| Author |
Message |
|
Ronnie99t
|
 Prisfråga Marshall JMP... Uppdaterad med chassibilder!
Kan ev. få tag i en 100w JMP ´73 till vettiga pengar. Dock är utgångstrafon antagligen trasig. Det exteriöra är mycket fint, den är oborrad osv. Point-to-point är den också.
Frågan är vad man kan tänkas få för en dylik pjäs, med utbytt trafo(vintage eller modern modell lite bättre?) och nya lytar här i Sverige?
/Ronnie
Last edited by Ronnie99t on 05 Oct 2013, 20:04, edited 1 time in total.
|
| 22 Sep 2013, 09:09 |
|
 |
|
Svullo
|
 Re: Prisfråga Marshall JMP...
Bara för att få igång diskussionen.. 12 med orig trafo 10 med bytt trafo.. Mina gissningar.. 
|
| 22 Sep 2013, 11:23 |
|
 |
|
rag
|
Bytt trafo om trafo är nyare.....=svårsåld. Kanske 8000:- om man inte hittar en från samma tid. Utgångstrafon är känsligt för marshallnördarna. Men får du den jättebilligt e det ju bara att tuta och köra och vänta tills rätt trafo dyker upp.......
Hade en riktigt omgjord marshall 50watt för ett tag sedan. båda transformatorerna var bytta. nät till 100watt bassman trafo och utgång till nåt noname. vart omspecad till kt88 men åter till el34 med ovan trafo. gjorde den omställningsbar mellan el34 och kt66(vart ju redan moddad).
Om det låt bra...? kan man lugnt såga.
Sådant kan man göra när det inte är orginalpengar man ligger ute med och då får man ju sin drömstärk för inte så mycket....
_________________ Sooner or later time is ending.........
|
| 22 Sep 2013, 14:13 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Går det inte att linda om originaltrafon?  Ja, istället för att vänta på att en från samma tid dyker upp. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 22 Sep 2013, 22:38 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Tack för svar och spekulationer Jag har väl egentligen inget intresse av att behålla förstärkaren för att spela på den, utan mer tänkt som bytesobjekt/försäljningsobjekt för att skaffa något annat som passar lite bättre i sovrummet  Hade jag spelat ute så hade jag behållt den och slängt i en bra ersättningstrafo. Om det går att linda om trafon vet jag inte, det kanske kan vara ett alternativ? Dock säkert ett kostsamt sådant... Finns det någon i Malmö-/Lundatrakten som skulle ha en möjlighet att verifiera om trafon är trasig eller ej hade jag varit tacksam. /Ronnie
|
| 23 Sep 2013, 08:43 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Varför tror du OT:n är trasig? Personligen har jag varit med om tre återkommande företeelse med trasig OT: 1. Inget ljud alls kommer ut och det går att mäta det är kottis. 2. Det kommer ut ljud fast på betydligt lägre volym och kan även dista på ett trevligt sätt Hade en 2203 inne en gång som volymmässigt var mer åt sovrumsvolym men den lät skitbra! 3. Denna är knepigare, man han få subtila missljud typ flurr i basen mm, låter inte "rätt" om man säger så, denna är svår att mäta upp.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 23 Sep 2013, 13:53 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Amp Healer wrote: Varför tror du OT:n är trasig? Personligen har jag varit med om tre återkommande företeelse med trasig OT: 1. Inget ljud alls kommer ut och det går att mäta det är kottis. 2. Det kommer ut ljud fast på betydligt lägre volym och kan även dista på ett trevligt sätt Hade en 2203 inne en gång som volymmässigt var mer åt sovrumsvolym men den lät skitbra! 3. Denna är knepigare, man han få subtila missljud typ flurr i basen mm, låter inte "rätt" om man säger så, denna är svår att mäta upp. Nu var det några år sedan jag hade den hos mig, men jag är ganska övertygad om att det är som du beskriver i punkt två. Lite lödningar på rörsocklar(kommer uppenbarligen ihåg fel, lödningarna var orörda) och "spänning" av socklarnas kontaktstift gjordes då utan framgång. Men jag ska försöka få hit stärkaren till mig och testa/kolla lite igen. /Ronnie
Last edited by Ronnie99t on 05 Oct 2013, 23:04, edited 1 time in total.
|
| 23 Sep 2013, 17:05 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Nu har jag fått hem stärkaren i fråga, har inte hunnit mecka nåt mer än att plocka ur den ur kabinettet. Här kommer lite bilder:     Noterar att impedansväljaren saknas, men jag tror inte den har blivit körd utan då den bara stått i en klädkammare. Har nya rör hemma, men frågan är om det är lönt att testa något innan lyterna är bytta... /Ronnie
|
| 05 Oct 2013, 20:03 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: Prisfråga Marshall JMP... Uppdaterad med chassibilder!
