View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 08:04

Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Geloso. Italiensk rörkonst. Ljudklipp sidan 2 
Author Message

Post Geloso. Italiensk rörkonst. Ljudklipp sidan 2
Då och då poppar det upp maskiner av fabrikat Geloso.
Dessa uppvisas å påstås vara av bra kvalitet,vilket iofs verkar rimligt när man synar bilder av dem.

Men. Undrar om de e ngn i kollegiet med 1a hands erfarenhet av dessa gamla krigare,å givetvis då om det finns omdömen kring dem.

De jag sett så långt har alla varit "brödrostar" i olika former. Verkar som de e från typ mitten -50 till mitten -60?
Förefaller som sagt välbyggt..

Last edited by Racing on 13 Nov 2013, 23:18, edited 1 time in total.

21 Oct 2013, 12:00
Profile

Post Re: Appropå gammalt Italienskt mög- Geloso
Image

21 Oct 2013, 12:01
Profile

Suttit å googlat mig trött kring Geloso,å man kan väl lugnt säga att de varit i farten.

Som jag fattat det e "50 wattarn" på bild från sent -60 tal.

Geloso har varit engagerade i att tillverka allt från jukeboxar till skivspelare till tv apparater till PA maskiner osv osv osv.
Har haft svårt att ragga fram info om företaget lever än idag.

Vad gäller förstärkarna förefaller det vara så att de designmässigt alltid varit "brödrostar". Finns som jag sett det i alla möjliga modeller. Allt från single ends till p/p enl ovan med effekter från 5-200 watt.
De tillverkade tydligen en modell liknande den ovan med inte mindre än 8st EL-34!! :shock:

Schema finns i massor online och att döma av bilder som schema verkar detta inte vara den värsta skiten får jag säga så frågan e om man inte skulle prova att handla på sig en.?

22 Oct 2013, 01:48
Profile

Hittar du någonstans modellen 229/12 så tippsa mig gärna.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

22 Oct 2013, 11:29
Profile WWW

Snygga rostar. och ser ut som kvalitetsbygge (ovanifrån iaf...)

22 Oct 2013, 21:44
Profile

Mja,de e inte mindre vettiga invändigt. Helt PTP osv.

Image

23 Oct 2013, 00:35
Profile

Nu ser det fanimig ut som det blir en Geloso 1040.
Från Tjeckien no less :shock: :shock:

23 Oct 2013, 13:43
Profile

Så.
Fick precis besked om att ett stycke Geloso 1040 sakta men säkert e bärgad å på väg mot Sverige. :shock:

25 Oct 2013, 13:15
Profile

Lite bilder skadar ju aldrig...

Image

Ett stycke lite lätt bedagad Geloso 1040-A. Innebär i detta fallet alltså en "50wattare" med dubbla EL-34´or i arslet. 83´or som vanligt vad avser preamp å PI.
I fallet med denna tänker jag mig en tvåkanalare.. Maskin e helt PTP byggd med allt det medför.

Image

Image

Image

Sen vann jag precis en auktion med hjälp av vännen Ojhay på den där. E en rörlikriktad (EZ-81) 18wattare som arbetar med ett par EL-84 bak. E en rätt enkel historia,men tror den kan fås att ryta vettigt om man bara vill. Ids nog inte slåss med den rent plåtmässigt då man får säga att den rent estetiskt förefaller vara i riktigt bra skick. Isf..så blir det en enkel enkanalare med en James åsså ett gäng pottar för att styra gain...å en PPIMV på slutet. Mao en enkel enkanalare med god upplösning för rocknroll bruk.
Det som kommer närmast till sinnes e väl den Klemt B-30 jag gjorde för en tid sedan. En maskin jag kom till att tycka förbannat bra om,i ljuset av att även det var en enkanalare-som då fick att gås i omloppsbana med sketna 2 gainsteg åsså en PPIMV efter PI.
Ibland e det ju så att...keep it simple stupid. :mrgreen:

Återstår att syna dessa maskiner i sömmarna. Sägas kan att de som inköp KAN hittas till vad som får betraktas som rena vrakpriser. Mao e det MYCKET fundament för pengarna om det ens e i närheten av vad det lovar. Rent estetiskt sett så får man väl konstatera att de som "-60tals industridesign" ändå e lite roliga å coola.
Men..som gitarrmaskiner behöver de givetvis handtag båda två. Får se var det landar.

