| Author |
Message |
|
Groth
|
 Köttfärssås-input?
Jag tänkte snickra en köttfärssås om nån timme. Jag brukar aldrig följa nåt recept, bara ta det jag har hemma. Typ: bryn lök, vitlök, nötfärs. I med nån sorts tomat (krossade eller puré), nån vätska (grädde eller vatten), buljong, örtkryddor, ibland färska champinjoner, oliver, paprika, fetaost, bacon etc. Lite hur som helst sådär. Det blir nästan alltid bra, men vad säger bojarna? Idag har jag följande hemma (som jag skulle kunna tänka mig använda) Köttfärs Krossade tomater Tomatpuré Körsbärstomater (2-3 hekto) 1 hel stor tomat gul lök vitlök kanske fetaost halloumi kanske oliver bacon grädde (fet) creme fraiche (fet) kryddor buljong folköl Kanske mer, men det är det jag kommer tänka på nu.  Hur skulle ni gjort?
|
| 11 Oct 2013, 17:24 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Köttfärssås-input?
Jag gör precis som du, fräser lök, vitlök, köttfärs, bacon, riven morot, svamp, sen tillsätts tomater (alltihop som du räknade upp), i med lite vin, vinäger, citron eller vatten (blandas som man vill), honung, sambal och/eller chili, svartpeppar, örter (om de är färska så i med dom precis innan servering), det blir ju gott hur man än bär sig åt i princip Osten brukar jag riva eller smula och strö över vid matbordet så att säga!
|
| 11 Oct 2013, 17:40 |
|
 |
|
Marko
|
Ja bryn lök o vitlök o ta ur, sen bryn köttfärsen sen i med resten...
_________________ /Marko
|
| 11 Oct 2013, 18:34 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag vet att det går lite utanför vad du tänkte använda, men för mig som halvitalienare säger jag att sidfläsk och rödvin är ett måste i en Bolognese.. 
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 11 Oct 2013, 19:06 |
|
 |
|
MrBlues
|
Jag kör: Sidfläsk eller Bacon Lök Vitlök Morot Köttfärs Tomatkross och färska om det finns Lagerblad Rött vin lite sött som honung eller socker (en nypa) Buljong Ev. lite vinäger Fräser med lite tomatpure´slår sedan i Rödtjut och bränner av. Sedan i med resten och låter det puttra i 2-3 timmar. Så gör jag. jag skulle skippa Oliverna, halloumin, creme fraiche, grädden, fetaosten och ölen Kul, jag har faktiskt en som står och puttrar nu 
|
| 11 Oct 2013, 19:32 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Spider-Man wrote: Jag vet att det går lite utanför vad du tänkte använda, men för mig som halvitalienare säger jag att sidfläsk och rödvin är ett måste i en Bolognese..  Det var ju köttfärs-sås, och inte Bolognese ju 
|
| 11 Oct 2013, 20:47 |
|
 |
|
danix
|
...jag har aldrig mjölkprodukter, eller fläsk, i min köttfärs-sås. Inte heller morot eller öl. köttfärs, lök, vitlök, tomatkross/passerade/puré i olika kombination. Sällan färska. buljongtärningar och oregano sen är det väl mest salt och peppar.
Ost och sånt har man ju i vid servering.
|
| 11 Oct 2013, 20:54 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Spider-Man wrote: Jag vet att det går lite utanför vad du tänkte använda, men för mig som halvitalienare säger jag att sidfläsk och rödvin är ett måste i en Bolognese..  och jag som är stilpolis säger att det ska vara panchetta 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 11 Oct 2013, 21:41 |
|
 |
|
Freppezon
|
-Trams!
Har man så mycket ingredienser så ...tja--
Salt, smör och rejält med nymalen svartpeppar. -Mer behövs inte!
Eventuellt lite riven parmesan och högoktanig pasta till...
Där kan du slänga in din haloumi och körsbärstomat... som du steker lite lätt!
=)
|
| 11 Oct 2013, 21:44 |
|
 |
|
Joshunznera
|
annars är det väl med köttfärssås som med pyttipanna,; ta vad du har, det blir säkert bra!
själv brukar jag ha egenfixad tomatsås i min köttfärssås. Tomatsås som jag gör själv i stor gryta emellanåt och fryser in. Fina babyplommontomater, olivolja, basilika, svartpeppar, salt och en skvätt som får puttra ihop i minst två timmar
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 11 Oct 2013, 21:50 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Joshunznera wrote: Spider-Man wrote: Jag vet att det går lite utanför vad du tänkte använda, men för mig som halvitalienare säger jag att sidfläsk och rödvin är ett måste i en Bolognese..  och jag som är stilpolis säger att det ska vara panchetta  Rätt!
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 11 Oct 2013, 22:57 |
|
 |
|
danix
|
Freppezon wrote: -Trams!
=) Köttfärs och någonsorts tomat behöver man väl ändå också? Sen blir det ju lite smaköst utan lökarna, och OREGANO.
|
| 11 Oct 2013, 23:03 |
|
 |
|
danix
|
Joshunznera wrote: annars är det väl med köttfärssås som med pyttipanna,; ta vad du har, det blir säkert bra!
själv brukar jag ha egenfixad tomatsås i min köttfärssås. Tomatsås som jag gör själv i stor gryta emellanåt och fryser in. Fina babyplommontomater, olivolja, basilika, svartpeppar, salt och en skvätt som får puttra ihop i minst två timmar Skvätten är förstås den hemliga ingrediensen som alla kockar bevakar med livet? 
|
| 11 Oct 2013, 23:06 |
|
 |
|
Freppezon
|
danix wrote: Freppezon wrote: -Trams!
