| Author |
Message |
|
Lynxtrap
|
 O'Connors högtalarlåda
Ett högtalarskåp står på listan över vinterprojekt. Troligtvis 2x12", eller eventuellt 1X12". Tar gärna emot tips på modeller att snickra ihop, eller erfarenheter och tips överlag. Då vill jag också minnas att Kevin O'Connor har en variant, men den finns inte i någon av de tre böckerna jag har. Nån som vet vad jag menar och eventuellt kan dela med sig vad det går ut på?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 09 Oct 2013, 11:32 |
|
 |
|
d95err
|
 Re: O'Connors högtalarlåda
Har inte sett någon specifik design i mina KOC-böcker (TUT1, 4, 6). I någon av dem rekommenderar han att man använder gitarrhögtalare byggda som scen-monitorer (snedställda, på golvet) för att göra det enklare att kontrollera publikljudet och ge gitarristen bättre medhörning.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 09 Oct 2013, 12:18 |
|
 |
|
Michael
|
Är inte hans idé att du bygger en sluten 2-12 fast bara bestyckar den med en 12a?
|
| 09 Oct 2013, 12:49 |
|
 |
|
d95err
|
Michael wrote: Är inte hans idé att du bygger en sluten 2-12 fast bara bestyckar den med en 12a? Ska det vara ett öppet hål där den andra 12:an skulle ha suttit, eller är det bara att lådan ska vara stor som för en 2x12:a?
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 09 Oct 2013, 13:46 |
|
 |
|
Michael
|
Har för mig att du helt enkelt gör en 2-12a och struntar i att montera den andra högtalaren.
|
| 09 Oct 2013, 15:01 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Vad är grejen med att lämna bort en högtalare...? Ska det vara öppet eller slutet bak?
|
| 10 Oct 2013, 09:52 |
|
 |
|
Michael
|
Bakstycket ska vara slutet och grejen år väl att frekvensgången ska bli jämnare. Öppnare klang och mer okomprimerat än en sluten eller normalt portade lådor men mer botten än en öppen
|
| 10 Oct 2013, 10:39 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Kunde man få motsvarande resultat med att t.ex lämna en öppen springa i nederkanten tro? Skulle gärna ha en mer "fokuserad" botten än det brukar bli med öppen baksida. Men ändå inte helt slutet, vilket jag brukar uppleva som för livlöst. Vilka erfarenheter har ni som byggt lådor?
Dvs jag har också byggt några stycken, och mina erfarenheter är som ovan. Något mellanting mellan öppet och slutet verkar rimligt, men hur, är frågan.
|
| 10 Oct 2013, 14:03 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Använder exakt en sådan 212 låda som min "main" låda. Det e en Echolette ET-100. En låda ursprungligen framtagen för basbruk tidigt -60tal.   Fungerar klockrent.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Oct 2013, 22:27 |
|
 |
|
musiknörd
|
en låda jag gillar är en bekants som är rip off på nån gammal mesa låda.. dvs en 2x12:a i detta fallet, där ena sidan är sluten och den andra öppen(tror högtalarna var även frontmonterade) en bra kombo helt eneklt!
_________________ /Rickard
|
| 10 Oct 2013, 22:53 |
|
 |
|
Obi
|
Michael wrote: Har för mig att du helt enkelt gör en 2-12a och struntar i att montera den andra högtalaren.
Bakstycket ska vara slutet och grejen år väl att frekvensgången ska bli jämnare. Öppnare klang och mer okomprimerat än en sluten eller normalt portade lådor men mer botten än en öppen Det här blir i princip bara en portad låda i kejsarens nya kläder. Dessutom relativt ovetenskaplig eftersom olika avstämningar med fördel skulle kunna räknas och mätas fram för olika element. Att portens area blir stor och bara består av baffelns tjocklek spelar ingen roll. Man slipper ju dock besvärande "blåsljud" Med Connors modell och hål för en tolvtummare hamnar vi ungefär på en avstämning mellan 80-120Hz med en låda på 60-120L och en bafflel som är ca 20-25 mm tjock. Det stämmer och funkar ju rätt bra för de flesta vanliga gitarrelement men är fortfarande bara en hyfsad approximation.
|
| 10 Oct 2013, 22:58 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
En fråga hur mycket uträkningar ligger bakom lådorna som används till gitarr? Finns ju många olika varianter på lådor med likandana element ex lådor med V30 högtalare finns ju i en herrans massa modeller och utföranden.