28 Oct 2013, 19:06
Profile

Oops. :oops:
Sometimes...long distance makes dealing hard.
Asså...har ju via en vän i Tjeckien fått fatt i ett stycke Geloso. Vad vi var helt övertygade om var en Geloso 1040.
...´n sometimes the glitch runs our way right?
Så..den där Geloson var ingen 1040-A.
Nähä?
Näfan.

Det visade sig när den landade hos Martin i eftermiddags att det var el Geloso G1 1110-A

?? Jaha??

Jo...

Image

Å se i röven på en Geloso G1 1110-A sitter det 4st EL-503 som drivs med spänningar nog för att maskin skall vara angiven till 110w sinus vid en klirrfaktor på 0,5%.
Ooops.

Jaha. Då vetti faen om inte detta får bli en basmaskin istället va? Kunde nog vara ide se... Åsså letar jag reda på en 1040 vad det lider istället. :mrgreen:
Så kan det gå...när hela haspen har lossnat.

30 Oct 2013, 23:38
Profile

Googlat..studerat.. :wink:
E det en sak som e säker så e det att tekniskt underlag e ngt som INTE saknas för Geloso maskiner.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Geloso_G1-1110A_Amplifier.pdf

Tydligen har man gjort 1110-A i två olika versioner. Detta e den ena,med en som jag ser det lite mer spännande lösning vad avser biaskontroll.
På det har ALLA Geloso en mkt mkt italiensk å mkt mkt underlig uppkoppling av sin OT. Tog en liten stund att hitta logiken i hur man kopplar genom att bara läsa sig till det,det skall erkännas... Å givetvis får maskin moddas så den biten ligger på vanliga hederliga Cliffs eller liknande. Finns ju inte en musiker i existens som skulle acceptera den där plattformen/gränssnittet.

Hur som. Schemat ovan e vad jag gissar till den senare modellen. Den tidigare har en mer konventionell bias krets. Lägg åxå märke till att man alltså 1966,å innan det faktiskt,använder likriktad glöd till flaskorna längst fram i kretsen. E ju inte så vanligt så långt bak i tiden.

Likaledes sitter det en 5 Ohm/2W resistor per slutrörspar redan från fabrik.. Som med Klemt maskinerna..

Mm. Skall bli spännande som fan att ta del av detta. :D

31 Oct 2013, 03:21
Profile

Schemat av slutsteget är bara ritat på ett lite förvirrande sätt.
OT har separat lindning för negativ återkoppling, vanligt metod i förstärkare ur prisklass snäppet över billig massprodukt.
Sekundärsidan ser ut som att det har flera sektioner som kopplas parallelt/serie för olika lastimpedanser.
Biaskretsen: glödtråden i 12AX7 har resistans på 82 ohm i varmt tillstånd . Här fungerar den som R i C-R-C glättningfilter för bias spänningen.
Transistorerna är emitterföljare för AC kopplad signal från concertina PI och DC för bias. Identiskt med slutsteg där katodföljare används för samma jobb.
2st BC147 var billigare än en 12AU7 redan då.
Det intressanta är HF drosslarna i serie med katodresistorerna vid slutrören. De är vanligare i serie med anoderna.
Liknande lösningar förekom flitigt i förstärkare från ett visst sönderfallet (lyckligtvis) imperium i öst.
De har transformatorerna impregnerade med någon äcklig militärgrön tvåkomponentlack.

Zagray! - test & review

31 Oct 2013, 10:39
Profile WWW

Ja,det e nog lätt att missa den nedersta lindningen och var den tar vägen i det hela tex.

Det med drosslarna antar jag är i ambition att stävja oscillation då? Rent tekniskt antar jag att skillnaden mellan att göra det på katod vs att göra det på anod kanske inte spelar ngn större roll? Eller finns det en baktanke med det med?

Lite småintressant är åxå att maskinen anges till 140w som max. E mkt effekt för en kvartett EL-503 med spänningarna som föreligger,även om nu 503 utvecklades just bla för att få ut vettiga effekter vid begränsad B+.
Tydligen har han Chambino gubben mätt en likadan,och den gav 138w RMS. Imponerande.

31 Oct 2013, 12:33
Profile

Klass AB2 så får man mer effekt ut.

Det finns inga Watt RMS. Watt är Watt och inget annat.

