|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Lynxtrap
|
 Rörpedaler
Kliar litet i fingrarna i väntan på ett lass komponenter för andra projekt... Vad finns det för roliga små projekt med rör och gärna lågspänning som man kunde pula ihop? Tänker närmast på dist/preamps i pedalform, med 12A_7. Eller om man vill svänga på det: Maxvärden för rör använder man ju oftast. Men finns det minimivärden? 12 volt på anoden i ett 12AX7? Tänker mig ett projekt i stil "vad har du i ditt kylskåp" fast i komponentlådan då. Laga en trerätters på två gamla ostar, knäckebröd, ketchup och makaroner.  Nån som vill bidra till att trolla ihop något, kanske i ett slags gemensamt boj-projekt?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 08 Dec 2013, 00:30 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Rörpedaler
Hm. Nah. Anything less than 300V don´ sting broh... 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 08 Dec 2013, 04:25 |
|
 |
|
peterh
|
Lynxtrap wrote: Kliar litet i fingrarna i väntan på ett lass komponenter för andra projekt... Vad finns det för roliga små projekt med rör och gärna lågspänning som man kunde pula ihop? Tänker närmast på dist/preamps i pedalform, med 12A_7. Eller om man vill svänga på det: Maxvärden för rör använder man ju oftast. Men finns det minimivärden? 12 volt på anoden i ett 12AX7? Tänker mig ett projekt i stil "vad har du i ditt kylskåp" fast i komponentlådan då. Laga en trerätters på två gamla ostar, knäckebröd, ketchup och makaroner.  Nån som vill bidra till att trolla ihop något, kanske i ett slags gemensamt boj-projekt? Du kan prova ECC86, dessa var gjorda för bilradioapparater och kan köras med 12V på anoden. Förekommer på tradera ibland och kostar nästan inget.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 08 Dec 2013, 10:55 |
|
 |
|
bb5000
|
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 08 Dec 2013, 12:15 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
12V matning till 12A?7 trioder, känd även som "arbete med svältande anoder", tycker jag inte hedrar dagens överflödsamhälle. Bygg gärna rörpedalernas urmoder(?) av den bortgångne Fred Nachbaur: http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/mctube.htm
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 08 Dec 2013, 12:43 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack för tipsen, The Real Tube var ny för mig. Den ska göra i något skede.
Valvecastern tilltalade för att den sku gå enkelt att svänga ihop. Hur funkar det med svältande anoder egentligen? Samma fast mosigare?
Noterar bl.a konding på ingången, avsaknad av gridtstop, ingen katodresistor på V2, ingen filtrering av B+. Är det ett medvetet val av designern måntro? Behövs de inte? Ligger en 230AV - 12V (300mA) och skräpar här. Borde väl funka?
realtube blir nästa projekt, kan inte låta bli att löda ihop valvecastern. Och modda den förstås!
Vilken tonstack lastar minst ner försteget om man vill flytta den före andra halvan? Nån gammal Princeton kanske?
Förresten vad händer om man svälter en pentod? Eller ett pentod plus katotföljare ut?
|
| 09 Dec 2013, 00:04 |
|
 |
|
bb5000
|
Det finns en del youtube-klipp på Valvecastern, en på PrataBas byggde en för nåt år sen också.
|
| 09 Dec 2013, 09:15 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag byggde Valvecastern för några år sen och den funkar väl så där och det är inte så mycket dist från den utan mer boost, min ligger på en hyllan sen lång tid tillbaka. Jag har för mig att den lät ganska muddig i ljudet i orginalutförande så om jag minns rätt så minskade jag värdena på kopplingskondingarna. Om du nu bygger den så skulle jag nog bygga "dubbelvarianten" så du från fyra gainsteg och den kan producera dist, jag gjorde den också men boxade den aldrig och sen plundrades den på socklar potar och jack. Har den en bra adapter klara man sig säkert utan filtrering men jag tror jag klämde in en L7812 på glöden så man kunde mata pedalen med högre spänning om man vill men ändå ha 12V till glöden.
Jag har dock varit sugen på att testa att bygga en pedal med en DC-DC convertergrunka som ökar spänningen rejält till 200V eller mer. Dock så funkar det ju säker lika bra att gör en sån där "back to back" (var det så det kallas då man kopplar två trafos så där?) som i pedalen Alex länka till.
