View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 21:28

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Silver Mica konding 
Author Message

Post Silver Mica konding
Har fått problem med en stärkare, och killen som byggt den sitter på andra sidan atlanten.
Har fått instruktioner av honom att jag ska byta en kondensator.
Jag behöver en 500pF silver mica cap.
Var hittar jag en sådan i Skåne? Känns extremt onödigt att skicka efter en sådan när frakten kostar 60 spänn och kondingen 10kr..

10 Oct 2013, 20:55
Profile

Post Re: Silver Mica konding
Hartsner1 wrote:
Har fått problem med en stärkare, och killen som byggt den sitter på andra sidan atlanten.
Har fått instruktioner av honom att jag ska byta en kondensator.
Jag behöver en 500pF silver mica cap.
Var hittar jag en sådan i Skåne? Känns extremt onödigt att skicka efter en sådan när frakten kostar 60 spänn och kondingen 10kr..

Bejoken AB | Box 9503 | 200 39 Malmö | Telefon: +46(0)40 22 78 00

bejoken.se så kan du surfa dit.

även :
http://www.electrokit.com/sv/about-us.html ( de har 220pf mica )
Electrokit Sweden AB
Västkustvägen 7
21124 Malmö

Öppettider Måndag-Fredag 10-16
Telefon 040-298760
Fax 040-298761
Epost info@electrokit.se

10 Oct 2013, 21:37
Profile WWW

Med tur kanske du lite enklare kan hitta en keramisk konding som pallar med spänningen och testa med den för att se om det är felet. Sen är väl frågan den om man kan höra skillnad på en keramisk konding eller en mica, tror jag skulle ha svårt att höra skillnaden på en enda konding.

Av nyfikenhet har du likspänning på fel ställe? Om det är så är ju inte nödvändigt att byta kondingen för att veta om du har fel. Mät bara med en multimeter att du inte har DC på fel ställe, fast detta kanske du redan har gjort.

Jag kan ev ha några 470pF, 500V liggandes hemma så om du inte får tag på nån mica så kan jag i sånt fall skicka en i ett brev om jag bara har nån hemma.

11 Oct 2013, 07:51
Profile

Är det inte lite skumt att ett micakonding bara failar helt plötsligt?

11 Oct 2013, 14:41
Profile WWW

David Wikström wrote:
Är det inte lite skumt att ett micakonding bara failar helt plötsligt?

Kanske inte. Det hände för mig i mitt senaste Twin bygge, helt plödsligt började vibratokanalen tjorva, jag det sprakade som fasen då jag vred på volymkontrollen och det visade sig att micka kondingen i tonkontrollen läckte likspänning. Det var en helt ny mica-konding och stärkaren hade inte gått många timmar då problemet uppstod.

Finns en tråd som jag startade då jag upptäcket felet. Tydligen är mica kondingar lite småkänsliga.

11 Oct 2013, 15:02
Profile

busse wrote:
Tydligen är mica kondingar lite småkänsliga.

Det var som f-n.

11 Oct 2013, 15:07
Profile WWW

Tack för svaren, det blir till att beställa från TAD eller gmf, behöver lite rör också så tar det i samma order.
Jo, det är såhär att jag fick hem stärkaren från Morgan amps i USA, 8 månaders väntetid.
Kommer hem och testar den, fungerar bra. Vrider upp reverbet och det blir rundgång direkt, helt oanvändbart.
Mailar morgan och han ber mig byta ut en konding, sitter en .001 uF konding där i dagsläget, han bad mig testa en 500pF mica cap. Hoppas det funkar..

11 Oct 2013, 16:51
Profile

Nu kommer reverbomanen i mig fram!

Vad är det för stärkare det rör sig om? Har du schema på den? Är det en topp? Blir det hög eller lågfrekvent rundgång? Hur är tanken monterad, placerad?

Det är mycket som kan spöka då det gäller reverb och små saker som kan spela större roll än man tror.

11 Oct 2013, 18:51
Profile

Hartsner1 wrote:
Tack för svaren, det blir till att beställa från TAD eller gmf, behöver lite rör också så tar det i samma order.
..

Du har ju tube-town också.

https://www.tube-town.net/ttstore/index ... -Mica.html

LH musik i Sverige finns också
http://www.lh-musik.se/index2.php?page=welcome.php

Last edited by Obi on 11 Oct 2013, 20:35, edited 1 time in total.

