View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 08:31

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vinterdäck -dubb eller inte? 
Author Message

Post Vinterdäck -dubb eller inte?
Jaha nu när vi går mot jävligare väglag är det dags att diskutera detta kära ämne. Varför kör du dubbat alt dubbfritt. Vilka erfarenheter har du. Vart i landet kör du bil och kör du 4wd eller 2wd. Jag köpte mig en honda crv för en tid sedan och förra ägaren skickade med nya fina dubbfria bridgstone blizzak. Dubbskadad som man är så har jag bytt och köpt dubbade istället. Nu vill jag höra hur du/ni resonerar kring detta med vinterdäck.

31 Oct 2013, 11:16
Profile

Post Re: Vinterdäck -dubb eller inte?
Jämtland. Dubbat. I Ibanez country borde det kanske vara odubbat som gäller eller? :mrgreen:

Last edited by Trout on 31 Oct 2013, 11:57, edited 1 time in total.

31 Oct 2013, 11:46
Profile

Lappland, dubbat, 4wd.

31 Oct 2013, 11:53
Profile ICQ WWW

Mälardalen, FW drive, odubbat.

31 Oct 2013, 11:58
Profile WWW

Quote:
Jämtland. Dubbat. I Ibanez country borde det kanske vara odubbat som gäller eller?

Ha ha, möjligen. Men har alltid kört dubbat eftersom det blir mycket åka på dåliga grusvägar när man bor på landet :mrgreen:

31 Oct 2013, 12:09
Profile

Dalarna och söderut. Mycket i Stockholm. 4WD fr o m förra veckan. Alltid dubbat.

Det har blivit än mer nödvändigt med dubbar nu när allt fler övergått till odubbat. De odubbade däcken polerar ju vägytan. Utan dubbar hasar man ju omkring som en ishockeypuck på nyspolad is...

31 Oct 2013, 12:28
Profile

Odubbat första året i år i Sörmland, har 4 st nya Bridgestone DM-V1 på nu.
Åker ju 4WD så det är inga problem direkt med framkomligheten , mer att få stopp när det gäller.

Blev övertygad av en 'expert' som jag litar på (obs ej däcksäljare 8) 9 att testa dessa.

Lite surt som förra året att rassla runt på barmark med dubb i 2 månader.

Har en bil till med nya dubbdäck (dock 2wd) så kan ju jämföra lite.

31 Oct 2013, 13:37
Profile ICQ WWW

Har kört dubbfritt i +10 år i Sthlm och Sörmland. Det har funkat bra utom några få dagar per år, då dubbar är ett måste. De dagarna har jag kört med hustruns bil (dubbat).

Just nu har vi bara hennes bil så det blir dubbat, men min nästa bil ska nog ha dubbat (och FWD). Jag kör knappt i stan längre och på landet är det rätt skönt med dubbdäck..

Annars har jag goda erfarenheter av odubbat, men som alltid gäller det ju att anpassa farten efter väglag och utrustning. Min första 4WD (en JEEP Sahara) hade jag odubbat på en vinter och blev grunligen lurad av det faktum att det var så lätt att ta sig fram. När det var dags att bromsa insåg jag plötsligt att det var lika jobbigt som med 2-hjuldrivna bilar. Bromsandet slutade i föräldrarnas grindstolpe (stor och i sten....) :oops:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Oct 2013, 14:42
Profile WWW

Dubb. Jag färdas från göteborg till skåne och mellansverige. Och jag tänker på miljön och vill inte sprida metallskrot i naturen.

Alldeles självklart att maximera greppet. Hade vi haft snöröjning värd namnet så kanske man kunnat -- nej.

31 Oct 2013, 15:03
Profile WWW

Ok....

Nu börjar det ju bli komplicerat , men oavsett alternativ så tror jag det är större skillnad på VILKA däck
Du har på bilen och i VILKET skick samt hur GAMLA dom är för hur bilen uppträder än om det är dubbat eller ej

Man kan därför inte diskutera dubbat/odubbat utan att klargöra i så fall att det är helt endast nya kvalitetsdäck det handlar om.

Ex många importerade dubbfria däck som kan köpas från Europa på lågpris är inte gjorda för vårt klimat.
Ett vinterdäck är i princip slut efter några säsonger , även om det inte är utslitet avseende mönsterdjupet.
Gummit förlorar sina egenskaper helt enkelt

Ett dubbdäck med taskiga dubb eller taskigt mönsterdjup är direkt sämre än ett nytt odubbat.

Det är jäkligt komplicerat detta när man börjar vrida och vända på det.

Det har hänt en hel del inom gummiblandningar etc senaste åren pga att många däckfabrikanter fruktar dubbförbud och vill satsa på att förbättra de odubbade däcken.

Var och hur mycket man kör bör ju alltid vägas in också , så frågan dubbat eller ej är rätt svår att svara på
Därdör ska jag SJÄLV testat odubbat nu denna kommande vinter och sen vet jag hur det funkar för mig!

