View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 05:59

Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Nytt bygge Vox AZ4, nya ljudklipp på version två 
Author Message

Post Re: Nytt bygge Vox AZ4 (rundgångs elände)
En sak som jag kom på som jag gjort är att jag har "delat upp" filterkondingarna i nät delen så att istället för att ha en konding på 100uF tänkte jag ha två 47uF. Då jag började fundera på detta tyckte jag att det verkar smartare att ha två filtersteg med mindre kondingar än ett med en stor, är jag ute och cyklar nu?

I original har Vox AC4TVH 220R motstånd mellan faserna på PT:n och likriktar dioderna, jag skippade detta och satte istället 100R efter dioderna och sen 100R mellan 1:a och 2:a elyten till vilken utgångstrafon är kopplad. Detta borde väl bli ungefär samma som att ha ett 220R direkt efter trafon?

Postar ett nytt schema på hur det hela är gjort.
Image

Last edited by busse on 11 Nov 2013, 20:57, edited 1 time in total.

03 Nov 2013, 00:36
Profile

Post Re: Nytt bygge Vox AZ4
med avkopplingen är det rätt tänkt, 2 steg tar bort mer brum än ett.

Fast 220 ohms motstånden skulle vara 220 ohm i serie, tänk så här: i originalet används en av sidorna i taget, med 220 ohm i serie med en diod. Du flyttar motståndet till en gemensam plats, det skall fortfarande vara 220 ohm, enda skillnaden är att det får arbeta varje halvperiod.
Nu tror jag inte det har någon betydelse här annat än att reducera strömrusningen. Det kan kontras genom att du sätter 20uF kondingen först ( så får du bättre avkoppling på sista steget 40uF )

03 Nov 2013, 11:21
Profile WWW

peterh wrote:
med avkopplingen är det rätt tänkt, 2 steg tar bort mer brum än ett.

Fast 220 ohms motstånden skulle vara 220 ohm i serie, tänk så här: i originalet används en av sidorna i taget, med 220 ohm i serie med en diod. Du flyttar motståndet till en gemensam plats, det skall fortfarande vara 220 ohm, enda skillnaden är att det får arbeta varje halvperiod.
Nu tror jag inte det har någon betydelse här annat än att reducera strömrusningen. Det kan kontras genom att du sätter 20uF kondingen först ( så får du bättre avkoppling på sista steget 40uF )

Jag tänker så här vet inte om det är rätt heller, men innan spänningen når utgångstrafon passerar den först ett 100R motstånd som är visserligen är avkopplat och sen ett till 100R motstånd. Borde inte dessa 200 ohm ge ungefär samma effekt som att ha ett 220R motstånd efter likritaren? Tänker jag fel då jag resonerar så här att det är det totala motståndet fram till utgångstrafon som räknas även om man har en avkoppling "på mitten".

Hur är det med strömrusningen? Original AC4TVH har 220R, diod och sen en 100uF konding. Borde inte mina 100R tillsammans med en 47uF elyt och sen ett 100R och en till 47uF elyt ge ungefär samma strömrusning som ett 220R och 100uF elyt?

03 Nov 2013, 14:15
Profile

Nu är den testad, efter att ha kollat att jag hade spänningar så stoppade jag i rören och slog på apparaten. Det var tyst väldigt tyst så tanken som kom var jaha vad är fel nu, men så vred upp volymen på gitarren och då var det bara att spela på.

Dock har jag ett problem och det är att jag får högfrekvent oscillation om jag vrider alla kontroller i botten, dock försvinner denna om jag backar diskantkontrollen lite, ca 1/10. Oscillationen påverkar också gitarrtonen om man spelar då stärkaren oscillerar den blir tunn diskantig och fizzig och ful.
Testade att sätta en 250pF konding mellan galler och katod på slutröret på samma sätt som man ser i vissa Vibro Champ scheman (VC har 330pF) men det blev ingen skillnad. Rotade runt bland kablarna men utan att hitta nåt som direkt verkar påverka oscillationen, lite grann så påverkas den om man flyttar runt den skärmade kabeln som går till mellan input jacket och gallret på EF86 röret.

Det som är intressant är att om jag inte har någon signal in i stärkaren som om man vrider av gitarrens volymkontroll eller drar ut sladden ur inputjacket så blir stärkaren tyst och slutar oscillera. Vad betyder detta, att oscillationen håller kommer in via EF86 röret? Om det vore senare i kretsen borde den väl fortsätta tjuta även om ingången är kortsluten, eller?

