View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 08:39

Reply to topic  [ 20 posts ] 
The Windows question.. 
Author Message

Post The Windows question..
Ja, ska man välja Win 7 eller 8.1? :roll: En klassisk fråga..

I detta fall är det dags att införskaffa speldator till sonen, så det ska ju vara hyfsat med grafikresurser etc, men frågan jag är osäker på är ju om 8:an nu med 8.1 blivit så bra att man ska välja den framför 7:an?

Kan bli aktuellt att byta ut min egen maskin med, och då är det ju enklast om det är samma operativ på bägge..

Vad sägs?

16 Dec 2013, 19:39
Profile

Post Re: The Windows question..
Fick jag välja så fick det bli 8'an, det är ju ändå framtiden? Har heller inte hört speciellt negativt om 8, snarare tvärtom... :)

/Ulf

16 Dec 2013, 20:15
Profile

HMMM 8 an har en tendens att va VÄLDIGT slö när man ska ut på Nätet ! så är det iaf med min gummas dator! å är tydligen hyffsat vanligt enl en som servar datorer oxo hmmm

16 Dec 2013, 20:40
Profile
glöm inte att byta ut mot SSD-disk annars har det ingen betydelse!

16 Dec 2013, 21:28

Har bägge.
Sjuan är helt överlägsen. Åttan är värdelös utan touch-skärm.

16 Dec 2013, 21:55
Profile

Jag gillar 7, har funkat klockrent. Köpte en stationär nu med 8 på som jag direkt uppgraderade till 8.1. Installera en startmeny (typ www.pokki.com eller www.classicshell.net) och boota direkt till skrivbordet så är den helt ok (bara att högerklicka på aktivitetsfältet, välja egenskaper - navigering och kryssa i alternativet för startskärmen). Den nya startskärmen är väl ok om man har en touchskärm men på en stationär med 27"-skärm blir det bara löjligt när alla appar öppnas i fullskärmsläge. Allt har annars funkat bra i 8.1. 8:an är snabb, upplever inget som långsamt.

Micke

17 Dec 2013, 00:53
Profile ICQ WWW

Tackar... får nog grubbla ett tag till..

17 Dec 2013, 17:46
Profile

Svullo wrote:
Tackar... får nog grubbla ett tag till..

He he, fick precis hem en dator med Windows 8...orkar inte ens öppna webbläsaren, bara en massa appar på skrivbordet. Får ta fram handboken :?

/Ulf

17 Dec 2013, 18:24
Profile

Nääee, 8:an var minsann ingen höjdare.

17 Dec 2013, 18:31
Profile

Win 8 kommer att få en uppgradering som gör att
den kan köras i Win 7 miljö enl. M.S support/Sverige.
Så vänta med köp och installation av 8: an tills uppg.
finns tillgänglig.

18 Dec 2013, 10:04
Profile ICQ WWW
Kommer "touch" funktionen finnas kvar iallafall?

Jag menar sitter touch-funktionen kvar i 8:an med 7:ans utseende?

18 Dec 2013, 17:12

Jag tycker ni är överdrivet negativa, det är ju enkelt att få 8:an att se ut och funka som vanligt. Man kan ju i princip skippa den nya startskärmen helt. Det behövs ju bara en startmeny och att man bootar direkt in till skrivbordet så är allt precis som vanligt. Se den nya startskärmen som ett komplement bara. Jag var också totalt negativ innan jag köpte en burk med 8:an på men jag tycker det funkar helt ok.

Micke

18 Dec 2013, 18:00
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:
Jag tycker ni är överdrivet negativa, det är ju enkelt att få 8:an att se ut och funka som vanligt. Man kan ju i princip skippa den nya startskärmen helt. Det behövs ju bara en startmeny och att man bootar direkt in till skrivbordet så är allt precis som vanligt. Se den nya startskärmen som ett komplement bara. Jag var också totalt negativ innan jag köpte en burk med 8:an på men jag tycker det funkar helt ok.

Micke

Du verkar påläst, sitter med en 8'a bredvid och hittar inte ens kontrollpanelen, vem orkar söka efter en manual på Internet... :?

/Ulf

18 Dec 2013, 18:37
Profile

Abe Normal wrote:

Du verkar påläst, sitter med en 8'a bredvid och hittar inte ens kontrollpanelen, vem orkar söka efter en manual på Internet... :?