Zagray! - test & review

31 Oct 2013, 12:39
Profile WWW

Alex.

http://www.ebay.it/itm/vecchio-amplificatore-geloso-g-229-/181254520182?pt=Modernariato&hash=item2a339c7d76

Var nu bara medveten om att frakt i Italien e APDYRT,å fungerar "italienskt" till på köpet.

08 Nov 2013, 01:55
Profile

...å för er som e nyfikna på annorlunda lösningar...

http://www.webalice.it/crapellavittorio/g229.gif

Den kan ni ju suga på en stund! :mrgreen:

08 Nov 2013, 01:58
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Klass AB2 så får man mer effekt ut.

Det finns inga Watt RMS. Watt är Watt och inget annat.

Det där får du utveckla käre Alek!
Gammal som jag är, fick jag lära mig att RMS Watt var "rena Watt" med andra ord innan en viss klippning.
Så stämmer inte detta?

08 Nov 2013, 02:29
Profile

Amp Healer wrote:
Gammal som jag är, fick jag lära mig att RMS Watt var "rena Watt" med andra ord innan en viss klippning.
Så stämmer inte detta?

RMS (Root Mean Square) hänför sig till de matematiska verktyg vi använder att beräkna effektivvärden av spänning och ström oberoende av vågformen. Att tillämpa RMS beräkning på redan uppmätt/känd effekt är fysikalisk nonsens (se t.ex. 1:a pdf nedan)
Effektivvärde är den DC spänning som skulle ge upphov till samma värmeutveckling i en resistor som utspänning från förstärkaren med t.ex. Billy Gibbons inkopplad. Alltså långt ifrån sinus.
Vanligen anger man uteffekt vid viss förbestämd distortionsnivå t.ex. 10% enligt gammal HiFi norm. Det mostvarar rent med hes röst i gitarrsammanhang. Sinusvåg ser då ut som när herr Max Headrooms skalle börjar plattas till.
RMS är inte någon måttenhet som Volt eller Ampere. Watt är måtteneheten för effekt. Därför finns det inte varken rörwatt eller transistorwatt.
http://www.eznec.com/Amateur/RMS_Power.pdf
http://www.meyersound.com/support/paper ... h_Note.pdf

Zagray! - test & review

08 Nov 2013, 11:51
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Amp Healer wrote:
Så stämmer inte detta?

RMS (Root Mean Square) hänför sig till de matematiska verktyg vi använder att beräkna effektivvärden av spänning och ström oberoende av vågformen. Att tillämpa RMS beräkning på redan uppmätt/känd effekt är fysikalisk nonsens (se t.ex. 1:a pdf nedan)
Effektivvärde är den DC spänning som skulle ge upphov till samma värmeutveckling i en resistor som utspänning från förstärkaren med t.ex. Billy Gibbons inkopplad. Alltså långt ifrån sinus.
Vanligen anger man uteffekt vid viss förbestämd distortionsnivå t.ex. 10% enligt gammal HiFi norm. Det mostvarar rent med hes röst i gitarrsammanhang. Sinusvåg ser då ut som när herr Max Headrooms skalle börjar plattas till.
RMS är inte någon måttenhet som Volt eller Ampere. Watt är måtteneheten för effekt. Därför finns det inte varken rörwatt eller transistorwatt.
http://www.eznec.com/Amateur/RMS_Power.pdf
http://www.meyersound.com/support/paper ... h_Note.pdf

Tack Alek ! för ännu en lektion ;)
Detta med RMS och myten om detta är nog mycket kopplat till Vox AC30 , när jag mot slutet av 70:talet började lira gura och efter det letade stärkare, ja på den tiden handlade det väldigt mycket om watt som försäljningsargument, och då AC30 endas hade "30 watt" var ett återkomande argument : jo men det är 30 Watt RMS.

08 Nov 2013, 17:40
Profile

Det här med "watt" är naturligtvis överskattat ;

ljud förhåller sig precis som ljus i vår förmåga att uppfatta det.

Så då kommer observationen: Hur mycket bättre är det med en 60w glödlampa än en 40w ?
Vanligtvis kan man inte uppfatta skillnader mellan 40 och 60w ( eller 75w ). Samma med ljudeffekt.

Däremot reagerar man snabbt när ljudet börjar distordera, speciellt om det är högre ordningens övertoner som överväger.