Vox AC4TV har orginal en 47pF konding parallellt med gallerläckan till slutröret kunde det vara en idé att testa för att få bort ev oscillation? Fst det borde väl ge ungefär samma effekt som mellan galler och katod.

Kan man göra nån form av LP-filter på ingången som ligger så högt brytfrekvens och som då som tar bort oscillationen utan att påverka gitarrtonen?

Hur lät den då? Jag första intrycket var att den lät klart distinkt och snyggt men någon större mängd dist är det att tala om, visst får man lite crunch på fullt ställ men lite mindre headroom hade faktiskt inte varit helt fel. Då man lyssnar på klipp på Dr Z Route 66 så låter den ju ut att börja dista ganska tidigt, det borde alltså vara fasvändaren i Route 66 som står för en stor del av disten, eller?

Jesper talar om att höja anodresistorn till 330K och att man då skall justera värdet på SGM hur vet man vilket värde man skall på SGM? Detta skulle ju vara intressant att testa om man kan få fran lite mer dist. Sänka spänningen till EF86 röret borde väl också kunna sänka headroomet och producera mer dist.

Sen funderar jag på avkopplingskondingen parallellt med slutrörets katodmotstånd, nu har jag 25uF som på gamla Vox AC4 scheman men den nya Vox AC4TV har 220uF, jag förmodar att det är i basen som det gör skillnad nån som har koll på om det gör stor skillnad på att sätta en 220uF som avkoppling mot att ha en 25uF?

Så här sen den ut nu, kablar ligger lite kors och tvärs efter att jag rotar runt i den i hopp om att hitta oscillationen och 250pF kondingen hänger "lite snyggt" på rörsockeln. Har tänkt att klyva gummislang trä den klyvna slangen på plåtkanterna och limma fast den med superlim så att inte några kablar kan komma åt att nöta mot dom. Vidare tänkt jag också att bunta ihop kablarna snyggare och fästa dom med buntband och såna där självhäftande "buntbandshållarplattor" så dom hålls stilla och inte kan nötas.

Image

Image

07 Nov 2013, 09:31
Profile

Helt klart är det fasvändaren som distar mest i RT66. Men man får väl ut lite mer gain till slutsteget med fasvändaren också.
Kunde man laborera t.ex med spänningar i slutsteget för att sänka headroom? Det är väl ingen större nytta med att sänka headroom i försteget eftersom du bara har ett gainsteg. Snarare maximera swing ut, vilket borde gå att utläsa från lämplig kurva. Befintliga värden ligger nog inte långt ifrån sanningen.
Sen får du nog köra med tonkontrollerna rätt högt för att få ut tillräckligt med gain.

EF86 kan ju vara lite instabila. Har du nåt annat ex att testa med?
Kan det vara någon slags positiv feedback som uppstår i försteget?

07 Nov 2013, 11:12
Profile

Lynxtrap wrote:
Helt klart är det fasvändaren som distar mest i RT66. Men man får väl ut lite mer gain till slutsteget med fasvändaren också.
Kunde man laborera t.ex med spänningar i slutsteget för att sänka headroom? Det är väl ingen större nytta med att sänka headroom i försteget eftersom du bara har ett gainsteg. Snarare maximera swing ut, vilket borde gå att utläsa från lämplig kurva. Befintliga värden ligger nog inte långt ifrån sanningen.
Sen får du nog köra med tonkontrollerna rätt högt för att få ut tillräckligt med gain.

EF86 kan ju vara lite instabila. Har du nåt annat ex att testa med?
Kan det vara någon slags positiv feedback som uppstår i försteget?

Stärkaren låter inte alls dåligt på något vis men lite mer dist hade inte skadat. Med facit i hand hade nog ett sånt här bygge mått bra av ett gainsteg till som hade "simulerat" fasvändaren, då skulle man nog få till ett riktigt kul bygge. Tonkontrollerna får man som du säger köra rätt högt för att få ut gain, vilket man sett också på YT-klipp.

Funderar på om man skulle få till en i och "urkopplingsbar" tonstack genom att kyfta jorden på kondingen och motståndet som går från tonpotarna och till jord. I sånt fall skulle man kunna ha en en 1M turn on pot, så då man vridit av ena tonkontrollen helt skulle tonstacken bypassas då switchen bryter. Det enda kruxet är väl att dom potarna som bla användes i tweed champ är log inte linjära, vet inte hur det skulle påverka svepet på tonkontrollen.

