View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 18:08

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Smällare i verkstan 
Author Message

Post Re: Smällare i verkstan
VacuumVoodoo wrote:
Så länge mina knän håller för 10.000 steg om dagen med hjälp av stödförband så skall jag fan inte hotroddas med knäledsproteser. Min spänstiga gång kan ju förvandlas till zombie shuffle, eller ännu värre, känguru hopp.

använd knäna så håller dom längre. :wink:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

12 Oct 2013, 09:35
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Martin Kuhn wrote:
Alla, jag menar verkligen ALLA, stärkare låter bättre när de fått en ny uppsättning lytar.

Lät förstärkaren bättre än innan bytet?
Svar: NEJ! Den lät inte ett dugg bättre. Jag kunde faktiskt inte höra ngn skillnad alls.

Så bra då, då försvinner ju det enda argumentet MOT att byta till nya, tillförlitliga :wink:

http://kuhnamps.com

12 Oct 2013, 09:47
Profile ICQ WWW

Jag är i princip "all for" till capbyten men brottas faktiskt lite med en stärkare nu där spelkänslan försvann lite efter viss renovering.

Efter att ha rotat runt en del så pekar alltmer på att det faktiskt beror på capbytet, även om jag inte är 100% säker än
Den blev rappare, tightare och mer stiff vilket kanske kan verka positivt men på ett sätt som inte riktigt kompletterade ljudkaraktären i den bra. Dock klev jag upp till 50, 20,20,20 mot innan 32, 16,16, 16 (halvledarlikriktare) så förhoppningsvis ligger det mer där och blir som tidigare om jag kliver ner igen.

12 Oct 2013, 10:32
Profile ICQ WWW

Plexiglas wrote:
kan tänka mig följande scenario:

-din stärk är gammal, du borde byta lytar!
-Jaha?
-Ja, nu när den ändå är här kan vi lika gärna ta allihopa, det blir ju enklast och billigast för dig!
-Jaaa.... ok...?
-Jamen de fattar du väl, nu när jag ändå har den här!
-Jaja, gör det då.
-Ja, och när jag ändå håller på tycker jag att vi kan byta rören också.
-Jasså?
-Ja, det fattar du väl, rören är ju slitdelar som behöver bytas! BYTER DU INTE DÄCK PÅ BILEN HELLER, VA!!??
-Jo, när det behövs....
-JA DÄR SER DU!!!!!
-Ok då.......
-Japp, det blir 3 tusen spänn plus mtrl.
-VA?
-Jafan, riktig ton kostar vettu!!!!!

:lol: :lol: :lol:

Nä vet ni vad, sålänge mina stärk låter tajt, utan brum och bumlig botten, så länge lytarna ser bra ut och inte läcker - så byts det tamefan ingenting - punkt!

Kul scenario, men vem av oss som brukar göra dessa jobb agerar så?
O framför allt vem av oss tar 3 tusen spänn för byta rör o E-kondingar ??? :? :shock:

12 Oct 2013, 13:58
Profile

Martin Kuhn wrote:
Alla, jag menar verkligen ALLA, stärkare låter bättre när de fått en ny uppsättning lytar.
Plexiglas wrote:
Svar: NEJ! Den lät inte ett dugg bättre. Jag kunde faktiskt inte höra ngn skillnad alls.
Martin Kuhn wrote:
Så bra då, då försvinner ju det enda argumentet MOT att byta till nya, tillförlitliga :wink:

Inte sjysst att ta till logik, Martin. Totalt oakcepatbelt!

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

13 Oct 2013, 23:07
Profile WWW

Tack för hjälpen Gunnar!

Det där med scenshow vet jag inget om 8) men jag tar till mig ditt råd "ingen rök utan eld" :oops:

Uffe S har btw smaskigare bilder.

16 Oct 2013, 08:29
Profile

En grej I det hela är att det finns väldigt mycket dåliga nytillverkade e-lyter, även om datumstämpeln sager att den är tillverkad igår betyder det inte att det är en bra högkvalitativ komponent. Ett dåligt Mullardrör kan funka och låta bättre än ett sprillans EH rör, samma med e-lyter.

16 Oct 2013, 09:39
Profile

Inte sjysst att ta till logik, Martin. Totalt oakcepatbelt!

Menar du på allvar att det var logiskt att "ALLA" förstärkare skulle låta bättre med nya lytar?

