View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 00:14

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Högtalarväxel 
Author Message

Post Högtalarväxel
Har köpt två identiska högtalarlådor som jag tänkte mixtra med, byte element, ändra öppningar etc. Jag vill kunna switcha mellan lådorna "on the fly" så jag slipper stänga av stärkaren och dra om kabeln, detta för att vekrligen kunna höra skillnaden mellan lådorna.

Hur bygger /köper jag en pryl för att göra detta? Typ en A/B-box alltså som matas med 100W rör och växlar mellan två st högtalarlådor, detta utan att på någotvis utsätta stärkaren för fara.

24 Oct 2013, 14:36
Profile

Post Re: Högtalarväxel
Svullo wrote:
Har köpt två identiska högtalarlådor som jag tänkte mixtra med, byte element, ändra öppningar etc. Jag vill kunna switcha mellan lådorna "on the fly" så jag slipper stänga av stärkaren och dra om kabeln, detta för att vekrligen kunna höra skillnaden mellan lådorna.

Hur bygger /köper jag en pryl för att göra detta? Typ en A/B-box alltså som matas med 100W rör och växlar mellan två st högtalarlådor, detta utan att på någotvis utsätta stärkaren för fara.

Du har ett permanent inkopplat effektmotstånd i förstärkarens högtalarutgång. Förslagsvis på 100 ohm/10w
Det gör att förstärkaren alltid har en last hur du än kopplar , men tillräckligt låg för att inte förbruka mer än några % av tillgänglig effekt.

24 Oct 2013, 14:52
Profile WWW

Ja just det.... Den gamla klassikern.. Hade jag glömt. Och det ändrar inte ljudet överhuvudtaget... väl? (Jo jag tror jag har gnällt om detta i någon tidigare tråd)

24 Oct 2013, 15:03
Profile

Någon millisekunds miljonohmslast på utgången kan väl inte skada (typ om man använder switch eller stompbox) ?
Men en 100Ohm motständ är ju alltid bra om något annat pajar, tex hgt sladd.

24 Oct 2013, 20:50
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]