Jag har testat med ett till EF86 men det är samma problem med det det är just på sista 1/10 delen på diskantkontrollen som oscillationen uppstår, oscillationen är också kvar fast man vrider ner volymkontrollen. Får nog i första hand fortsätta att rota i kablaget, skall löda om och testa lite olika placeringar på kablaget runt tonkontrollen.

Nästa grej jag funderar på är om det skulle vara någon idé att öka på gridstoppern på slutröret till ett högre värde. Kan det vara någon idé? Jag tänker som så att man kan ha störningar som kommer från slutstegedelen men tas upp av EF86 röret? Samma sak med EF86 röret, Vox har på gamla AC4 100K som gridstopper, kanske skulle det vara nåt att testa?

Funderar på om man skulle sätta en liten konding på 100-250pF mellan gallret på EF86:an och katoden som på vissa Marshall stärkaren. 68K gridstoppern och 250pF borde ge ett LP-filter som har en brytfrekvens på 9366 Hz frågan är om det skulle hjälpa och om det påverkar gitarrtonen? Kan ju hända att man också kan ha mindre värde på kondigen för att stoppa oscillationen eller för att förhindra att den uppstår.

07 Nov 2013, 11:51
Profile

Pentoder är bredbandiga, även EF86 trots att den klassas som audiorör. Detta pga att Millereffekten som begränsar bandbredden i trioder är försumbar i pentoder. Därför blir de villiga att självsvänga, ibland på mycket höga radiofrekvenser, och t.ex. 270pF mellan styrgaller och katod är verkningslöst.
Vad göra? Jo, "VacuumVoodoo mod nr 13" (Zenerdioder isf SGM* är mod nr 11, finns ingen mod nr 12 eftersom 12 är inte primtal)
Minska rörets interna råförstärkning för höga frekvenser utan hjälp av herr Miller som har annat för sig. Den där 270pF, eller mindre, ansluts mellan pentodens anod och skärmgaller. Det lurar pentoden att tro att den är en triod vid högre frekvenser. Sjävsvängning bör upphöra. Ofta räcker det med 33-100pF på EL84, EF86 är mer sällan boven.
* kan också appliceras på SE slutsteg.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

07 Nov 2013, 12:07
Profile WWW

Okej då skall jag tillämpa VacuumVoodoo mod nr 13 och där då fick man lära sig nåt nytt att herr Miller är ute på andra upptåg än att håll till i mitt bygge.

Quote:
Ofta räcker det med 33-100pF på EL84, EF86 är mer sällan boven.

Tycker du att jag först skall testa med den lilla kondingen på EL84 slutröret? Eller fattar jag denna rad fel?

07 Nov 2013, 13:44
Profile

Ja. Börja i slutsteget.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

07 Nov 2013, 19:38
Profile WWW

Nu kommer jag direkt från källaren och testspelande, satt en 250pF till att börja med på EL84:an och det tog bort lite grann av tjutandet och om jag höll handen på gitarrens strängar så blev det tyst. Sen testade jag att hänga på en 100pF på EF86:an och då blev det tyst på max inställning även om jag släpper strängarna men ljudet lät sprucket, testade vidare med en 250pF på EF86:an och då är stärkaren tyst men ljudet låter fortfarande lite sprucket men inte mycket. Blir nog att testa 330pF på EF86:an och sen se om man sen kan minska till 100pF eller 47pF på EL84:an.

Dock tog test tiden slut för min snart 4-åriga grabb måste bajsa.

Tusen tack Alex för tipset, nu verkar jag i alla fall vara på rätt spår jag hade nog fått tjorva på en hel del för att knäcka detta utan din hjälp.

07 Nov 2013, 20:01
Profile

Inget mer testaden i går kväll då jag somnade med ungarna!

En sak som jag dock började fundera över är om man kan ränka ut nån brytkrekvens beroende på kondingen storlek? Eller hur stor konding kan man sätta mellan anod och SGM på respektive rör utan att det börja påverka gitarrljudet?

08 Nov 2013, 09:05
Profile

Lite mer testade och lite resultat.

Har labbat med kondingar mellan anod och SGM och fick ju bort rundgången med en 250pF på EF86:an, dock var ljudet fult distat och tunt med alla kontrollen på max. Testade att hänga dit 100pF till på EF86:an men utan resultat så den plockades bort igen. Nu fick jag ett infall att byta ut 5.6K gridstoppern till EL84:an mot ett 220K och vips så var fuldisten borta.