Det enda vettiga argumentet att byta är väl isåfall att man ska byta för att undvika smällare i verkstan (hur ofta det nu händer.....). Att det skulle vara bättre för tonens skull i alla lägen - glöm det, då behöver du undersöka öronen. :wink:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

17 Oct 2013, 17:05
Profile WWW

Martin drog en logisk slutstats av det som citerades innan. Inget mer. Det aer det enda jak konstaterade.
Din kommentar bevisar att min tes att logik och ljudbojen inte hoer ihop aer korrekt.
Eftersom ovanstaende aer aeven det en logisk slutsats saa har vi hamnat i logisk paradox d.v.s. applicerar logik inom icke applicerbar domaen.
Skaal ta mig fan! Dags foer naesta runda tapas!. Loggar ut....

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Oct 2013, 18:17
Profile WWW

Vad aer det som haender härr egentliggen?
Bråckar ni pajjkar?

17 Oct 2013, 18:22
Profile ICQ YIM WWW

elektrolytkondensatorer har en limit.... på mellan 1000-5000h beroende på omgivningstemperatur.... i en rörstärkare så tenderar det vara strålningsvärme av den högre skalan o slutresultatet enligt min erfarenhet är att elektrolyter tappar spänst o gör diverse oljud ex ex efter ca 15-20 år och jag hör förbättringar i alla stärkare jag recappat ...
det blir helt enkelt mer knuff i dem

en stärkare med trötta elektrolyter tenderar o vara tröga o dova o reagerar inte på input amplituden lika bra..

ett smart test man göra är att lägga spänning på elektrolyten typ 300-400 volt på en som specad för 500 volt o sen ladda ur den med 220k motstånd... ta bort motståndet när du når ca 10 volt kvar på lyten o mät sen efter 5 min...... har spänningen ökat markant från 10 volt o uppåt så kan du kassera kondingen... dem kondingarna som uppfört sig så har enligt ESR mättaren visat sig vara kaputt...

råkade ut för detta i en stärkare som jag tömde på spänning .. en gammal Selmer treble& bass den jäveln ökade spänningen från 0 volt upp till 200 volt ca 20 min efter jag tagit bort drainmotståndet :shock: efter detta så fattade jag galoppen om slutkörda kondingar...

Last edited by zven on 18 Oct 2013, 21:38, edited 2 times in total.

17 Oct 2013, 19:32
Profile WWW

zven wrote:
elektrolytkondensatorer har en limit.... på mellan 1000-5000h beroende på omgivningstemperatur.... i en rörstärkare så tenderar det vara strålningsvärme av den högre skalan o slutresultatet enligt min erfarenhet är att elektrolyter tappar spänst o gör diverse oljud ex ex efter ca 15-20 år och jag hör förbättringar i alla stärkare jag recappat ...
det blir helt enkelt mer knuff i dem en stärkare med trötta elektrolyter tenderar o vara tröga o dova o reagerar inte på input amplituden lika bra..

ett smart test man göra är att lägga spänning på elektrolyten typ 300-400 volt på en som specad för 500 volt o sen ladda ur den med 220k motstånd... ta bort motståndet när du når ca 10 volt kvar på lyten o mät sen efter 5 min...... har spänningen ökat markant från 45 volt o uppåt så kan du kassera kondingen... dem kondingarna som uppfört sig så har enligt ESR mättaren visat sig vara kaputt...

råkade ut för detta i en stärkare som jag tömde på spänning .. en gammal Selmer treble& bass den jäveln ökade spänningen från 0 volt upp till 200 volt ca 20 min efter jag tagit bort drainmotståndet :shock: efter detta så fattade jag galoppen om slutkörda kondingar...

Bra tips! Har också noterat hur gamla elektrolyter ökar spänningen efter ett tag.

http://www.guitarlabs.se

18 Oct 2013, 20:51
Profile WWW

ufoDesign wrote:
Tack för hjälpen Gunnar!

Det där med scenshow vet jag inget om 8) men jag tar till mig ditt råd "ingen rök utan eld" :oops:

Uffe S har btw smaskigare bilder.

Japp. Här är lite fler sköna bilder på smällkaramellen.

Image
Image
Image

http://www.guitarlabs.se

18 Oct 2013, 20:57
Profile WWW
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2