Därför kan en 15w röris uppfattas som "mera användbart ljud" än en 25w grusförstärkare.

09 Nov 2013, 10:22
Profile WWW

Så vänner.
Showtime.
Om en liten stund här åker vi å hämtar den lille av de två. Dvs den rörlikriktade lille 18w. Skall bli spännande!
På det har jag fått besked om att den store av dem kan hämtas som imorgon...
Kort sagt,stay tuned boys! :mrgreen:

10 Nov 2013, 13:04
Profile

Jag antar med fog att det är få av er som varit i kontakt med en Geloso.
Iom det saknas det i generella ordalag erfarenheter av dem bland oss,å se det e synd. Det e rent av mycket synd.
Glöm nu precis ALLT ni tidigare ansett å tyckt om Italienska rörisar. Precis rubbet,för den formen av förutfattade meningar kommer bara vara till hinder fortsatt.

Jag säger som så direkt att ni som letar vettig plattform till ngt förstärkarbygge av extremt hög kvalitet,börja kika på div europeiska e-bays mm efter begagnade Gelosos.
Så...ligger det nämligen till.

De e små de här krabaterna. 290mm bred,160mm djup å 150mm hög. Väger skit å inget..

Image

Det har inte spelat ngn roll vad jag tagit i idag,allt kring en Geloso andas ren skär kvalitet. Så e re.

Image

Skicket på maskin e inte mkt att orda om. Den ser kort sagt ut som den vore ny.

Image

Image

Ordningen uppepå e inte att ta miste på. Layouten e saklig,den e till punkt och den slår en efter en liten stund som rent elegant. Någon har helt enkelt tänkt färdigt.

Image

Även om rören nu e Miniwatt så e vart å ett av dem ursprungligen försett med en Geloso dekal. På slutrören har dem bränt bort,men det e ju vad de e. På EZ-81´an sitter den däremot kvar.

Image

Preamp flaskorna samma resa...

Image

Miniwatt å ett gammalt RCA no less.

Image

Layouten under skalet kan kanske vid första anblick framstå som lite "billigt",men OJ va skenet bedrar. Ordningen och logiken e helt oantastlig i min mening. Lättöverskådligt och genomtänkt kort å gott.

Image

Jomen. Tom stickkontakten e märkt Geloso. Dessvärre då utan skyddsjord,så den fick respass direkt. Original leds den in i chassiet genom en kraftigt avrundad nit-typ..

Image

Niten borrades ur då den helt enkelt var för trång för en modern 3 ledare och istället borrades hålet ngt större och en konventionell genomföring installerades. Som synes e även voltväljaren av den tyngre sorten. En mkt mer solid historia än på tex Klemt,Dynacord,Hohner osv.

Image

Maskin e förvisso rörlikriktad men biaskretsen,som även driver likspänningen till preampens glödvärme,e likriktat via denna selen historia. Givetvis ngt som kommer bytas ut.

Image

"Bias motstånd" installerades och jag moddade till justerbar bias rakt av slagträt. B+ var på knappa 300VDC men så började jag byta glättningslytar samt just justera bias med påföljd att B+ steg till rätt exakt 340VDC.
På det har jag redan börjat att göra om maskin till "gitarr specs".
Sägas kan,å skall,att trots att maskin e "instrument kopplad" original så låter de faktiskt helt ok. En överraskning om ngt i sammanhanget...

Högljudd?
Japp. Lirar ledigt såväl högljutt som bra.

Geloso.
Lägg det namnet på minnet mina vänner för detta e BRA skit till rena reapengarna. Det enda abret i sammanhanget e att de givetvis e vanligast i Italien,men se Italien e ett SVINDYRT land att frakta i... Mao kan det vara smart att leta Gelosos i resten av europa istället.
Men värda att leta reda på,japp de e dem.

10 Nov 2013, 23:00
Profile

Just fan.
Glömt.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/geloso_3215.pdf

Schema

11 Nov 2013, 00:47
Profile

Så mina herrar. Avgång för att hämta nästa Geloso.
Alltså 1110 modellen. Skall bli intressant att se om den överlevt frakten.

11 Nov 2013, 14:22
Profile

Mm...where to begin?