Nu är jag som intresserad av vad jag egentligen gjort. Jag har satt ett 1M motstånd till jord från volympotens löpare som Owe rekommenderade och det är nu som jag börjar fundera vad som händer då man ökar på värdet på gridstoppern? Bildar 1M gallerläckan och gridstoppern nån form en spänningsdelare eller hur blir det? Det hela verkare ju bli en "baklänges kopplad" volymkontroll som om det varit en pot hade fått signalen in på löparen och ut på ena sidan av kolbanan. Har jag egentligen bara sänkt signalens styrka in till EL84:an och att det därför inte fuldistar, eller hur blir det? Tänker nu testa hur lågt värde man kan ha på gridstoppern utan att det hela fuldistar.

Några tips på vad min fuldist kan bero på och finns något annat att testa om man vill behålla gridstoppern på 5.6K

10 Nov 2013, 20:46
Profile

Blir du klokare av detta? http://www.valvewizard.co.uk/gridstopper.html

10 Nov 2013, 22:26
Profile

Jag får läsa på och se om jag blir nåt klokare.

Nu funderar jag dock vidare på vad gallerläckans värde kan tänkas spela för roll i ett sånt här EL84 single ended slutsteg? Kan den ha nåt att göra med fuldisten på max inställningar? Har försökt googla för det bör väl påverka på nåt vis?

Jag har ju 1M till jord från löparen på volympoten men då man kollar lite scheman på förstärkare på stärkare med EL84 single ended slutsteg så har ex Vox AC4TV 220K mellan galler och jord och Marshall Class 5 har 470K. Även Vox AC30 och Matchless DC30 som har katodbias verkar ju ha 220K mellan galler och jord på EL84:orna.

Skulle det vara klokare att sänka galler läckan på EL84:an från 1M till 220K och istället bygga slutsteget rakt av som på AV4TV? Kan det då tänkas att man kan sänka värder på gridstoppern till 5.6K som är orginal värdet för AC4?

11 Nov 2013, 10:19
Profile

Nya snabb tester på lunchen, sänkte gallerläckan på EL84:an till 220K och testade då med 5.6K som gridstopper men det fuldistar ändå. Satte tillbaka 220K som gridstopper och då funkar den bra, vet inte om jag skall ge upp och helt enkelt köra med 220K.

Värt att notera är att fuldisten som uppstår med 5.6K som gridstopper även finns kvar om jag sänker volymen, dock försvinner den om jag dra av lite på diskantkontrollen

Dock så verkar det som att den distade (inte fullt om man har 220K gridstoper) lite tidigare med 220K mellan galler och jord på EL84:an, vet inte om det är så eller om det är inbillning.

11 Nov 2013, 13:59
Profile

Nu har jag pulat på och tänkte att jag skulle få klart maskinen men inte :evil: :evil: .

Då upptäcker jag att jag har en felkoppling 0.1uF kondingen mellan SGM och jord på EF86:an har utan av misstag hamnat i fel öljett och kopplats till tonkontrollen. Jag ha tänker jag här är nog det som tjorvar på och kan ge högfrekvent rundgång så man måste ha 220K gridstopper på EL84:an. Men inte kondingen flyttas till rätt ställe och nu vaknar maskinen till liv och börjar helt klart dista mer och låter bra och allt är frid och fröjd. Dock så har jag med mig två och en halv åringen på provkörningen så en Dr Z Airbrake sitter mellan toppen och lådan för att spara öronen på pojken och då jag vrider av dämpningen så kommer den förbenade rundgången. Det hela verkar ju vara rent akustiskt på nåt vis för om jag vrider av tonkontrollen på gitarren så försvinner den, samma sak om jag vrider av lite diskant nu ca 1/5 av diskanten.

Vad tusan skall jag ta mig till har 250pF kondningar mellan anod och SGM på både EF86 och EL84. Om jag rotar runt med en plastpinne så verkar det som att de skärmade kablarna mellan jack och galler på EF86 och volymkontroll och galler på EL84 kan få tjutandet att ändra på sig lite beroende på hur man har dom, men inget annat konkret. Är det troligt att det är nån överblödning som kommer igång via gitarren signalen och sen fortsätter i stärkaren? Irriterande är i alla fall detta då stärkaren i övrigt verkar låta bra.

Några tips?

11 Nov 2013, 21:18
Profile

busse wrote:
Nu har jag pulat på och tänkte att jag skulle få klart maskinen men inte :evil: :evil: .