De gamla combo stärkarna från 50 och 60-tal har jag lite känsla att man bara snickrade ihop nåt som förstärkardelen och högtalarna fick plats i och som såg bra ut, fast det är väl inte lika känsligt med öppna lådor, men det fanns ju slutna lådor redan på 60-talet. Den blonda Bassman som kom 62 om jag minns rätt hade ju en sluten 2X12 låda och Marshall hade väl slutna lådor nån gång på 60-talet. Nån som vet om man gjorde uträkningar då eller snickrade man bara ihop nåt och konstaterade att det "lät bra" och så körde man på.
För en som är total novis på detta område vad går egentligen uträknadet av högtalarlådorna ut på? Vad säger avstämmningsfrekvensen för nåt? I bas sammanhang talas det ju mycket om att ränka ut lådorn, är att få ut så mycket ljudtryck eller jämn frekvensgång eller vad?
|
| 11 Oct 2013, 07:38 |
|
 |
|
Obi
|
busse wrote: En fråga hur mycket uträkningar ligger bakom lådorna som används till gitarr? Finns ju många olika varianter på lådor med likandana element ex lådor med V30 högtalare finns ju i en herrans massa modeller och utföranden.
Du kan nog räkna med  att det för elgitarr till minst 99% bara handlar om trial and error utan räknande. Och det senare är kanske inte så intressant eftersom det bara är det subjektiva välljudet som räknas i det här sammanhanget. Det finns säkert enstaka undantag som gissningsvis Rolands portade cube(r) som kom på 70-talet etc. Med elementens thiele small parametrar skulle man dock direkt kunnat sortera bort alla element som är olämpliga i en sluten låda av en bestämd volym. I hifisammanhang är det ju något helt annat där man söker en så korrekt (nåja  ) återgivning som möjligt (bl a lite distortion, utsträckt basåtergivning, rak frekvensgång , bra transientsvar, dämpa elementets egenresonanser osv osv) I öppna lådor är det i princip vägen/avståndet mellan fram och baksida på elementen som bestämmer nedre gränsfrekvensen i basen. Det är inget större fel på Connors idé men det är en förenklad lösning på portad låda och resultatet är inte helt oberoende av vilket element man provar det med. Kanske att det blir tillfredställande med de flesta elementen, vad vet jag som inte testat  .
Last edited by Obi on 11 Oct 2013, 22:16, edited 1 time in total.
|
| 11 Oct 2013, 07:58 |
|
 |
|
Racing
|
+1. Om man dels vågar labba lite själv å vad vidare e tex stämmer av med BRA kran/PA killar så kan man lugnt säga att gitarrlådor per definition inte står speciellt högt i kurs. Tittar man på det krasst är det i grunden rena skiten. En 12"a av den typ som används samt hur den installeras beamar ngt alldeles fruktansvärt eftersom elementet ifråga dels e utanför sin "range" (därav att man i gamla dagar pysslade med extra tweeters osv även i gitarrlådor) och dels e lådorna byggda så stick i stäv det närmast går mot vad som e rätt. Det ger grunden för två saker. Ett,det e närmast svårt att göra det sämre. Två,kruxet ligger i att detta infernaliskt dåliga vis att bygga på har blivit referens. Jag labbade ju lite med att få en combo att låta "större" genom att bara kasta runt bakstycket i en jag hade moddat. Skillnaden som uppstod genom att för en och samma tratt,en tolva,flytta HALVA bakstycket i en semi öppen konstruktion vart fanimig inget man skojade bort! Men. I det gäller det att som alltid vara på det klara med att låter det bra så ÄR det bra. Där jag upplevt att det är enklast att skapa resultat är i combos-om utrymmet finns rent fysiskt. Med det sagt skall även tilläggas att sammanfattat är mer eller mindre alla combos som på ett eller annat sätt är det minsta "closed" baktill (inkl även reflektorväggar) allt allt för grunda för att leka med i ngn större omfattning och varenda centimeter man bygger till baktill hjälper. I Dynacord Rex maskinerna jag moddat för modernare sound höll jag ett tag på att ge upp.. Det e alltså en 212 combo som har en form av slutet bakstycke. Bakstycket e inte hermetiskt på något vis utan fungerar snarare som en omfattande reflektorvägg med primärt öppning i nederkant (även om det läcker hej friskt varstans) Problemet/kruxet med dem e att med moderna element samt omgjorda så de skapar vettig dist så låter de rent ut sagt fruktansvärt illa. Har ju gjort ett gäng vid det här laget,å det förefaller vara att det gäller ALLA av den setupen. Som 212 sett har den en enorm fördel och det är att för att vara en 212 combo på ~50w är de mkt lätta med sina ~20kg.