11 Oct 2013, 19:21
Profile ICQ WWW

busse wrote:
Nu kommer reverbomanen i mig fram!

Vad är det för stärkare det rör sig om? Har du schema på den? Är det en topp? Blir det hög eller lågfrekvent rundgång? Hur är tanken monterad, placerad?

Det är mycket som kan spöka då det gäller reverb och små saker som kan spela större roll än man tror.

Det rör sig om en Morgan SW50R ( www.morganamps.com ) Inget schema. Det är en topp. Det blir lågfrekvent rundgång. Tanken är monterad på sidan av toppen. Har testat plocka loss tanken och linda in den i en handduk och placerat den en bit ifrån högtalarlådan men det har inte hjälpt. Testade även byta röret som driver reverbet. Ingen hjälp där heller.
Kan höra lite rundgång vid 9 på poten, klockan 12 hörs det mer. Från 12 till max på poten går det inte att ha. Det rundgångar så mycket att det inte går att va i rummet.
Finns ju självklart garanti på toppen då jag fick den i onsdags, men att skicka tillbaka den till USA med tull och allt vad det innebär hoppar jag helst över!

11 Oct 2013, 20:29
Profile

Quote:
Du har ju tube-town också, same shit - lower price :wink:

https://www.tube-town.net/ttstore/index ... -Mica.html

LH musik i Sverige finns också
http://www.lh-musik.se/index2.php?page=welcome.php

Hur jag än vrider och vänder på det blir GMF billigast :) Men tack för tipset!

11 Oct 2013, 20:31
Profile

Vad är det för skitkonstruktion och företag där tillverkaren vill att du som kund ska modifiera stärkaren för att den ska fungera?

11 Oct 2013, 20:45
Profile

Jag tänker i dina banor också.
Har som sagt väntat på den sen i Januari, han sa att det skulle ta 3 månader. (verklig tid 8 mån)
Sen när jag får den, så låter det skit. Min första tanke var ju: testar man inte en sån här förstärkare innan man skickar iväg den?
På Thegearpage är Morgan Amps en riktig hype (tänk Klon-hypen).
Jag hoppade på tåget, men kommer garanterat inte köpa fler förstärkare av honom.

11 Oct 2013, 20:50
Profile

Hartsner1 wrote:
busse wrote:

Det rör sig om en Morgan SW50R ( http://www.morganamps.com ) Inget schema. Det är en topp. Det blir lågfrekvent rundgång. Tanken är monterad på sidan av toppen. Har testat plocka loss tanken och linda in den i en handduk och placerat den en bit ifrån högtalarlådan men det har inte hjälpt. Testade även byta röret som driver reverbet. Ingen hjälp där heller.
Kan höra lite rundgång vid 9 på poten, klockan 12 hörs det mer. Från 12 till max på poten går det inte att ha. Det rundgångar så mycket att det inte går att va i rummet.
Finns ju självklart garanti på toppen då jag fick den i onsdags, men att skicka tillbaka den till USA med tull och allt vad det innebär hoppar jag helst över!

Men lågfrekvent rundgång speciellt i reverb (men även andra steg) handlar oftast om mickrofoniska rör, har du knackat på dom o kollat hur det låter?

11 Oct 2013, 21:39
Profile

Tänk också på att reverbtankar tar ofta skada under frakten, USA till Sverige - det är många omlastningar på vägen med milt sagt omild hantering. Kolla att fjädervaggan rör sig fritt i upphängningen och inte har direkt kontakt med höljet.

Och så en fråga: Varför gå över ån efter vatten? Är gräset på andra sidan grönare?
Till saken hör också att det är inte många USA tillverkade s.k. butikförstärkare som uppfyller EU elsäkerhetsföreskrifter och normer.
Hur det är med Morgan på den fronten kan jag inte uttala mig om. Men om killen vore mån om sina kunder och produkter skulle han be dig att kontakta ngn etablerad rörtekniker i Sverige kapabel att fixa felet under garantin. Utan att det kostar dig ett öre. Några mer seriösa tillverkare har insett värdet av sådant arrangemang.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

Last edited by VacuumVoodoo on 11 Oct 2013, 22:21, edited 1 time in total.