Då upptäcker jag att jag har en felkoppling 0.1uF kondingen mellan SGM och jord på EF86:an har utan av misstag hamnat i fel öljett och kopplats till tonkontrollen. Jag ha tänker jag här är nog det som tjorvar på och kan ge högfrekvent rundgång så man måste ha 220K gridstopper på EL84:an. Men inte kondingen flyttas till rätt ställe och nu vaknar maskinen till liv och börjar helt klart dista mer och låter bra och allt är frid och fröjd. Dock så har jag med mig två och en halv åringen på provkörningen så en Dr Z Airbrake sitter mellan toppen och lådan för att spara öronen på pojken och då jag vrider av dämpningen så kommer den förbenade rundgången. Det hela verkar ju vara rent akustiskt på nåt vis för om jag vrider av tonkontrollen på gitarren så försvinner den, samma sak om jag vrider av lite diskant nu ca 1/5 av diskanten.

Vad tusan skall jag ta mig till har 250pF kondningar mellan anod och SGM på både EF86 och EL84. Om jag rotar runt med en plastpinne så verkar det som att de skärmade kablarna mellan jack och galler på EF86 och volymkontroll och galler på EL84 kan få tjutandet att ändra på sig lite beroende på hur man har dom, men inget annat konkret. Är det troligt att det är nån överblödning som kommer igång via gitarren signalen och sen fortsätter i stärkaren? Irriterande är i alla fall detta då stärkaren i övrigt verkar låta bra.

Några tips?

En del ef86 kan vara mikrofoniska. Ändras ljudet om du greppar om ef86 -an ?

11 Nov 2013, 21:54
Profile WWW

EF86:orna som jag testa med tre stycken verkar inte vara mikrofoniska.

Nu har jag nog eventuellt kanske hittat vad som spökar, en kabel i tonstacken troligtvis. Flyttade lite på chans och bytte lite placering på kablaget runt tonstacken och då verkar det som att maskinen slutar runda. Det är ju ett väldigt kompakt bygge så det behövs nog som det verkar inte så mycket för att få in störningar.

11 Nov 2013, 23:32
Profile

Snart får vi höra ljudklipp... :wink:

11 Nov 2013, 23:46
Profile

Lynxtrap wrote:

Ja om inte annat på det irriterande lilla svaga missljudet jag håller på försöka få bort.

Jag har en fuldist ton som hörs speciellt tydligt då man låter en ton ringa ut, disten hörs då ganska tydligt som en ton som ligger "ovan på ljudet" och den upphör väldigt tvärt då den upphör, den tonar inte ut utan tvär dör bara. Har två teorier om detta detta fenomenet, antingen att det uppkommer i försteget för man hör fuldisttonen även om man dämpar volym eller tonkontrollerna men inte lika tydligt som om man har max på volym och max på diskant dock så försvinner ful disten om man dämpar gitarrens volym, fast då försvinner ju vanliga disten också. Andra tanken är att slutsteget viker sig för jag kan inbilla mig att fuldisttonen hörs i attacken, kan det vara så att det skulle vara bättre att öka på kapacitansen i nätdelen?

Om det är i försteget funderar jag då lite på detta med skärmgaller motståndet. Då man kollar in schemat så har Dr Z Route 66 och Z28 har 220K på anoden och 1M till skärmgaller på EF86:an men Vox AC4 har 220K på anoden och 5.6M på skärmgaller, bägge stärkarna har 1.5K på katoden. Matchless skall visst finnas med 220K på anoden och 750K på skärmgallret men också men 330K på anod och 2.2M på skärmgaller dock har dom 2.2K som katodmotstånde. Det är ju bara säga att jag har väldigt dålig koll på detta med pentoder och jag har googlat och försökt läsa och som jag fattar det så minskar man headroom om man sänker spänningen till skärmgallret vilket väl verkar ganska logiskt, är det inte så man kan köra nån form av enklare power scaling. Kan det vara klokt att testa med annat värde på skärmgaller motståndet?

Hur är det med kapacitansen i nätdelen? Jag gjorde ju en specialare med två filtersteg med 47uF istället för att ha ett steg med 100uF till noden där utgångstrafon är ansluten, hur blir detta? Blir detta som att jag har 47uF i kapacitans till OT:n eller blir det 94uF? Kunde det vara värt ett test att haka på 47uF till på noden som OT:n är kopplad till?

Nu har jag nog i alla fall knäck oscillationen och det resulterade i att jag plockade bort 250pF kondingen mellan anod och skärmgaller på EF86:an vilket jag upplevde gav lite mer diskant. Det var en kabel i tonkontrollen som bara behövde flyttas, enkelt att fixa när jag bara hittade det.

