|
Pleximan Tremoverb (slight return)
| Author |
Message |
|
Amp Healer
|
 Re: Pleximan Tremoverb (slight return)
VacuumVoodoo wrote: En vettigare lösning som ser ut att vara genomtänkt i motsats till det med 3.3M resistorn. Jo det är lite intressant då Vibroverb var bara en kort period i Fenders historia, och verkar inte dyka upp som "återskapande" stärkare konstigt nog.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 01 Nov 2013, 01:55 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Amp Healer wrote: busse wrote: Har även sett schema där man helst sonika klappat in blackface reverbet mellan tonstacken och fasvändaren och det sägs skall funka men då har man ju det där jäkla 3.3M moståndet. Vet inte riktigt vad du har emot 3.3M moståndet? Om du tyckt illa om 10 p kondingen som sitter över en, ja då hade jag varit med eftersom den bidrar till mycket av ispicking treble som många har svårt för. Vill nog mena att 3.3M moståndet är en del i BF/SF ljudet, sen har jag många gånger bytt det mot 2,2M o utan konding för lite mer fjong. Traynor mark3 använde 1M i en krets som var mer eller mindre en Fender Twin (bortsett dom använde EL34:or o konding drivet reverb). Men sen finns det ju även lösning på det med= Vibroverb http://www.webphix.com/schematic%20heav ... _schem.pdfEn krets som många uppskattar. Ingenting i om det sitter i vibratokanalen i en BF/SF stärkare och jag har kanske skrivit lite slarvigt det är ju kombinationen 3.3M/10pF som du helt riktigt säger bidrar till icepicking som jag inte gillar i alla situationer. Det är ju mycket troligt att man kan få till det hela mer "transparant" genom att laborera med motstånds och kondningvärdena i filtret. Dock så föredrar jag nog i en tweedstärkare att försöka hålla den torra signalen så "orginal" som det går. Vibroverb verkar ju intressant har aldrig tänkt på att den stärkaren har en egen lösning av reverbkretsen. Men hur är det nu med katodföljaren före tonstacken, påverkar den nåt då det gäller reverb? Eller är det bara att köra på "som vanligt" och klappa in något av de diskuterade reverben efter tonstacken som ex Fender Prosonic reverbet?
|
| 01 Nov 2013, 10:54 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Amp Healer wrote: Ja, men den kanalen man inte vill använda drar man bara man ner volymen på, precis som om när man "bryggar" dom. optimal är dock att switchingsystem med typ relä TT har ett sådant för en hundring. Fördelen: med det är att då kommer inte kanalerna påverkar varandra, nackdel: man får inte ljudet av parallellkopplat. En trelägesbrytare direkt efter ingång kanske? "Tweed-Plexi-Both!" Hur och hur mycket skulle kanalerna påverka varandra? Se där. Den hade jag aldrig tänkt på. Bra tips! Vilka förstärkare med katodföljare och reverb finns som man kunde kolla på egentligen? Nån Marshall?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 01 Nov 2013, 14:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Lynxtrap wrote: En trelägesbrytare direkt efter ingång kanske? "Tweed-Plexi-Both!" Hur och hur mycket skulle kanalerna påverka varandra? Detta har jag naturligtvis inte kunnat släppa. Enkelt sagt ABY-koppling på en vippa. Frågorna är: vilken slags brytare ska jag ha, hur ska den kopplas och hur får man den styrd även med footswitch.