Det var lite med andan i halsen jag tog emot ett ganska sargat paket... :( . Såg framför mig allt från knäckta rör till gud fan vet allt.
Å mkt riktigt hade huven fått sig ett par REJÄLA smällar. Nu e det samtidigt så att huven,såväl som chassiet i sig,e i stålplåt...å det visade sig medföra att det som HADE tagit stryk var just huven.
Lite dumt uttryckt kan man kanske säga att den hade gjort sitt jobb,å på inget sätt e där ngn ko på isen..har allt falstång,riktiga urethan klubbor såväl som de pfaffar som kommer gå åt för att rikta den där huven till fornstora dagars glans.

Image

Det här rör sig alltså relativt sett om en ganska effektstark maskin. 4st av de annars närmast illa omtalade EL-503 flaskorna sitter där för att som bäst krama ur sig 140 watt. Kan vara...jag tycker personligen det är förbannat BRA flaskor,å e glad som en lärka över att iaf dem visade sig ha klarat frakten.

Det finns tydligen två olika varianter av G1.1110-A. Framför allt sitter skillnaden i hur man skött biasstyrningen. Maskinen som denna tråd kommer handla om e av den tidigare varianten som jag förstår det,vilket innebär att det hela e hyggligt traditionellt vad avser bias mm.

Image

Maskin har som ett "likriktar kort". Där sköts likriktningen av HT såväl som de 20VAC tappar som används bla då till bias såväl som glöd till preamp flaskorna. Precis som i den mindre maskinen ovan e alltså glöden likriktad..

Image

Även denna Geloso hade den där "niten" jag pratar om ovan. Dvs som en genomföring där nätkabeln går in. Maskinens nätkabel var avklippt,av vad det visade sig ganska goda skäl för...japp...det finns en Mr Handyman i Tjeckien med :mrgreen:
Lite märkligt e att en del äldre maskiner,dessa Geloso såväl som vissa tyskar,har ett grenuttag för att kunna leda nätspänning vidare. Tillika hade även denna maskin "death caps",varför rubbet av det där helt enkelt skrotades. Pluggen får sitt kvar för att där inte skall finnas en massa hål i chassiet hipp som haver,men det e åxå allt.

Image

Såväl den lille som den stora maskin har plåtar installerade på detta viset att agera skärm för pottar,inputjack osv. Förefaller göra sin uppgift-enkelt summerat.
Vidare har denna,större,Geloso en switch där man kan växla mellan antingen den ena eller andra "phono ingången". Detta kan jag säga redan nu kommer slaktas.

Ironiskt nog skall denna maskin enl uppgift från Martin ha använts att spela instrument igenom. Deeeeeeen kan man säga att jag ställer mig frågande inför,för där man demonterat RCA honorna-som just arbetar in i phonoingångarna dem med-hade man dyngat dit icke brytande telejack,å dilemmat med det e att när man skickar in signalen såpass sent i preampen kan jag med ganska tung förvissning berätta att det då rakt jävlar inte blir många watt kvar i uteffekt.
Om man däremot leder signalen,vilket jag då som snabbast gjorde,in i början av preampen på dess "micro" ingångar så blir det lugnt sagt skillnad i skällan!
Då kan man säga att maskin producerar en del mos...så e ´re.
Meeeeen... Mr Handymans felaktiga hittepå slutar ingalunda där. Nej nej...Mr Handyman kan minsann...

Image

Jajamen!! Den där gamla Siemens tornlyten hade nånstans nerför vägen ersatt den på annars tyskt maner tidigare skruvade lyten. Japp. Det att Siemens lyten i bild jordar via sitt chassie var mindre väsentligt.. :lol: :lol: ,varför man NAJJAT fast lyten med najtråd i ngr av kulluftsuttagen på maskinens sida!!
Yyyuuppiieeeee kai motherfuckers! :lol: . ÄN bättre blev det av att najtråden under tidens tand tappat sin spänst. Jomen,så att... :mrgreen: :mrgreen:
På nått sätt har vi som jag ser det passerat Mr Handyman här. Mr Darwin borde ha hanterat utvalet känns det som..

Image

Nåja. Dit med en nätkabel med skyddsjord...å jorda den där Siemens lyten lite mer adekvat...å på med strömmen!
Ironiskt nog var det all systems go,med ett undantag...
Har lärt mig att den första stunden där alltid ha god koll på gamla lytars temperatur,å sen den började efter ett litet slag skena för den där Siemens prylen,så det vara bara att snällt stänga av det.