11 Oct 2013, 21:47
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:

Och så en fråga: Varför gå över ån efter vatten? Är gräset på andra sidan grönare?
Till saken hör också att det är inte många USA tillverkade s.k. butikförstärkare som uppfyller EU elsäkerhetsföreskrifter och normer.
Hur det är med Morgan på den fronten kan jag inte uttala mig om. Men om killen vore mån om sina kunder och produkter skulle han be dig att kontakta ngn etablerad rörtekniker i Sverige kapabel att fixa felet under garantin. Det utan att kostar dig ett öre. Några mer seriösa tillverkare har insett värdet av sådant arrangemang.

Precis!
Hur tänkte dom där?
Du får en ny stärkare som du SJÄLV ska in o löda i,,,märkligt!

11 Oct 2013, 22:19
Profile

Det verkar ju lite små korkat att man skall behöva modda stärkaren för att den skall fungera.

Har på känn att bytet från 1000pF till 500pF sitter i recoverydelen vilken förmodligen tillsammans med ett motstånd eller pot bildar ett högpassfilter, minskar man kondingen kommer brytfrekvensen att öka och mer bas att försvinna och på så sätt få bort rundgången. Men man kan ju då fråga sig om tillverkaren inte testat att vrida upp reverbet innan han skickade iväg stärkaren.

Jag skulle först ta och testat med ett nytt rör till recoverysteget om det nu skulle vara felet och sen testa med en annan reverbtank. Skulle man ha ett schema på stärkaren vore det ju betydligt lättare att räkna ut reverbet och dess frekvensgång, själv brukar jag ha HP-filter i recoverydelen med en brytfrekvens på mellan 300-400Hz och då tycker jag att man brukar klara sig från rundgång.

Än en gång verkar det ju konstigt att man skall behöva byta en konding för att få den att funka,om man har problem med rundgång så borde man väl se till att lägga sig på säkra sidan om man säljer grejerna.

11 Oct 2013, 22:19
Profile

Jag har testat byta alla tre förstegsrören, gjorde ingen skillnad.
Har även haft av reverbtanken och kikat på fjädrarna, verkar fungera som det ska. Men jag är inte hundra..
Ang. Elsäkerhet så har Morgan en återförsäljare i Tyskland. På de förstärkarna som dom säljer sitter det CE och rohs-märke.

11 Oct 2013, 22:29
Profile

Hartsner1 wrote:
Det rör sig om en Morgan SW50R ( http://www.morganamps.com ) Inget schema.
!

Vad jag förstår är det från början en kopia/klon + tweeks av ett verkligt ex av en Dumble steel string singer (SRV, EJ m fl) som en kund ville få klonad . Vimlar ju inte direkt av scheman på dem men vi får hoppas på dig :wink:

11 Oct 2013, 22:50
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Hartsner1 wrote:
Det rör sig om en Morgan SW50R ( http://www.morganamps.com ) Inget schema.
!

Vad jag förstår är det från början en kopia/klon + tweeks av ett verkligt ex av en Dumble steel string singer (SRV, EJ m fl) som en kund ville få klonad . Vimlar ju inte direkt av scheman på dem men vi får hoppas på dig :wink:

Inte någon steel string singer vad jag kan se från speck, missade säkert, men vad fick dig tro:steel string singer?

Last edited by Amp Healer on 11 Oct 2013, 23:22, edited 1 time in total.

11 Oct 2013, 23:02
Profile

Nästan rätt, den är gjord efter en Dumble som kallades mini special, ytterst få tillverkade. En modell dumble gjorde innan SSS. Så schema kan bli klurigt...

11 Oct 2013, 23:18
Profile

Amp Healer wrote:
Inte någon steel string singer vad jag kan se från speck, missade säkert, men vad fick dig tro:steel string singer?

Har inte kollat spec eller bild alls på stärkaren utan det var info från en ägare som kom upp i en forumtråd när jag googlade på morgan sw50.
Men Hartsner1 klarar ju ut ovan vilken Dumble det snarare rör sig om.

11 Oct 2013, 23:29
Profile ICQ WWW

Men vänta nu!?
Har du garanti kvar på den här och samtidigt felsöker och grejar med den?
Du borde ju skicka tillbaka den, eller åtminstone kräva att den blir reparerad utan kostnad.
Eller har jag missat nåt här?

