View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 21:29

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Skorr i stärkaren 
Author Message

Hej!

Jag köpte en ny stärkare idag, en Fender Super Reverb 65' Reissue.
Den lät sagolikt bra i butik (med min egen gitarr) men i replokalen blev jag förvånad... Låter inte alls lika bra där. Det fantastiska cleana soundet är skitigt med ett svagt skorrande. Jag upplever också ett obehagligt lock på ljudet, kan inte beskriva det bättre än att det liknar lite som om det vore ett fasfel i högtalarna. Dessutom sprakar det i förstärkaren när jag drar fingret på plektrumskyddet Det är en Strata.
Vad tror ni, kan det vara något med nätspänningen? Jordfel?

Jag tar tacksamt emot tips och idéer!

Mvh
Andreas

07 Oct 2013, 20:29
Profile ICQ WWW

Till saken hör att jag störde mig på samma sak med min gamla förstärkare, lite därför jag bytte, kanske i onödan... :D

07 Oct 2013, 20:31
Profile ICQ WWW

Post Re: Skorr i stärkaren
Börja med att testa med annan gitarr och annan kabel för att utesluta det. Skulle kunna vara dålig jordning någonstans, tex i din gitarr.

07 Oct 2013, 20:43
Profile WWW

Grejen är att jag spelade på samma gitarr 1timme tidigare i butiken utan samma fenomen, och jag tror jag ha haft samma problem med min tidigare förstärkare, därav bytet då jag trodde det var fel på stärkaren. Nu samma fenomen med nya stärkeriet därav misstanke om fel i lokalen...

07 Oct 2013, 20:49
Profile ICQ WWW

gongken wrote:
Grejen är att jag spelade på samma gitarr 1timme tidigare i butiken utan samma fenomen, och jag tror jag ha haft samma problem med min tidigare förstärkare, därav bytet då jag trodde det var fel på stärkaren. Nu samma fenomen med nya stärkeriet därav misstanke om fel i lokalen...

Är det ojordat i lokalen? Har du testat med annan gitarrsladd?

07 Oct 2013, 21:27
Profile WWW

Testade annan kabel, samma fenomen. Hann inte kolla jorden, var tvungen att dra... Men ska kolla imorgon.

07 Oct 2013, 21:28
Profile ICQ WWW

Skulle vara om det är alltför låg spänning i uttaget då, men det låter minst sagt långsökt. Det finns väl andra fungerande elektriska apparater i lokalen?
Att prova ett annat uttag eller testa förstärkaren i ett annat rum kanske kunde va nåt?

07 Oct 2013, 21:41
Profile

En annan teori kan vara rummet. Många replokaler har kass akustik, d.v.s. är dämpade med skumgummi eller mattor på väggarna etc. Sådana rum är dämpat för diskant, medan basfrekvenser fortfarande studsar runt i rummet. Man upplever att förstärkaren låter basig och dov. (Eller som du påstår "ett obehagligt lock för ljudet").
Dock kanske inte rummet kan påverka att själva ljudet skorrar såvida inte skorrandet sker i själva rummet eller annan skit i rummet.

Jag flyttar runt min Orange från plats till plats (även olika replokaler) och upplever att den låter lite olika överallt. Alltid sämst i replokaler och bättre på en öppen scen.

08 Oct 2013, 16:30
Profile WWW

David Wikström wrote:
En annan teori kan vara rummet.

Det var också en av mina tankar med att testa i annat rum.

Nu har vi ändå för lite info om detta probem för att det ska gå att lösa. Hur högt spelar du - är skorrandet dist? Din förstärkare ska börja morra lite vid ca fyra på volymkontrollen.
Hur ser replokalen ut? Sladdar och gitarr? Hur nära förstärkaren står du?
Såna grejer.

Det där med "ur fas"-ljud ha jag upplevt också på med 4x10". De var mer som en "ihålighet" i mellanregistret, just som man förknippar med fasfel.
Klart att det händer en del fas(lika) saker kring en 4x!0", och rum, placering, lyssningavstånd m.m. spelar in.

08 Oct 2013, 22:38
Profile

Jag köpte ett par bra gitarrkablar och bytte ut befintliga, det blev skillnad...
Jag flyttade ut förstärkaren lite i rummet och nu är jag nöjd igen.
Jag mätte upp uttagen och jorden är OK.

Det som kvarstår är det lustiga fenomenet med att det sprakar när jag drar fingret över plektrumskyddet (i plast)...
Tankar kring detta?

Era tips om rum etc köper jag.

Mvh
Andreas

08 Oct 2013, 23:30
Profile ICQ WWW

Quote:
Det som kvarstår är det lustiga fenomenet med att det sprakar när jag drar fingret över plektrumskyddet (i plast)...
Tankar kring detta?

Det bildas väl statiskelektrisitet då du drar fingret mot skyddet som sen tas upp som störningar av pickuperna.

Nu blir det OT men de flesta har väl sett en faspenna som man kollar om man har spänning i proppskåp och liknade. Om man snabbt drar faspennan mot tröjärmen så den tänds den, detta kan även med fördel uttnytjas för att skrämma folk att tro att man kopplar under spänning!

09 Oct 2013, 08:13
Profile

Läste inte så noga men jag har varit med några gånger att komponenter som suttit löst varit orsak till skorr och missljud. En ZT lunchbox som skorrade på lite högre volym (mer än sovrums) blev som ny när jag försiktigt skruvade lös handtaget och satte tillbaka skruvarna för tätningen skull.
En Bugera rev jag bort en rörgallerkorg och bytte slutrör på och se - helt annat ljud i skällan.
Skruva fast allt !

14 Oct 2013, 12:40
Profile

Är nöjd med ljudet nu sånär på spraket i plektrumskyddet... Ska kolla öve jordningen i guran och se om jag hittar ngt fel...

17 Oct 2013, 21:06
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]