(Jmfr en Twin på 44kg!!) Lösningen låg till slut i en separatorvägg mellan de två elementen. Cabben är helt enkelt för grund för att på ngt vis fås att fungera som 212´a. Med separatorväggen på plats är det som att vända på en hand. Med den väggen på plats är det inte samma andas barn mer. Med väggen påplats,å den väger fan inte mkt i sig,så har man en HELT annan spelplan helt plötsligt och med det en ~50w combo som dels är portabel och dels låter förbannat bra! En konventionell 412 i sin tur är för grund rent teknisk den med och man har provat att göra andra lösningar (se tex Orange),vilket mkt riktigt förändrar ljudbilden ur en 412 ganska påtagligt. Jag e 100% övertygad om att MASSOR kunde göras ur perspektivet välljud om man bara ville på området.. Till saken hör att det finns fler exempel på när man försökt att vara annorlunda. Ta tex Hayden. Fysiskt mindre frontal area men djupare. Å se den lådan låter definitivt inge vidare
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 11 Oct 2013, 09:39 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jag har faktiskt funderat på del-/flyttbara bakstycken. Sen undrar man ju om det även vore bra att släppa ut basen framtill. Detta sker förstås i blindo om man inte börjar kalkylera. Och där är jag helt lost. Dela på mitten som Jesper säger - varför inte. Även den väggen kunde man göra löstagbar.
|
| 11 Oct 2013, 10:58 |
|
 |
|
Racing
|
Programvara för att beräkna Q å Vas värden å allt vad de e finns att tillgå online. Problemet e att de e värdelösa för det vi håller på med eftersom gitarrförstärkare såväl som lådor inte SKALL vara rätt designade för att låta som vi vill. Säger det igen.. En 12´a per definition e ju eg rena vansinnet till det vi håller på med. Den "skall" gå rent till kring max 400-600Hz eller så. Därefter "skall" en 12´a börjar dels producera mer eller mindre kaos samt börja beama ngt alldeles in i helvete. Det senare ett faktum vilken rättrogen gitarrist som helst kan skriva under på,och tillika då en av de primära anledningarna till att det är väsentligt att lägga ut gitarr via mick å PA- oavsett effekten på förstärkaren i sig. Finns en anledning till tiltback legs liksom.. Kort sagt e det bästa vi kan komma fram till,som jag ser det,ett antal mer eller mindre generiska hållpunkter i sammanhanget.
|
| 11 Oct 2013, 11:28 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Racing wrote: Problemet e att de e värdelösa för det vi håller på med eftersom gitarrförstärkare såväl som lådor inte SKALL vara rätt designade för att låta som vi vill. När man har kommit fram till HUR man skall göra för att lådan skall låta somvi vill då blir den RÄTT designad för ändamålet för då har man satt upp ett antal regler. Fel blir rätt. Gillar man varken sluten eller öppen sopcontainer, och har för vana att gå sina vägar, då designar man en halvinverterad veckad tratt. Och så en variant av akustisk spridninglins framför, som på t.ex. Louder & More kombon.  Sådant är dyrt när det dessutom skall vara utbytbara högtalarbafflar för 1x12" och 2x10" osv. Det här låter astronomiskt mycket bättre än det mesta och det med bara en Jensen Tornado 12".... Den enda högtalarlådan som hitills kunde matcha det här var en Thiele bass reflex med 12" Scholz Sugarcone element. Den var dock dubbelt så dyr. Attachment:
ASSEMBLED-w--08-cropped.jpg [ 137.32 KiB | Viewed 3708 times ]
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 11 Oct 2013, 11:43 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
VacuumVoodoo wrote: När man har kommit fram till HUR man skall göra för att lådan skall låta somvi vill då blir den RÄTT designad för ändamålet för då har man satt upp ett antal regler. Fel blir rätt. Det var väl lite så jag tänkte. Att man vill ha nån koll på förhand åtminstone. Det blir nog ändå en ganska traditionellt utformad låda i sig, men en hel del varianter ryms ju inom de ramarna. Min låda ska framförallt funka ihop med en ODS-klon, och det säger väl redan något om hur det ska låta. Fokuserat men inte livlöst som sagt. Dumble själv har ju en halvöppen med ett avlångt hål baktill, som några av de kända klontillverkarna apat efter, t.ex Two-Rock har jag för mig. Vad tanken är med detta vet jag icke.
|
| 11 Oct 2013, 13:16 |
|
 |
|
Racing
|
Ett tips.
