View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 18:22

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Hål i chassi 
Author Message

Post Hål i chassi
Hur gör ni stora hål i chassin, t.ex för rörsocklar? Har klen erfarenhet av metallarbete.

Last edited by Lynxtrap on 20 Dec 2013, 13:17, edited 1 time in total.

20 Dec 2013, 00:16
Profile

Post Re: Hål i chassi
Konisk stegborr brukar jag köra med. Även för pothål och telejackhål. Kräver pelarmaskin och fastspänt material för riktigt bra resultat. Och skärolja för stål, T-röd för aluminium är inte dumt det heller.

20 Dec 2013, 00:23
Profile

+1.
Tillägget e väl att det funkar med skärpasta i såväl stål som aluminium. Enklare att använda när det kommer till ngt sån´t här med.

20 Dec 2013, 02:31
Profile

Konformad borr, hålsågar och skruvhåls punchar har jag testat. Alla fungerar bra men jag tycker det är jobbigare med borrarna då jag inte har någon bra pelarborr. Se till att ha en avfasare som du kan fasa av kanterna efterråt bara, i aluminimum så vet jag inte om det är jobbigt men om det är stål så är det otroligt mycket enklare att göra detta med rätt verktyg som är ämnad för det än att använda nåt annat.

20 Dec 2013, 03:00
Profile ICQ WWW

Jag har en sån här http://www.clasohlson.com/se/Stegborr/30-8747. Enda nackdelen är väl att den att den är i 2 mm steg på 4, 6, 8 mm osv, så för novalsocklar blir 18 mm hål för små och 20 mm hål lite stora men det funkar. Skulle vilja ha en likadan men på ojämt 5, 7, 9 mm osv.

Dock är jag sugen på plunchar, kan man köpa lösa plunchar till vettiga pengar nånstans? Man klara ju sig långt med två eller tre stycken en 19 mm till noval socklar och en 30 mm till ocktalsocklar, ev en till de mindre ocktalsocklarna på vad dom nu är 25-27 mm.

Vad som också skulle vara mycket intressant om det finns är en plunch till apparatintaget, det är ju tråkigaste och mest tidsödande då det kommer till metallbearbetning, jag brukar borra runt kanterna med en liten borr och sen fila men tråkigt är det.

20 Dec 2013, 07:45
Profile

Tack för tipsen. Har tyvärr inget annat än handborrmaskin, men man kanske får till det ändå. Eller så får jag kolla med grannen som är bättre utrustad.
En punch vore förstås inte fel, men de säljs väl knappast i vanliga järnaffärer?

20 Dec 2013, 11:14
Profile

För allt upp till novalsocklar funkar ett stegborr, för oktalsocklar kör jag med:

http://www.clasohlson.com/se/H%C3%A5rdm ... rr/30-5045

.. och vanlig borrmaskin till båda..

LF Audioservice

20 Dec 2013, 12:30
Profile WWW

Frisk wrote:
Se till att ha en avfasare som du kan fasa av kanterna efterråt bara, i aluminimum så vet jag inte om det är jobbigt men om det är stål så är det otroligt mycket enklare att göra detta med rätt verktyg som är ämnad för det än att använda nåt annat.

Vilket verktyg vore bra för detta? Typ nån slags fil?

20 Dec 2013, 13:17
Profile

Lynxtrap wrote:
Frisk wrote:
Se till att ha en avfasare som du kan fasa av kanterna efterråt bara, i aluminimum så vet jag inte om det är jobbigt men om det är stål så är det otroligt mycket enklare att göra detta med rätt verktyg som är ämnad för det än att använda nåt annat.

Det finns specialkniv med roterande blad, funkar utmärkt:
http://se.rs-online.com/web/p/deburring-tools/1939369/

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

20 Dec 2013, 14:05
Profile WWW

Lynxtrap wrote:
Frisk wrote:

Använd något sånt här:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... tyg-20327/

Detta kan också vara bra att ha:
http://www.jula.se/koniskt-platborrset-3delar-180360

Edit: Alex beat me to it!

20 Dec 2013, 14:05
Profile WWW

Nej.
Verktyget kallas ironiskt nog för en "arab". En avgradare. Ett litet handtag som har som en liten stiliserad krok i ena änden som är ledad 360grad. Framtill trubbig som en buksprättare ungefär.

Sen,visst finns det manuella punchar att köpa. Används bla av rörmokerifolk. Finns att köpa i VVS handeln,de används bla till att göra hål i rostfritt mm,men räkna med att de e rätt dyra. Ett helt manuellt verktyg fö.

20 Dec 2013, 14:07
Profile

Tube-Town och ELFA har punchar av märket Ruko som fungerar bra för upp till 4 mm. Annars brukar de finnas att köpa i verktygsaffärer men de säljer oftast dyrare märken som t.ex Greenlee, dessa ska tydligen vara otroligt bra och hållbara men de är också minst dubbelt så dyra.

Det som säljs för VVS-sammanhang brukar vara mer begränsat i storlekar av vad jag har sett. Det är t.ex vanligt att man gör hål i diskbänkar för köksblandare med såna men dessa är större än 30 mm.

20 Dec 2013, 15:38
Profile ICQ WWW

Blir inga sjysta hål med handjagare. Testa ett sånt där billigt ställ man kan köpa så den blir som en pelarborr. Och spänn fast allt ordenltigt. Då blir det jättefina hål med stegborren. Aluminium är ett måste med kylande tex T-röd, annars har du ett smällt gegggahål i stället.

20 Dec 2013, 16:06
Profile

Frisk wrote:
Tube-Town och ELFA har punchar av märket Ruko som fungerar bra för upp till 4 mm. Annars brukar de finnas att köpa i verktygsaffärer men de säljer oftast dyrare märken som t.ex Greenlee, dessa ska tydligen vara otroligt bra och hållbara men de är också minst dubbelt så dyra.

Det som säljs för VVS-sammanhang brukar vara mer begränsat i storlekar av vad jag har sett. Det är t.ex vanligt att man gör hål i diskbänkar för köksblandare med såna men dessa är större än 30 mm.

Nja. Jag har ett större gäng dito liggande. Ner till 10mm.

21 Dec 2013, 01:55
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]