31 Oct 2013, 17:05
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Ok....

Nu börjar det ju bli komplicerat , men oavsett alternativ så tror jag det är större skillnad på VILKA däck
Du har på bilen och i VILKET skick samt hur GAMLA dom är för hur bilen uppträder än om det är dubbat eller ej

Man kan därför inte diskutera dubbat/odubbat utan att klargöra i så fall att det är helt endast nya kvalitetsdäck det handlar om.

Ex många importerade dubbfria däck som kan köpas från Europa på lågpris är inte gjorda för vårt klimat.
Ett vinterdäck är i princip slut efter några säsonger , även om det inte är utslitet avseende mönsterdjupet.

Ett dubbdäck med taskiga dubb eller taskigt mönsterdjup är direkt sämre än ett nytt odubbat.

Det har hänt en hel del inom gummiblandningar etc senaste åren pga att många däckfabrikanter fruktar dubbförbud och vill satsa på att förbättra de odubbade däcken.

Var och hur mycket man kör bör ju alltid vägas in också , så frågan dubbat eller ej är rätt svår att svara på
Därdör ska jag SJÄLV testat odubbat nu denna kommande vinter och sen vet jag hur det funkar för mig!

Själv har jag provat ( ur en tjänstebilsflotta ) och väljer dubbat. Alla gånger. Åtminstånde vintertid :-)
Dubbfritt är slöseri av resurser, och naturligtvis skall man i alla fall köpa nordiska däck, continental kan de sälja i portugal.

31 Oct 2013, 17:53
Profile WWW

Efter att ha hängt för mycket på Bojen på sistone, så har jag bestämt mig för att skaffa gubbdäck i år! :lol:

31 Oct 2013, 18:11
Profile WWW

NÖ Skåne, 2wd och blir dubbat i vinter! har varit en del snö nu dom senaste åren.. visst det har funkat med odubbat, har kört nu dom senaste åren! men nu fick jag tag på vinterdäck via en polare för en billig peng :D

31 Oct 2013, 18:54
Profile

Stockholm, FWD, dubbat.. Har via jobbet testat dubbfritt en kort period, och det var ingen höjdare tycker jag.. Därför kör jag dubbat privat också.. Nya huset har dessutom en sjuhelsickes backe upp till sig och då känns det bättre med dubbat..

31 Oct 2013, 19:18
Profile

Norrbotten och helt klart dubb, finns inget alternativ även om jag ser att det är en del som kör odubbat även här. Men, kör många mil varje vinter och eftersom det är både på vintervägar och slipad motorväg så vill jag ha dubb. Drar även rätt tungt släp ofta på vintern då man kan ha ett par skotrar lastade och då är inte dubbfritt så jäkla kul på isig väg...

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

31 Oct 2013, 21:02
Profile

eftersom jag jobbar i branschen
.. så säger jag DUBBAT

ca 20% av befolkningen kan åka på dubbfritt resten MÅSTE åka dubbat...

för är det för många som kör dubbfritt så hjälper inte dubbfritt ett smack...

det är dem som kör dubbat som river upp isen o den packade snön (som sitter som berg på vägbanan annars) om flertalet gick över till dubbfritt..

dubbfritt är egentligen totalt värdelöst på ishalka o glaciärisen (hårtpackad snö) som kommunen i tillex Eskilstuna tillåter att bildas :evil: på vägen i brist på kunniga snöröjare som inte vill slita ut slitstålet på snöbladet

31 Oct 2013, 22:11
Profile WWW

Jag resonerar att dubbfritt kan vara bra , kanske lika bra eller bättre i vissa underlag ?
Men dubbdäcken är bäst när greppet är som sämst och då blir skillnaderna desto större till dubbens fördel.
Så jag har kör dubbat i alla tider. Mest kört i norrbotten och västerbotten.
Får se om jag tänker om efter några vintrar här "nere" i gävleborg :D

31 Oct 2013, 22:38
Profile

Mike Leaf wrote:
Ok....

M

Ska man jämföra så ska det såklart jämföras nya däck avsedda för vårt klimat, rätt självklart. En annan aspekt som är rätt självklar är att de allra flesta kör minst två, kanske tom tre eller fler säsonger på sina vinterdäck. Bra eller dåligt spelar mindre roll, det är så det ser ut i verkligheten

För övrigt tycker jag att Forsbergs kommentar om gubbdäck var kul :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Oct 2013, 22:58
Profile WWW

Forsman wrote:
Efter att ha hängt för mycket på Bojen på sistone, så har jag bestämt mig för att skaffa gubbdäck i år! :lol:

Se där, du trillade dit (eller hit) ändå! :twisted:

31 Oct 2013, 23:07
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Ska man jämföra så ska det såklart jämföras nya däck avsedda för vårt klimat, rätt självklart. En annan aspekt som är rätt självklar är att de allra flesta kör minst två, kanske tom tre eller fler säsonger på sina vinterdäck. Bra eller dåligt spelar mindre roll, det är så det ser ut i verkligheten

Nej, man ska inte jämföra nya däck. Det är precis det som de flesta tidningar gör och det säger egentligen ingenting om däckets förmåga.
Jag har sett ett enda test där man först testade helt nya däck och sedan lät dem rulla ett antal hundra mil på snö, is och asfalt för att sedan testa igen. Föga förvånande var det ett helt annat däck som vat testvinnare i test nummer 2. Så egentligen borde alla däck få rulla några hundra mil innan man jämför dem.