|
| 14 Nov 2013, 23:28 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Amp Healer wrote: busse wrote: Har även sett schema där man helst sonika klappat in blackface reverbet mellan tonstacken och fasvändaren och det sägs skall funka men då har man ju det där jäkla 3.3M moståndet. Vet inte riktigt vad du har emot 3.3M moståndet? Om du tyckt illa om 10 p kondingen som sitter över en, ja då hade jag varit med eftersom den bidrar till mycket av ispicking treble som många har svårt för. Vill nog mena att 3.3M moståndet är en del i BF/SF ljudet, sen har jag många gånger bytt det mot 2,2M o utan konding för lite mer fjong. Traynor mark3 använde 1M i en krets som var mer eller mindre en Fender Twin (bortsett dom använde EL34:or o konding drivet reverb). En krets som många uppskattar. 3,3M/10pFkombon är i mitt tycke ryslig. Jag har en sådan kombo in/urkopplingsbar i en Normalkanalkrets i min Dual Showman och det är ganska hemskt att höra hur det dels likriktar ljudet, alla gitarrer låter likadant, dels tar bort tonen i instrumenten. (Vibratokanalen är delvis omgjord utan sådant motstånd). Single Coilmikar överlever ljudmässigt misshandeln klart bättre än humbuckers. Inte så konstigt, samma fabrikat och visst är det en del av Vibratokanal BF/SF-ljudet. Att allt vad dist sedan blir skitful är inte så konstigt. Skulle vilja gå så långt att jag påstår att det lite dåliga rykte JBL-högtalare har för att vara kantiga och hårda kan härledas till dessa två skitkomponenter. I och med att jag kan koppla i/ur enkelt blir det väldigt tydligt vad dessa komponenter gör med ljudet. Att jag monterat dem beror mest på att jag hade en optostyrning över och ville testa effekten. Kommer jag på något annan sak att använda switchen till åker nog 3,3/10-combon bort, enbart användbart till att spela 50-talsjazz med... Eller så rullar man av lite på tonkontrollerna...
_________________ /Lennart
|
| 15 Nov 2013, 00:33 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Bara som "food for thought" så bifogar jag ännu ett schema från Hoffmans forum. Det korrigerar väl inget av de problem som diskuterats hittills. Samtidigt fick det mig att fundera på om man kunde driva reverbet med en pentod? T.ex EF86? På forumet hittade jag också en post av norrmannen Tore T som gjort reverb i en 5f6a-krets. Tyvärr funkar inte länkarna längre. http://www.el34world.com/Forum/index.php?topic=483.0Nån som har dessa scheman eller vet vad det går ut på? 
|
| 15 Nov 2013, 10:27 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Lynxtrap wrote: Bara som "food for thought" så bifogar jag ännu ett schema från Hoffmans forum. Det korrigerar väl inget av de problem som diskuterats hittills. Samtidigt fick det mig att fundera på om man kunde driva reverbet med en pentod? T.ex EF86?
Som jag skrev tidigare i tråden har jag haft ett pentodkopplat EL84 som driver i flera år i min Dual Showman. Vad som bland annat dessutom är gjort i stärkaren är att 3,3 Mohm/10pF är ersatt av en annan kretslösning där mixerröret är ersatt av av ett ECC832, som består av ett rör med en ECC83-halva och en 12AU7-halva. http://www.tubedepot.com/jj-ecc832.html12AU7-halvan, med 20 i gainfaktor sitter som mixerrör, 50 kOhm anod, 4,7 kOhm katod plus 25uF avkoppling. Den andra halvan är recoveryrör för reverben. Denna kopplingen gjordes före jag byggde om reverbet till pentoddrift. Pentoden ger betydligt mer kräm på reverbet, som står och småputtrar och ändå ger fullt tillräckligt med reverb. Har satt in dwellpottar från båda kanalerna. Det är t.o.m så pass mycket reverb att jag funderar på att justera vissa av de kopplingar som är gjorda runt mixerröret för att hålla nere signalen, framför allt det låga anodmotståndet och det lite assymetriska katodmotståndet. Då med att sätta värdena till de "normala" på 100kOhm och 1,5 kOhm. Ska dessutom testa med att sätta dessa komponenterna in/urkopplingsbara via switchar så att jag kan växla mellan nuvarande lösning och den nya, har en del switchar över. Vete sjutton om det är användbart, får vi se eller om jag väljer en av varianterna och "hårdkodar" den... Om det funkar som jag tror är det därefter i praktiken ingen annan signalsänkande anordning i kretsen än 12AU7-röret. Inga jättestora motstånd som käkar ton etc. Och reverb som hade gjort Dick Dale mer än nöjd... Så, pentoddrivet is tha shit!  Hittade ett gammalt schema jag lagt upp på förförstärkardelarna i Dual Showmannen, en del är justerat sedan dess, men inte reverbdelarna. http://www.samsson.se/SamPreamp-tinycadv_1.7.pdf Se sidan 2. Obs att anodresistorn på 6,8kOhm har en effekttålighet på 10W, det är ca 430 V in om jag inte minns fel.