Ang. CE märkning. Lita inte på att produkten faktiskt UPPFYLLER kraven för CE märkningen bara för att märkningen finns.
Tyvärr är världen inte bättre än så. :D

Last edited by spufuz on 11 Oct 2013, 23:32, edited 1 time in total.

11 Oct 2013, 23:30
Profile ICQ YIM WWW

Hartsner1 wrote:
Nästan rätt, den är gjord efter en Dumble som kallades mini special, ytterst få tillverkade. En modell dumble gjorde innan SSS. Så schema kan bli klurigt...

Mer info tack! tydligen har jag missat den modellen :shock:

11 Oct 2013, 23:31
Profile

http://twitter.yfrog.com/18ph0drj?sa=0
Bild på Dumblen, modellen heter "small special", jag skrev fel innan.
Som en avskalad version av en SSS. Är så pass ovanlig att den inte finns med i Dumble-boken (jag har den boken)

12 Oct 2013, 00:08
Profile

spufuz wrote:
Men vänta nu!?
Du borde ju skicka tillbaka den, eller åtminstone kräva att den blir reparerad utan kostnad.

Ang. CE märkning. Lita inte på att produkten faktiskt UPPFYLLER kraven för CE märkningen bara för att märkningen finns.

Jag har köpt förstärkare av honom innan, första förstärkaren blev skadad i frakten så slutrören krasade. Blev lovad att han skulle skicka nya, men det har han inte gjort.. Det är 2 år sen.
Så anledningen till att jag inte vill skicka tillbaka den är att jag inte kan veta exakt när jag kommer få tillbaka den. Har ju trots allt väntat 8 månader på att få hit den, sen lär väl jag få stå för returfrakten..
Men jag ska absolut höra med honom!

12 Oct 2013, 00:16
Profile

Ah ok, jag förstår.
Knivigt läge. Tråkigt sånt där!
När man beställer/köper någon som man är så jädrans förväntansfull på och ska bli så roligt, men övergår till massa krångel istället! :cry:

12 Oct 2013, 09:20
Profile ICQ YIM WWW

Hartsner1 wrote:
spufuz wrote:
Men vänta nu!?

Jag har köpt förstärkare av honom innan, första förstärkaren blev skadad i frakten så slutrören krasade. Blev lovad att han skulle skicka nya, men det har han inte gjort.. Det är 2 år sen.
Så anledningen till att jag inte vill skicka tillbaka den är att jag inte kan veta exakt när jag kommer få tillbaka den. Har ju trots allt väntat 8 månader på att få hit den, sen lär väl jag få stå för returfrakten..
Men jag ska absolut höra med honom!

Du kanske borde skicka stärkaren till någon av göteborgskillarna för genomgång, så blir den som du vill ha den.
( ja jag vet att det kostar men risken är att du gär missnöjd flera år innan du ändå lämnar in den någonstans)

minst 2 av de jag vet skulle göra ett bra jobb har synts i tråden - välj en !

12 Oct 2013, 10:32
Profile WWW

peterh wrote:
Du kanske borde skicka stärkaren till någon av göteborgskillarna för genomgång, så blir den som du vill ha den.
( ja jag vet att det kostar men risken är att du går missnöjd flera år innan du ändå lämnar in den någonstans)

minst 2 av de jag vet skulle göra ett bra jobb har synts i tråden - välj en !

Har mailat lite med Morgan nu. Han har erbjudit sig att skicka en " return tag" så frakten ToR och reperationen blir kostnadsfri.
Nackdelen är att jag blir utan förstärkare en månad (eller två..tre..) till, men hellre det än en som inte fungerar som den ska.

Jag ska fundera på hur jag ska göra!

12 Oct 2013, 12:03
Profile

Hartsner1 wrote:
http://twitter.yfrog.com/18ph0drj?sa=0
Bild på Dumblen, modellen heter "small special", jag skrev fel innan.
Som en avskalad version av en SSS. Är så pass ovanlig att den inte finns med i Dumble-boken (jag har den boken)

Aha den !
Jo den är jag bekant med och var bland den första Dumble stärkan som det började cirkulera scheman på, hade dock missat att den gick under namnet:"small special" :oops:
En enkel konstruktion, två stegare med några swithar o andra värden i eq:n än en normal kanal på Fender BF/SF.

12 Oct 2013, 12:48
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next