View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:59

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vinterdäck -dubb eller inte? 
Author Message

Post Re: Vinterdäck -dubb eller inte?
Jag kör Toyo open country A/T II som sommardäck och har varit vädligt nöjd, därför blev det även toyo som vinterdäck närmare bestämt open country I/T dubbade.

Image

07 Nov 2013, 11:28
Profile

4wd,alltid dubbat (på vintern då ;o).Nya Conti icecontact just nu.Södra Norrland.

25 Nov 2013, 20:34
Profile WWW

Har just köpt Nokian Hakkapelita R2. Mälardalen, V70, framhjulsdrift, alltid odubbat. :wink:

Last edited by kjelle on 26 Nov 2013, 10:41, edited 1 time in total.

25 Nov 2013, 20:37
Profile WWW

Just kännt på lite äkta 'Black Ice' med mina Nya Bridgestone Dubbfria DM-V1 och det kändes faktiskt bättre än
jag förväntade mig , iofs låg fart men dom klistrade bra , faktiskt bättre än de halvslitna Dubbdäck jag hade förra året som var några år gamla.

Får väl se senare om det blir riktigt busväder, men i Sörmland med 30 års erfarenhet och 4WD så tror jag det ska gå bra
utan dubb , första vintern jag åker utan , ja förutom i ungdomens glada dar så var det sommardäck på Volvo 244 i halkan som gällde med ett par krökta lyktstolpar som följd.

Vi åkte tom till Sälen en gång med sommardäck och bakhjulsdrift 8)

26 Nov 2013, 10:28
Profile ICQ WWW

Tänk när vi fick köra med sommardäck på vintern, hur länge sen är det? Idag är bilarna snabbare, hjälper inte egentligen vad du har för däck med dom hastigheterna vi har idag. Folk tror att dom kan köra lika snabbt på vintern bara dom har dubbdäck. Eller bra mönster.
Bilarna är "säkrare" idag? Lockar till högre hastigheter pga övertro till bilen eller däck.

06 Dec 2013, 23:18
Profile

HowlingWind wrote:
Tänk när vi fick köra med sommardäck på vintern, hur länge sen är det? Idag är bilarna snabbare, hjälper inte egentligen vad du har för däck med dom hastigheterna vi har idag. Folk tror att dom kan köra lika snabbt på vintern bara dom har dubbdäck. Eller bra mönster.
Bilarna är "säkrare" idag? Lockar till högre hastigheter pga övertro till bilen eller däck.

Vad jag kommer ihåg gick det lika fort om inte fortare på 80-talet, men du menar kanske ännu längre tillbaks?

Att höja hastigheten för att man har bra däck är helt fel tänk, då tar man bort fördelarna helt.

Körde på is idag (underkylt regn som frusit inatt) regnet övergick i snö så det var isigt med 1 cm snö imorse, ej prerparerat med salt/sand. Gick bättre än förväntat utan dubb, kände inte att jag saknade varken grepp eller bromsförmåga. Tog sen andra bilen med nya dubbdäck och det var lite 'annorlunda' men inte bättre grepp.

Har ju inte testat tvärnita i 90 på is (av förklarliga skäl) men då visar sig skillnaden såklart, men vanlig körning på isig 50/70 väg helt ok med nya friktionsdäck.

07 Dec 2013, 15:40
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2