View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 20:14

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Midkontroll till James tonkontroll 
Author Message

Post Midkontroll till James tonkontroll
Jag håller på att fundera på detta James tonkontrollen och om man kan klämma in en midkontroll och hittade då denna bild. http://amps.zugster.net/images/articles ... -boost.gif Vad jag funderar över är om man istället för att ha en switch som koppla in kondingen kunde ha en pot så man kunde justera nivån på midden på det sättet, vad tror ni skulle det funka?

Har googlat och vissa hävdar att man skall byta resistorn mellan jord och baspoten men det verkar ju mer påverka basen då jag testade i TSC.

Är mest som nyfiken på detta med mid på James

14 Dec 2013, 12:15
Profile

Post Re: Midkontroll till James tonkontroll
busse wrote:
Jag håller på att fundera på detta James tonkontrollen och om man kan klämma in en midkontroll och hittade då denna bild. http://amps.zugster.net/images/articles ... -boost.gif Vad jag funderar över är om man istället för att ha en switch som koppla in kondingen kunde ha en pot så man kunde justera nivån på midden på det sättet, vad tror ni skulle det funka?

Har googlat och vissa hävdar att man skall byta resistorn mellan jord och baspoten men det verkar ju mer påverka basen då jag testade i TSC.

Är mest som nyfiken på detta med mid på James

Det går att leka med värdena i TSC och få till en Mid-hump när treble och bas är neddragna t.ex..... gjorde en en gång med lite svepbar mid... lek loss i TSC.. och testa!

14 Dec 2013, 12:37
Profile ICQ YIM WWW

Ett annat alternativ är ju att ha en vridswitch och växla mellan olika kondingar och på så sätt kunna få till en "mid cut" och en "mid boost".

14 Dec 2013, 13:10
Profile

eller så kopierar du carlsboro krets dem kör james med midcontrol

14 Dec 2013, 13:32
Profile WWW

zven wrote:
eller så kopierar du carlsboro krets dem kör james med midcontrol

Men hur funkar Carlsbron egentligen är den inte som en balanskontroll mellan bas och diskant? I och förssig påverkas väl mellanregistret då men borde inte den funka med som att man flyttar frekvensen för mellanregistret.

Dock gillar jag Carlsbrons tonkontroll och det är en av mina favoritstärkare. Jag har en som köptes för att slaktas till ett EF86 bygge men den lät så bra att den fick vara kvar i "nästan" original utförande med bara några små justeringar.

14 Dec 2013, 15:09
Profile

Kolla Framus Cobra. De har lagt en midkontroll del precis före de klassiska.

http://www.warwickbass.com/sys/tools/do ... bra_V5.pdf

14 Dec 2013, 15:34
Profile

Du kan även testa mitt lilla hopkok där jag lagt midontroll paralllellt med baskontrollen sen vidare till diskanten. Diskanten är dock inte baxandall(för jag tycker inte den är bra till gura)utan den vanliga Fender/Masrhallstyle. Värdena måste dock ändrars om du inte driver med en låg spänning och buffer.

Image

14 Dec 2013, 16:06
Profile

Tackar nu fick jag lite olika varianter att fundera på, finns det fler?

14 Dec 2013, 17:33
Profile

Carvin legacy har ju en variant men jag har för mig det var något som gjorde att jag ratade den, minns inte hur den tedde sig.

http://www.carvinmuseum.com/pdf/amps/VL ... %20Amp.pdf

14 Dec 2013, 17:58
Profile

Har tänkt mig testa denna tonkontroll i en basstärkare så utgångsläget tänkte jag från Ampeg Portaflex men om komplettera med en midkontroll om det går.

15 Dec 2013, 11:38
Profile

Du har en liknande lösning i DNS och vissa FBT med.

Det väsentliga dock Bosse e att jag tycker du isf rent logiskt bör sätta dig in i vad en James gör. Vad som påverkar vad.
TSC är ett bra verktyg till det. Om du på det googlar "James network" så hittar du vettig brödtext kring det med.

15 Dec 2013, 13:59
Profile

Racing wrote:
Du har en liknande lösning i DNS och vissa FBT med.

Det väsentliga dock Bosse e att jag tycker du isf rent logiskt bör sätta dig in i vad en James gör. Vad som påverkar vad.
TSC är ett bra verktyg till det. Om du på det googlar "James network" så hittar du vettig brödtext kring det med.

Jag skall kolla upp detta. Planerar ju ett nytt bygge och då tänkte jag bygga tonkontrollen separat på ett eget kort om det behövs om det inte går att göra direkt på potarna att just kunna testa olika tonkontroller.

15 Dec 2013, 19:35
Profile

Varför med våld tvinga James att göra ngt han inte är ämnad för? Det är väl enklare och effektivare att fixa en helt separat midkontroll?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

16 Dec 2013, 01:23
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Varför med våld tvinga James att göra ngt han inte är ämnad för? Det är väl enklare och effektivare att fixa en helt separat midkontroll?

Det är väl en separat midkontroll som Framus Cobra har före James tonkontrollen och Ampeg SVT har efter tonkontrollen med sin kontroll med drossel. Jag har försökt googla lite efter midkontroller, men finns det några tips på lämplig midkontroller?

Skulle nåt sånt här funka denna är väl den som Framus använder men med lita andra värden http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... alNumber=2 och sen kompenserar man James kontrollen så den ger mer mellanregister så att man får hyfsat flat eqkurva med midkontrollen i mittläge.

Jag tänker som sagt bygga denna stärkare i "moduler" med tonkontrollen som en utbytbar del utan att riva så mycket i stärkaren och tänkte då testa lite olika tonkontroller genom att helt enkelt byta ut själva tonkontrollen. Då kommer jag i vilket fall som helst ha tre hål för potar och då kan det ju vara kul att testa att kompletera en James med midkontroll, ett annat alternativ till en James är ju en vridswitch som switchar mellan olika kondingar och på så sett justerar mellanregistet i olika lägen.

16 Dec 2013, 09:06
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]