Image

Så efter lite snabbt jobb vad avser ngr lödstöd hade jag ersatt ALLT i glättning med friska grejer. Å...på med pilen Palle...å slog om brytarn igen.
Nu ja.
Tomgångsströmmarna stabiliserades..det hela började kännas rätt ok faktiskt,n lo n behold...varde ljud! :shock:
Jomen.
Den gamla krigaren kom till liv igen! Mätt allt jag kunde komma åt av kopplingskondensatorer för läckage..nope. Allt var som det skulle.

Image

Såväl att skicket på denna större maskin inte står att jmfr med den mindre så sitter den iaf ihop hyggligt. Precis som med den lilla maskinen känns detta som det verkligen e gjort av kvalitetskomponenter. Preamp flaskorna e på samma sätt som i den lille försedda med Geloso dekal.

Image

Å där har vi då den där kvartetten med EL-503 som tornar upp lite hotfullt. Jodå. De verkar vara hela allihop..

B+ i en sådan här e vad vi lugnt kan kalla ganska begränsad. Landar på ca 330VDC som jag ställt den nu. Lika förbannat skall sägas redan nu att mos e ingen bristvara.
Jmfr tex B+ mot det vi hittar i en FBT-500R...där det efter en del justerande brukar landa på ca 400VDC. E trots allt en påtaglig skillnad det.
Men som sagt,effekt levererar den gamle Geloson utan snack å tvivel. Trafona i den e fö närmast enorma..å det till trots vägen hela paketet in på 16kg.

11 Nov 2013, 23:32
Profile

Suttit å spekulerat lite kring 18 wattarn.
Tanken min e ju att skapa en liknande form av brutal rocknroll maskin som tex Klemt B30´n,Dynacord DA-16 maskin osv.
I det ligger att det e bra om jag kan få bibehålla gain i möjligaste mån. Det hör till saken att denna 3215 harden mest rudimentära formen av tonkontroll. Som en form av presence närmast.
Hade tänkt se om det kan vara vits i att bibehålla det hela så. Dvs med ett enda tonvred,men samtidigt lurar jag på om det vore idé att göra om den till en mer Garnet liknande lösning.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/geloso_3215.pdf

Dvs samma form av setup men med 4.7n in mot potten. Koppla om potten så att det blir en spänningsdelare. Wipern mot jord.
Andra änden av potten mot en 10n/22n kondning som leder in i svansen på nästa steg. Dvs mellan flaskan och katodmotståndet.

Vore det idé? Eller fiskar jag bara efter ngt som ger försumbar förändring?

12 Nov 2013, 13:31
Profile

Jag skulle börja med de första 2 stegen så de blir gitarrvänliga. Gängse avkoppling på katoderna. Därefter det 3:e dvs PI drivsteg, dumpa återkopplingen eller lägga en presence dit på vanlig manér. Tonkontrollen kan omplaceras så det blir en topp-cut ala Vox och dylikt. Ok, blir det inte gain så det räcker så bort med 33k i 2:a stegets anod, ersätt med bygel, ändra 68k till 120k.
Det bör räcka. Men det är bara jag, det...

Zagray! - test & review

12 Nov 2013, 18:53
Profile WWW

:mrgreen:
Du e inget kort på fantastisk broder. 8)

Emellan att jag daltat runt med ett par Soundcity under dagen har den lille 18 wattarn fått lite uppmärksamhet med.
Som sagt,den e nu uppsatt med mer gitarrvänliga första 2 steg.
Men se,på det har jag skrotat concertinan och ersatt den med en LTP samt...en PPIMV :shock:
Förvånade ni blir va?!?! :lol:

Tonkontrollen lät jag först greppa på andra steg precis som den stog. Nope...inge bra.
Provade sen att installera den på 1a steg.. Nope...inge bra.
Byggde sen om den enl ovan så att det vart mera Garnet över den,,,, Nope...inge bra...

