fräser lite men kanske inte nåt som kanske stör så mycket, nu är denna dist med som en del av ljudet och jag tror att den skulle försvinna i en mix. Skulle tro att det är 12AX7:an som distar lite ful för det spelar ingen roll om man drar ner den tillfälligt monterade mastervolymen. Det är väl i princip bara detta enda 12AX7 steg som distar så då all dist skapas i ett steg kan man nog inte räkna med "snygg" dist, men det låter ju inte dåligt.

Jag testade att sätta en 250pF konding parallellt med anodmotståndet på 12AX7 gainsteget och det verkar som att det tämjde lite av fräsandet, kanske skulle det vara idé att testa med högre värde om det hjälper utan att sno för mycket ljudet i övrigt.

Övriga funderingar runt 12AX7:an är att testa med en större gridstopper på 12AX7:an för just nu har jag bara 1.5K eller att minska gallerläckan till 220K eller nåt sånt. Om man skall minska gallerläckan och har en 1M volympot före är det bättre att ha en kopplingskonding mellan volymen och gallerläckan eller räcker det med att koppla in gallerläckan mellan volympotens löpare och jord?

Nästa test som jag gjorde var återkoppling alá Champ kopplade ett 2.2K i serie med en 50K pot och sen in med det hela mellan högtalarutgången och katoden på 12AX7:an. Med mycket återkoppling (2.2K) så tämjdes stärkaren rejält men då upplevede jag den som lite platt, tråkig och odynamisk och den verkade bli dovare i ljudet men den fräsnadet i disten minskade eller rent av försvann. Med mindre återkoppling runt (12K) så blev det betydligt mera liv och frågan är om detta kunde vara ett alternativ för att tämja fuldisten lite, dock så fick jag inte testa klart på fullvolym då ungarna skulle sova och med attenuator är ingen ide att testa i detta finlirande för då fräser det hur som helst.

Vad jag dock märkte var att om jag ökade motståndet till nånstans runt 14K så började stärkaren sjävlsvänga på full volym, kom på att jag var med om nåt liknade i min Vibro Champ då jag testade olika mängd återkoppling. Varför får man rundgång då man ökar motståndet? Om man inte har någon återkoppling är ju allt stabilt och ökat motstånd minskar ju återkopplingen så då tycker man ju att den inte borde runda, nån som har förklaringen på detta fenomen?

För att utröna om man skall ha återkoppling eller ej satte jag nu en brytare på återkopplingen så jag kan bryta återkopplingen helt orkade dock inte testa detta i går kväll så det får väl bli kvällens testade.

Jag vågar nog påstå att stärkaren redan låter bättre än AC4TVH orginalet och den riktigt stora skillnaden är att den är tyst, inget brummade som i orginalstärkaren.

03 Dec 2013, 09:31
Profile

Nu kommer nya ljudklipp på hur den låter, nu skall jag ge mig och spela på stärkaren ett ta för att utröna vad jag tycker om den. Jag skippade återkopplingen då jag inte tycker att den tillförde nåt.

Så här låter den nu och ni får ursäkta för det krattiga spelandet, märkte det slank med en snutt på slutet där jag testade med mitt fjäderreverb före stärkaren. Gitarren är samma Roadworn Strata som på tidigare klipp.
https://soundcloud.com/bo-overkalix/lju ... put-stereo

04 Dec 2013, 07:23
Profile

Post Re: Nytt bygge Vox AZ4, nya ljudklipp på version två
Nu är detta projekt avslutat, fick bli en justering av 12V kylfläkten då den inte alltid ville starta med spänningen från glöden likriktad med bara en diod. Nu har jag gjort som likriktat och spänningsdubblat och sen har jag satt en LM317 så jag kan justera spänningen till fläkten, nu kör jag på 9V och det verkar funka fint. På bilderna är första versionen av fläkten så nu är kortet på fläkten lite större, jag tog även och borrade ut hålen för skruvarna i fästplåten så att skruvarna inte tar mot kanterna och sen har jag satt längre skruvar och hårt skummgummi på bägge sidor av plåten och detta sänkte ljudet från fläkten som tidigare spred sig i kabinettet.

Satte även en 1 mm aluminiumplåt som värme sköld mot komponenterna på kortet.

Lite irriterande är att bakpanelen vill släppa vid skruvhål, chassit är gjort av nån 1 mm plåt som är behandlad med nåt plastaktigt så jag tror att det ställer till det. Toppanelen skadade jag då jag skulle dra åt nätswitchen och den hade samma tendenser att släppa men då jag monterade en ny dekal där så ruggade jag upp ytan på plåten med fint sandpapper och den har inte visat upp några tendenser att släppa efter det. Har två till bakpaneler så om jag nån gång får tid ork och lust så kanske jag byter ut bakpanelen. Svarta skruvar skulle ju också vara snyggare, hittar jag svarta M3x5 och M4x10 så skall jag byta ut dom.

Så här blev det.
Image

Image

Image

Image

20 Dec 2013, 09:16
Profile

Vackert!

Får väl se hur nästa bygge ser ut !

20 Dec 2013, 14:42
Profile WWW

Grattis till färdigt och väl genomfört projekt!

20 Dec 2013, 14:57
Profile

Lynxtrap wrote:
Grattis till färdigt och väl genomfört projekt!

Tack. Ja det känns kul att den äntligen är klar, denna stärkare var ju tänkt som ett lite enkelt projekt men allt annat än enkelt var det ju.

peterh wrote:
Vackert!

Får väl se hur nästa bygge ser ut !

Tackar, ja vi får se vad det blir av det men planeringen är ju i full gång.

20 Dec 2013, 22:11
Profile
Reply to topic   [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5