|
| 16 Nov 2013, 03:05 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Hum, kom på att jag får göra avbön på en sak här... När jag kopplar in flera gainsteg förutom de vanliga i Vibratokanalen har jag dessutom en optovolym, som sänker nivån in till mixerröret från Vibratokanalen. Detta främst för att kunna styra mängden dist i mixeröret. Opton shuntar signal till jord, och är inkopplad på samma ställe som 3,3kOhmsmotsåndet sitter normalt. Uppdelat i en 100kOhm plus 330 kOhm, med oton ansluten mellan motsånden, för att isolera bort tappningen från signalen frår reverbrecoveryröret. Detta är inte så på det kopplingsschema lag lade in i ilägget ovan, däremot är kopplingarna runt EL84 så som schemat visar. ///scusi!
|
| 17 Nov 2013, 15:49 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Custom Sam wrote: Som jag skrev tidigare i tråden har jag haft ett pentodkopplat EL84 som driver i flera år i min Dual Showman. Vad som bland annat dessutom är gjort i stärkaren är att 3,3 Mohm/10pF är ersatt av en annan kretslösning där mixerröret är ersatt av av ett ECC832, som består av ett rör med en ECC83-halva och en 12AU7-halva. http://www.tubedepot.com/jj-ecc832.html12AU7-halvan, med 20 i gainfaktor sitter som mixerrör, 50 kOhm anod, 4,7 kOhm katod plus 25uF avkoppling. Den andra halvan är recoveryrör för reverben. Denna kopplingen gjordes före jag byggde om reverbet till pentoddrift. Pentoden ger betydligt mer kräm på reverbet, som står och småputtrar och ändå ger fullt tillräckligt med reverb. Har satt in dwellpottar från båda kanalerna. Det är t.o.m så pass mycket reverb att jag funderar på att justera vissa av de kopplingar som är gjorda runt mixerröret för att hålla nere signalen, framför allt det låga anodmotståndet och det lite assymetriska katodmotståndet. Då med att sätta värdena till de "normala" på 100kOhm och 1,5 kOhm. Ska dessutom testa med att sätta dessa komponenterna in/urkopplingsbara via switchar så att jag kan växla mellan nuvarande lösning och den nya, har en del switchar över. Vete sjutton om det är användbart, får vi se eller om jag väljer en av varianterna och "hårdkodar" den... Om det funkar som jag tror är det därefter i praktiken ingen annan signalsänkande anordning i kretsen än 12AU7-röret. Inga jättestora motstånd som käkar ton etc. Och reverb som hade gjort Dick Dale mer än nöjd... Så, pentoddrivet is tha shit!  Hittade ett gammalt schema jag lagt upp på förförstärkardelarna i Dual Showmannen, en del är justerat sedan dess, men inte reverbdelarna. http://www.samsson.se/SamPreamp-tinycadv_1.7.pdf Se sidan 2. Obs att anodresistorn på 6,8kOhm har en effekttålighet på 10W, det är ca 430 V in om jag inte minns fel. Jaha, då har jag ändrat till mer normala värden på komponenterna kring reverbrecoveryröret. Det blir mer kräm, men det gör inget, det finns massor av reverb ändå. Dvs den som vill ta bort 3,3/10-skräpet kan lugnt göra det om man kör en EL84 som driverrör enligt ovan. Det kan t.o.m vara så att det är OK med den vanliga drivningen om man inte har behov av jättemycket reverb... enkelt att testa, bygla 3,3 med t.ex 330 kOhm.
|
| 22 Nov 2013, 20:13 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack för det Lennart! Då är en fråga förstås om trafo pallar för en sån här lösning. Det finns en donator som heter Epiphone Blues Custom, med traditionellt Fender-upplägg för reverb. Något man får räkna på antar jag.