Den såg nu fin ut !
Men vad är det för efektmotstånd som sitter på två av slutrören? Körs stärkan katodebias på dom två rören?
|
| 05 Oct 2013, 20:24 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Amp Healer wrote: Den såg nu fin ut !
Men vad är det för efektmotstånd som sitter på två av slutrören? Körs stärkan katodebias på dom två rören? För att mäta bias, antar jag? Dock märkligt att det bara sitter på två av rören... Det har jag faktiskt inte reflekterat över tidigare 
|
| 05 Oct 2013, 20:46 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ronnie99t wrote: Amp Healer wrote: Den såg nu fin ut !
Men vad är det för efektmotstånd som sitter på två av slutrören? Körs stärkan katodebias på dom två rören? För att mäta bias, antar jag? Dock märkligt att det bara sitter på två av rören... Det har jag faktiskt inte reflekterat över tidigare  Om det skulle vara till det så ser jag 2 fel: 1. Finns ingen andledning att använda SÅ stora motstånd ! 2.Oavsätt vad dom är ämnade för så är det felmonterade, med EL34:or ska ju pinne 1 och 8 sitta ihop. Om nu OT är blåst så kan det ha något med detta att göra, Alex kan det här bättre 
|
| 05 Oct 2013, 21:03 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Nä storleksmässigt kan jag absolut hålla med, ska se om jag har lite mindre 1wattare hemma. Och ang. koppling så ser jag nu att pin 1 är ansluten till jord direkt och pin 8 via motståndet... Då har vi ju en uppenbar orsak som jag inte noterat tidigare 
|
| 05 Oct 2013, 21:11 |
|
 |
|
Overtone
|
rag wrote: Bytt trafo om trafo är nyare.....=svårsåld. Kanske 8000:- om man inte hittar en från samma tid. Utgångstrafon är känsligt för marshallnördarna. Men får du den jättebilligt e det ju bara att tuta och köra och vänta tills rätt trafo dyker upp.......
. Kan någon förklara varför det är så viktigt original trafo? Hur ska jag kunna se om trafon är bytt? Säljaren kan ju säja att allt är original.
|
| 05 Oct 2013, 22:01 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Japp Owe. Sant att de båda skall dras till jord,det e dock inte båda som utgör katod för anläggningen å därmed kan mätas ström över. Se tex en original Klemt. En Ohms motståndet sitter monterat MELLAN pinne 1 å 8...varvid det sedan dras till jord. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Oct 2013, 22:13 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ser ut som kopplingen till jord även är bruten på pinne 1 vid röret längst till vänster på bild 3. Men det kanske är en synvilla pga fotot?
Väldigt fin förstärkare i övrigt!
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 05 Oct 2013, 22:30 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Lynxtrap wrote: Ser ut som kopplingen till jord även är bruten på pinne 1 vid röret längst till vänster på bild 3. Men det kanske är en synvilla pga fotot?
Väldigt fin förstärkare i övrigt! Det var en synvilla=) Nu har jag bytt till 2w istället för 15w  Och kopplat rätt! Såg dessutom att impedansväljaren är ihopkopplad på insidan, så jag slängde i två beggade el34(i dom yttre socklarna) och ställde bias, drog igång och det låter! Dock så svajar ljudet en del, antar att det är lytarna? Men trafon kan nog uteslutas iaf, jag kunde knappt röra volympoten innan det blev alldeles för högt för lägenhetsspel, men ska testa lite mer imorron vid lämpligare tidpunkt. Och jag passar på att slänga ut en trevare, skulle någon vara intresserad av att köpa så är det bara att hojta till! Jag vill nog dock ha den fungerande innan jag säljer /Ronnie
|
| 05 Oct 2013, 22:41 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Kan det tänkas att man kört den med två rör och permanentat impedansväljaren enligt detta?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 05 Oct 2013, 22:47 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
EL34 pinne 1 = bromsgaller. Behöver inte nödvändigtvis kopplas ihop med katoden pinne 8 även om det är det vanligaste sättet numera. Får mycket väl anslutas till t.ex. negativ bias. Så som det är kopplat dvs direkt till jord och katod jordad via resistorn är helt ok och jag kan inte tänak att det kunde orsaka trafohaveri, om det nu är det. Se till att få förstärkaren undersökt av ngn som är duktig på felsökning i rörförstärkare. Det är nämligen inte rikigt samma sak som att löda ihop en byggsats.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Oct 2013, 17:09 |
|
 |
|
Amp Healer
|
VacuumVoodoo wrote: EL34 pinne 1 = bromsgaller. Behöver inte nödvändigtvis kopplas ihop med katoden pinne 8 även om det är det vanligaste sättet numera. Får mycket väl anslutas till t.ex. negativ bias. Så som det är kopplat dvs direkt till jord och katod jordad via resistorn är helt ok och jag kan inte tänak att det kunde orsaka trafohaveri, om det nu är det.