Om du nu tänkte skarva ihop en enkel 112 låda själv så gör den så att du med överhandsfräsen försänker två spår i längsled. Islagsmutter i bakstyckena...å vanlig hederlig insex som passar till det. E du me? Alltså så att du enkelt kan skjuta de individuella bakstyckena framåt å bakåt precis som det passar.
På så vis ger du dig själv möjlighet att leka med bakstyckenas sättdjup och kan iom det mkt enklare leka å labba med vad du tycker e bra.
Var i det medveten om att olika maskiner såväl som olika element kommer uppskatta olika sättdjup på de två bakstyckena. Samma avser lådans volym.. Skär bakstyckena på ett sådant sätt att de precis går omlott. Dvs att högtalaren ingenstans ser "naken luft" bakåt.
Säger det igen. Det finns MASSOR att hämta i detta. Ngt jag mkt tillbakalutat kvitterar efter att ha lekt med detta en hel del. Det jag kom fram till var bortsett från sättdjup det att det nedre bakstycket med fördel sitter längre bak än det övre..
|
| 11 Oct 2013, 20:08 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Racing wrote: Ett tips.
Om du nu tänkte skarva ihop en enkel 112 låda själv så gör den så att du med överhandsfräsen försänker två spår i längsled. Islagsmutter i bakstyckena...å vanlig hederlig insex som passar till det. E du me? Alltså så att du enkelt kan skjuta de individuella bakstyckena framåt å bakåt precis som det passar.
På så vis ger du dig själv möjlighet att leka med bakstyckenas sättdjup och kan iom det mkt enklare leka å labba med vad du tycker e bra.
Var i det medveten om att olika maskiner såväl som olika element kommer uppskatta olika sättdjup på de två bakstyckena. Samma avser lådans volym.. Skär bakstyckena på ett sådant sätt att de precis går omlott. Dvs att högtalaren ingenstans ser "naken luft" bakåt.
Säger det igen. Det finns MASSOR att hämta i detta. Ngt jag mkt tillbakalutat kvitterar efter att ha lekt med detta en hel del. Det jag kom fram till var bortsett från sättdjup det att det nedre bakstycket med fördel sitter längre bak än det övre.. Antingen är det jag som inte förstår instruktionen (?) eller att du krånglar till det ? För hopsättning behövs fyra sidor som är kapade till samma mått (ju bättre man får till detta ju lättare blir resten) vitlim, träplugg, borr o tvingar. Och nu skulle jag nog ha bilder:) nästa gång jag bygger nått ska jag dokumentera. Överfräs använder jag endas när jag ska göra rundingen. Ovan är menat låda man klär, om inte ja då blir det mer finlir.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Oct 2013, 21:59 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Amp Healer wrote: Racing wrote: Ett tips.
Säger det igen. Det finns MASSOR att hämta i detta. Ngt jag mkt tillbakalutat kvitterar efter att ha lekt med detta en hel del. Det jag kom fram till var bortsett från sättdjup det att det nedre bakstycket med fördel sitter längre bak än det övre.. Antingen är det jag som inte förstår instruktionen (?) eller att du krånglar till det ? För hopsättning behövs fyra sidor som är kapade till samma mått (ju bättre man får till detta ju lättare blir resten) vitlim, träplugg, borr o tvingar. Och nu skulle jag nog ha bilder:) nästa gång jag bygger nått ska jag dokumentera. Överfräs använder jag endas när jag ska göra rundingen. Ovan är menat låda man klär, om inte ja då blir det mer finlir. Som kul grej att avslöja, så har jag en 2X12 låda i verkstaden , det är egentligen en "skitlåda" rent tekniskt = spånplatta, men jag moddade med THD öppning och celestion heratage högtalare. Vad händer? jo 8 av 10 personer som testar sin stärkare genom den, hör av sig inom högst en vecka o undrar : vad hade du för element i din låda?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Oct 2013, 22:13 |
|
|