View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 20:11

Reply to topic  [ 6 posts ] 
EL-34,svinhögt B+ 
Author Message

Post EL-34,svinhögt B+
http://frank.pocnet.net/sheets/129/e/EL34.pdf

Har ju alltså kommit över en gammal Philips 6431. De...e inte direkt blyga vad avser B+,varför detta landar på mellan 805VDC och 840VDC i vila med bias justerat till ca 75% anodförlust i tomgång.

Oavsett vilka datablad jag tar fram så sätter alla jag sett maxgränsen vid 800VDC. Skärmgallerspänning å resten av matningen av maskin sker via halvering,så den biten e nog lugn.
Det jag undrar är mao,hur fixar nya tiders EL-34 de där närmast vansinniga B+ spänningarna?
800VDC+...vi skojar liksom inte längre nu :shock:

Mkt riktigt alstrar en sånhär mackapär effekt ut ur ändalykten å en bit till med sina 4st EL-34 flaskor,men det e ju inte till mkt nytta om det skiter sig rent praktiskt. Har någon av oss testat gränserna här?
Det jag föreställer mig är en sats nya JJ...

Maskin anges konservativt till 120watt,men när man sen kikar lite närmare i specen så anges den till att kunna lösa ca 50w/rör vid full utstyrning. :shock:
Så givetvis är det jag tänker här ytterligare ett basmonster i förlängningen.

20 Dec 2013, 02:29
Profile

Post Re: EL-34,svinhögt B+
Racing wrote:
Det jag föreställer mig är en sats nya JJ...

Jag har haft problem med JJ EL34 och höga spänningar, anoden har då legat kring 600V men det är förmodligen skärmgallret som tagit mest stryk. Brukar köra med 2,2k skärmgallermotstånd och choke både innan och efter anod. Har dock inte haft några problem med Svetlana, Shuguang eller Electro Harmonix trots massor av timmar med 600V på anod och 580-590V på skärmgaller. Men det är kanske bara jag som har haft otur med JJ? :wink:

De brukar tappa färgen :lol:

Image

20 Dec 2013, 03:27
Profile WWW

Jo,men då e vi som jag ser det ute på andra vatten. Igen.

Dialogen kring balans mellan anod och skärmgaller har vi haft förut,och det med skärmgallernas arbetsuppgift som behov står väl numer klart.

I applikationen ovan verkligen helt klart eftersom de förses med spänning via en sk halveringstapp. Mao ges anoderna i detta fallet 800VDC+ och i sin tur skärmgalleranslutningarna rätt specifikt hälften av det.

Kort sagt blir frågan enbart en om kapacitet att gå utanför dataspec vad avser EN punkt,även det ngt vi avhandlat tidigare.

Klart står att om man lägger skärmgallerspänningen i fallet utanför spec i ditt exempel ovan så SKALL det ta hus i helvete. Inte mer med det.
Gränsvärdena är angivna. Dvs 800VDC för anod och 500VDC för gallerna. Samtidigt är det med det sagt så att det kommer till att handla om kapacitet att behandla effekt. Anoderna är designade för det,vilket skärmgallerna INTE är.

Min fråga är därför inte en "kombinationsfråga" (om vi uttrycker det så). Att skärmgallerna tål mer spänning än de angivna 500V som oftast är en sak,men även P för g2 står som oftast angivet och det är väl eg där det skiter sig,kanske framför allt i samband med transienter.
Om man då tex kopplar g2 via zeners så har vi ju helt plötsligt en flytande g2 med referens i form av anodspänning,och iom det har vi ju på ett rimligt sätt säkerställt att g2 inte tillåts dra ngr större effekter.

Anodanslutningen i sin tur ser jag som en helt annan femma. Iom att vi dels kan räkna ut vad vi rimligt har i förlust via g2 i tomgång så kan vi åxå beräkna vad anodförlusten uppgår till. Iom att vi såväl kan som skall justera bias blir detta därför,som jag ser det,primärt en fråga om vad EL-34 orkar med i "flash". Dvs,hur mkt utanför designspec kan man gå i anodspänning innan det blir problematiskt på allvar.?

20 Dec 2013, 08:23
Profile

Korrektion av uppgifter i översta posten.

Philips anger i spec att tomgångsspänningen hamnar mellan 805 och 860 volt. Alltså som mest 20 pinnar mer än jag felaktigt skriver som worst case scenario...

Vid full utstyrning,vad jag inte riktigt fattat än av spec,så ser sviktet ut sådant att man kan hamna med 660VDC-720VDC@81mA relativt 54mA per rör. Där har vi spannet,och designcentra förefaller vara kring 50w per flaska vid full utstyrning.
Om man sedan får ut det i ren driveffekt,alltså 200w total, betvivlar jag...men det blir oavsett till en helvetes massa effekt med våra mått mätt... :shock:

20 Dec 2013, 08:32
Profile

Det är klass aB, verkningsgrad långt mindre än 50% mao bränner man totalt nära 320W (det blir så mycket i den där apparaten vid 100W ut) tillförd effekt så går dryga 200W i värmeförlust plus också glödvärme, det blir nog nära 250W bara i värme.
Sedan har vi ju det att effektförlust i anoderna säger inte mycket om nyttouteffekt, varken åt ena eller andra hållet.
Så ser man också på snittvärde över tid av anodförlust, det är helt ok att det blir dubbelt upp i transienter.
Undrar hur isolationen i transformatorerna håller efter alla dessa år...nudge, nudge..

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

20 Dec 2013, 10:38
Profile WWW

Där sa du nått!
Jaja...only one way to find out i guess. :lol:

20 Dec 2013, 14:08
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]