Jo att man kunde koppla ihop med negativ bias kände jag till som Traynor ägare  Men även jag tyckte pinne 1 på bild 3 EJ var kopplad till jord och därför osäker vad resultatet av det skulle bli?
|
| 06 Oct 2013, 18:09 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Overtone wrote: rag wrote: Bytt trafo om trafo är nyare.....=svårsåld. Kanske 8000:- om man inte hittar en från samma tid. Utgångstrafon är känsligt för marshallnördarna. Men får du den jättebilligt e det ju bara att tuta och köra och vänta tills rätt trafo dyker upp.......
. Kan någon förklara varför det är så viktigt original trafo? Gamla stärk av marshallsort betingar ofta väldigt höga priser (vare sig man gillar det eller ej). Oftast är den som är på jakt efter en sådan petig med att så mkt som möjligt är original eftersom det sas motiverar det höga priset, samt garanterar att stärken bibehåller sitt höga värde. Sen är det många som anser att de äldre trafona spelar en stor roll för hur stärken låter.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 10 Oct 2013, 10:13 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
VacuumVoodoo wrote: Se till att få förstärkaren undersökt av ngn som är duktig på felsökning i rörförstärkare. Det är nämligen inte rikigt samma sak som att löda ihop en byggsats. Någon som känner sig manad? Vill helst inte skicka, kan dock köra en bit för att lämna/hämta! /Ronnie
|
| 13 Oct 2013, 09:50 |
|
 |
|
peterh
|
Ronnie99t wrote: VacuumVoodoo wrote: Se till att få förstärkaren undersökt av ngn som är duktig på felsökning i rörförstärkare. Det är nämligen inte rikigt samma sak som att löda ihop en byggsats. Någon som känner sig manad? Vill helst inte skicka, kan dock köra en bit för att lämna/hämta! /Ronnie Köp en tur/retur med tåget vetja, avtala med någon att denne hämtar stärkaren på göteborgs central, och ta tåget hem igen.Billigare än bilen och du får en söndag på räls.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 13 Oct 2013, 12:06 |
|
 |
|
gbdw
|
Inte utan att man går och väntar på säljesannonsen på denna.. Nyservad PTP-Super Lead. Den ultimata barndomsdrömmen 
|
| 13 Oct 2013, 17:44 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
peterh wrote: Köp en tur/retur med tåget vetja, avtala med någon att denne hämtar stärkaren på göteborgs central, och ta tåget hem igen.Billigare än bilen och du får en söndag på räls. Det kan ju vara en idé=) Har du lust att pma lite pris och hur lång tid det kan tänkas ta? gbdw>> Den kommer /Ronnie
|
| 13 Oct 2013, 20:59 |
|
 |
|
peterh
|
Ronnie99t wrote: peterh wrote: Köp en tur/retur med tåget vetja, avtala med någon att denne hämtar stärkaren på göteborgs central, och ta tåget hem igen.Billigare än bilen och du får en söndag på räls. Det kan ju vara en idé=) Har du lust att pma lite pris och hur lång tid det kan tänkas ta? gbdw>> Den kommer /Ronnie jesper ? alex ? Bo ? Någon möter honom på stn och tar hand om stärkaren ? ( jag kan hämta den men jag har varken erfarenhet eller reservdelar )
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 13 Oct 2013, 23:38 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Sitter pa en bodega i Spanien och har det skitbra. Men att de har en PC uppkopplat i baren ---- inte alls bra. Loggar ut. Lokal brandy ---- mycket bra! Tappas ---- battre!!
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 14 Oct 2013, 00:11 |
|
 |
|
Racing
|
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 14 Oct 2013, 00:51 |
|
 |
|
Ronnie99t
|
Jag tar nog bilen vid tillfälle, har lite svårt för tag  Den som känner sig sugen får gärna pma med lite prisuppgifer osv. /Ronnie
|
| 14 Oct 2013, 20:18 |
|
 |
|
Racing
|
Nah,jag tycker nog du tar detta med Alex. Poängen e att han som sagt e i Spanien just nu,men avlämning osv funkar lika bra hos mig. Han har ärende ut te verkstan iaf.. Skulle Alex eller alt Bosse inte kunna hjälpa dig snabbt så säg till. Isf kan jag ta det.
|
| 14 Oct 2013, 23:58 |
|
|