Och så måste jag säga att detta med katodföljare och reverb inte är riktigt klart för mig ännu...
|
| 22 Nov 2013, 22:53 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
...känns nästan som nån slags kris vad gäller detta projekt nu. Options, options, options... Borde man kanske lämna ritbordet och bara liksom börja bygga ihop nåt..? Samtidigt vill man ju inte stå där och inse att man måste löda om halva skiten för att de inte funkar. Eller är det sånt man får ta? 
|
| 22 Nov 2013, 22:59 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Ljudbojen. Törstande meckars förstärkarkristjänst. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 Nov 2013, 00:07 |
|
 |
|
busse
|
Lynxtrap wrote: ...känns nästan som nån slags kris vad gäller detta projekt nu. Options, options, options... Borde man kanske lämna ritbordet och bara liksom börja bygga ihop nåt..? Samtidigt vill man ju inte stå där och inse att man måste löda om halva skiten för att de inte funkar. Eller är det sånt man får ta?  En lite parentes. Jag jobbade med en professor för några år sen och han menade att man måste inse när man kommit till den punkt då man funderat klart och skall börja handla, annars kommer man bara att fundera och inte få nåt gjort. Jag hade nämligen en kollega som var sån som funderade på vad som skulle hända och om det som då kunde hända vad hände då om det som kunde hända hände osv. Professorn resonerade som så att huvudsaken att man funderat igenom det hela och gör nåt som man i det läget anser vara rätt så är det rätt och om det sen visade sig att det var fel så fick man ta smällen då den kom, men de flesta gångerna har man rätt och inte fel. Börja bygg och ta eventuella smällar då dom kommer, du verkar ju ha funderat ett tag. Detta är väl ungefär att jämföra med prototypverksamhet så då får man nog ha med i beräkningen att man kan få göra om en del innan det funkar som det ska, så har det i alla fall varit för mig.
|
| 23 Nov 2013, 08:51 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Professorns resonemang var väldigt klokt, det är lätt att fastna i grubblerier. Vilken hemmasnickare har inte i efterhand insett att halva tiden som det tog att göra jobbet var att fundera si eller så? Proffset bara börjar bygga, där är skillnaden... Däremot ska man inte bortse från svårigheterna, men definiera vilka riskerna är med beslutet, och om man kan leva med dem och de eventuella följderna av att man tar fel beslut, kör! Kan väl dessutom säga att vad gäller reverblösningen skulle jag i ditt fall, med den osäkerhet du känner kring kapacitet i trafo etc bygga en vanlig reverblösning a la Fender, men om den inte räcker till överväga att gå upp till EL84. Naturligtvis med den tanken att inte använda den hemska 3,3/10-kombon. Sätt ett 330kOhm eller liknande gallermotstånd i stället. Jag tror att det inte är helt fel ändå, fast reverbpotten kanske står på 6 i stället för 3... Testa! i Värsta fall får du bygga om, och har lärt dig något. Inget går sönder av det. Dela gärna med dig av resultatet! Jag har lite samma dilemma själv, se annan tråd med fråga kring varm bias. Eftersom "ingen" (gurusarna var på fest igår) verkar ha koll på ett bra värde får jag räkna fram det mha Load Line plottern. Mer om det i den tråden. Risken i det fallet är att jag kan elda upp ett gammalt fint förstegsrör. Kan jag leva med det? Ja, men det skulle gräma mig. Då letar jag upp de data som jag behöver och försöker försäkra mig så långt lilla jag kan om att jag gör rätt på just den punkten. Skulle jag misslyckas och röret bränns (jag kan ju desutom ta ett annat än ett TFK-rör) är det lärpengar. Skulle jag lyckas och det ger det förväntade resultatet har jag kommit ett liiitet steg närmare Den Ultimata Tonen. Nog med förnumstigheter... 
|
| 23 Nov 2013, 11:59 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack för krishjäpen, det känns redan bättre Jag hade ju tänkt lära mig allt möjligt i samband med detta projekt - reverb t.ex har jag lärt mig massor om redan. Tremolo har jag egentligen bara kopierat utan att förstå riktigt, men det kommer väl. Och så tänkte jag lära mig layoutens alla konster och regler, m.m... Men man får kanske inse att good enough räcker för det första man nånsin bygger helt från scratch... Och jag bygger ju inte precis för nån kund, utan man lär väl mecka åtskilligt med maskinen även framledes. Det får nog bli ett traditionellt Fender-reverb, bara jag hittar en plats åt ett extra rör. Kanske en enkel effektloop också.