En sak jag funderar på är säkerheten om man ex tar en sån där "vanlig" kapslad nätadapter liknande de som sitter i bärbara datorer och liknande fast en AC variant och kopplar den till en liten 230V trafos sekundär så man får till baka uppåt 230V, hur skall man tänka då, man har ju ingen skyddsjord?
|
| 09 Dec 2013, 09:33 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Jag byggde en sån här för några år sedan, den funkade riktigt bra!  Simpel som tusan, men lät väldigt bra. Den måste ligga i nån flyttlåda någonstans, jag måste leta upp den!
_________________ /Bengt
|
| 09 Dec 2013, 11:20 |
|
 |
|
busse
|
Firetone wrote: Jag byggde en sån här för några år sedan, den funkade riktigt bra!  Simpel som tusan, men lät väldigt bra. Den måste ligga i nån flyttlåda någonstans, jag måste leta upp den! Hur funkar den där? Är den nån form av boost
|
| 09 Dec 2013, 11:33 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Bra, ännu fler idéer! Den med EF86 lär ju vara en boost. Man vill väl gärna ha minst en triod efter om det ska dista. Funderade själv på detta med skyddsjord i Realtube också. Man får väl nästan koppla strömförsörjningen till en kabel med skyddsjord. Sen blir det väl högre B+ i apparaten med 230V i väggen också?
|
| 09 Dec 2013, 11:59 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Vår vän Merlin har tydligen skrivit en liten avhandling om svältande anoder. http://www.freewebs.com/valvewizard2/Triodes_at_low_voltages_Blencowe.pdf
|
| 09 Dec 2013, 12:09 |
|
 |
|
bb5000
|
Den här verkar intressant , 20V laptop P/S har man ju liggande + 6922:or : http://www.diystompboxes.com/smfforum/i ... ic=96952.0 
|
| 09 Dec 2013, 13:13 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ja vi fortsätter väl, så kanske tråden blir en liten "resource" på samma gång.
Attachments:
shaktbe.gif [ 7.64 KiB | Viewed 4799 times ]
|
| 09 Dec 2013, 13:46 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Sen finns ju de där tube town projekten. Tex denna:  De verkar lite intressanta.
_________________ /Bengt
|
| 09 Dec 2013, 14:27 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Inte för å pinka på någons parad nu,men vad e vitsen med dem? Saken e den att vi som e ombord här har all kapacitet i världen att bygga in det vi kan kalla rörbeteende i våra maskiner varför jag ställer mig frågande till applikationen för de flesta av oss.?
Kan förstå att man ger sig i kast med denna formen av projekt för nyfikenhets skull eller för att det är roligt,men bortsett från det har man nog tappat iaf mig på vägen. Så,kan ngn av er definiera vitsen med lågvolts rörpedaler för mig vore det intressant.
Vi har ju tom vid andra tillfällen rent av diskuterat värdet av att ha ingångssteget i div maskiner som kisel istället för rör. Mao det diametralt motsatta till vad som försegår i denna tråden.?
Förstår om det jag skriver nu kan låta uppkäftigt och gapigt,men det är inte så menat. Min fråga är verkligen ärlig. Jag hajar inte grejen med det här.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 09 Dec 2013, 14:41 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Racing wrote: Inte för å pinka på någons parad nu,men vad e vitsen med dem? Saken e den att vi som e ombord här har all kapacitet i världen att bygga in det vi kan kalla rörbeteende i våra maskiner varför jag ställer mig frågande till applikationen för de flesta av oss.?
Kan förstå att man ger sig i kast med denna formen av projekt för nyfikenhets skull eller för att det är roligt,men bortsett från det har man nog tappat iaf mig på vägen. Så,kan ngn av er definiera vitsen med lågvolts rörpedaler för mig vore det intressant.
Vi har ju tom vid andra tillfällen rent av diskuterat värdet av att ha ingångssteget i div maskiner som kisel istället för rör. Mao det diametralt motsatta till vad som försegår i denna tråden.?
Förstår om det jag skriver nu kan låta uppkäftigt och gapigt,men det är inte så menat. Min fråga är verkligen ärlig. Jag hajar inte grejen med det här. Eftersom jag startade tråden så får jag väl förklara mig också Legitima frågor. Och nyfikenhet och för rolighets skull sammanfattar väl det hela för min del, precis som du säger. Det är klart, att börjar man svälta anoder och förvandla trioder till dioder, kan man naturligtvis diskutera saken principiellt: vad är vitsen. Bortsett från det, så ser jag ingen större skillnad mot vad som annars diskuteras här. Dvs bygga nåt med rör som låter roligt och är roligt att pyssla med. Jag tycker att en tråd av 10 000 mycket väl kan handla om pedalapplikationer och t.o.m. samla lite scheman för allmän beskådan. Får man kväljningskänslor vid åsynen av dessa kretsar, tja då får man nästan - sagt i all vänlighet - låta bli att läsa just den tråden  Tillägg: många stammisar här kan förvisso trolla med högspänning i sömnen. Sen finns det ju också de som inte för livet skulle rota i något över 24V, och som kanske inte tycker att de har något större utbyte av rörforumet. Då kan ju ett pedalprojekt vara en väg in i svängen. Se det som en apostlagärning 
|
| 09 Dec 2013, 15:56 |
|
 |
|
Tubis
|
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... -7-VA.htmlEn pedal kan ju kopplas direkt till nätet den med så kan du ha skyddsjord.
