View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 00:18

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Glödbrum eller fans moster? Fixat!! 
Author Message

Post Glödbrum eller fans moster? Fixat!!
Image

Har efter första kopplingskondinen en härlig 100Hz brum ut på en 20mV kortsluten ingång. Nästa steg har med ett litet brum ut, kortsluten ingång, men inte alls lika mycket, det förstärker ju heller inget men ändå. Fasvändaren har så lågt så jag brydde mig inte ens om att lägga örat mot högtalaren.

Jag tolkar detta som glödbrum. Är det för att jag har stora katodresistorer som gört? Jag vet inte riktigt hur jag ska komma runt det dock. Den första på 15K är meningen att ha en såndär kompressor från utgången tillbaks till den via en konding. Det andra steget ska inte ha någon förstärkning för då klipper signalen. Det ska bara passera den vidare till filtrena efteråt.

Men det första steget är det som brummar mest så det är numero ono att få rätsida på.

Att notera är att när jag mätte på min DCglöd verka det rippa 1Vpp. kan det vara detta som ställer till det?

Last edited by Tubis on 10 Dec 2013, 20:07, edited 1 time in total.

09 Dec 2013, 22:31
Profile

Post Re: Glödbrum eller fans moster?
Tubis wrote:
Image

Har efter första kopplingskondinen en härlig 100Hz brum ut på en 20mV kortsluten ingång. Nästa steg har med ett litet brum ut, kortsluten ingång, men inte alls lika mycket, det förstärker ju heller inget men ändå. Fasvändaren har så lågt så jag brydde mig inte ens om att lägga örat mot högtalaren.

Jag tolkar detta som glödbrum. Är det för att jag har stora katodresistorer som gört? Jag vet inte riktigt hur jag ska komma runt det dock. Den första på 15K är meningen att ha en såndär kompressor från utgången tillbaks till den via en konding. Det andra steget ska inte ha någon förstärkning för då klipper signalen. Det ska bara passera den vidare till filtrena efteråt.

Men det första steget är det som brummar mest så det är numero ono att få rätsida på.

Att notera är att när jag mätte på min DCglöd verka det rippa 1Vpp. kan det vara detta som ställer till det?

"To little data"
glöden brukar inte slinka över brum i någon störe omfattning.
Undantaget kan vara om du får överslag , som du kan få om du överskrider spänningen mellan glöd och katod.
phillips anger detta till 180V . Vad har du för spänning här ?

09 Dec 2013, 23:24
Profile WWW

peterh wrote:
"To little data"
Undantaget kan vara om du får överslag , som du kan få om du överskrider spänningen mellan glöd och katod.
12V på första katoden den som brummar mest. Kan det vara obalans i glöden som kan fixas med trimpot? Preamrören ska ju humbucka glödstör men är det oblanas så?

09 Dec 2013, 23:30
Profile

100Hz? Matar du glöden likriktad? Hur nära ingångstegets galleranslutning går glödmatningen?
Transientspikar från HV likriktningen kan läcka över till glödlindningen i nättrafo. Sedan struntar getingen i vintersömn.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

10 Dec 2013, 00:06
Profile WWW

Tubis wrote:
peterh wrote:
"To little data"
12V på första katoden den som brummar mest. Kan det vara obalans i glöden som kan fixas med trimpot? Preamrören ska ju humbucka glödstör men är det oblanas så?

Ja du har ju högt motstånd till katoden... Tystnar det om du avkopplar katoden med några 100 uF tilll jord ?

Du kan ju använda en bra likströmskälla för att utesluta eller bekräfta att brummet kommer från glöden.
T.ex. är 3 celler ur ett blybatteri perfekt spänning för 6.3V glöd ( alla cellerna i ett 12V bilbatteri om du
kommplar för 12V glöd).
(Om du tillverkar likströmsglöd är det hälften så svårt om du kör med 12V glöd, mindre kondingar behövs
om mindre brum induceras i ledningarna)

10 Dec 2013, 00:09
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
100Hz? Matar du glöden likriktad? Hur nära ingångstegets galleranslutning går glödmatningen?
Jupp, på kretskort, så långt från gallret som möjligt.
VacuumVoodoo wrote:
Transientspikar från HV likriktningen kan läcka över till glödlindningen i nättrafo. Sedan struntar getingen i vintersömn.
Förstod inte riktigt det där men glöden ser ut att rippla på i fin 100Hz på scoopet kanske något mycket ripple kan jag tycka. Det går åt en förbannad massa uF dock får att få den lägre. Brummet ut från anoden ser dock lite mer sinus ut än glödripplet så vetifan?