|
| 23 Nov 2013, 20:28 |
|
 |
|
Custom Sam
|
kort input vad gäller reverblösningen jag skrev om ovan; det funkar med ett vanliga 12AX7 också, behöver inte vara specialvarianten ECC832. Distar en hel del mer, men reverbet låter bra och tillräckligt. Ärligt talat, den som har en Fenderstärkare, bygla 3,3/19-combon med t.ex 330 kOhm, och ni kommer att få ett ljud ni inte trodde fanns i en Fenderstärk! Helt ofarligt att i alla fall prova...
|
| 24 Nov 2013, 18:44 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ok, nu har jag alltså varit över ån efter en hel del lärdom, och kommit tillbaka med nästan samma schema som jag började med. Många alternativ och förslag får stryka på foten i väntan på bättre tider. Däribland Matchless-stuk på reverb, en ingång med ABY-brytare för PLEX och F-kanalerna, pentod i revervbdrivningen... Nedan alltså nygammalt schema. Det som ännu ska korrigeras är att glättingen vid F på B+ linjen ska väck, och motståndet mellan punkerna RI och RO innan fasvändare kör vi väl på 470K (istf 100) till att börja med. Returen från reverbet får Ser mina damer och herrar annat som bör ändras? Några frågor hänger i luften: - ska mastervolymen väck (har ju en Hotplate)? - svepbart motstånd på NFB, med eller utan master? - en typisk Fendermaster (förbikoppingsbar) innan PI - ska man ha en effektloop och i så fall hur? - går jag till överdrift med lokala katodavkopplingar och spänningsdelare, för att inte tala om säkringa? Vad tycker mina damer och herrar i expertpanelen Det knänns rätt bra nu, men filterdelen och tremolot är väl vad jag har sämst koll på. Sista chansen nu att göra er hörda, snart går jag in i löddimman och dycker ut framåt nyår 
|
| 25 Nov 2013, 23:54 |
|
 |
|
busse
|
Så här skulle jag göra. Du bygger ju från scratch och i det fallet skulle jag nog behålla in någon form av PPIMV och även kompletera denna med en vanlig mastervolym. Jag har själv denna viewtopic.php?f=24&t=84691&p=584904&hilit=mastervolym#p584904 som zven tipsat om i min tweed Twin (vilken i grunden är väldigt snarlik ditt bygge) och den funkar fint men skall kompletera den med en PPIMV då jag får tid när det nu blir. Jag skulle gärna få med fasvändaren i disten för det är fortfarande ordentligt högt om man vill ha bra med dist och dämpar man före fasvändaren mastern för mycket så tappar man en hel del dist, så här inbillar jag mig att en PPIMV kunde vara bra att ha för att slippa elda år kråkorna med attenuatorn. Justerbar NFB kan ju också vara roligt att ha har det på ett par stärkare men för det mesta kör jag med minimalt med återkoppling. Om inte annat så kan ju detta vara bra att ha justerbart så man kan testa fram hur man vill ha det. Då det gäller effektloopen vet jag ju att du har en Kleinulator, gör ut och ingångsjack för att koppla in den och sen meddelar du resultatet till mig  så slipper jag bygga en Kleinulator på chans och testa hur det funkar. Jag kan dock inte se varför det inte skulle funka och i och med att du redan har den kostar det ju bara två telejack. Att avsäkra är ju bra det enda frågetecknet är väl biaslindningen, en del vill väl inte avsäkra den så man inte kan få att en säkring går och att man då tappar bias, men detta vet säker de mer erfarna hur det ligger till. Själv räddades nog trafon i AZ4 tack vare att jag avsäkrat glöden, hade blivit kortis i lamphållaren och då var det skönt med bra säkrat.
|
| 26 Nov 2013, 10:04 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Bifogar det korrigerade schemat här (glömde att nämna glödsäkringarna...). Här hade mastern redan rykt, men det är som sagt öppet. Den enklaste loopen borde väl vara som i Hoffman-schemat här ovan? Fast den borde väl ligga före reverbtappningen?