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Dec 2013, 17:50 |
|
 |
|
busse
|
Jag var nere i källaren och rotade fram Valvecastern och pluggade in den framför den lilla voxen. Man kan nog säga att med ett rör så funkar den som en boost som kan driva på stärkaren så den distar och man kan få lite Crunch från pedalen med full gain, det åker nog tillbaka till hyllan för samma sak man nog uträttas av en J201 fet-trissa lika bra. Skall ni testa att bygga dessa lågvoltare och vill ha nån form av dist i från pedalen så bygg en med dubbla 12AU7 rör, om det sen låter bra får väl var och en angöra, posta gärna ljudklipp så man får höra hur det låter. Jag har gett upp med 12AU7 på lågvolt och satsar på kisel i framtida pedaler.
Är det nån som har erfarenheter av rör avsedda för bilradio som ECC86 eller EF98 jag har för mig att jag har nåt av dom rören liggandes i källaren, är det lönt att testa dom?
|
| 10 Dec 2013, 00:22 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jag ska f-n få ihop en lågvoltare till jul, med ljudklipp och hela kittet  Ska se nu hur mycket man hinner mellan högspänningsprojekten och julklapparna. Valvecastern går kankse bort, men uppenbarligen finns en hel del annat att testa. Tube-town med katodföljare såg ut som nåt jag fantiserat kring, även om det verkade sitta en transistor nånstans. Det handlar väl iofs om att få ned impedanser. Jag är inte främmande för så moderna mojänger så länge de inte delegerar rör till belysningsföremål. busse wrote: Jag var nere i källaren och rotade fram Valvecastern och pluggade in den framför den lilla voxen. Man kan nog säga att med ett rör så funkar den som en boost som kan driva på stärkaren så den distar och man kan få lite Crunch från pedalen med full gain, det åker nog tillbaka till hyllan för samma sak man nog uträttas av en J201 fet-trissa lika bra. Skall ni testa att bygga dessa lågvoltare och vill ha nån form av dist i från pedalen så bygg en med dubbla 12AU7 rör, om det sen låter bra får väl var och en angöra, posta gärna ljudklipp så man får höra hur det låter. Jag har gett upp med 12AU7 på lågvolt och satsar på kisel i framtida pedaler.
Är det nån som har erfarenheter av rör avsedda för bilradio som ECC86 eller EF98 jag har för mig att jag har nåt av dom rören liggandes i källaren, är det lönt att testa dom?
|
| 10 Dec 2013, 00:32 |
|
 |
|
Hellhammer
|
Jag byggde en sån för en tid sen: viewtopic.php?f=24&t=77696Skulle jag bygga något nu skulle jag nog använa mig av lite högre spänningar, men man kan ju hålla sig till klenspänning för det om man vill. Tänker inte ta ställning till varför man vill gå den vägen, det är upp till var och en. 60VDC är ju rätt högt iaf och många rör fungerar säkert bra med de spänningarna. Kanske en LND150 som första steg och ett EF86 som andra? Man kan ju köra upp till 120VDC om man kör SELV-system, men då måste man nog isolera både in och utgång på nåt sätt... tranformatorer? Har själv funderat på att bygga en push-pull lågwattare med dubbelisolerad 24VAC väggtrafo och med hjälp av step-up-likriktare få upp till 120VDC. Tänkte köra 6AK6, som jag har liggande, som slutstegsrör och kanske 6AK5/EF95 i försteget. Ingen skyddsjord alltså så ingången måste nog isoleras med tranformator (kanske kondingar räcker?) för att undvika att man kopplar in skyddsjorden den vägen. Om man vill göra enligt elsäkerhetsföreskrifter. Mer om klenspänning för dom som vill läsa: http://www.multi.fi/~oh6ag/pdf_dokus/Klenspanning.pdf
_________________ /Stefan
|
| 11 Dec 2013, 11:02 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|