Rent ljudmässigt skulle jag vara ganska nöjd för tillfället om jag bara fick bort den irriterande fuldisten.

12 Nov 2013, 12:53
Profile

Lynxtrap wrote:

Nå då kommer det ett ljudklipp! Ni får ursäkta för att jag är kass en gitarrist men det bjuder jag på, fyra strängar är alldeles nog att hålla reda på för mig.

Första sex snuttarna är med en Fender Road Worn 60' Strata med 011-50 strängar rakt in i stärkaren som är ställd på max på alla kontroller. Den är kopplad till en Framus 212 med Vintage 30 element och är uppmickad med en Shure SM57 och inspelad i Cubase utan några effekter eller fixande. De sista sex snuttarna är inspelade med en Bigsby försedd Les Paul med TV Jones Classic pickuper, här har jag dragit av lite på baskontrollen på stärkaren men volym och diskant är maxade, skulle kanske ha vridit av ännu mera bas men skit samma. Inspelade med samma låda och mick.

Om man lyssnar på klippen så hör man den "fula fräsande" disten jag talar om speciellt på slutet då tonen klingar av, nån som har tips på om man kan hitta nåt botemedel mot den?

https://soundcloud.com/bo-overkalix/vox-az4

12 Nov 2013, 23:59
Profile

busse wrote:
Lynxtrap wrote:

Nå då kommer det ett ljudklipp! Ni får ursäkta för att jag är kass en gitarrist men det bjuder jag på, fyra strängar är alldeles nog att hålla reda på för mig.

Första sex snuttarna är med en Fender Road Worn 60' Strata med 011-50 strängar rakt in i stärkaren som är ställd på max på alla kontroller. Den är kopplad till en Framus 212 med Vintage 30 element och är uppmickad med en Shure SM57 och inspelad i Cubase utan några effekter eller fixande. De sista sex snuttarna är inspelade med en Bigsby försedd Les Paul med TV Jones Classic pickuper, här har jag dragit av lite på baskontrollen på stärkaren men volym och diskant är maxade, skulle kanske ha vridit av ännu mera bas men skit samma. Inspelade med samma låda och mick.

Om man lyssnar på klippen så hör man den "fula fräsande" disten jag talar om speciellt på slutet då tonen klingar av, nån som har tips på om man kan hitta nåt botemedel mot den?

https://soundcloud.com/bo-overkalix/vox-az4

Här är det läge att använda tongenerator + oscilloscope för att se vad som händer (och varför). Öron i all ära, det är det viktigaste instrumentet, men ibland får man komplettera med mätverktyg.

13 Nov 2013, 08:49
Profile WWW

Post Re: Nytt bygge Vox AZ4, nu med ljudklipp
Ja jag har ju ett skåp men om jag sen begriper mig på det är ju en annan femma :oops: , kanske dags att lära sig. Jag har dock ingen signalgenerator, hur funkar det med mjukvara? Hittade ex denna som var gratis http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php. Duger det till att testa med?

Jag kom dock på att jag har Jonkens Twin här hemma och den har effektloop och så står en Peavey Duce (som nån gång förhoppningsvis skall bli nåt kul) också i källaren och om jag inte minns fel har den också loop. Kanske skulle jag testa att bara plugga in EF86 försteget in i loopen på nån av stärkarna.

Då borde man ju kunna ringa in felet till för eller slutsteg.

Undra om jag inte minnes helt fel så hade min Marshall Class 5 lite liknade tendenser men dom försvann då den förseddes med en biffigt utgångstrafo från en VHT 6. Jag har en känsla att denna stärkare har mer botten än original AC4TVH som trafona kommer ifrån, kan det vara så att utgångstrafon inte pallar med?

13 Nov 2013, 10:04
Profile

busse wrote:
Ja jag har ju ett skåp men om jag sen begriper mig på det är ju en annan femma :oops: , kanske dags att lära sig. Jag har dock ingen signalgenerator, hur funkar det med mjukvara? Hittade ex denna som var gratis http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php. Duger det till att testa med?

Jag kom dock på att jag har Jonkens Twin här hemma och den har effektloop och så står en Peavey Duce (som nån gång förhoppningsvis skall bli nåt kul) också i källaren och om jag inte minns fel har den också loop. Kanske skulle jag testa att bara plugga in EF86 försteget in i loopen på nån av stärkarna.

Då borde man ju kunna ringa in felet till för eller slutsteg.