Justerbar NFB har jag testat i en annan förstärkare. Det är ju inte viktigaste ratten om man säger så. Men jag tänkte att om en enkel post-PI inte funkar så bra med fast NFB, så kanske det vore bra att kunna justera? Amphealer har ju påpekat detta problem ett antal gånger...? Måste väl ändå säga att jag inte riktigt förstår orsaken.
Attachments:
Pleximan Tremoverb_1113.jpg [ 92.25 KiB | Viewed 6158 times ]
|
| 26 Nov 2013, 12:02 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Förresten, Marshall-kännare får gärna ha åsikter om "plex"-kanalen. Har haft lite svårt att avgöra vad som riktigt gäller beträffande motstånd och kondensatorer.
|
| 26 Nov 2013, 13:34 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Den enklaste loopen borde väl vara som i Hoffman-schemat här ovan? Fast den borde väl ligga före reverbtappningen?
Om det är detta schema som du menar är väl detta egentligen ingen bra loop men då pluggar du in din kleinulator i denna loop och så kör du med effekterna i den.  [/quote]
|
| 26 Nov 2013, 15:29 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
busse wrote: Om det är detta schema som du menar är väl detta egentligen ingen bra loop men då pluggar du in din kleinulator i denna loop och så kör du med effekterna i den.
Ja, det var så jag tänkte. Har aldrig satt mig in i loopar, och den här såg väl nästan för enkel ut. Behövs inte ens ett motstånd nånstans? Den får vara "good enough" för tillfället så att bygget kommer igång som sagt. Men det känns som att man vill ha effekterna före reverb? Alltså byta plats på loop och reverbtappning i Blues Amp-schemat.
|
| 26 Nov 2013, 15:50 |
|
 |
|
peterh
|
Jag håller med om att aldrig avsäkra BIAS kretsen. Går den säkringen så pajar mycket!
Två andra saker , katodmotstånden på slutrören, gör dem till 10 ohm, kolmassa 1/2w . Då kan de "pysa av" om man får överslag i rören, men de blir ändå inte så varma ( 50mA X 10 ohm blir 0.5V 0.5V X 50mA = 25mW . Dvs de är kalla i drift men tillräckligt små för att pysa av vid stora strömmar. Och detta sker mycket snabbare än en säkring!
Jag skulle dessutom sätta ett 200ohm 5W trådlindat motstånd över utgångstrafons utgång, det drar försumbar effekt när högtalaren är tillkopplad men räddar dina rör och trafos om högtalaren kopplas ur eller får avbrott.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 26 Nov 2013, 17:55 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
peterh wrote: Jag skulle dessutom sätta ett 200ohm 5W trådlindat motstånd över utgångstrafons utgång, det drar försumbar effekt när högtalaren är tillkopplad men räddar dina rör och trafos om högtalaren kopplas ur eller får avbrott. Hur menar du "över"? Var?
|
| 26 Nov 2013, 23:58 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Själv funderar jag ännu på de lolaka filtren. T.ex utgång F på B+ linjen föregås av ett 10K. Sen går det vidare till hela försteget + cathodföljare där varje anod har 10K, 22uf och förstås anodmotstånd. Detta är KoC's funderingar, men det börjar se ut som overkill. Och fyller upp kortet.
|
| 27 Nov 2013, 00:03 |
|
 |
|
busse
|
Jag hade nog satt en kondingen på B+ linan vid punkt F och låtit den försörja katodföljaren och sen gjort en ny nod G som är avkopplad och låtit förse V1 med spänning. Fast om man kollar gammel Fender så har dom ju bara en nog som matar hela försteget V1 och katodföljaren från samma nod och det funkar väl också och inte vet jag om dom brummar mycket heller om allt annat är just, mitt bygge gör inte det i alla fall.