01 Nov 2013, 09:53
Profile

Min känsla är att har man en tyngre bil typ V70 så slits odubbat fortare, eftersom däcket är mjukt. Har haft tillgång till två bilar, den lilla bilen där räcker däcken (odubbat) länge medan Volvo'n bokstavligen käkar däck? Jag kör mest i Stockholms Län och skulle idag välja dubbat.

/Ulf

01 Nov 2013, 12:59
Profile

Joshunznera wrote:
För övrigt tycker jag att Forsbergs kommentar om gubbdäck var kul :)

Strålande! :D

Om jag ska vara mer seriös så har jag två bilar, bägge framhjulsdrivna och bägge har dubbdäck. Jag bor lite på landet och har en grusväg med rätt branta backar där det allt som oftast är is på vintrarna.
Sen så brukar det vara lite sisådär med halkbekämpning i min kommun då den liksom ligger i världens ände, så det tar tid innan trafikverket har fått ut salt/plogbilar åt vårt håll vilket gör att det nästan krävs dubb här nere i bonnhålan...

Jag har haft dubbfria däck ett par gånger, men då bodde jag inte ute i skogen. Funkade ganska bra faktiskt, men blev det isigt så var det inte mycket att hänga i julgranen. :arrow:

01 Nov 2013, 13:12
Profile WWW

Sydsverige, pendlat på bra vägar. Dubbfritt. Köpte senast nya dubbdäck för 25 år sedan. Efter tre veckor hade jag fått nog av bullret. Däcken återvändes långt senare på en annan bil, utan dubbarna.

Vi har ju krav på vinterdäck, dock ej på kvalitet. För 5-6 år sedan fick jag nya friktionsdäck med en liten bil. Säkert billigast möjliga och de fungerade sämre än sommardäcken.

01 Nov 2013, 15:23
Profile

Dubbat och 4WD, Sörmland. Som norrlänning med många mil norröver på mindre vägar och bitvis med släp så är dubbfritt inget alternativ i dagsläget.

01 Nov 2013, 20:30
Profile

Forsman wrote:

Det måste ju vara diagonaler med vit sida :D Då snackar vi vinterdäck med den ultimata känslan, gärna riktiga vintage så dom fått den där lite hårda ytan.

Dubbat blir det i alla fall för mig har uppe i Norrbotten.

05 Nov 2013, 11:27
Profile

Fick med odubbat när jag köpte bilen, men dubbat är ju mycket bättre. Efter att ha fastnat efter snöstormen i december förra året var jag på väg att byta, men det blev inte av.

06 Nov 2013, 12:19
Profile

Bor på landet så dubbat är självklart!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

06 Nov 2013, 13:29
Profile WWW

Bor på landet, subaru, odubbat. Funkar fint för jag har inte bråttom. Och så kan köra till Tüskland.

06 Nov 2013, 13:59
Profile WWW

Beror på.....
Dubb på snö har ingen som helst verkan, där gäller däck med bra gummiblandning och rejäla mönster...
Kör du däremot på isigt underlag så gör inte ovanstående konfiguration inte så mycket nytta, här gäller dubbat.
Stor betydelse för val av däck har också vilken typ av vägunderhåll som finns där du kör, tänker då på hur man plogar, hyvlar,
man har ju från dom som håller i "vinterbörsen" en förmåga att snåla in på uppdragen ute på vägarna !
Dubbfritt (?) beror på .......på en liten lätt bil med lågt marktryck funkar det dåligt, på en tyngre bil något bättre men inte bra.
Sen beror det lite på vart du kör någonstans, inne i samhället, korta "50" körningar, eller den som kör långt och "fort"...
Den som sitter bakom ratten anpassar förmodligen sin körning efter dom däck han har, alla vill vi ju att bilen ska ha grepp då
bromspedalen behövs.
Här uppe i Lappland där jag bor väljer nog gemene man dubb på ett bra mönstrat däck av den enkla anledningen att det är det enda som
funkar.
En katt på hal is bromsar inte med svansen, den använder klorna.

07 Nov 2013, 01:15
Profile ICQ WWW

Dubb 8)

07 Nov 2013, 06:27
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next