Undra om jag inte minnes helt fel så hade min Marshall Class 5 lite liknade tendenser men dom försvann då den förseddes med en biffigt utgångstrafo från en VHT 6. Jag har en känsla att denna stärkare har mer botten än original AC4TVH som trafona kommer ifrån, kan det vara så att utgångstrafon inte pallar med?

tolvan borde fukna bra att injecera en sinusvåg . Se till att nivån blir ungefär like med vad gitarren lämnar ( jag har ingen aning om hur mycket spänning en gitarr lämnar)

Samtidigt kan det vara bra att ersätta högtalaren med ett effektmotstånd, så slipper grannarna bli galna.

Men motstånd anslutet och sinusvåg in kan du betrakta utgångens sinus, samt öka inspänningen tills det börjar bli
distorderat. Det kan vara bra att prova flera frekvenser ( 200, 800 , 4000 hz eller så).
När det börar distordera är det läge att kika utmed signalvägen för att se var det börjar. Samtidigt kan du
tita på om rören är symmetriskt utstyrda ( dvs anoden svingar mitt emellan B+ och jord)

13 Nov 2013, 17:16
Profile WWW

Förstärkaren låter ju bra, speciellt med stratan!
Vet precis vad du avser med fuldist, och visste nästan på förhand hur det skulle låta faktiskt.
Enligt min ringa erfarenhet finns det där i många förstärkare, och brukar framstå speciellt när man kör med attenuator och/eller spelar in (och man därmed kan urskilja ljudet på full volym).
Jag har haft samma problem själv i en stärkare, och vill minnas att flera liknande fall diskuterats i detta forum.

Något svar vet jag inte om det framgått. Eftersom det är så vanligt antar jag att de som reparerar och meckar hela tiden har erfarenhet av det.
Om det finns en förklaring skulle också jag väldigt gärna vilja se den.

Detta ligger ovanför min kompetensnivå, men jag skulle ändå bli förvånad om fuldisten uppstår i försteget.

13 Nov 2013, 22:27
Profile

Jag tror att Peter är inne på rätt spår, det är ett lite platt ljud med strattan, väldigt assymetriskt tänkte jag. När sedan humbuckinggitarren kom in kände jag igen ljudet från mina egna experiment med assymetriska förstärkarsteg tillsammans med avkopplad katod, det blir sådan här lite fuldisttendenser på toppen.

Eftersom jag har nada koll på EF86 kan jag inte säga vilka komponenter som du ska sätta i stället, men undersök genom att titta på andra lämpliga designer/scheman så att du inte har valt något ovanligt högt värde på katod + katodkonding.

Kan även vara katodkonfigurationen på slutstegsröret.

Med risk för att ådra mig spott och spe från experterna... :) :shock:

13 Nov 2013, 22:58
Profile

Har ju lekt lite med småsignals pentoder Bosse,så här kommer ngr förslag...

Till att börja med hänger i allra högsta grad behovet av SGM ihop med anod dito. Funkar alldeles utmärkt att gå upp till 330k i anodresistor,men i det läget får du "följa efter" med SGM. Jag brukar knaka dit 2.2M i det läget.
Det däremot..har inte så mkt med din fuldist att skaffa.

Ngt jag inte finner i det du skriver e vad railspänningen e för EF flaskan? Den behöver som jag ser det vara 240VDC+ för att uträtta ngt vettigt.

Sen. Avkopplingen av skärmgallret mot backen,att använda 100nF där för gitarrbruk e bara trams. Finns ingen som helst anledning. Samma med avkopplingen av katodresistorn i MIN mening. Räcker länge med 4,7uF alt 10uF.
Men.
Det som e appselut viktigast att du gör e att ersätta katodresistorn med en 10k trimpott om 1/4w. Eftersom det värde du trimmar till kommer att vara direkt avgörande för rörets arbetspunkt påverkar detta det hela mycket kraftigt. När du "hittar hem" e det bara att mäta vad trimpotten säger...å ersätta med ett fast motstånd.

Sen..skippa den där 68k resistorn på ingående. Det duger med halva det värdet i min mening. (Jaaaa...jag e medveten om RFI å EMI osv-bara prova med 33k skall du se)

14 Nov 2013, 00:37
Profile

Kul att ni tycker till om stärkaren, jag skulle vara ganska nöjd om jag bara fick bort den där fuldisten.

Quote:
Kan även vara katodkonfigurationen på slutstegsröret.