Du sätter 220R motståndet tvärs över högtalarutgången parallellt med högtalaren, men om du har impedansväljare så sätter du motståndet på en av lindningarna innan väljaren och till jord så att om impedansväljaren skulle glappa klara du dig ändå. Gör detta på alla stärkare jag håller på med.
|
| 27 Nov 2013, 07:04 |
|
 |
|
peterh
|
Lynxtrap wrote: peterh wrote: Jag skulle dessutom sätta ett 200ohm 5W trådlindat motstånd över utgångstrafons utgång, det drar försumbar effekt när högtalaren är tillkopplad men räddar dina rör och trafos om högtalaren kopplas ur eller får avbrott. Hur menar du "över"? Var? Parallent med högtalarutgången. Men så nära trafon som möjligt.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 27 Nov 2013, 08:50 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
busse wrote: Jag hade nog satt en kondingen på B+ linan vid punkt F och låtit den försörja katodföljaren och sen gjort en ny nod G som är avkopplad och låtit förse V1 med spänning. Fast om man kollar gammel Fender så har dom ju bara en nog som matar hela försteget V1 och katodföljaren från samma nod och det funkar väl också och inte vet jag om dom brummar mycket heller om allt annat är just, mitt bygge gör inte det i alla fall.
Skulle du då ha skippat den lokala filtreringen, alltså att kondingarna är placerade vid respektive anod? Det här var nåt jag fick från TUT-böckerna när jag höll på med schemat. Jag gör nog nån förenkling av detta i praktiken. Ser också ett "tryckfel", B och C är ju i praktiken samma punkt.
|
| 27 Nov 2013, 11:22 |
|
 |
|
busse
|
Lynxtrap wrote: busse wrote: Jag hade nog satt en kondingen på B+ linan vid punkt F och låtit den försörja katodföljaren och sen gjort en ny nod G som är avkopplad och låtit förse V1 med spänning. Fast om man kollar gammel Fender så har dom ju bara en nog som matar hela försteget V1 och katodföljaren från samma nod och det funkar väl också och inte vet jag om dom brummar mycket heller om allt annat är just, mitt bygge gör inte det i alla fall.
Skulle du då ha skippat den lokala filtreringen, alltså att kondingarna är placerade vid respektive anod? Det här var nåt jag fick från TUT-böckerna när jag höll på med schemat. Jag gör nog nån förenkling av detta i praktiken. Ser också ett "tryckfel", B och C är ju i praktiken samma punkt. Jag skulle ha gjort så och sparat två kondingar och satt dom på noderna som förser respektive rör med spänning om jag hade ont om plats, har du plats så för kondingar skadar det väl inte att ha dom och det är ju inga stora pengar heller. En sak till som jag av egen erfarenhet vet kan spara mycket elände är att märka ut hur stärkaren skall jordas på schemat innan du börjar bygga, vilka jordar skall dra ihop med varandra och sen vidare till jordstjärnan detta är ju a och o för att få en tyst stärkare och det är ingen idé att fuska för det får man igen.
|
| 27 Nov 2013, 11:44 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
busse wrote: Jag skulle ha gjort så och sparat två kondingar och satt dom på noderna som förser respektive rör med spänning om jag hade ont om plats, har du plats så för kondingar skadar det väl inte att ha dom och det är ju inga stora pengar heller.
En sak till som jag av egen erfarenhet vet kan spara mycket elände är att märka ut hur stärkaren skall jordas på schemat innan du börjar bygga, vilka jordar skall dra ihop med varandra och sen vidare till jordstjärnan detta är ju a och o för att få en tyst stärkare och det är ingen idé att fuska för det får man igen. Vist och sant. Jordningen var en del av vad jag tänkte när jag skissade på layout. Men mitt tålamod är begränsat för såna här dataprogram, känns som att man hinner bygga flera förstärkare på samma tid det tar att rita ett schema eller layout på datorn... Men nån form av layout ska jag rita åtminstone för eget bruk. Komponenter är i varje fall beställda från Banzai. Väntar fortfarande på andra delar som beställdes för en vecka sen, så snabb leverans verkar inte direkt vara den firmans styrka...
|
| 28 Nov 2013, 23:52 |
|
|