Å då slog det mig hur göra. E ju så att det DESSUTOM till en grad iaf handlar om estetik å dessa maskiner såsom gamla PA diton har ju en helvetes massa ingångar. De har jag ju rensat bort de flesta av dem,och i ett av hålen tryckt dit ett helt vanligt Cliff jack.
Ok.
PPIMV´ni sin tur sitter i ett annat av de tre hålen,men ha nu i tanke att det högersta vredet e tonpott original. Nu...skiter vi i de se åsså installerar vi PPIMV´n där istället.
Då förhåller det sig som så att det blir två hål lediga med precis lagom stor spaceing för att husera ett par 16mm Alpha´s...så japp. James dags. Igen.. :lol: :lol:

Satt nämligen å lira på eländet när det slog mig vad det var jag saknade,å det var den annars för mig ganska typiska fokuseringen av midrange. Så enkelt e ´re,så så får det bli.

Image

Sen skall sägas att tagboarden efter att jag rensade upp å byggde om ser ju närmast öde ut :shock: ! Men jofan..där e allt två gainsteg å en LTP se..

På det skall en kvittens,"för undantags skull",ges Alex. När jag först började nosa i detta med Geloso var Alex en av dem som förklarade för mig att herrarna på Geloso "knew their shit".
Å nu e det såhär..
Om man ställer PPIMV´n på full patte...åsså ställer man gain resp "volym"vred halvvägs var...så e det faktiskt så illa att man hör inte att maskin går. Inte ett knäpp en gång. Ingenting. Bokstavligt. :shock: :shock:
AAAAAAALDRIG varit med om dess make! Drar man gain å "volym" i botten så kommer där ett susande. That´s it :shock: .
Hur FAN den går till e ngt som e förbi mig,men som den gode Alex lärt mig e det skillnad på designers av rörisar å de som bara apar efter..å i detta slår det mig som ett ton tegel var nivån måtte ligga bland de flesta tillverkare idag,för en sak e säker... killarna på Geloso visste vad de gjorde. Punkt å slut där. :twisted:
Alex.
Detta va det APPSELUT jävligaste! Dra mig baklänges i en skottkärra! Japp..."the golden rule" hade de koll på...men vis av erfarenhet vet jag idag med mig att det kräver mer än så att nå resultatet ovan. Snubbarna som lindat trafos...tagit sig för att installera dem "rätt" osv.
Jag bugar Alex. Dels mot det du visat mig,men framför allt mot Milano...för uj uj uj uj... Detta vart fan ngt i hästeväg.
Röris för studiobruk? Mjo...de e fan ingen överdrift. Uttryckt på ett annat sätt,detta låter (eller rättare sagt låter inge alls tills man säger till den) dyrt. Som i RIKTIGT jävla dyrt.

Jaja.
På det fick jag installerat ett telejack för utgång åxå. Nu hårdkopplad för att hantera 8 Ohm utgångsimpedans. Det skall sägas att SÅ långt har jag inte listat ut nått ENKELT sätt att göra omkoppling fort. Får la ta på mig dumstruten en stund å dra på en panna kaffe antar jag... :mrgreen:

12 Nov 2013, 22:29
Profile

Racing wrote:
Det här rör sig alltså relativt sett om en ganska effektstark maskin. 4st av de annars närmast illa omtalade EL-503 flaskorna sitter där för att som bäst krama ur sig 140 watt. Kan vara...jag tycker personligen det är förbannat BRA flaskor,å e glad som en lärka över att iaf dem visade sig ha klarat frakten.

Till och med "illa omtalade"? Jag trodde det mest handlade om det skrämmande låga produktionsantalet (och därmed NOS- och begagnatpriset).
EL503 är ruskigt bra rör. Supereffektiva. Tvivlare kan kolla datablad, eller knipa näbb.

Kul, förresten, att se lite Geloso! Har en variant på vinden som med lite tur får hitta ned snart :-)

12 Nov 2013, 23:23
Profile

Jodu.
Kan inte annat än hålla med,har länge sagt att EL-503 e rent fantastiska flaskor. Å ärligt sagt? Eftersom de idag bara finns NOS och eftersom de e -60tals produkter så håller de en rent enastående kvalitet. Iom det brinner de läääääääääääänge...
Å om de så kostar 500-1000:- styck,ärligt sagt.? För en vuxen karl,i ljuset av vad man får för pengarna,who gives a shit till en grad.?
Sett till spelad timma e det inte många ören mer än när man får byta EL-34´or av nyare slag i tid å otid..

Anser att EL-503 är ett GRAVT underskattat rör. "Folk" pratar fan mer än de har förstånd till.. :x

13 Nov 2013, 00:15
Profile
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next