=) Köttfärs och någonsorts tomat behöver man väl ändå också? Sen blir det ju lite smaköst utan lökarna, och OREGANO. -Sorry läste inte tråden så noga, trodde det var så steker jag köttfärsen (såsen) bäst... The Swedischen way sås to speak... 
|
| 11 Oct 2013, 23:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
danix wrote: Joshunznera wrote: annars är det väl med köttfärssås som med pyttipanna,; ta vad du har, det blir säkert bra!
själv brukar jag ha egenfixad tomatsås i min köttfärssås. Tomatsås som jag gör själv i stor gryta emellanåt och fryser in. Fina babyplommontomater, olivolja, basilika, svartpeppar, salt och en skvätt som får puttra ihop i minst två timmar Skvätten är förstås den hemliga ingrediensen som alla kockar bevakar med livet?  Pang på rödbetan!
|
| 11 Oct 2013, 23:13 |
|
 |
|
svanangen
|
Lite ganska fint hackad kycklinglever är en hit att ha i!
|
| 12 Oct 2013, 12:34 |
|
 |
|
Makten
|
Vad är vitsen med att bryna vitlöken? Då försvinner ju all styrka från den.  Jag har nästan alltid i vitlök nära slutet, oavsett vad jag lagar.
|
| 12 Oct 2013, 12:52 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Makten wrote: Vad är vitsen med att bryna vitlöken? Då försvinner ju all styrka från den.  Jag har nästan alltid i vitlök nära slutet, oavsett vad jag lagar. Jag är inte kock, men matintresserad och skulle nog därvidlag hävda att vitlöken frigör rätt mycket smak om den får gå en lite längre stund.. Att bryna den är ju kanon, men måste passas minutiöst.. Bränd (om än lätt) vitlök kan förstöra en hel rätt..
|
| 12 Oct 2013, 13:27 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Spider-Man wrote: Makten wrote: Vad är vitsen med att bryna vitlöken? Då försvinner ju all styrka från den.  Jag har nästan alltid i vitlök nära slutet, oavsett vad jag lagar. Jag är inte kock, men matintresserad och skulle nog därvidlag hävda att vitlöken frigör rätt mycket smak om den får gå en lite längre stund.. Att bryna den är ju kanon, men måste passas minutiöst.. Bränd (om än lätt) vitlök kan förstöra en hel rätt.. vitlöken, eller gullöken med för den delen, ska svettas inte brynas IMO. Som Spider skriver, passa noga. Jag brukar köra den i smör/olja på svag värme och alltid ha en liten klick smör bredvid redo att slänga ner och kyla av processen om färgen början gå från gul till guldbrun.
|
| 12 Oct 2013, 14:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
jag gjorde köttfärssås igår förresten. Sedan tog jag nägra Aubergineskivor som jag hade stekt i olja på svag värme i ugnen och gjorde auberginerullader med köttfärs/Gorgonzolafyllning. På tallriken ses även rödbets"burgare" med smält fetaost och honung, parmarullar med rökta räkor, parmarullar med bavaria blu, Minipajer med kantarellstuvning resp köttfärs/Gorgonzola, Kretaoliver med Kolbash och som start en shot varm och go kantarellsoppa spetsad med en skvätt cognac. (näe vi orkade inte äta upp allt, det räckte till lunch idag också  Attachment:
IMG_2675.JPG [ 210.27 KiB | Viewed 5623 times ]
|
| 12 Oct 2013, 14:16 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Var slarvig med uttrycken.. Menade inte bryna när det kommer till vitlök, utan rättare skrivet att steka lätt..
|
| 12 Oct 2013, 14:30 |
|
 |
|
Joshunznera
|
här har ni en riktig entusiast som vet hur lök ska behandlas. Läs lär och njut: http://matmolekyler.taffel.se/2010/08/0 ... steka-lok/
|
| 12 Oct 2013, 14:35 |
|
 |
|
blueskalle
|
Spider-Man wrote: Var slarvig med uttrycken.. Menade inte bryna när det kommer till vitlök, utan rättare skrivet att steka lätt.. Sautera är ordet du letar efter sedan är jag v'ldigt tveksam till mejeriprodukter i köttfärssås Kalle
|
| 14 Oct 2013, 15:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
blueskalle wrote: Spider-Man wrote: Var slarvig med uttrycken.. Menade inte bryna när det kommer till vitlök, utan rättare skrivet att steka lätt.. Sautera är ordet du letar efter sedan är jag v'ldigt tveksam till mejeriprodukter i köttfärssås Kalle Nej sautera är inte ordet han letar efter 
|
| 14 Oct 2013, 17:08 |
|
 |
|
T-Toby
Joined: 02 May 2013, 20:38 Posts: 258 Location: Göteborg/Laholm
|
Joshunznera wrote: jag gjorde köttfärssås igår förresten. Sedan tog jag nägra Aubergineskivor som jag hade stekt i olja på svag värme i ugnen och gjorde auberginerullader med köttfärs/Gorgonzolafyllning. På tallriken ses även rödbets"burgare" med smält fetaost och honung, parmarullar med rökta räkor, parmarullar med bavaria blu, Minipajer med kantarellstuvning resp köttfärs/Gorgonzola, Kretaoliver med Kolbash och som start en shot varm och go kantarellsoppa spetsad med en skvätt cognac. (näe vi orkade inte äta upp allt, det räckte till lunch idag också  Oj, oj ser ut som musik i mina ögon och smaklökar!....ett klassiskt stycke?
|
| 15 Oct 2013, 17:58 |
|
|