/Ulf

Börja med att installera 8.1 uppdateringen - kostar inget men den är rätt stor - 3Gb nånstans. Du kommer att få en typ startknapp nere i vänstra hörnet, högerklickar du på den har du tex kontrollpanelen direkt där. Ladda sen ner tex nån av startmenyerna (gratis) jag skrev om i mitt första inlägg så är du hemma. Högerklickar man på listen nertill när du har skrivbordet framme och väljer egenskaper - navigering så kan du bocka i "Gå till skrivbordet i stället för till Start när jag loggar in eller stänger alla appar på skärmen". Dessutom kan man välja att tex ha samma bakgrund på Start som på skrivbordet. Vill man så kan ju i princip glömma startskärmen sen. Det tog inte lång stund att fixa till allt. Jag kör pokki som startmeny nu - den tycker jag funkar riktigt bra, kanske testar nån annan sen.

Jag har gått från att vara helnegativ till försiktigt positiv - det finns faktiskt en del som är riktigt bra i 8:an också.

http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... 8-tutorial

Micke

18 Dec 2013, 19:53
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

Börja med att installera 8.1 uppdateringen - kostar inget men den är rätt stor - 3Gb nånstans. Du kommer att få en typ startknapp nere i vänstra hörnet, högerklickar du på den har du tex kontrollpanelen direkt där. Ladda sen ner tex nån av startmenyerna (gratis) jag skrev om i mitt första inlägg så är du hemma. Högerklickar man på listen nertill när du har skrivbordet framme och väljer egenskaper - navigering så kan du bocka i "Gå till skrivbordet i stället för till Start när jag loggar in eller stänger alla appar på skärmen". Dessutom kan man välja att tex ha samma bakgrund på Start som på skrivbordet. Vill man så kan ju i princip glömma startskärmen sen. Det tog inte lång stund att fixa till allt. Jag kör pokki som startmeny nu - den tycker jag funkar riktigt bra, kanske testar nån annan sen.

Jag har gått från att vara helnegativ till försiktigt positiv -
det finns faktiskt en del som är riktigt bra i 8:an också.

http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... 8-tutorial

Micke

Stort tack för tipsen...och så är det ju, efter ett par uppdateringar kommer det säkert att fungera bättre, jag blev lite förvånad som gammal Windowsanvändare över det 'moderna' gränssnittet.. :)

/Ulf

18 Dec 2013, 20:37
Profile
Men 3gb det låter rätt mycket.

Hårdkodningen lär väl ligga på max 300 mb (resten är väl AOL-sponsrade Adware och försiktig worm-kod)...

;)

18 Dec 2013, 20:40

W7 är överlägset i PC miljö..

den andra nyare 8 är totalt värdelös i PC miljö...

våran data tekniker på jobbet skall uppgradera alla XP datorer till.. ja just det till W7 nu i vår då XP slutas supportas...

fanns inte en chans att W8 kommer in sa han .. då den inte fungerar för alla pc program som används inom koncernen där ingår bla Sveriges största BMW åf o 10 märken till under bolaget jag jobbar i...

18 Dec 2013, 20:44
Profile WWW

zven wrote:

våran data tekniker på jobbet skall uppgradera alla XP datorer till.. ja just det till W7 nu i vår då XP slutas supportas...

fanns inte en chans att W8 kommer in sa han .. då den inte fungerar för alla pc program som används inom koncernen där ingår bla Sveriges största BMW åf o 10 märken till under bolaget jag jobbar i...

Allt gammalt mög kan ju inte funka men jag tror nog att rätt mycket är ok - både programvaror och hårdvara. Ett 10 år gammalt spel jag har funkar tex utan minsta problem. Inga problem med min gamla Canon IP4200-skrivare heller - pluggade bara in den och alla drivare (Canons egna) installerades på nån minut. Drivare till mina 6 år gamla Logitech Z-10 högtalare fanns också, tom displayen funkar som den ska med Windows media player. Jag ska prova att installera lite andra gamla program också för att se om dom funkar.

Här kan man kolla om en hel del funkar: http://www.microsoft.com/en-us/windows/ ... uage=en-US

Office 2007 som jag har ska vara ok enligt sidan - har däremot inte installerat det än.

Micke

18 Dec 2013, 21:19
Profile ICQ WWW

zven wrote:

Ganska normalt förfarande för större koncerner, som alltid är långsamma i användningen av större uppdateringar. Handlar mest om att man har gammal programvara (ganska tydligt, eftersom ni kör XP fortfarande), och inte vågar ta risken med problem förrän man absolut måste. Inget fel med 7:an, men XP var ett tag sedan...

Vad är det i 8:an som är totalt värdelöst? Ger inte så mycket att bara vräka ur sig att den är värdelös.

18 Dec 2013, 21:21
Profile WWW

Hmm, fanns inga drivare till min Canonscanner för 8:an. Lite infoletande och sedan drivare och toolbox för win7 64-bit så är den igång i alla fall :) !

Micke

18 Dec 2013, 22:06
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]