10 Dec 2013, 10:09
Profile

peterh wrote:
Tystnar det om du avkopplar katoden med några 100 uF tilll jord ?
Funderade på detta med men har inte testat. Meningen äär dock att det ska vara tyst utan så även om det blir tyst måste grundprobblematiken lösas
peterh wrote:
Du kan ju använda en bra likströmskälla för att utesluta eller bekräfta att brummet kommer från glöden.

Jag har ett labbaggregat så det får testas.

10 Dec 2013, 10:29
Profile

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Förstod inte riktigt det där men glöden ser ut att rippla på i fin 100Hz på scoopet kanske något mycket ripple kan jag tycka. Det går åt en förbannad massa uF dock får att få den lägre. Brummet ut från anoden ser dock lite mer sinus ut än glödripplet så vetifan?

När man likriktar växelspänning genereras snabba transienter från diodernas till/frånslag. De har oftast formen av korta skurar av högfrekventa svängningar. Dessa kan läcka över till andra lindningar i transformatorn. På osciloskop ser de ut som korta spikar överlagda på ripplet. Ställer man oscilloskopet för triggning från kraftnätet så ser man de tydligt i en stabil bild synkad med 50Hz nät.
En humdinger på glödmatningen är effektiv även vid DC matning, det gäller ju att balansera rippplet AC mässigt. Lyft glödmatning helt från nollan, 200 Ohm pot mellan (+) och (-), löpare till jord eller till den DC potential som du eventuellt har för att lyfta glöden ovan jord.

Zagray! - test & review

10 Dec 2013, 12:30
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
En humdinger på glödmatningen är effektiv även vid DC matning, det gäller ju att balansera rippplet AC mässigt. Lyft glödmatning helt från nollan, 200 Ohm pot mellan (+) och (-), löpare till jord eller till den DC potential som du eventuellt har för att lyfta glöden ovan jord.

Får bli att testa. Har ju separat lindning till preampens glöd med två 100ohmare till jord.

Slutstegets AC glöd håller dock käft men det är väl inte lika känsligt som ingångssteget kan jag tänka.

10 Dec 2013, 14:25
Profile

Tror inte det är glödbrum längre. Balanspot hjälpte ingenting förutom att det gick att göra det värre. Sen kopplade jag spänningsagg till glöden i stället med inget rippel jag kunde se på mitt scoope. Det brummade lika jädramycket. Ska vi prata B+ nu då? Ser inget rippel all tala om där heller. Börjar fundera på atmosfär? Brummet dör alltså om jag kortar direkt efter kopplingskondingen till jord men inte på gallret så det måste ju vara aktuellt rör som förstärker upp något. Jag har ingen skärmkåpa på röret men det sitter nästan så långt bort det går från toroidnätrafo i 19" rack.

10 Dec 2013, 16:41
Profile

Tubis wrote:
Tror inte det är glödbrum längre.

Jaha ja, då är det fans moster alltså. Ring Vatikanen och be dem skicka en exorcist.

Zagray! - test & review

10 Dec 2013, 18:04
Profile WWW

Lutar åt B+ ripple tror jag. Är inte så fen på oscilloskop men hittade en knapp ACcoupling och ser nu att jag har 30mV på B+ som sen är 20mV på anoden. Saken är den att det är först när min basboost i slutsteget vrids på som man hör detta tilräckligt störande. Jag får nog ändra lite i PSU tror jag och sen se hur det blir.

10 Dec 2013, 18:29
Profile

Post Re: Glödbrum eller fans moster? FIXAT!
Det var för mycket ripple på B+ som var problemet. Dunkar mig själv i skallen just nu. Det var ett år sedan jag designade denna krets och kommer nu ihåg att jag funderade på om jag skulle komma undan med en koppling som gav lite högre B+ till ingångssteget men färre RC filter på vägen dit. Gick åt pipan. Kopplade istället på klassisk maner och nu är det tyst på fullt 2xEL84PP ställ.
Fick övat lite på mitt scoope med som jag knappt använt.

10 Dec 2013, 19:35
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]