Vad menar du med detta? Är det värdet på motståndet och avkopplingskondingen eller vad? Jag har här testat både med 25uF och 220uF och inbillar mig att 25uF kanske kan ge något mindre fuldist men detta kan också vara inbillning.

Racing wrote:
Har ju lekt lite med småsignals pentoder Bosse,så här kommer ngr förslag...

Till att börja med hänger i allra högsta grad behovet av SGM ihop med anod dito. Funkar alldeles utmärkt att gå upp till 330k i anodresistor,men i det läget får du "följa efter" med SGM. Jag brukar knaka dit 2.2M i det läget.
Det däremot..har inte så mkt med din fuldist att skaffa.

Ngt jag inte finner i det du skriver e vad railspänningen e för EF flaskan? Den behöver som jag ser det vara 240VDC+ för att uträtta ngt vettigt.

Sen. Avkopplingen av skärmgallret mot backen,att använda 100nF där för gitarrbruk e bara trams. Finns ingen som helst anledning. Samma med avkopplingen av katodresistorn i MIN mening. Räcker länge med 4,7uF alt 10uF.
Men.
Det som e appselut viktigast att du gör e att ersätta katodresistorn med en 10k trimpott om 1/4w. Eftersom det värde du trimmar till kommer att vara direkt avgörande för rörets arbetspunkt påverkar detta det hela mycket kraftigt. När du "hittar hem" e det bara att mäta vad trimpotten säger...å ersätta med ett fast motstånd.

Sen..skippa den där 68k resistorn på ingående. Det duger med halva det värdet i min mening. (Jaaaa...jag e medveten om RFI å EMI osv-bara prova med 33k skall du se)

Har testat lite efter scheman jag hittat, har bla testat 220K anod och 5.6M SGM som på Vox AC4 men det blev ingen större skillnad och inte på fuldisten. 330K 2.2M används ju av Matchless i DC30 då tillsammans med 2.2K på katoden.

Spänningen till EF86:an nu taget ur minnet är ca 280V har för mig att den var specad till lite över 300V i Dr Z Route 66 schemat, om man kollar div scheman så verkar den ligga på mellan ca 250-325V då EF86 används.

Har testat med både 100nF och 4.7nF till avkopplingen av skärmgaller och detta påverkar tonen en hel del, 100n är nog i mesta laget och på klippet har jag 4.7n, skulle nog kunna tänka mig att gå upp lite kanske 6.8n. Dock påverkar inte detta fuldisten nämnvärt heller.

Har testat att gå upp till 2.2K på anoden efter att hittat kombinationen 220K, 1M och 2.2K i ett Vox AC30 schema men det gjorde inte heller någon nämnvärd skillnad på varken ljud eller fuldist. Då skall jag ta och testa med en pot och lyssna vad som händer om man laborerar med katodmotstånds värdet. Detta verkar vara det hetaste tipset just nu!

Gör 33K någon större skillnad mot 68K? Det är ju enkelt att testa och som det verkar så har jag ju nu fått bort problemen med oscillation så då verkar man kunna ha låga värden på gridstoppers.

Det blir nog att laborera vidare i morgon, hoppas nu på att en pot på EF86:ans katod kan göra susen.

14 Nov 2013, 01:44
Profile

Nu har jag testat med en 10K pot på katoden, visst försvinner fuldisten om jag har den på 10K men då är ljudet också "borta" den låter väldigt tråkigt och platt. Bäst ljud fick jag runt 1K på anoden men fuldisten är ju fortfarande kvar.

Postar ett schema på hur det hela ser ut nu med spänningar och allt, har testat minska och öka SGM på EL84:an men utan något bättre resultat för fuldisten.

Image

14 Nov 2013, 12:17
Profile

Är hemma och är förkyld med feber tillsammans med mina två grabbar som också är snoriga, men lite testade har det blivit då.

Nu har jag testa vidare bytte ut katodmotståndet mot en 1K mil specad pot och testade olika inställningar men utan resultat på fuldisten. Den minskade då man ökade motståndet på katoden så minskade fuldisten men då "försvann ljudet" och blev dovt, platt och lågt. Nånstans runt 150-220R på EL84:ans katod verkar vara bäst för ljudet, men då är ju fuldisten också med.

Undra om det är den vietnamesiska utgångstrafon som inte pallar med, tror att C5:an hade lite av dessa tendenser innan trafo bytet? Nu är det nog läge att ta fram skåpet och lära sig hur det fungerar :oops: .

14 Nov 2013, 14:29
Profile
Reply to topic   [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next